Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har kjørt 7-serie her før? Hadde vært kult med en plain E38 750il ved siden av til langkjøring. Alltid hatt noe for E38...

 

E38 er et vedlikeholdsmareritt.

 

I 8-serien vet jeg mange anbefaler å gå for 840 i stedet for 850 rett og slett fordi motoren i 840 holder bedre.

Hvorvidt det er noe i det eller ei vet jeg ikke.

 

M70 har et dårlig rykte på seg fordi det var et massivt og komplekst beist. Men i realiteten er det litt ufortjent om man sammenligner den med alternativer slik som M120. Tror det var en tulling på Jalopnik som dømte M70 som "worst engine of all times", og etter det så ble det sittende fast hos mange.

 

Utrolig nok så er det 840i som har best ytelse og bruker mest drivstoff. Men alt i alt så er 840i et bedre alternativ, da spesielt etter 1995 da M62 ble brukt.

 

Forhjulstrekk og bakhjulsdytt

 

Riktig terminologi er jo framhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift

 

De sier jo ***wheel drive på engelsk

 

Bakhjulsdrift og feilhjulsdrift.

Endret av Gavekort
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal skaffe med en bakhjulsdrevet bil bare for å leke smartass.

 

"Er det bakhjulstrekk?" "Nei... det er.. bakhjulsdrift."

"Er det bakhjulstrekk?" "bare når jeg rygger"

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Noen som har erfaring med K&N-filtre? Har mest lyst på Apexi sitt tørr-filter, men det er dobbelt så dyrt i Norge. 

Vet K&N skal være gode på filtrering, men er litt redd for at olja skal ta livet av LMM-en. 

Skrevet

Podfilter? Det er ren bullshit uansett. Med mindre du har en driver å tuner en turboladet bil og har lyst på et SRI/CAI-oppsett så vil du mest sannsynlig se et merkbart tap i effekt.

 

Skrevet

Nei, jeg har innsatsfilter i orginal boks. Podfilter er stygt og bullshit.

Subaru sin orginale luftfilterboks er god for over 400hk, så frem til da er åpent filter unødvendig :-P

Så da holder panelfilter i orginal boks lenge på min bil med "160" hk

Skrevet (endret)

Innsatsfilter i original luftfilterboks er kurant. Ikke akkurat noe jeg ville brukt penger på, men du suger ihvertfall ikke opp varm luft fra motorrommet.

Endret av Gavekort
Skrevet

Audi A4 B5 sin koppholder er ein vits. Svinger du hakket for hardt sitter du enten med iskald Cola eller glovarm kaffi over heile fanget  :realmad:

Mener du denne? 

Det er jo den beste koppholderen jeg har hatt..!

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vet K&N skal være gode på filtrering

 

Det er de ikke. K&N vil slippe gjennom litt mer luft og lage noe tøffere lyd ved pådrag, men de filtrerer ikke bedre. Les f.eks her. Kan sitere litt for deg:

 

Compared to the AC, the K&N “plugged up” nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt.

 

Link 2:

 

I actually received an e-mail from K&N stating their filters filter within 99% of the OEM filters.  This may be true, and 1% may not sound like much.  I contend that 1% over many miles, may be important.  Really, it is up to each individual to decide.  The poorer flowing filters, remove more particles, and the better flowing filters remove less particles.

Endret av E.C.
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Skal ha det for lyden sin skyld. Er fult klar over at det på ingen måte øker effekten.

Skrevet

Men hvor mange skifter i det hele tatt luftfilter på bilen sin selv... må vel ta å sjekke det på bilen min snart. Har ett nytt standard filter i garasjen. Sjekka det i fjor høst og det var OK.

 

På en 190E 2.6l og en Hyundai jeg har skrudd på har jeg montert KN filter. Gjør nytta si i det minste.

Skrevet (endret)

Det øker ikke effekten, det gir deg tapt effekt. Hvis du vil ha bedre lyd så ville jeg kanskje vurdert å hive på en fisebøtte eller noe.

 

Edit: Jeg sjekker filteret ihvertfall to ganger i året, om det så bare er for å blåse det rent. Letteste jobben som finnes.

Endret av Gavekort
Skrevet

Prøv å skifte filter på en Saab 9-5 du :p . Har gjort det nå liggende på ryggen under front på kjøretøyet. Hadde ett nytt filter liggende i delelageret og skulle selv blåse reint, men var så skittent at det blie skift her nå. Har kjørt over 20k sia jeg sjekka filteret sist så ikke dumt :)

Skrevet

Prøv å skifte filter på en Saab 9-5 du :p . Har gjort det nå liggende på ryggen under front på kjøretøyet. Hadde ett nytt filter liggende i delelageret og skulle selv blåse reint, men var så skittent at det blie skift her nå. Har kjørt over 20k sia jeg sjekka filteret sist så ikke dumt :)

Skrevet (endret)

Du sier noe der... eneste bilen jeg opplevd å faktisk måtte legge meg under bilen med T25 torx på skralla og skru løs 4 skruer for å slite med å få filter inn igjen etterpå.

 

post-106937-0-51366300-1460031130_thumb.jpg

 

det er hva serviceprogrammet sier om prosedyren :p

Endret av Rolf_X

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...