Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjørte hele riksvei 45 idag (E134, RV45, E9, FV337, RV45), istedet for å ta E18/E39. Fantastisk vei å kjøre om dere noen gang skal fra østlandet til vestlandet, eller motsatt. Eneste ulempen er farlige arbeidsbiler som suser forbi deg på trange veier over Sirdal, så måtte nesten i grøfta et par ganger.

 

Var heller ikke overraskende at bremseklossene mine endelig må byttes ut etter alle bakkene jeg måtte kjøre ned.

 

8/10 - Would drive again

Lenke til kommentar

3gir er laget for nedoverbakker! :D Evt 4.gir

 

Med tanke på bremsing med motor.

 
Jeg var helt nede i andre gir på de bratteste bakkene. Men det hjelper ikke så fryktelig mye.

 

3gir er laget for nedoverbakker! :D Evt 4.gir

 

Med tanke på bremsing med motor.

Han har automatgir, stakkar... Men har jo hold funksjon somregel da..

 

Kan somregel se på framfelger hvilke biler som kjører med automat.. De er jo alltid kølsvarte

 

 

Har steptronic, så jeg kjørte hele strekningen i semi-auto. Eneste forskjellen da er at jeg fortsatt har en slushboks i midten, men om jeg gir nok gass så får jeg torqueconverter-lock uansett.

 

Nyere girkasser girer faktisk ned selv når du kjører i nedoverbakker, så tror du er litt vel bitter her. :p

 

Familien har kjøpt seg en 92-mod SL300 som garasjedronning. Ikke en fryd å se på, men fytti så moro å kjøre!

Lenke til kommentar

Ekke bitter, jeg nei ;) '11 eller var det '12 modell merca til fattern må man bremse med, for den girer ikke ned selv.. ikke som jeg har merka da.. Men nå er den diesel og automat, og jeg er vant med motorbrems fra bensin... Er jo visse forskjeller ute å går.

 

men du skal ikke skyve det under et teppe at mange med automat bremser mye mer enn nødvendig ;)

 

For ikke å snakke om alle kjerringer med manuell da som ikke vet hva girspaken er til, og når de først har funnet femtegir, så girer de ikke ned for å motorbremse akkurat...

Lenke til kommentar

Like greit å bruke bremsepedalen litt. Ellers ender du like gjerne opp med å hive både skiver, klosser og kalipere bak fordi dem aldri brukes og ruster fast.

 

Foran har jeg faktisk luftekanaler fra fangeren og gjennom innerskjermen så de greier seg nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E36. Luftkanalene er faktisk litt større på vanlig fanger kontra M-tech, kanskje fordi vanlig fanger har riller som blokkerer noe av luftstrømmen.

Nais, da er dette noe bmw tydligvis har tenkt på lenge, ser jo forøvrig selv at det er mye større luftkanaler på min non-m fanger enn m3 fangeren, forstå det den som vil :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Første generasjon CLK er vel ikke kjent som det mest driftsikre, er jo fra den generasjonen Mercedes som forsatt sliter med rust, og i tillegg så er den gått såpass langt at slitedeler som aldri har vært byttet kan fort ryke på rekke og rad.

 

Så enn kan jo stille spørsmål til hvor rimelig det blir, selv om innkjøpskostnaden er lav.

Lenke til kommentar

Når en bil blir solgt som rustfri kan man vel klage i ettertid om det skulle vise seg å være helt feil?

 

Tenker også mye på det med servicehistorikk. Om en bil har komplett servicehistorikk, skal det vel være mulig å unngå de store problemene i umiddelbar fremtid? Verkstedet skal vel ha litt kontroll på slikt?

 

 

Skummelt å kjøpe seg bil, værtfall når man ikke har peiling. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Servicehistorikk og det at bil selges som rustfri er absolutt positivt.

 

Likevel, deler av understellet kan ryke relativt kjapt uten forvarsel, samme med elektronikk.

Eksosanlegget kan det også bli problemer med (men om det også er rustfritt er det absolutt et pluss).

Ellers er det vel generelle lekkasjer fra rør og ledninger.

Motor og girkasse vil jeg tro er relativt safe, til tross for høy KM. stand.
 

Ellers er den jo Ditec-behandlet, noe som er fy-fy i min bok når jeg skal kjøpe bil.

Ditec-behandling har blitt nesten blitt synonymt med eiere som tar bilholdet for gitt (utenom den ene gangen i året) .

Er det mer en et år siden den ble behandlet, er behandlingen iallefall verdiløs. 

 

Uansett, å kjøpe en 16 år gammel bil er som regel risikosport, spesielt om man ikke kan skru selv.
Enn kan være heldig og være uheldig.

Jeg sier ikke nødvendigvis at akkurat denne bilen er et dårlig kjøp, men ei heller et bra kjøp (det vil kun tiden vise).

Bare at det er masse å passe på.

 

Er du veldig interessert, ta den på en kjøretur og sjekk det du greier (finnes flere guider på nett, sånn som denne.)

Er du veldig usikker kan du også be om en NAF test. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...