Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

Caddy er en av dem mest behagelige varebilene og kjøre, sammenlignet med andre "pizzabiler" jegnhar kjørt en del av. 

Det spiller jo liten rolle så lenge det tross alt er en varebil. 👍😃 Lada kommentaren ble bare dratt opp av flosshatt på måfå.

Og angående resten av posten/ene, kule greier der, men, og dette er ett stort men, dette er subjektive følelser hos deg. Folk har forskjellige tanker om det.

Jeg er enig i mye av det du sier, elbiler er framtia (iallefall sånn som det ser ut nå), men at noen velger å gå tilbake til fossile biler får være deres sak. 

 

Kopierte @Gavekort's siste linjer;

Typisk problem som jeg ofte ser på diskusjonsforaer er folk som ikke skiller mellom objektiv sannhet og personlige preferanser.

 

Endret av Duriello
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Det spiller jo liten rolle så lenge det tross alt er en varebil. 👍😃 Lada kommentaren ble bare dratt opp av flosshatt på måfå.

Og angående resten av posten/ene, kule greier der, men, og dette er ett stort men, dette er subjektive følelser hos deg. Folk har forskjellige tanker om det.

Jeg er enig i mye av det du sier, elbiler er framtia (iallefall sånn som det ser ut nå), men at noen velger å gå tilbake til fossile biler får være deres sak. 

 

Kopierte @Gavekort's siste linjer;

Typisk problem som jeg ofte ser på diskusjonsforaer er folk som ikke skiller mellom objektiv sannhet og personlige preferanser.

 

Selvsagt er dette kun MINE meninger på grunnlag av hva JEG har opplevd og hvordan JEG har oppfattet ting. Dette er et diskusjonsforum hvor man diskuterer slikt. Man kommer med noen argumenter for og i mot ut fra hvilket ståsted man har og lytter til det andre mener og gir tilsvar. 

Det at noen velger å gå tilbake til fossil bil er helt og holdent deres sak ja. Men poster man den meningen i et forum så må man også forvente at noen vil vite hvorfor og så lenge man poster en slik mening i offentlig fora så vil man nok trolig også ha en reaksjon. Hvis ikke hadde man jo bare logget av og kost seg med bensineren sin. 

Klart kan hvem som helst kjøre eller kjøpe det han/hun har lyst på. Jeg befinner meg ikke i en posisjon som kan forhindre dette og ikke ønsker jeg det heller. Men det må være lov til å vøre litt nyskjerrig og stille spørsmål samt kanskje få noen motargumenter slik at "motstander" forstår hvorfor et slikt valg ble tatt. 

Angående VW Caddy er dette den desidert mest behagelige "pizzabilen" å kjøre. Men ikke heng deg så veldig opp i Caddy. Jeg har kjørt en gazillion flere biler enn dette i livet som jeg kan sammenligne med. Uansett hvilken bensiner eller dieselpurke du gir meg, så føles dette litt gammeldags. 

Nå er ikke jeg en som har for vane og bite meg fast i fortiden heller. Jeg lever i nuet og talåkker ja til alle nyheter som kommer og er villig til å tilpasse meg nye tider. 

Jeg kan ta MC kjøring som et eksempel. Jeg liker å kunne ha et "overtak" i trafikken. Det har man hatt med MC i alle år. Man har en aksellerasjon som er hinnsides i forhold til biler, noe som gjør at man kommer seg fort frem og forbi i trafikken. 

I dag er ikke dette like selfølgelig lenger og selv om det også finnes andre grunner til at jeg vertfall foreløpig har lagt MC livet på hylla så likte jeg ikke at en MC med velsmurt maskineri, fet lyd, kult utseende enkelte ganger måtte se seg slått av en batteribil. 

MEN så vil det nok med tiden også komme el-motorsykler å det blir nok mer interresant for min del tror jeg. Men det er alt for tidlig enda. De få som er produsert så langt holder ikke mål i det hele tatt, å det er rekkevidden som er det største problemet. For motorsykler bruker like mye energi som en bil (hvis man måler feks. Forbruk opp mot forbruk) men har mindre plass og plassere batteri på. En motorsykkel skal jo også balanseres etc. En bil har jo rikelig med plass til batteri. 

Alle motorsyklene jeg har hatt har et forbruk på rundt 0.5-0.8 l/m. Det er det samme som en helt vanlig bensinbil bruker. 

Skrevet
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Jeg kan ta MC kjøring som et eksempel. Jeg liker å kunne ha et "overtak" i trafikken. Det har man hatt med MC i alle år. Man har en aksellerasjon som er hinnsides i forhold til biler, noe som gjør at man kommer seg fort frem og forbi i trafikken. 

I dag er ikke dette like selfølgelig lenger og selv om det også finnes andre grunner til at jeg vertfall foreløpig har lagt MC livet på hylla så likte jeg ikke at en MC med velsmurt maskineri, fet lyd, kult utseende enkelte ganger måtte se seg slått av en batteribil. 

Her vises det klart og tydelig at 0-100 er alt som er fokuset..

I trafikkbildet forblir et mindre kjøretøy, som mc, langt smidigere og kjappere enn enhver bil rett og slett fordi det er mindre som skal til for å effektiv ta forbikjøringer og trygge forbikjøringer, enklere å omgå andre kjøretøy da man ikke trenger mye plass på veien og masse mer.

 

At du opplever å bli slått av en elektrisk bil kan like så godt som mye om dine kjøreferdigheter på MC.

  • Liker 2
Skrevet
Hansien skrev (38 minutter siden):

Her vises det klart og tydelig at 0-100 er alt som er fokuset..

I trafikkbildet forblir et mindre kjøretøy, som mc, langt smidigere og kjappere enn enhver bil rett og slett fordi det er mindre som skal til for å effektiv ta forbikjøringer og trygge forbikjøringer, enklere å omgå andre kjøretøy da man ikke trenger mye plass på veien og masse mer.

 

At du opplever å bli slått av en elektrisk bil kan like så godt som mye om dine kjøreferdigheter på MC.

Selvsagt er et mindre kjøretøy smidigere. Men kjappere er slett ikke sikkert. Har du kjørt MC selv? 

Prøv og oppnå maks aksellerasjon fra 0-100 på en bil og en MC. Selv proffe førere klarer dette med MC noen ganger. 

i trafikken blandtcandre biler og mennesker er det langt mer og holde styr på for en motorsyklist. Rett og slett fordi man i tillegg til en bilist også må holde balansen.  
 

Sett deg på en heftig mc så tester vi. 10 ganger fra stillestående til la oss si 150km/t. På papiret vil en heftig motorsykken slå meg greit. I virkeligheten er det ikke like åpenbart. 

Når der er sagt så nevnte jeg aksellerasjon so en av poengene mine så ene og alene snakke om dette som årsak blir feil. 

Jeg skrev at dette var en av flere årsaker til at jeg la MC livet på hylla. Ikke den eneste. 

Skrevet
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Selvsagt er et mindre kjøretøy smidigere. Men kjappere er slett ikke sikkert. Har du kjørt MC selv? 

Prøv og oppnå maks aksellerasjon fra 0-100 på en bil og en MC. Selv proffe førere klarer dette med MC noen ganger. 

Ja, og har erfaring blant annet fra moderne og motorspreke sykler. Det er flust av hjelpemidler som gjør at selv jeg greie å hold meg konsis og kjapp fra 0-100, ofte nær produsentens egne tall hvor rett og slett andre dekk, annet underlag, egen vekt og temperatur til slutt er det som hindrer meg i de siste hundredelene det er snakk om.

 

Bjerknez skrev (4 timer siden):

i trafikken blandtcandre biler og mennesker er det langt mer og holde styr på for en motorsyklist. Rett og slett fordi man i tillegg til en bilist også må holde balansen.  

Jeg holder ikke balansen selv på motorsykkelen, for det er det den som gjør for meg. Det er vel kun ved krypkjøring man må jobbe litt selv men da er det uansett ikke situasjon hvor man tester aks..

Jeg synes selv ikke at det er mer, eller mindre, å holde oversikt over i trafikkbildet. Eneste er at jeg er klar over at jeg er mer sårbar på motorsykkel enn jeg er i en bil og håndterer nok en del situasjoner deretter.

 

Bjerknez skrev (4 timer siden):

Sett deg på en heftig mc så tester vi. 10 ganger fra stillestående til la oss si 150km/t. På papiret vil en heftig motorsykken slå meg greit. I virkeligheten er det ikke like åpenbart. 

Når der er sagt så nevnte jeg aksellerasjon so en av poengene mine så ene og alene snakke om dette som årsak blir feil. 

Jeg skrev at dette var en av flere årsaker til at jeg la MC livet på hylla. Ikke den eneste. 

Se over tidligere svar. Dette er snakk om sykler med alt i fra 150 og over 200hk av variert type. Noen med egne tidtakere som registrert data og andre er filmet for så hvordan man ligger ann.

 

Poenget mitt er uansett; Det å være kjapp i trafikkbildet er er mye mer enn akselerasjon. Selv på bane handler det om langt mer å ha det sprekeste kjøretøyet. Til og med i dragracing, hvor 0-100 har my å si, så er det fortsatt mye annet som kan spille inn som avgjør om en faktisk vinner.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvem vet hva det egentlig gjelder. Selv gir jeg en god faen i at de fleste på veien kan slå meg i et dragrace ut av lyskrysset.

Jeg koser meg med "damebilen" min :)

 

  • Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (36 minutter siden):

Er det virkelig dette som er interesse for motor, eller er det komplekser om å være bedre enn andre vi snakker om her?

Om det er problematisk måte å diskutere på, hvorfor ikke gjøre jobben din som administrator og stopp denne diskusjonen da?

  • Hjerte 1
Skrevet

Tyvene utgir seg for å være villige bruktbilkjøpere, forhandler pris og alt som hører til en normal kjøpsprosess. Når pengene skal overføres fremlegger de svært troverdig dokumentasjon på at betalingen er gjennomført. 

Dokumentasjonen er imidlertid falsk, og når selger oppdager at pengene ikke kommer likevel, er bilen forsvunnet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/biltyvenes-nye-metode-dekkes-ikke-av-forsikringen/1208388

Skrevet (endret)
1 hour ago, Jarmo said:

Tyvene utgir seg for å være villige bruktbilkjøpere, forhandler pris og alt som hører til en normal kjøpsprosess. Når pengene skal overføres fremlegger de svært troverdig dokumentasjon på at betalingen er gjennomført. 

Dokumentasjonen er imidlertid falsk, og når selger oppdager at pengene ikke kommer likevel, er bilen forsvunnet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/biltyvenes-nye-metode-dekkes-ikke-av-forsikringen/1208388

Det er utrolig viktig å aldri, aldri overlevere kjøretøyet før pengene er på konto.

Og det betyr egen konto! Ikke bruktbilforhandlerens, Ikke papirer som beviser at de er på vei etc. 

https://www.motor.no/aktuelt/bileiere-er-svindlet-for-minst-64-millioner-kr/254464

For å sikre seg må man enten ha kontroll på alle nøkler til kjøretøyet, eller ha bilen registrert i sitt navn.

Mister man kontrollen over begge de to tingene, så står man med lua i hånda og ber om å få pengene sine. Og man er ikke dekket av noe. 

Dersom det er en moderne bil man selger, så skal man være litt obs. For jeg tror man kan få overført "nøklene" til en Tesla f.eks. til seg selv kun ved å vise til at bilen står i ens navn i vognkortet.

Endret av bzzlink
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...