Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
trikola skrev (2 minutter siden):

Jaha, mener du det. Hva kommer isteden? Bluetooth-implantat bak øret?

Poenget mitt er at man i steden for å ønske talestyring velkommen, så bør man finne andre alternativer der det er mulig. Hvis jeg må snakke med en robot hver gang jeg skal slå på et lys eller endre temperatur etc. så blir det feil for min del. 

Samtidig så forstår jeg at man må bruke talestyring hvis man skal diktere noe på farten. 

Jeg mener altså at man bør finne andre alternativer til talestyring om mulig, så langt det går. ALT kan ikke automatiseres (enda) men det aller meste. 

Når jeg står opp om morgenen og stopper alarmen på telefonen så aktiveres det automatisk en automasjon som dimmer gradvis opp lysene i huset, setter på kaffetrakteren og aktiverer klimatisering av bilen. Når jeg går ut døra så slukker alle lysene i huset automatisk og garasjeporten åpner seg og lyset i garasjen slår seg på. På døren har jeg kodelås så den låser seg automatisk. 

Dette har fungert helt sømløst nå i 6 måneder og alt aktiveres når jeg slår av alarmen på telefonen. Det er laget noen regler der med klokkeslett og en del annet, men alt funker. 

Skulle jeg utført alt disse steppene med talestyring måtte jeg stått opp 5 minutter før. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

Da er det bedre og planlegge matinnkjøpet før man drar mener nå jeg å heller sende det man har skrevet via automasjon etc. 

Er det fritt for noe har jeg gjerne glemt det 2 minutter etterpå om jeg ikke noteter det med en gang.

Ett trykk på klokken og så si "legg til melk på handelisten" så er det notert og blir ikke glemt. Og slipper å videreformidle det til fruen om det er hun som skal handle. Hun sjekker keeps på tur inn på butikken og ser at vi trenger melk. Genialt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Før vi begynner en større digresjon om våre ulike automatiseringsprinsipper skal jeg - for min del - avslutte denne med

• jeg styrer ingenting hjemme i Home Assistant med stemmen, men får en del meldinger i taleform (i tillegg til på skjermen) fra google-kulene
  • jeg bruker stemmestyring med "hey google"-kulene mine. 95% av dette er "countdown x minutes", resten "ping my phone" og tidligere - før HA overtok - "start the tumble dryer at hhmm"
  • i bilen er "chill acceleration" og "standard acceleration" det mest brukte, deretter "lets go home"  på vei ut av parkeringsluke på kjøpesenteret, "call xyz" og langt bak "open glovebox". Skulle ønske jeg husket hvordan man slår av og på navigasjonsstemme. Ingen lys- eller vindusstyring her heller.

Pleier forøvrig å bruke antatt originalspråk til produsenten såfremt jeg behersker det - også skriftelige dokumenter. Er alltid noen oversettelsesfeil et sted. Om jeg hadde en BMW ville jeg nok snakket til den på tysk.

Endret av trikola
  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Før vi begynner en større digresjon om våre ulike automatiseringsprinsipper skal jeg - for min del - avslutte denne med

• jeg styrer ingenting hjemme i Home Assistant med stemmen, men får en del meldinger i taleform (i tillegg til på skjermen) fra google-kulene
  • jeg bruker stemmestyring med "hey google"-kulene mine. 95% av dette er "countdown x minutes", resten "ping my phone" og tidligere - før HA overtok - "start the tumble dryer at hhmm"
  • i bilen er "chill acceleration" og "standard acceleration" det mest brukte, deretter "lets go home"  på vei ut av parkeringsluke på kjøpesenteret, "call xyz" og langt bak "open glovebox". Skulle ønske jeg husket hvordan man slår av og på navigasjonsstemme. Ingen lys- eller vindusstyring her heller.

Pleier forøvrig å bruke antatt originalspråk til produsenten såfremt jeg behersker det - også skriftelige dokumenter. Er alltid noen oversettelsesfeil et sted. Om jeg hadde en BMW ville jeg nok snakket til den på tysk.

Hadde to kompiser på besøk for noen uker siden hvor vi tok oss noen pils. Musikken sto på og vi satt å pratet. Så skulle jeg dempe belysningen litt og sa "Hei Siri, demp belysningen 50%" Hvor siri klart ble forstyrret av musikken og svarte "Jeg forsto ikke" Jeg gjentok, "Dim ned belysningen med 50%". Hun svarte "jeg dimmer belysningen 50%" og skrudde OPP belysningen og ikke ned... 

Da ga jeg opp å jeg hadde allerede "tapt ansikt" overfor mine kompiser. Jeg gikk inn i appen og justerte ned lysene der i steden.

Men for all del. Vi har forskjellig synspunkt på hva vi mener er bra nok. Personlig prøver jeg å unngå alt av talestyring så langt det er mulig. 

Talestyring funker dårlig når det er forstyrrelser i bakgrunnen er min erfaring. Å det er det ofte i bilen når man hører musikk eller har med seg passasjerer. Eller hjemme på "fest" eller når man har selskap etc. 

Er man alene så funker det som regel, men ikke alltid. Ikke engang DA funker det 100% hver gang. 

Det finnes måter og gjøre dette mer automatisert, men da må man lage presets som man kan hente ved behov. 

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Hadde to kompiser på besøk for noen uker siden hvor vi tok oss noen pils. Musikken sto på og vi satt å pratet. Så skulle jeg dempe belysningen litt og sa "Hei Siri, demp belysningen 50%" Hvor siri klart ble forstyrret av musikken og svarte "Jeg forsto ikke" Jeg gjentok, "Dim ned belysningen med 50%". Hun svarte "jeg dimmer belysningen 50%" og skrudde OPP belysningen og ikke ned... 

Da ga jeg opp å jeg hadde allerede "tapt ansikt" overfor mine kompiser. Jeg gikk inn i appen og justerte ned lysene der i steden.

Men for all del. Vi har forskjellig synspunkt på hva vi mener er bra nok. Personlig prøver jeg å unngå alt av talestyring så langt det er mulig. 

Talestyring funker dårlig når det er forstyrrelser i bakgrunnen er min erfaring. Å det er det ofte i bilen når man hører musikk eller har med seg passasjerer. Eller hjemme på "fest" eller når man har selskap etc. 

Er man alene så funker det som regel, men ikke alltid. Ikke engang DA funker det 100% hver gang. 

Det finnes måter og gjøre dette mer automatisert, men da må man lage presets som man kan hente ved behov. 

Vi forstår at du har oppdaget automasjonens verden i hjemmet og det er kjempe bra. Kos deg. Men dette er en tråd om biler og talestyring. Du blander korta helt sinnsykt.

og joda, jeg er helt for muligheter for mer automasjon i biler jeg. Og det kommer mer å mer. Men talestyring er også brukbart til mange ting, som du selv har påpekt.

ja takk begge deler kan en jo si..

• Hjerte 1
Skrevet
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Bilen min stopper musikken automatisk når jeg trykker inn knappen for stemmestyring. Gjør ikke ikke alle biler det?

Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Vi forstår at du har oppdaget automasjonens verden i hjemmet og det er kjempe bra. Kos deg. Men dette er en tråd om biler og talestyring. Du blander korta helt sinnsykt.

og joda, jeg er helt for muligheter for mer automasjon i biler jeg. Og det kommer mer å mer. Men talestyring er også brukbart til mange ting, som du selv har påpekt.

Det står vel egentlig ingenting om talestyring i trådens tittel så jeg antar automasjon og prat rundt dette i såfall er like riktig eller galt som å snakke om talestyring?

Men vi er enige om at automasjon i biler er ønsket. Kan man bytte bort mesteparten av talestyringen med automasjoner er mye gjort. 

Bilprodusentene kan feks. lage et slags "oppsett" som man må igjennom når man kjøper bilen som gir bilen nok informasjon til at den kan automatisere ut fra egne premisser. 

Feks. "Når kjører du på jobb?" "Hvilken temperatur foretrekker du i bilen?" "Ønsker du svakere belysning i displayet når det er mørkt ute?" etc etc. 

Så kan man bygge videre på dette og avansere selv om man ønsker det senere. 

• Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Bilen min stopper musikken automatisk når jeg trykker inn knappen for stemmestyring. Gjør ikke ikke alle biler det?

Det gjør min også, men den demper lyden. Jeg hører på ganske høy musikk når jeg kjører, så selv om den demper lyden så er mulig ikke nok. Sikkert en instiling noe sted muligens, men da må jeg sikkert dypt ned i menyene... 

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Det står vel egentlig ingenting om talestyring i trådens tittel så jeg antar automasjon og prat rundt dette i såfall er like riktig eller galt som å snakke om talestyring?

Men vi er enige om at automasjon i biler er ønsket. Kan man bytte bort mesteparten av talestyringen med automasjoner er mye gjort. 

Bilprodusentene kan feks. lage et slags "oppsett" som man må igjennom når man kjøper bilen som gir bilen nok informasjon til at den kan automatisere ut fra egne premisser. 

Feks. "Når kjører du på jobb?" "Hvilken temperatur foretrekker du i bilen?" "Ønsker du svakere belysning i displayet når det er mørkt ute?" etc etc. 

Så kan man bygge videre på dette og avansere selv om man ønsker det senere. 

Reagerer ikke på automasjon jeg, men det er en tråd om biler. Ikke om å drikke pils med kompiser i hula som en er ivrig opptatt av å automatisere. Det er det egne tråder for :)

med dagens teknolog kan en lære dette av bruken, men å spørre før bruk kan også være fordelsmessig. Jeg er ikke uenig i dette:) jeg er nok over snittet interessert i automasjon både i bil og ellers i livet. Stort sett alt egentlig 😅

• Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Reagerer ikke på automasjon jeg, men det er en tråd om biler. Ikke om å drikke pils med kompiser i hula som en er ivrig opptatt av å automatisere. Det er det egne tråder for :)

med dagens teknolog kan en lære dette av bruken, men å spørre før bruk kan også være fordelsmessig. Jeg er ikke uenig i dette:) jeg er nok over snittet interessert i automasjon både i bil og ellers i livet. Stort sett alt egentlig 😅

Det jeg skrev om kompiser var for å illustrere et eksempel. Prinsippet med automasjon er det samme, uavhengig om det skjer i bil, båt eller i stua. 

Men en bil har såpass mange sensorer og muligheter at å sette opp automasjon i software burde være enkelt. 

Hjemme må man kjøpe sensorer etc. for å sette opp.

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Det jeg skrev om kompiser var for å illustrere et eksempel. Prinsippet med automasjon er det samme, uavhengig om det skjer i bil, båt eller i stua. 

Men en bil har såpass mange sensorer og muligheter at å sette opp automasjon i software burde være enkelt. 

Hjemme må man kjøpe sensorer etc. for å sette opp.

Tja det er jeg ikke enig i, grad av automasjon og hva en automatiserer er veldig avhengig av situasjonen, kostnader og mye mer.

jeg vill si at de fleste biler har for lite sensorer egentlig, hjemme får en fort flere. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Automasjon er selvfølgelig relevant for biler @Salvesen., så det er da helt fair det @Bjerknez skriver. Jeg er veldig enig i at talestyring er gammeldags. Det bør bort i aller størst grad. Ting skal skje uten at jeg tenker på det. Set it once and forget. Teslaen har et par kjekke funksjoner(som å automatisk dempe klimaanlegget når man får en telefon), men potensialet er enormt. Trist at de skal bruke så mye ressurser på selvkjøring.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Automasjon er selvfølgelig relevant for biler @Salvesen., så det er da helt fair det @Bjerknez skriver. Jeg er veldig enig i at talestyring er gammeldags. Det bør bort i aller størst grad. Ting skal skje uten at jeg tenker på det. Set it once and forget. Teslaen har et par kjekke funksjoner(som å automatisk dempe klimaanlegget når man får en telefon), men potensialet er enormt. Trist at de skal bruke så mye ressurser på selvkjøring.

Som sagt, jeg har aldri sagt at det ikke er relevant med automasjon i bil jeg. Tvert om. Jeg bare påpeker at en kan snakke litt mer om bil og mindre om hjemme automasjon. Det blir ofte veldig utelevant i en bil.

Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Her er vi helt på bølgelengde. 

Talestyring er også noe jeg ser på som gammeldags. 

Skrevet
Nimrad skrev (8 timer siden):

Ikke at det skjer så veldig ofte, men det hjelper ikke når duggen er på innsiden av bilen.

Som du sier selv, skjer sjeldent. 

For innsiden så har jeg knapper og brytere som det tar 2 sekunder å sette på full guffe. 
Men duggen på innsiden ser jeg bygge seg opp.
Aldri skjedd at den har kommet plutselig, som den gjør på utsiden.

Skrevet
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Veldig ovenfra og ned holdning fra en som har brukt ti år på sin bsc innen automasjon. Det er en tråd om bil generelt. Han forklarte helt fint hvilke muligheter han burde hatt for automasjon i sin bil. Og han har helt rett. I min Porsche justeres rattvarme etter en del parameter. Trodde det skulle bli en plage siden man ikke kan skru den på selv, men det bare fungerer. Det burde være mulig å gjøre med mange områder i bilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...