Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er folk som har det travelt. Jeg tipper at det er folk som ikke forventer kontroll midt på vidda, og bruker det som et utløp til å ha det gøy med kjøretøyet sitt.

Han som ble tatt rusa på MC i 142 km/t tipper jeg var en av de. Det er ingen hemmelighet at enkelte i MC-miljøet liker å dra på litt, spesielt på gruppekjøringer.

Skrevet

Han var ikke bare rusa og kjørte for fort. Han hadde heller ikke gyldig førerkort for den klassen, og kjøretøyet var stjålet. Det er altså vanskelig å gjøre noe særlig mye flere lovbrudd på en gang. 

• Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Han som ble tatt rusa på MC i 142 km/t tipper jeg var en av de. Det er ingen hemmelighet at enkelte i MC-miljøet liker å dra på litt, spesielt på gruppekjøringer.

Nå er vel pr. definisjon også du en del av det "kriminelle" mc-miljøet...

I hvertfall minst like mye som det dophuet som ble tatt på stjålet mc. Mye rart mc-miljøet skal få skylda for...

Skrevet (endret)
kremt skrev (30 minutter siden):

Han var ikke bare rusa og kjørte for fort. Han hadde heller ikke gyldig førerkort for den klassen, og kjøretøyet var stjålet. Det er altså vanskelig å gjøre noe særlig mye flere lovbrudd på en gang. 

Og sikkert bankarott også uten en eneste krone å oppdrive for tort og svie.

Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Nå er vel pr. definisjon også du en del av det "kriminelle" mc-miljøet...

I hvertfall minst like mye som det dophuet som ble tatt på stjålet mc. Mye rart mc-miljøet skal få skylda for...

Nå var ikke intensjonen min å dra alle under en kam. Jeg brukte det som en teori, siden den eneste av de 100+ som ble nevnt var en MC-fører.

Men om du spør meg om sannsynligheten for at noen bryter fartsgrensen eller driver med triksing på gruppekjøringer, så skal jeg ikke nøle med å si det med 99% sikkerhet. MC-miljøet består både av de dyktigste trafikkantene og de verste adrenalinjunkiene, de første er i flertall, men de sistnevnte er overrepresentert på gruppekjøringer.

Uansett.. Poenget mitt var de fleste motorinteresserte har et ønske om å kunne dra på litt, og langt ute på vidda så begynner man å ta noen sjanser på strekkene for å teste kjøreegenskaper. Om det fortjener fengsel skal jeg ikke si noe om.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Skrevet

Strekninger i nærheten av denne plassen er kjent for at personer på MC skal teste å kjøre i 300 kmt. Da kommer en reinflokk veldig fort på for å si det sånn. Mange av disse sjåførene må jo ha et inderlig ønske om å dø så fort som mulig. 

Skrevet
4 hours ago, Gavekort said:

Tror ikke det er folk som har det travelt. Jeg tipper at det er folk som ikke forventer kontroll midt på vidda, og bruker det som et utløp til å ha det gøy med kjøretøyet sitt.

Lappen ryker ved 116 km/t, og som du sier var ingen målt over 142. Du kan godt si at det er uansvarlig å holde 120-130 på de oversiktlige rettstrekkene over Dovre, men spesielt gøy er det ikke. 

Skrevet
Gavekort skrev (16 timer siden):

Men om du spør meg om sannsynligheten for at noen bryter fartsgrensen eller driver med triksing på gruppekjøringer, så skal jeg ikke nøle med å si det med 99% sikkerhet. MC-miljøet består både av de dyktigste trafikkantene og de verste adrenalinjunkiene, de første er i flertall, men de sistnevnte er overrepresentert på gruppekjøringer.

Okay... Du har vært på mange gruppekjøringer allerede hører jeg. 😂

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Okay... Du har vært på mange gruppekjøringer allerede hører jeg. 😂

Det er en falsk forutsetning at man må være i dem for å kunne observere. Vet ikke hva som er så sjokkerende/kontroversielt med å si at enkelte dudes på sportssykler (eller i sportsbiler) grisekjører, og liker å tøffe seg i grupper.

Skrevet
Gavekort skrev (26 minutter siden):

Det er en falsk forutsetning at man må være i dem for å kunne observere. Vet ikke hva som er så sjokkerende/kontroversielt med å si at enkelte dudes på sportssykler (eller i sportsbiler) grisekjører, og liker å tøffe seg i grupper.

Det de kaller "rideouts" på nynorsk er jeg enig i at kan være en nokså krydret kjøretur. 

Flere motorsykler(2-8) i gruppe er mer normen, og det er sjelden noen spesielt krydret affære. Det er bare folk på tur det. Ikke spesielt fort, ikke spesielt vilt. Men de blir sjelden sett, sjeldnere registrert, og fort glemt. De kjører rundt på småveier hvor det vanligvis er lite trafikk, og når de tar igjen annen trafikk smetter de forbi i nokså kurant fart. 

De som er på "rideout" kjører gjerne på store veier(E18 osv) og møtes på kjøpesenter og andre store plasser med mye folk. Dumskapen får stort publikum. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
OJ Doe skrev (11 minutter siden):

Det de kaller "rideouts" på nynorsk er jeg enig i at kan være en nokså krydret kjøretur. 

Flere motorsykler(2-8) i gruppe er mer normen, og det er sjelden noen spesielt krydret affære. Det er bare folk på tur det. Ikke spesielt fort, ikke spesielt vilt. Men de blir sjelden sett, sjeldnere registrert, og fort glemt. De kjører rundt på småveier hvor det vanligvis er lite trafikk, og når de tar igjen annen trafikk smetter de forbi i nokså kurant fart. 

De som er på "rideout" kjører gjerne på store veier(E18 osv) og møtes på kjøpesenter og andre store plasser med mye folk. Dumskapen får stort publikum. 

Godt poeng. Jeg prøver som sagt ikke å generalisere. Poenget jeg prøvde å lage var at det er folk der ute som søker etter fri fra politiet og tror de finner det langt ute på vidda. Har kjørt en del ganger over Sirdalen, og sjeldent sett politikontroller oppe i fjellet, noe som er forståelig siden det ikke passer inn med en vanlig 8-16 arbeidsdag.

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (2 timer siden):

Hvem har nevnt noe om forutsetning? Var bare overrasket over hvor fort du har tilegnet deg denne kunnskapen. 😜 Men gruppekjøring kan vel være en måte å få nok øvelseskjøring. Litt uvanlig, men for all del...

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Hvem har nevnt noe om forutsetning? Var bare overrasket over hvor fort du har tilegnet deg denne kunnskapen. 😜 Men gruppekjøring kan vel være en måte å få nok øvelseskjøring. Litt uvanlig, men for all del...

Du sier jo igjen at det er en forutsetning om at jeg må kjøre i en slik gruppe for å kunne observere hva de gjør. Tydelig jeg har truffet en nerve eller noe, men setter ikke pris på disse sleivsparkene. Be better.

• Liker 3
Skrevet
kremt skrev (23 timer siden):

Manglet bare at han prøvde å slå til politiet..

Skrevet

Jeg nevnte lenger opp at en strekning i nærheten var kjent for at MC-førere skal kjøre i 300 kmt. Det ser ut som jeg hadde rett

MC fører kjørte trolig i over 320 kmt

På en annen avis står det at politiet hadde kontroll i nærheten av Dovregubbens hall. Og ut fra tidspunktet han passerte kontrollen til han ble stoppet på Sel hadde holdt en snittfart (GPS fart, virkelig fart) på 218 kmt. Dette er virkelig next level i å gi totalt faen i lover og regler. Helt greit for min del at folk ønsker å drepe seg selv i trafikken, men de tenker ikke over hvor egoistiske deres handlinger er når de utsetter fullt av uskyldige folk for mulig livsfare ved å kjøre sånn som de gjør. 

Skrevet
22 minutes ago, kremt said:

Jeg nevnte lenger opp at en strekning i nærheten var kjent for at MC-førere skal kjøre i 300 kmt. Det ser ut som jeg hadde rett

MC fører kjørte trolig i over 320 kmt

På en annen avis står det at politiet hadde kontroll i nærheten av Dovregubbens hall. Og ut fra tidspunktet han passerte kontrollen til han ble stoppet på Sel hadde holdt en snittfart (GPS fart, virkelig fart) på 218 kmt. Dette er virkelig next level i å gi totalt faen i lover og regler. Helt greit for min del at folk ønsker å drepe seg selv i trafikken, men de tenker ikke over hvor egoistiske deres handlinger er når de utsetter fullt av uskyldige folk for mulig livsfare ved å kjøre sånn som de gjør. 

Ekstremt interessert i hva grunnlag sjåføren av motorsykkel hadde for å ligge i 320km/t på en trafikkert vei. 

Skrevet
Fantomtegningen skrev (3 minutter siden):

Ekstremt interessert i hva grunnlag sjåføren av motorsykkel hadde for å ligge i 320km/t på en trafikkert vei. 

De vet jo egentlig ikke hva hastigheten var, men antar den er >320km/t ettersom de ikke klarte å måle den. Det at de ikke klarte å måle kan vel like gjerne være brukerfeil i en "opphisset" situasjon. At fyren har kjørt fort er greit, men å gå ut med slike tall kan de holde seg for gode til.

• Liker 1
Skrevet

Det som er ganske klart er hvertfall at han over en strekning på 62 kilometer har holdt en SNITT fart på 218 kmt. Virkelig fart, ikke speedometer. 

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Det som er ganske klart er hvertfall at han over en strekning på 62 kilometer har holdt en SNITT fart på 218 kmt. Virkelig fart, ikke speedometer. 

Helt galemattias okkesom. Sånne galninger må lukes ut av trafikken. Det er sånne som ødelegger for alle andre på 2 hjul.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...