Gå til innhold

Bygge selv eller kjøpe ferdigbygget PC? Gaming PC til ca 7500


Anbefalte innlegg

Skal etter flere år med laptop ha meg en ny stasjonær maskin. Det er mange år siden jeg bygde PC sist, og den gang var det alltid billigere å bygge selv enn å kjøpe ferdigbygd. Det kan se ut som dette har endret seg litt.

 

Budsjettet mitt er på 7500 uten skjerm/tastatur/mus, og etter å ha kommet over budsjett hver gang jeg har prøvd å sette sammen egen maskin utifra anbefalinger fra bl.a dette forumet, fant jeg denne: http://www.netonnet.no/art/data/stasjonaer-data/desktop/edge-interceptor/196018.3012/

 

Ferdigbygd med Win 8, tilsynelatende en svært god deal; når jeg har søkt på priser på individuelle deler faller totalprisen godt over prisen på den ferdigbygde maskinen. Det eneste som mangler er en grei HD, og jeg kan ikke se om det er plass til å sette i flere HD'er i hovedkortet, men i verste fall er det jo bare å kjøpe en ekstern disk.

 

Så spørsmålet blir egentlig, kan jeg få noen bedre gaming PC til rundt 7-7500kr? Har Win 7 lisens, så trenger egentlig ikke OS. Tar gjerne imot forslag til oppsett som kan være bedre til en lignende pris.

Endret av SuperKjetil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygget akkurat min pc ferdig på mandag. Det kostet meg 5800 uten skjerm, tastatur eller mus og jeg spiller Battlefield 4 på Ultra, det er mye billigere å bygge selv enn å kjøpe ferdigbygd. Det er også en sinnsykt morsom prosess å bygge den.

Endret av Rolighei
Lenke til kommentar

Jepp, jeg er helt enig i at det er kos å bygge PC. Faktisk noe av det jeg så mest frem til når jeg bestemte meg for å kjøpe ny (Eller når laptopen bestemte det for meg via BSoD)

 

Men specs på den maskinen jeg har linket til virker som de er ganske gode, spesielt til den prisen. Jeg tenker jo å ha noe som kan funke i endel år fremover. Hva slags specs fikk du for 5800?

Lenke til kommentar

Det skal vel vanskelig gjøres å komme opp med et oppsett som er like billig som maskinen TS postet + win 8 lisens i tillegg. Uten lisens stiller man nok sterkere, men det er begrenset hvor mye man kan "tjene" på å bygge selv.

 

Uten å ha sjekket spesielt nøye tror jeg det eneste du oppnår med å bygge selv for samme pris er å eventuelt ha muligheten til å kjøpe et litt kraftigere grafikkort som f.eks R9 280X eller GTX 760. HD 7950 er en utgående modell som har blitt erstattet av R9 270X (rebrand).

 

Forøvrig støtter jeg synspunktene til de to over. Å bygge PC selv er gøy, lærerikt og særdeles tilferedsstillende når man ser at det virker :)

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt

Jeg syntes 8 kjerner på AMD prosessoren hørtes veldig fristende ut, men etter å ha googlet litt meninger ser det ut til at i5 er langt bedre for spill. GPU med 3GB minne hørtes også veldig fristende ut, og det får jeg jo med oppsettet til Omnithunder. Det er vel strengt tatt et bedre skjermkort også.

 

Så jeg går vel for det oppsettet, eller noe lignende ihvertfall. Det ser ut som det er hakket overlegent på flere områder i forhold til den ferdigbygde jeg fant på netonnet, til samme prisen men uten OS, som ikke er noe problem. Windows 7 holder i massevis for min del.

Lenke til kommentar

Forresten ser jeg at jeg får I5 4670k for 65 kr mer. Jeg har jo egentlig ikke tenkt til å overklokke, men det kan kanskje være greit å ha muligheten når prisforskjellen er såpass liten?

Skal du overklokke, så må du også ha et dyrere hovedkort med Z87-chipset, eksempelvis dette http://www.dustinhome.no/product/5010743672/gigabyte-ga-z87p-d3-z87-s-1150-atx/

Bedre CPU-kjøler blir fort et krav ved overklokking. Denne er rimelig og god http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bygge selv er det beste. Å om du vil så kan jeg sikkert lage en grei handleliste til deg på komplett :)

Tar gjerne imot forslag!

 

Eventuelt kompletts black friday edition :)

 

http://www.komplett.no/komplett-gamer-crazy-black-friday-edition/10845

 

Bittelitt over budsjett, men en fremtidsrettet maskin som burde holde oppgraderingskostnadene nede siden det eneste du trenger å bytte ut de nærmeste årene er skjermkortet når det en dag blir for svakt.

 

Denne så interessant ut, men hvor stor vil forskjellen være mellom R9 280x og GTX 770? 3GB GPU minne er veldig fristende, men ser ut til at folk har ganske delte meninger på hvilket kort som er best.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar

 

Bestemte meg for å gå litt over budsjett og vurderer nå følgende:

COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1155/1156/1366/...
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600M...
CORSAIR CX 750W M BRONZE ATX12V 2.3 MODULAR P...
FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK
GIGABYTE GA-Z87P-D3 Z87 S-1150 ATX
INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150
KINGSTON SSDNOW V300 120GB SSD 7MM SATA/600 M...
SAPPHIRE RADEON R9 280X TOXIC 3GB PCI-E HDMI/...

 

Kommer dette til å funke?

Forstår det slik at så lenge jeg ikke overklokker til mer enn 4-4.2 så holder det med den kjøleren. Alternative kjølere blir litt for dyre, og jeg tenker at 4ghz bør holde i massevis.

 

I tillegg vurderer jeg R9 290 istedenfor R9 280x. Litt dyrere, men forstår det som at ytelsen er betraktelig bedre. Jeg liker Nvidia men det virker som man kan få mye mer ytelse for pengene med Radeon. Jeg ser at man får en GTX 770 4GB for ca samme prisen som en R9 290, eller GTX 770 2GB for ca samme som r9 280x. Jeg vet ikke hvor viktig det er med høyt GPU minne når jeg bare skal kjøre en skjerm.. Men jeg vil jo ha denne PCen i endel år, og da er det kanskje litt dumt å måtte kjøpe nytt skjermkort om et par år for å få mer vRAM når jeg kan bruke en 500-lapp ekstra nå, og få i bøtter og spann..

 

Sliter veldig med å ta en avgjørelse på skjermkortet!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar

 

Bestemte meg for å gå litt over budsjett og vurderer nå følgende:

COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1155/1156/1366/...

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600M...

CORSAIR CX 750W M BRONZE ATX12V 2.3 MODULAR P...

FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK

GIGABYTE GA-Z87P-D3 Z87 S-1150 ATX

INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150

KINGSTON SSDNOW V300 120GB SSD 7MM SATA/600 M...

SAPPHIRE RADEON R9 280X TOXIC 3GB PCI-E HDMI/...

 

Kommer dette til å funke?

Forstår det slik at så lenge jeg ikke overklokker til mer enn 4-4.2 så holder det med den kjøleren. Alternative kjølere blir litt for dyre, og jeg tenker at 4ghz bør holde i massevis.

 

I tillegg vurderer jeg R9 290 istedenfor R9 280x. Litt dyrere, men forstår det som at ytelsen er betraktelig bedre. Jeg liker Nvidia men det virker som man kan få mye mer ytelse for pengene med Radeon. Jeg ser at man får en GTX 770 4GB for ca samme prisen som en R9 290, eller GTX 770 2GB for ca samme som r9 280x. Jeg vet ikke hvor viktig det er med høyt GPU minne når jeg bare skal kjøre en skjerm.. Men jeg vil jo ha denne PCen i endel år, og da er det kanskje litt dumt å måtte kjøpe nytt skjermkort om et par år for å få mer vRAM når jeg kan bruke en 500-lapp ekstra nå, og få i bøtter og spann..

 

Sliter veldig med å ta en avgjørelse på skjermkortet!

Å bruke 500 mer for et R9 290 er jo lurt om det passer budsjettet. Det holder med 2gb på skjermkortet med mindre du kommer til å game med mer enn 1080p og på flere skjermer, noe du kanskje vil vurdere i fremtiden?

Lenke til kommentar

Å bygge selv gir deg:

Teknisk erfaring, morsomt, noen ganger en betydelig forbedret pris, osv.

 

Dermed så kan det være artig å bygge selv, selv om jeg må si at dette ikke alltid er det som er det beste med tanke på pris. For meg så hadde det f eks vært bedre om jeg hadde kjøpt en ferdigbygd maskin fra f eks en pc produsent som f eks Hp. Nå spiller jeg jo ikke, men det hadde vært det beste for meg.

 

Vil du ha garanti og miste de gode byggestundene så er det bare til å kjøpe noe som er ferdigbygd, men jeg anbefaler deg å tenke deg om to ganger flr du gjør dette.


Edit: Ser at du har valgt å bygge, og det er ett bra valg syntes jeg. Det ser ut som om de komponentene du har valgt passer fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...