Gå til innhold

Tilbyr fotopakketilbud til alle


Anbefalte innlegg

 

Adobe var nok kommet til en grense hvor de måtte finne på noe nytt for å beholde salget til meningmann - prisnivået var nådd såpass høyt at man kunne ikke lenger fortsette å legge på i samme takt. Dermed kom dagens løsning som skal sikre fortsatt høy inntjening og fortsatt tilstrømming fra hobbyfotografer. Og det er rimelig spekulativt, dog legalt - det høres jo så tilforlatelig ut å "bare" betale en hundrings eller litt til i måneden for å være med i flokken..

 

Tor

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så negativ til profitt, ville blitt veldig kjedelig planet hvis vi alle skulle leve i et kollektiv og hatt samme mengde goder hver måned.

 

Dette har jo også satt en effektiv stopper for mesteparten av ulovlige nedlastninger, tror nok 75% av alle hobbyfotografer som har brukt CS/PS ikke har betalt titusenvis av kroner for det.

 

Får vel nevne at jeg ikke har CS/PS siden jeg ser ingen grunn for og ha det.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for dette, men: 1125kr i året er egentlig mer enn jeg noensinne har brukt i snitt på Adobe, og jeg har aldri brukt piratversjoner. Det blir som påpekt over 10.000 på 10 år. Dersom prisen fordobles etter ett år er det enda mye verre. For mange hobbybrukere er det irrelevant at programvaren før kostet 10.000 i innkjøp; Da var det uaktuellt å kjøpe Photoshop. Vi kjøpte rett nok LR4, men typisk kan man ha slik software etpar generasjoner minst før man oppgraderer.

 

Den store faren med slike "rimelige" abonnement er at man som beskrevet over her glemmer det av ved abonnementsfornyelse, eller, enda verre; man glemmer abonnementet helt. Akkurat som den vennen du (jeg) hadde for 10 år siden. Det tok lengre og lengre tid mellom gangene man treftes og en gang sa vi "ha det", og tenkte at vi treffes neste uke, og ingen ante at det skulle være siste gang. På den måten kan man bli gående i årevis og betale for abonnement på noe man ikke lenger bruker.

Greit at man ikke bør være så sløv, men jeg er villig til å vedde på at dette er nokså vanlig.

 

Konklusjonen har vært at hobbyfotografer som meg ikke bør inngå slike abonnement, og at årvåkenhet samt notering på neste års kalender kreves dersom man likevel gjør det.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Adobe har aldri hatt noen prising som tillater at hobbybrukere "på vanlig lønn" kjøper full Photoshop. Det de har hatt er piratpakker og studentpakker, slik at vi krevde Adobe-programvare når vi kom ut i bedriftene.

 

Dette er det nærmeste de noengang har vært en hobbybruker-vennlig pakke. Du betaler det samme over ti år som man tidligere måtte betale up-front for Photoshop Extended. Og da vil jeg ikke engang nevne Creative Suite-pakkene.

 

Og nei, det var ikke aktuelt med sånne priser for privatmarkedet. Jeg tror Photoshop hadde vært enda mer en bransjestandard dersom de hadde separate privat-lisenser og bedriftslisenser opp gjennom de siste 15 årene. Med langt flere brukere.

 

For meg er det helt uaktuelt å spare i flere måneder for en programpakke. Jeg har ønsket meg Adobe-programvare uten å faktisk gjøre kjøpet. Med tilbud som dette er det helt klart mulig å gjøre en avtale, økonomisk sett. Men det føles fortsatt som å leie i stedet for å eie. Greit for jobb-bruk, men føles ikke rett for privaten.

 

Det siste året har jeg kjøpt tre forskjellige grafiske programmer (PC-programvare m/ fysisk innpakning, ikke dollar-apps), og går og lukter på flere andre. Men prismessig har jeg kunne strukket meg mye lengre for Photoshop Standard. Imidlertid har de alltid priset seg ut av privatmarkedet slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Det er ganske ofte jeg tar mange bilder etter hverandre som trenger ganske nøyaktig samme etterbehandling (hvitbalanse og så videre). Er det en enkel løsning for "batchetterbehandling" som gjør akkurat det på flere bilder samtidig, i et av programmene som tilbys her? Har Paint Shop Pro 6 (betalt for) og View NX2 som fulgte med fra Nikon, men finner ikke noen måte å gjøre det på i de programmene, som forsåvidt ellers gjør det jeg trenger.

Lenke til kommentar

Etterbehandling i Raw-converter er simpelt med Photoshop - i Photoshop Bridge kan du høyreklikke på bilder ov velge copy og paste settings. Med en serie i samme lysforhold kjører jeg typisk ett bilde gjennom Raw-converteren til jeg er fornøyd, markerer alle de andre bildene med samme lysforhold og velger Develop Settings->Previous Conversion.

 

Enkelt å gjøre dette også i Lightroom, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Det er ganske ofte jeg tar mange bilder etter hverandre som trenger ganske nøyaktig samme etterbehandling (hvitbalanse og så videre). Er det en enkel løsning for "batchetterbehandling" som gjør akkurat det på flere bilder samtidig, i et av programmene som tilbys her? Har Paint Shop Pro 6 (betalt for) og View NX2 som fulgte med fra Nikon, men finner ikke noen måte å gjøre det på i de programmene, som forsåvidt ellers gjør det jeg trenger.

Veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Fant det i Paint Shop: "Capture editing" og "Apply editing".

Har brukt View NX2 mest, synes jeg får en grei oversikt med det, og kjenner det godt. Får begynne å bruke PS X5 litt mer, det gjør alt jeg trenger. Betalte $60,- med moms, og ser egentlig ingen grunn til å kjøpe fra Adobe i stedet.

Lenke til kommentar

Har også lagt pengene for bordet for Paintshop Pro, og føler det er mye nærmere Photoshop enn Photoshop Elements i funksjonalitet/bruksopplevelse. Fornøyd med hva jeg får for pengene. Men alt, og da mener jeg alt, føles hakket mer tungvindt i PSP enn i PS. Som om de bare har klønet det til littegrann overalt. Hadde de bare grovpusset litt bedre så hadde jeg hadde neppe sett meg tilbake.

Lenke til kommentar

Har også lagt pengene for bordet for Paintshop Pro, og føler det er mye nærmere Photoshop enn Photoshop Elements i funksjonalitet/bruksopplevelse. Fornøyd med hva jeg får for pengene. Men alt, og da mener jeg alt, føles hakket mer tungvindt i PSP enn i PS. Som om de bare har klønet det til littegrann overalt. Hadde de bare grovpusset litt bedre så hadde jeg hadde neppe sett meg tilbake.

Hvilken versjon? Ser at det er en nyere versjon ute nå enn den jeg har.

Lenke til kommentar

Forrige, men det gjelder forsåvidt like godt for X2.

 

X2 er utgammel. Jeg har X5, nyeste er X6. De sier om X6: "

A cleaner user interface makes your

photo-editing and designing tasks easier and more enjoyable."

Den har støtte for 64 bit. Kanskje på tide å oppgradere. Litt skuffende etter bare et år, men da hadde jeg 32 bit PC, så da spilte det ikke noen rolle.

Til moderator: Beklager PSP-prat i PS-tråd. Avslutter nå.

Lenke til kommentar

Jobbkopien min av Photoshop (CS3) er også utgammel, men for min bruk er jeg ikke så opptatt av de nye funksjonene som jeg har sett demonstrert, som virker å være sentrert rundt å fjerne stygge ting fra bilder.

 

Mye av det jeg bruker i Photoshop CS3 har kun blitt marginalt forbedret fra Photoshop 7. Sånnsett har vi kunne skrevet verdien av vår CS3-lisens over mange år, og til sammenligning blir ikke single-app lisens til CC så veldig fristende. Dette tilbudet (begge variantene) er bedre.

Lenke til kommentar

Det er ganske ofte jeg tar mange bilder etter hverandre som trenger ganske nøyaktig samme etterbehandling (hvitbalanse og så videre). Er det en enkel løsning for "batchetterbehandling" som gjør akkurat det på flere bilder samtidig, i et av programmene som tilbys her? Har Paint Shop Pro 6 (betalt for) og View NX2 som fulgte med fra Nikon, men finner ikke noen måte å gjøre det på i de programmene, som forsåvidt ellers gjør det jeg trenger.

Som Trondster sier er dette veldig lett i Lightroom.

Lenke til kommentar

Som Trondster sier er dette veldig lett i Lightroom.

 

Som jeg etter hvert fant ut er det veldig lett i Paint Shop Pro også.

Oppgraderte til X6 Ultimate (64 bit), oppgraderingen kostet $50,-. Må si det er verdt pengene i en helt annen skala enn Photoshoptilbudet.

Ser forresten at det er en del mennesker som synes PSP har et bedre brukergrensesnitt enn PS, og jeg har ikke noe mot å være ensom ulv, har ikke behov for å være del av en saueflokk.

Lenke til kommentar

...har ikke behov for å være del av en saueflokk.

Du har kanskje ikke behov for det, men du er en del av den saueflokken som av en eller annen grunn ikke vil bruke Adobe sine produkter. Jeg er en del av den saueflokken som bruker Adobe Lightroom. Jeg trives veldig godt i den flokken. Sikkert like godt som du trives i din saueflokk...:-)

Lenke til kommentar

 

...har ikke behov for å være del av en saueflokk.

Du har kanskje ikke behov for det, men du er en del av den saueflokken som av en eller annen grunn ikke vil bruke Adobe sine produkter. Jeg er en del av den saueflokken som bruker Adobe Lightroom. Jeg trives veldig godt i den flokken. Sikkert like godt som du trives i din saueflokk...:-)

 

Jeg er ikke så opptatt av hvilken flokk jeg er i, men ser at det er åpenbare fordeler å være i en flokk som har ressurser til å hjelpe hverandre. Nå er nok dette neppe et stort problem med noen av de større programmene.

 

Jeg har den siste tiden beveget meg mer over i ren Lightroom. Dvs, at jeg sjelden starter PS. Jeg jobber raskere og gjør mindre med hvert enkelt bilde, men føler også jeg har litt mindre kontroll i Lightroom enn PS med mange lag.

 

Disclaimer: Foto er kun en hobby for meg. :)

Lenke til kommentar

Det er ganske ofte jeg tar mange bilder etter hverandre som trenger ganske nøyaktig samme etterbehandling (hvitbalanse og så videre). Er det en enkel løsning for "batchetterbehandling" som gjør akkurat det på flere bilder samtidig, i et av programmene som tilbys her? Har Paint Shop Pro 6 (betalt for) og View NX2 som fulgte med fra Nikon, men finner ikke noen måte å gjøre det på i de programmene, som forsåvidt ellers gjør det jeg trenger.

Det finnes flere funksjoner for å oppnå varianter av dette. "Same as previous", "Synchronize" og "copy settings" (ctrl-shift-c) hvor du kan velge hvilke settinger du ønsker å ta ut, etterfulgt av "paste settings" (ctrl-shift-v).

 

Jeg liker spesielt godt dersom jeg har en serie med (samme) vanskelige lysforhold hvor noen av bildene har et godt "hvitt" objekt, mens andre ikke har det. Finn det bildet i serien hvor det er enklest å etablere god WB, påtrykk så på hele serien.

 

Lightroom er den første foto-editoren jeg har blitt noenlunde komfortabel med (jeg er kresen når det gjelder bruker-interface). Det er fremdeles mange "vorter" som jeg håper Adobe vil jobbe videre med.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Som jeg etter hvert fant ut er det veldig lett i Paint Shop Pro også.

Oppgraderte til X6 Ultimate (64 bit), oppgraderingen kostet $50,-. Må si det er verdt pengene i en helt annen skala enn Photoshoptilbudet.

Ser forresten at det er en del mennesker som synes PSP har et bedre brukergrensesnitt enn PS, og jeg har ikke noe mot å være ensom ulv, har ikke behov for å være del av en saueflokk.

 

Jeg bruker begge, PS på jobb og PSP hjemme. Brukergrensesnittet er faktisk ganske så likt, likere enn noen andre to grafikk-programmer jeg har brukt. Alt jeg gjør i PS får jeg stort sett til i PSP, men siden programmene er forskjellige må jeg ofte slå opp hvordan man gjør det.

 

Men i Photoshop føles for meg alt et lite hakk enklere/bedre, enten det er innstillinger for skjermmarkøren, nytt dokument, eller tusen småting, så virker rett og slett PSP litt klønete. Jeg ville heller brukt Photoshop hvis jeg kunne kjøpt det i en pris som jeg synes er akseptabel. I stedet har jeg altså kjøpt nest-nyeste PSP to ganger. Jeg har også kjøpt Photoshop Elements, men det liker jeg ikke i det hele tatt. Angrer på det kjøpet, og det er fint lite annet jeg angrer på å ha kjøpt av programvare eller hardware.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...