Gå til innhold

Tilbyr fotopakketilbud til alle


Anbefalte innlegg

edit: Ok, litt feil. Photoshop koster 6000 - 8000.

 

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2175459 Adobe Photoshop CS6 Extended Win Nor -

Billigste er 11 589,- på lager.

 

Jeg ville imidlertid ikke kjøpt Extended eller norsk.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2175379

Da er pris på lager 6 933,-

 

Men Photoshop CC har ikke skille mellom Extended og ikke-extended. Det er etterfølgeren til Extended som man nå får leie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke god. Hvorfor vil du ha alt gratis? Jobber du gratis?

Adobe programmene er mye bedre enn gratis programmene, hadde Gimp og alle de andre som er gratis hver like gode så hadde ingen kjøpt Adobe programmer.

Om Adobe sine programmer er så veldig mye bedre enn gratis-alternativene kan sikkert diskuteres; men SImen1 har et poeng - omtalene er skjevt i forhold til andre alternativer. Også kjøpe-alternativene.

 

Det er for lite omtale og artikler rundt programmer som ACDsee Pro, Aperture, Capture One, DXP Pro med mange flere.

 

*noen som husker da Content Aware Fill kom, en meget stor nyhet. Trur det var CS5 som kom med den. Hvis Adobe ble ferdig med Content Aware Fill en måned etter CS4 ble lansert måtte de vente med lansering til neste CS utgave, nå kan må få slike nyheter når de er ferdige. Hvorfor skal man vente på gode hjelpemidler når man kan få de nå med en gang??!

En funksjon som Content Aware Fill har GIMP hatt i mang år før Adobe "fant det opp" ... Bortsett fra det, så er jeg enig i at rullende oppdateringer som PS CC gir, er å foretrekke.

 

Men i stedet for et rullerende abbonnement, så kunne heller tenkt meg å betale en fonuftig inngangspris og betale en support-avtale for å få tilgang til de jevnlige oppdateringene. Og har jeg ikke råd til å fornye supportavtalen, så mister jeg ikke tilgang til selve programmet, kun til de nye oppdateringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er bare irritert på Adobe fordi dem ikke gir meg oppdatering så jeg kan bruke ACR i bridge. Har kjøpt både PSCS4 og PSCS5 oppdatering.. men ingen av dem gir støtte til 6D, så da må man oppgradere-

 

Så bare derfor har jeg kjøpt LR5, har avinstallert alle andre bilderedigeringsprog så jeg er tvunget til å lære det. Neste kamera så må man vel oppgradere til de greiene dere diskuterer her, eller bruke noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg er bare irritert på Adobe fordi dem ikke gir meg oppdatering så jeg kan bruke ACR i bridge. Har kjøpt både PSCS4 og PSCS5 oppdatering.. men ingen av dem gir støtte til 6D, så da må man oppgradere-

 

Så bare derfor har jeg kjøpt LR5, har avinstallert alle andre bilderedigeringsprog så jeg er tvunget til å lære det. Neste kamera så må man vel oppgradere til de greiene dere diskuterer her, eller bruke noe annet.

Jeg tror dette har vært planlagt for lenge siden av Adobe, det at de satte ned prisen på LR for en god stund siden tyder på at de har en langsiktig strategi angående bruksmønstrene til programmene. Jeg tror nok LR fortsatt vil bli solgt som et selvstendig program og ikke kun i en pakkeløsning med abonnement.

Lenke til kommentar

Du er ikke god. Hvorfor vil du ha alt gratis? Jobber du gratis?

Adobe programmene er mye bedre enn gratis programmene, hadde Gimp og alle de andre som er gratis hver like gode så hadde ingen kjøpt Adobe programmer.

 

94kr/mnd er nesten gratis, det er ingenting! Om det blir flere tusen etter x antall år så gjør ikke det meg noe for jeg har brukt programmene og fått oppdateringer jevnlig.

 

Hvorfor irritere seg over hva Adobe tar for denne pakken i USA når dere bor i Norge? Det er snakk om 16kr forskjell, har dere så lite penger at dere ikke har råd å betale de få kronene ekstra?

 

Hvor mange av dere tenker på penger dere brukte forrige måned? Hadde jeg begynt å tenke på hva jeg brukte pengene mine på for ett år siden eller 5 år siden så hadde jeg hengt meg selv for lenge siden.

Så for min egen del så kjøper jeg photoshop hver måned for 94kr, det samme gjør jeg med Spotify/Wimp, jeg kjøper musikk for 99kr hver måned.

Jeg vil ikke ha alt gratis, jeg vil ha en sunn og god vektfordeling av mediedekningen som innbyr til sunn vurderingsevne og konkurranse mellom leverandørene, ikke et saueflokk om Adobes alter. Artikkelstillingen 32:2 sier litt. I tillegg til dette stikkes det inn setninger som "dette kan lett fikses med photoshop/lightroom" i tester av utstyr, teknikker, bildeomtaler, workshopomtaler osv. Hvis du finner en eneste artikkel der det står "dette kan lett fikses med Gimp eller Corel Draw" så må du gjerne si i fra. Jeg vedder en øl på at du ikke finner det i noen Akam-artikkel.

 

Som sagt, prisen er ikke 94 kr/mnd. Det er ingen månedsbetaling eller månedspris, det er en årspris og det er automatisk fornying til uspesifisert pris. 1125 kr er kanskje ikke så mye at det vil merkes noe særlig, men får man en gul lapp påskrevet 1125 kr på ruta av en parkeringsvakt så irriterer det likevel. 1125 kr er unødvendig mye for mange. Både amatører, entusiaster og profesjonelle ledes til å kjøpe en dyr programpakke som kanskje ikke passer for dem. Mange rimeligere eller gratis programmer gjør en like god eller bedre jobb for mange av de som i dag bruker PS eller LR. Hadde ikke Akam opptrått som gjeterbikkjer for saueflokken så hadde vi sikkert hatt en annerledes fordeling av brukerne blant fotoprogrammene.

 

Fordeler med Adobe CC:

 

-Billig, en pris som ikke merkes på kontoen.

-oppdateres jevnlig*

 

*noen som husker da Content Aware Fill kom, en meget stor nyhet. Trur det var CS5 som kom med den. Hvis Adobe ble ferdig med Content Aware Fill en måned etter CS4 ble lansert måtte de vente med lansering til neste CS utgave, nå kan må få slike nyheter når de er ferdige. Hvorfor skal man vente på gode hjelpemidler når man kan få de nå med en gang??!

Jobber du som selger for Adobe? Evt. hvorfor opptrer du som en? Hvorfor ønsker du ikke velkommen et forslag om sunnere fordelt mediedekning av fotoprogramvare enn 32:2?
Lenke til kommentar

Årsaken til at Adobe får så mye oppmerksomhet er at Adobe nærmest har monopol på denne typen programmer blant de mer ambisiøse fotografene verden over. At Akam skriver om Adobe - som nesten alle bruker, skulle bare mangle.

 

Hvis noen vil promotere mindre aktører er det vel bare å få dem til å gjøre som Adobe: Spre enhver nyhet rundt om i alle fotoredaksjoner.

Det har de selvsagt ikke ressurser til, men det er da ikke Akams feil.

Endret av Keyzer28
  • Liker 6
Lenke til kommentar

For oss som kjører sikkert i LR 1,3 og PS 6, hva er alternativet?

 

Hva vil du oppnå? Du kan som alle andre benytte deg av Adobes leiavtale for Photoshop CC + LR til knappe 100 kroner pr måned hvis det er oppgradering du ønsker. Tilbudet går ut 2. desember, og er et bra tilbud for en som vil oppgradere fra veldig gamle versjoner.

 

Vil du ikke abbonere er LR ganske billig selv for fullversjon (vet ikke om du får oppgradere fra 1.3).

 

Eller du kan fortsette som før, hvis du er fornøyd er det jo ingen grunn til å endre noe. Personlig syens jeg de siste PS-versjonene er ganske kraftig forbedret i forhold til PS 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha alt gratis, jeg vil ha en sunn og god vektfordeling av mediedekningen som innbyr til sunn vurderingsevne og konkurranse mellom leverandørene, ikke et saueflokk om Adobes alter. Artikkelstillingen 32:2 sier litt. I tillegg til dette stikkes det inn setninger som "dette kan lett fikses med photoshop/lightroom" i tester av utstyr, teknikker, bildeomtaler, workshopomtaler osv. Hvis du finner en eneste artikkel der det står "dette kan lett fikses med Gimp eller Corel Draw" så må du gjerne si i fra. Jeg vedder en øl på at du ikke finner det i noen Akam-artikkel.

 

 

Noen treff var det no og ikke bare negative..

 

https://www.google.no/search?q=bruk+gimp+site:http://www.akam.no&lr=&hl=no&noj=1&tbas=0&source=lnt&sa=X&ei=LQOQUoasM-ml4ASckIGoCQ&ved=0CBwQpwUoAA&biw=1280&bih=780

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har Lightroom 4 nå, har ingen planer om å gå over til månedsbetaling. Kanskje hvis de hadde tilbudt Linux utgave.

Jeg tror heller at den dagen jeg føler behov for å oppgradere så blir det et annet program med samme funksjonalitet som LR.

Angående test av bildebehandlingsprogrammer så hadde jeg gjerne sett at Zoner Photostudio hadde blitt testet.

Lenke til kommentar

Det blir bare mer og mer denne type "business" Man ser det overalt abo eller mikro, både i fotoapps, nettaviser/sider og f.eks spill. Helt sykt! "Mye vil ha mer!"

 

Greit å kjøpe det for EN pris, men Nei, vettuhva, den dagen jeg betaler abo for LR, den dagen sluttet jeg å bruke det, og finner et annet egnet/met program.

Lenke til kommentar

Det blir bare mer og mer denne type "business" Man ser det overalt abo eller mikro, både i fotoapps, nettaviser/sider og f.eks spill. Helt sykt! "Mye vil ha mer!"

 

Greit å kjøpe det for EN pris, men Nei, vettuhva, den dagen jeg betaler abo for LR, den dagen sluttet jeg å bruke det, og finner et annet egnet/met program.

 

 

Jeg er ikke uenig i at det blir mye "abo" overalt, men er det egentlig et så stort problem. At aviser begynner å ta seg betalt for deler av sitt stoff forstår jeg siden løssalget har blitt skadelidende av nettversjonene. Jeg velger selv om jeg vil kjøpe fysisk avis, betale for nettilgang eller klare meg med gratisdelen. Tiden da alt på netter er gratis er så absolutt over, til ergrelse for mange av oss.

 

Når det gjelder Adobe sitt tilbud, så har jeg gått på "Limpinnen" ;-)

 

Da den eneste lovlige måten til å anskaffe seg PS var å betale 7-8000 kr og så et relativt høgt beløpt også for hver oppdatering så må jeg innrømme at jeg sørget for å ha tilgang til en "suspekt" eldre versjon av denne. Med en pris på litt over tusenlappen for en oppdatert (lovlig) versjon av programmet så er det absolutt verdt det, selv om det er et skår i gleden at jeg allerede besitter en (lovlig) versjon av LR.

Så får tiden vise om om jeg hopper av PS-abo om et år eller om de forsetter med "gode" tilbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

bare ett lite problem - de vil ha kredittkortnummer og lagre det og trekke månedlig. Jeg har en Adobe ID, men har (heldigvis) ikke lagret kredittkortnummer der tidligere. Fikk nylig beskjed om at adobe var hacket og betalingsinfoen til en masse creative cloud brukere (inkludert min) var stjålet. Hvis jeg kunne betale alt i ett og unngå lagring av betalingsinfo så kanskje, men ikke på den måten de vil ha det. Bare en vennlig advarsel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...