Gå til innhold

De viktigste spillene fra dagens konsollgenerasjon


Anbefalte innlegg

Zealuu kom meg i forkjøpet. Call of Duty 4: Modern Warfare var kanskje den tittelen som fikk flest stemmer i redaksjonen, og er selvskreven i en slik artikkel.

 

Kan også tilføye at det var litt diskusjon om vi skulle ha med Oblivion eller Skyrim. Sistnevnte vant altså fram til slutt, av ulike grunner. Blant annet fordi mange i framtiden kommer til å se tilbake på Skyrim som et av de mest definerende spillene fra denne konsollgenerasjonen.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zealuu kom meg i forkjøpet. Call of Duty 4: Modern Warfare var kanskje den tittelen som fikk flest stemmer i redaksjonen, og er selvskreven i en slik artikkel.

 

Kan også tilføye at det var litt diskusjon om vi skulle ha med Oblivion eller Skyrim. Sistnevnte vant altså fram til slutt, av ulike grunner. Blant annet fordi mange i framtiden kommer til å se tilbake på Skyrim som et av de mest definerende spillene fra denne konsollgenerasjonen.

 

Jeg vil heller si at Oblivion var/er mer definerende enn Skyrim. Hadde det ikke vært for Oblivion, hadde det ihvertfall ikke blitt noe Skyrim! Når Oblivion kom ut, ble det elsket i hytt og pine! Ja, vil si at det samme skjedde med Skyrim, men hadde det ikke vært for Oblivion, hadde ingen kunnet elske Skyrim. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BioShock er utvilsamt eit av mine høgdepunkt denne generasjonen. Første Gears of War var og fantastisk, og noko som X360 vil bli hugsa for, så det var utvilsomt eit viktig spel. Det står ikkje i artikkelen at spelet må ha bragt inn noko nytt eller revolusjonert ein sjanger, berre at det har definert og satt sitt preg på generasjonen.

 

Det står og i artikkelen at det er snakk om generasjonen til PS3 og X360, som inkluderer spel til alle plattformar.

Lenke til kommentar

Veldig bra liste :) Som tidligere Wii-eier kan jeg si at jeg savner Zelda: Twilight Princess. Har ikke erfaring med Zelda fra før i det hele tatt da jeg bare har spilt på Sonys konsoller før denne generasjonen, men Twilight Princess viste tidlig hvordan Wii-kontrolleren kunne bli brukt til "vanlige" spill og hadde stor betydning for flere såkalte hardcore gamere med Wii.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Veldig bra liste :) Som tidligere Wii-eier kan jeg si at jeg savner Zelda: Twilight Princess. Har ikke erfaring med Zelda fra før i det hele tatt da jeg bare har spilt på Sonys konsoller før denne generasjonen, men Twilight Princess viste tidlig hvordan Wii-kontrolleren kunne bli brukt til "vanlige" spill og hadde stor betydning for flere såkalte hardcore gamere med Wii.

Om du ikke har spilt tidligere zelda spill burde du virkelig prøve majoras mask, alink to the past, wind waker og minish cap. Noen av dem beste spillene jeg noensinne har spilt

Lenke til kommentar

Mye bra på lista. Savner riktignok et par spill:

 

Heavy Rain Sjelden blitt så følelsesmessig engasjert i et spill. Langt fra perfekt, men prøvde absolutt på noe nytt der.

 

Mirror's Edge Kanskje generasjonens mest undervurderte spill. Også en av de peneste.

 

Limbo Fantastisk atmosfære gjennom hele spillet.

 

Rock Band Satte en ny standard innen musikkinstrument-sjangeren.

 

 

 

Personlig topp 10 denne generasjonen (tilfeldig rekkefølge):

 

Portal

The Last of Us
Braid

Heavy Rain
Mirror's Edge
Journey

STALKER: Shadow of Chernobyl
Minecraft
Trials
World of Goo

Endret av kilik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At folk ikke skjønner at Gears har en fortjent plass på listen må jo være helt fjerne, spillet revolusjonerte tredjepersons skytesjangern. Uten Gears, ingen Uncharted.

 

New Super Mario Bros. Langt fra et revolusjonerende spill, men det brakte populæriteten tilbake til 2D sidescrollsjangern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De viktigste spillene fra dagens konsollgenerasjon

 

En haug med album fra Rihanna og Justin Bieber, pluss en eller to fra Coldplay. *gjesp* Joda, viktige de.

 

De eneste viktige spillene på lista er vel Braid, som stod i spissen for indiebølgen (selv om den burde dele æren med World Of Goo, som kom bare måneder senere) som skulle skylle over oss, og Minecraft, som mer eller mindre skapte en egen sjanger. Wii Sports og Angry Birds har dratt bransjen i en annen retning enn før, så de kan vel forsvares å være viktige på et vis, selv om Wii Sports jo bare var et kortvarig blaff. (Hvorfor er ikke Guitar Hero der, om Wii Sports har fått plass på lista?)

 

Resten er jo bare kopier og oppfølgere til spill som fantes før 2005. Journey kan jeg til nøds akseptere for å ha gjort et arthouse-spill til en suksess, selv om jeg vel vil argumentere for at Samorost var først ute der, og igjen før 2005.

 

Om redaksjonen ønsker å dra fram viktigheten av AAA så ble jo den etablert i generasjonen før, og det hadde vel holdt å trekke fram et spill for å illustrere at det til så de grader har gjennomsyret dagens generasjon. (Selv om det heldigvis har endret seg enormt de siste 2 årene pga indiebransjen)

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om Bayonetta er "viktig" sånn sett men det er et av de mest raffinerte, en av de mest perfekte spillopplevelsene jeg har hatt de siste årene.

 

ja,bayonetta er definitivt det beste innen sjangern har og tilby når det gjelder combos.

Eneste grunnen at de spilla er på lista er på grunn av hvor populære de er. Det vil si at gamer sett de beste etter hvor mange som er solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...