Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heavy Synth Chest er vel den beste chest i spillet?

 

Men ja .. Leg drop på armor er dritt. Mod deres egen heavy armor variant og consol command leg perks'a selv :p

Heavy Synth Chest fra Insitute er definitivt best med tanke på beskyttelse ja. De har vel en legendary versjon der som heter mark 3 eller noe slikt. Syns Heavy metal armour ser kulest ut da, spesielt skulder bitene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mer eller mindre hatt samme armour de siste 30 levlene.

Fikk ganske tidlig armour biter med +1 på styrke og perception. Og har enda ikke noe god erstatning for disse.

Loot-delen av spillet er ganske middelmådig siden mesteparten er random eller levelscalet synes jeg.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Bruker power-armor 24/7 jeg, går jo aldri tom for cores uansett. Fant nesten full X-01 armor tidlig i spillet, og de to siste bitene (legs) etter hvert. Men så kjører jeg heller ikke sneak, som dere kanskje gjør?

Har gått over til sneak, mye pga at jeg ikke liker hvordan UIen blir når du er inni power-armoren.

Lenke til kommentar

Må si at Fallout 4 er ett spill som skuffer kraftig på enkelte områder. Utforsking og basebygging er knallmoro, men rollespill biten virker jo ennå tynnere nå enn før. Blir vel å legge vekk spillet og la mod utviklerne få jobbe med det en periode tipper jeg. 

Tror der spillet sliter mest er dialog, nå skal sant sies at Bethesda ikke er mestere av godt skrevet dialog. Det er en grunn til at The Elder Scrolls er kjent for utforsking og minimal historieformidling gjennom dialog. Problemet er at det er noe Fallout er kjent for. Bethesda prøvde i Fallout 3, men det føltes alltid litt halvhjertet, men dette forsøket her føles mer Bioware enn noe annet. 

 

Syns stemmeskuespillerne gjør en kjempe god jobb, spesielt den kvinnelige, men dialogen de kan ytre er litt utvannet og mye er repeterende, spesielt da i Radiant quest (som Minutemen oppdrag). Du mangler også SPECIAL/Skill checks fra dialog, noe som er dypt savnet. Føler forsøkt med dialogtreet var veldig halvhjertet, de kunne gjerne hatt stemme til karakteren, men holdt seg til det gamle systemet. Fått inn litt mer unik dialog og flere diplomatiske løsninger for oppdrag osv. 

 

Når du har en fri karakter der du velger, så er styrken at du kan ha godt skrevet dialog som utformer personligheten. Når man er låst som i The Witcher, der du er Geralt som har en godt dannet forhistorie og personlighet så holder med noen enkle linjer du velger. 

 

Blir spennende å se hva de gjør med neste Elder Scrolls spill. Skal det ha stemme for karakteren? Hva gjør du da med 10 raser? Blir det samme grafikkmotor? Kommer folk til å godta nok et Bethesda spill som de så fint klassifiserer det. Jeg er spent på fremtiden og mener på at Fallout 4 klarer akkurat og komme seg opp dit det skal på det som det har. Men neste spill Bethesda lager må virkelig lære av sine feil med Skyrim og Fallout 4, samt lære litt av andre. 

 

Til spillets forsvar på akkurat rollespill delen - Bare les spoileren om du har fullført hovedhistorien av spillet.

 

 

Du kan drepe din sønn å spise han med kannibalisme perken

 

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Enig i at dialogene nå er veldig Bioware. Man kjenner igjen hele systemet fra ME3. Bethesda har nok valgt dette da Bioware høstet mye skryt for det og da spesielt ift. til konsoll. Så det man kanskje er vitne til ift. dialogene er en ytterligere konsollifisering.

 

Bethesda har gjort mye bra med FO4, også noe helt nytt og totalt uventet som settlements. Kampsystemet og fps-skyting er vesentlig forbedret, dialogsystemet er endret mot Biowares suksess med ME3, de har fornyet spillmotoren en god del og skrudd opp grafikknivået (dog ikke på disse 2 punktene i min mening). Verdenen føles ikke så forlatt og naken som i FO3 osv. Mange bra ting som jeg ikke har friskt i minnet lenger.

 

Men likevel er jeg enig at det var på nippet denne gangen, spesielt grafikken skuffet meg på en del områder men siden jeg liker FO-universet så var det lett å se gjennom fingrene der. 

 

- Ansikter og klesplagg

  var betraktelig forbedret men likevel et hakk under hva vi er vant til fra slike store titler i dag. Øynene var tildels livløse men lot seg enkelt forbedre med mods.

 

- landskapsteksturer

 var også noe forbedret men også her et vesentlig lavere nivå enn lignende titler av tiden. Dette lot seg kraftig forbedres med gode mods for 2 og 4k teksturer som heller ikke brukte særlig mer ressurser pga.  bedre lossless komprimeringsteknikker som også mistet mindre detaljer enn de som ble brukt av spillet.

 

- Innendørsteksturer på oppdrag.

  Når man gjennomførte oppdrag i "dungeons" fikk man veldig ofte følelsen av at man spilte FO3 da vegger, gulv, tak inventar osv. så ut som de var tatt rett fra FO3 og pastet inn i FO4.

  Her kom det tidlig mange mods som bedret enkelte ting som pulter, arkivskap, flasker ol. men likevel en overveldende FO3 følelse her.

 

- Animasjoner var virkelig subpar på en del områder

  Her kom den gamle påpyntede motoren godt til syne selv om den på enkelte områder på dogmeat skinte.

 

 

Andre ting jeg merket og forbedret med mods:

 

- Regn var halvdårlig laget både på grafikk og lyd.

  Man fikk ingen følelse av at det faktisk regnet. Det var litt sus i lyden og støy i bildet, thats all. Dette ble kraftig forbedret med mods som ga mye bedre regngrafikk/animasjon og egen mod for lyd som        forbedret lydbildet kraftig og ga en vesentlig bedre innlevelse ift. regn samt innslag av torden. Denne endret også regnlyden ift. om man var under blikktak, tarp, tre osv. Samt forbedret hvordan regn så ut når  det traff bakken, vannpytter og elver/innsjøer osv.

 

  Disse modsene var faktisk så bra at jeg brukte consolekommandoer for å få det til å regne stadig vekk. Fantastisk atmosfære i det postapokalyptiske landskapet.
 

- Altfor lyse netter

  Her burde de lagt inn en instilling i options for å ha mørkere netter. Enkelt å fikse med en mod som ga deg valgmuligheter her og gjorde innlevelsen mye bedre om kvelder og netter. Vesentlig bedre gradering fra kveld til mørkeste natt og mot morgen etc.

 

- Lyssetting

  Bethesda hadde en god del kunstig lyssetting med lyskilder som spredte lyset uten at det fantes lyskilder der man forventet de osv. Dette ble også fikset enkelt med gode mods.

  Samt andre ting jeg ikke kommer på i farten da det snart er et par måneder siden mine 150 timer i spillet.

 

 

Med en 10-15 mods blir spillet veldig mye bedre og det grafiske og atmosfæriske nivået løftet mange, mange hakk. Det skal dog ikke være nødvendig med en så stor tittel å føle at man må installere Mods for å løfte det til dagens nivå. GTAV, Mad Max, MGS5 og en del andre titler står fint på egne ben men det synes jeg ikke FO4 gjør.


Til neste Fallout må det gjøres betraktelige moderniseringer på mange områder om det skal bli et kjøp fra meg.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettter Oblivion, FO3 og Skyrim så hadde jeg ikke de største forhåpningene til at FO4 skulle bli ett fantastisk rollespill. Det som kanskje skuffer mest er at basebygginga virker kun å ha som hensikt å være tidsfordriv. Etterhvert som man spiller og bygger opp de forskjellige basene hadde jeg forventet at basene skulle hatt mer å si enn de har. Selve verdenen er bra laget, mye å utforske, men samtidig så mangler spillet sjel. Dialogvalgene er få og simple, svært få situasjoner gir noe annet valg enn å drepe eller dø selv. Valgene man tar ser ikke ut til å ha noen konsekvens annet enn for companions og hvordan de liker deg. 

 

General i Minutemen blir man latterlig fort, fordi Preston er den siste så han utnevner deg som general. Likevel var det første jeg møtte på når jeg dro fra Sanctuary og nedover kartet en gruppe på 3 minutemens til og alle visste på en rar måte at joda jeg var den nye generalen. Det er sånne ting som er så dumt at de ikke tenker på, det får ting til å virke som det bare er kastet inn der uten mål og mening. Den enste av minutemen folka som faktisk stiller spørsmål ved deg som general  er veteranen du treffer etter å ha tatt tilbake festningen. Jeg hadde ønsket at de gjorde gruppene man kan bli med i litt mer "ekte" at ikke alle bare tar det for god fisk at joda du er den nye generalen. At man hadde flere dialogvalg hvor man og kunne snakke seg ut av situasjoner osv. 

 

Sammenligner jeg FO4 og FO:NV som Obsidian lagde er det veldig lett å fortelle hvilket av de to spillene er best. New Vegas er ett mye bedre rollespill enn FO4 uten tvil. 

Lenke til kommentar

Herlig å lese at det er andre som ser hvor skuffende Fallout 4 faktisk er.

 

 

 

Er spent på å se hva som skjer når Bethesda-hypen har lagt seg og folk innser hvor svakt spillet egentlig er. De har tatt et steg frem og førti tilbake i forhold til tidligere spill, og levert et halvveis forseggjort spill som må sees på som Fallout 3.1. Jeg spilte igjennom det på trass, og de siste 20 timene skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg fortsatt å spille. Jeg var mer frustrert enn det jeg er når jeg taper i Fifa, men kept on going, kun på grunn av at jeg virkelig ville at dette skulle være et bra spill! Jeg kommer ikke til å røre spillet igjen før GOTY-versjonen kommer til PC, og det har kommet et hav av mods. Typisk at spillerene må fullføre den halvveis dårlige jobben fra utvikleren. 
 

Endret av Tullefanten
Lenke til kommentar

Synd at de kuttet ut det som faktisk skulle vært starten på Fallout 4, og introduserte den vi fikk. Concord biten og hele Minutemen tingen er latterlig lagt inn i spillet, men når man først møter de andre gruppene i spillet blir det fort veldig spennende. 

Protip: Ikke gå inn i bibloteket og bare unngå hele minutemen.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å røre spillet igjen før GOTY-versjonen kommer til PC, og det har kommet et hav av mods. Typisk at spillerene må fullføre den halvveis dårlige jobben fra utvikleren. 

Å si at Fallout 4 er en skuffelse er en ting, og si at modderne må fikse spillet er et helt latterlig argument. Bethesda selger spill som hakka møkk på konsoll og har gjort det helt siden Morrowind og de har da aldri hatt tilgang til mods? De liker tydeligvis spillene. Og på toppen av de hele er faktisk Fallout 4 veldig stabilt, de fleste rapporterer nærmest ingen problemer med spillet, og på det offisielle forumet er det stort sett folk som har ødelagt spillet sitt med mods, stor overraskelse. 

 

Det mods er og gir er en mulighet til å skreddersy din opplevelse til akkurat det du vil ha, og hvor fantastisk er ikke det? Jeg kan helt ærlig si at alle spill jeg har spilt har hatt et par små ting med dem som har irritert meg, som oftest ikke nok til og ødelegge helhetsopplevelsen, men nok til at den tredje gangen jeg spiller igjennom så har jeg kanskje fått nok. Med mods kan du fjerne denne tingen, eller endre den til noe positivt.

 

Ja jeg gikk ut litt hardt med denne kommentaren, men dette argumentet er jeg så oppbrukt og holder ikke vann lenger. Jeg skjønner at noen syns Fallout 4 er en skuffelse, og det er helt greit, men det er langt ifra et spill som må fikses med mods fra et rent teknisk standpunkt. 

Endret av Akrabra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Active plugins: 39

Active mods: 72

 

Jau, men det kjører bra nå da :p (kan gå helt ned til 90 fps i diamond city og slikt)

 

Alt du kan tenke deg, finner du ferdiglagde mods for. Noe som er ganske kjekt og forbedrer spillopplevelse noe så sinnsykt, gleder meg til folk lager sine egne questlines og gjør at du kan joine raiders eller merceneries. Hvis ikke det er allerede mulig..

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva de gjør med neste Elder Scrolls spill. Skal det ha stemme for karakteren? Hva gjør du da med 10 raser? Blir det samme grafikkmotor? Kommer folk til å godta nok et Bethesda spill som de så fint klassifiserer det. Jeg er spent på fremtiden og mener på at Fallout 4 klarer akkurat og komme seg opp dit det skal på det som det har. Men neste spill Bethesda lager må virkelig lære av sine feil med Skyrim og Fallout 4, samt lære litt av andre. 

 

Nok en god post av deg. Jeg er enig i det aller meste i denne posten, og du peker på de riktige tingene. Selv en TES loyalist som meg tåler det.  Setting er veldig viktig for meg og mens jeg synes Tamriel er kjempespennende (minus Argonians og Khajit) synes jeg Fallout universet er platt. Sikkert endel fordi jeg ikke har samme humoren også. Jeg var veldig i tvil til om jeg skulle kjøpe Fallout 4, fordi jeg har hatt den holdningen siden jeg fikk kjenskap til serien. Men pga hypen, at det ikke er andre kule nye spill nå, og siden jeg tenkte at jeg får vel prøve og se om jeg endrer mening, kjøpte jeg det. Men jeg har nesten ikke spilt det og må lete etter litt motivasjon for å starte det opp, som jeg ikke har funnet på ca en måned nå.

 

Med andre ord så håper jeg de har kommet godt igang med TES6 nå.

Om de kommer til å lære av sine feil til neste TES, har jeg dog nøkterne forventningner til. Dette tror jeg konsoll må ta sin del av ansvaret for. Men konsoll bidrar med store summer til utviklerkassa også, så det går begge veier. Jeg synes de gjorde gode endringer ifra Oblivion til Skyrim. Likte spesielt godt at de la til en stor speilet sidequest til main quest (stormcloaks/imperials), og flere gode ikke-generiske mini-quest, og andre små forbedringer. Men til TES6 tipper jeg det blir tilsvarende størrelse på forbedringene. Det ville ikek forundre meg om de dropper voice-over på hovedpersonen.

 

Men så til det viktigste. Nemlig det jeg boldet og understreket i posten din. Når du sier "de så fint klassifiserer det", mener du da de som i folk eller de som i Bethesda ? Dette fordi jeg tror vi alltid vil ha debatten om spill ifra Bethesda (uten om Wayne Gretzky Hockey ;-) ), mens Bethesda Software ønsker selvsagt ikke å bli definert som et utviklerhus som lager spill med bugs. Vi (som i Internett-communitiet) har hatt debatten siden 1996 og kanskje ifra enda tidligere. Gjengen som er allergisk imot bugs vil alltid kritisere TES, fordi utviklerne kan ikke blankpolere absolutt alt i det store spillet. Og begrensede lineære spill kan ha bedre spesialisert gameplay. Akkurat som at det er lettere å være bare god lagrennsløper enn det er å være den beste langrennsløper, tyngeløft utøver, bordtennisspiller, tungvektsbokser og luftakrobat på likt.  Det er den samme debatten vi har sett de siste ukene, nemlig at "B. Software slipper unna med bugs". For meg er det det samme som å si at Champions League kamper slipper unna med at det er kjedelig å vente på at kampen skal begynne igjen i pausa. De som er veldig fan av laget, vil knapt huske at de kjedet seg, mens de ventet på at kampen skal begynne. Akkurat som jeg knapt enser bugs'ene i TES og de jeg enser, irriterer jeg meg ikke over. Akkurat som at jeg ikke sitter med slowmotion-knappen i LoTR og ser om det er klistrelapp på eplet som en hobbit kaster til annen. Og selv i Daggerfall hvor clippingen ikke satt og man satte seg fast i vegger, gulv etc., eller falt igjennom gulvet til rommet under, savet jeg bare ofte, og spillet er på min definitive topp 5 av spill igjennom tidene.

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...