Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Potensialet til Fallout 4 er utrolig stort, men ikke godt utnyttet dessverre. Tror med å bare utsette spillet 6 måneder frem til Juni i år kunne ha gjort mye med feilene som spillet har. Uansett jeg tror Elder Scrolls VI må gjøre ting annerledes for å holde følge med konkurrentene. Takker andre utviklere for konkurranse. Beklager for at jeg dro ut en diskusjon om anmeldelser her, bare plaget over hvordan industrien fungerer på det punktet.

 

Hva mener du med at det ikke er godt utnyttet? Hva mer skulle de ha lagt til? Hvis du mener at bugfiksing er å utnytte potensialet bedre, er det noe de kan holde på med årevis tenker jeg. De må bare sette en strek å få det ut. B. Software har jo voksne utviklingslengder. De ligger vel på 5-6 år per spill. Vanskelig å se hva mer de kunne ha puttet inn i spillet.

 

Jeg er ikke så bekymret for TESVI. Det kommer til å bli bra. Selvom DA3 var et greit openworld spill. Har de minst et par sted til å gå før de kan true TES. Største bekymringen for TES er vel at de lager noe annet imellom nå (som bryter opp TES/FO/TES løpet), som Todd Howard har nevnt en mulighet for.

De kunne fyllt ut verden med mer interessante og vennlige lokasjoner. Disse settlements er jo dørge kjedelige og har absolutt ingen npcer å bry seg om. Det kunne f.eks kommet navngitte npcer som hadde noe å tilføye i form av quests.

 

Random loot er dårlig. Nesten ingenting spennende å finne ute i verden. Alt er generisk med variasjon av noen egenskaper.

 

Legendary fiendene er bare tåpelig. Muterende roboter? Pft...

 

Vanskelighetsgraden er bare tåpelig da man levler alt for fort. Enten dør alt på ett skudd eller så blir det bulletsponges.

 

Bobbleheads er i stort grad blitt overflødig pga det nye perk-systemet (og rask levling)

Endret av Gromle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De kunne fyllt ut verden med mer interessante og vennlige lokasjoner. Disse settlements er jo dørge kjedelige og har absolutt ingen npcer å bry seg om. Det kunne f.eks kommet navngitte npcer som hadde noe å tilføye i form av quests.

 

Random loot er dårlig. Nesten ingenting spennende å finne ute i verden. Alt er generisk med variasjon av noen egenskaper.

 

Legendary fiendene er bare tåpelig. Muterende roboter? Pft...

 

Vanskelighetsgraden er bare tåpelig da man levler alt for fort. Enten dør alt på ett skudd eller så blir det bulletsponges.

 

Bobbleheads er i stort grad blitt overflødig pga det nye perk-systemet (og rask levling)

 

 

Balansen i slike spill er vanskelig. Men i Fo4 har de fått det bedre til enn mange andre Bethesda spill. F.eks i E.S Oblivion så ble karakteren min til slutt 100% usynlig v.b.a flere sorte soul stones og enchanting av armor. Balansen i spillet var da helt ødelagt, fordi jeg kunne bare løpe rundt helt usynlig og gjøre hva jeg ville. Hvis du syntes Fo4 er for lett så kan du jo selv bygge karakteren din ned...

 

Når det gjelder npc så syntes jeg det er en del spennende karakterer som ikke er en del av mainquest, men som du må finne på egenhånd. Små historier og tragiske fortellinger som ligger strødd rundt. Veldig mye kult egentlig, hvis man følger litt med. Pløyer man bare gjennom main quest er det ikke så kult. Og ja, settlements er litt dårlig. Her må det patches eller moddes.

 

Syntes du klager mye egentlig, kanskje du bare skal la være å spille det og la de som liker det nyte det.

Er det for lett så spill bloodborne eller no :p Personlig liker jeg å bli uber. Det er betalingen for å slite seg gjennom starten av spillet på survivor. Da er fa** ikke spillet enkelt hvis du roter deg bort feil plasser. Angrip en super mutant camp på low lvl på survivor, og du bruker fort 30-60 min på noen få fiender.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjer med forsvarstalen ? Syntes du får godta at folk ikke liker spillet like godt som deg. Det hører nemlig med på et forum.

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden syntes jeg at spillet var gøy frem til jeg innså at rpg-elementene er begrenset til xp og perks. Det eneste du gjør utenfor main quest er å løpe rundt og utforske og for det meste drepe alt som beveger på seg(siden neste alle er fiendtlige).

 

Tror heller ikke jeg fant en eneste interessant questline/chain. Ikke EN! Det ødelgger mye av opplevelsen for meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjer med forsvarstalen ? Syntes du får godta at folk ikke liker spillet like godt som deg. Det hører nemlig med på et forum.

Det gjør jeg selvagt. Men da må jo også du/dere godta at jeg ikke er enig at det er et møkkaspill. Det er ikke det beste spillet på noe måte, men det er ikke crap fra ende til annen slik jeg føler mange mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjer med forsvarstalen ? Syntes du får godta at folk ikke liker spillet like godt som deg. Det hører nemlig med på et forum.

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden syntes jeg at spillet var gøy frem til jeg innså at rpg-elementene er begrenset til xp og perks. Det eneste du gjør utenfor main quest er å løpe rundt og utforske og for det meste drepe alt som beveger på seg(siden neste alle er fiendtlige).

 

Tror heller ikke jeg fant en eneste interessant questline/chain. Ikke EN! Det ødelgger mye av opplevelsen for meg ihvertfall.

Ingen? Hva med Calbot House? Eller dop-dealen man klarer å rote seg borti?

Mange små ting man snubler over når man tusler rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hvordan man får fikset veggene i Castle? Vet det skal være mulig med Shack Foundation, men får det ikke til. Er så dårlig på bygge ting i spill.

Du har sikkert fått svar no, men bruk concrete elementene (de heter vel shack foundations)  :) ble ganske fint. Slottet ble som nytt igjen. Fikset alle veggene med det slik at kun hovedinngangen leder inn i slottet.

 

Hvis du ikke får det til er det noen guides på youtube.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjer med forsvarstalen ? Syntes du får godta at folk ikke liker spillet like godt som deg. Det hører nemlig med på et forum.

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden syntes jeg at spillet var gøy frem til jeg innså at rpg-elementene er begrenset til xp og perks. Det eneste du gjør utenfor main quest er å løpe rundt og utforske og for det meste drepe alt som beveger på seg(siden neste alle er fiendtlige).

 

Tror heller ikke jeg fant en eneste interessant questline/chain. Ikke EN! Det ødelgger mye av opplevelsen for meg ihvertfall.

USS Constitution, Cabot House, The big dig, The Silver Shroud, Alt i Vault 81, Cambridge Polymer Labs, The Devils Due, Diamond City Blues. Det er de jeg kommer på i farta som jeg syns var veldig spennende, og hadde en god variasjon av dialog og kamp, med forskjellige løsninger og konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig en god del bra storybaserte quests i FO4. Hadde jeg vært en die-hard RPG dude ville jeg nok tittet på renere RPG titler. Fallout er som veldig mange andre store titler vendt mer mot openworld sankasse med historie og rpg elementer i seg.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått så kan man utvikle Perks ved å "blidgjøre" companions, men hvordan gjør man det? Er det bare å dra de med seg rundt? Finner ikke noen statistikk over det eller hvor det kan stå... Any help? :)

Bare dra de med rundt omkring i Boston og gjør det du vanligvis gjør. Når du gjør noe de liker så står det oppe i hjørnet, et eksempel "Piper liked that". På visse punkter når du har fått nok liker eller ikke liker så får du unike samtaler med de forskjellige. Hvis de misliker deg kan de angripe deg eller reise fra deg, hvis de liker deg kan dere bli venner eller mer. Hvis du oppnår maks liker så får du en Perk. Denne perken er aktiv hele tiden, trenger ikke reise med personen du fikk den fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Potensialet til Fallout 4 er utrolig stort, men ikke godt utnyttet dessverre. Tror med å bare utsette spillet 6 måneder frem til Juni i år kunne ha gjort mye med feilene som spillet har. [klipp]

Hva mener du med at det ikke er godt utnyttet? Hva mer skulle de ha lagt til? Hvis du mener at bugfiksing er å utnytte potensialet bedre, er det noe de kan holde på med årevis tenker jeg. De må bare sette en strek å få det ut. B. Software har jo voksne utviklingslengder. De ligger vel på 5-6 år per spill. Vanskelig å se hva mer de kunne ha puttet inn i spillet.

[klipp]

De kunne fylt ut verden med mer interessante og vennlige lokasjoner. Disse settlements er jo dørge kjedelige og har absolutt ingen npcer å bry seg om. Det kunne f.eks kommet navngitte npcer som hadde noe å tilføye i form av quests.

 

Hvis det er dette dere mener har dere et poeng. :-)

De andre argumentene synes jeg ikke har noe å utnytte potensialet i spillet å gjøre. :)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Det jeg kanskje savner mest er ett form for karma system i moderne Bethesda spill, ett system som påvirkes av dine valg og som gjør at enkelte grupperinger ser deg annerledes etter hvilke valg du tar. Samt at selve prosessen med å skape personen skulle vært noe mer enn bare utseende og attributter. Gi meg en mulighet til å gi personen min både gode og dårlige egenskaper, noe som kunne vært med og skape en virkelig unik person. 

Av de lokasjoner jeg fant i FO4 så er det plenty bra lokasjoner å finne, man må snuble over dem. Problemet mitt med verdenen i FO4 er at den føles ikke ut som en gjennomtenkt verden. Det virker mer som eks antall personer har sittet og laget sine deler av den uten å ha ett større bilde som ting skal passe sammen med. Det er tydelig på settlements som ikke virker å ha noen hensikt annet enn tidsfordriv. 

 

Sammenligner man f.eks New Vegas med FO4 sp er New Vegas ett mye bedre rollespill, nettopp fordi ting henger sammen, valg man tar gir en mening og man kan prate seg ut av endel situasjoner. Spillet er rett og slett bedre skrudd sammen, men en mer klar plan for hvor vil de med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[klipp] ett system som påvirkes av dine valg og som gjør at enkelte grupperinger ser deg annerledes etter hvilke valg du tar. [klipp]

 

Daggerfall hadde i og for seg en enkel form for dette. Etterhvert som man hjalp konkurrerende kongehus måtte man gjøre quester for å gjenvinne tillit. 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Nei takk til karma i rollespill. Liker ikke når du får negativ eller positiv bonus på hva man velger i et oppdrag. La det gå på konsekvenser i form av dialog og verden rundt deg. Syns ofte også at det er fint å sikte etter grå nyanser, og ikke at alt er svart og hvitt. 

Et slikt system bør ikke nødvendigvis være svart eller hvitt, men disse gråsonene du referer til eksisterer jo dessverre kun i spillerens eget hode. Både FO4 og Skyrim er jo bortimot blottet for konsekvenser av ens handlinger. Som Maanemann nevnte, daggerfalll hadde en løsning på dette som fungerte, gjorde man oppdrag for andre kongehus måtte man gjenvinne tilliten hos de andre. Ble man vampyr fikk man ikke komme inn i byer, derfor fantes det magi som gjorde at du kunne sveve og en egen klatreskill. Var du hardbarke kriminell eller morder så ble du jaga så fort de så deg, det ble en sport å komme seg usett inn i de største byene og få gjort det man skulle. Man fikk følelsen av det man gjorde hadde en konsekvens, dessverre så er konsekvenser i moderne AAA titler så godt som borte. 

 

Savner at moderne rollespill idag ikke har ting som dette, Pillars of eternity digger jeg nettopp fordi at der har de slikt, man får noen valg og må stå for dem. Nå er vel kanskje den beste utvikleren til å lage rollespill idag Obsidian, de har bevist at de klarer å lage bra historier, artige karakterer og ett system som belønner/straffer dine valg. 

Endret av Squeekie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...