Gå til innhold

Er det virkelig så mange som er interessert i sjakkgeniet Magnus Carlsen?


Anbefalte innlegg

 

Hva mener du?

 

Nå har eg ikkje sett sekvensen på VG, men det er nok ein henvisning til at slike bevegelser er eit typisk symptom på asbergers-syndrom.

 

Eg veit ikkje om det har vært sagt noke om dette tidligare, men det er ganske vanlig at personer som er svært flinke på eit fagfelt har dette syndromet. Dei som ikkje har syndromet vil rett og slett ikkje klare å fokusere lenge nok på fagfeltet før dei blir gode.

 

Men når det er sagt så har Magnus Carlsen også ein oppførsel som er veldig utypisk for asbergers, så om han har asbergers så er det nok eit mildt tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle jeg kjenner (venner og familie) har vært fullstendig oppslukt av dette den siste uka. Jeg har sett nesten alle partiene, og synes det er utrolig spennende. Grunnen til at Magnus fascinerer er vel hovedsaklig at det etter min mening ikke finnes en større prestasjon innen sport, spill eller idrett i hele verden enn den han har gjort nå. Han kan faktisk ende opp med flere tiår som regjerende mester, det er ganske utrolig. Han er også en sympatisk gutt (som han fremstår i media) og jeg huske fortsatt da jeg leste første saken om den lille gutten som var så flink i sjakk.

 

Jeg tør påstå jeg har en sterk evne til å glede meg på andres vegne, ihvertfall de som i mine øyne har jobbet hardt for å få det til. Du kan jo ikke bare si at "han er smart, hva så?"! Det er ikke bare det å være smart som gjør at han har kommet dit han har kommet idag. Det er for det første vanvittig mye trening som gjør han så god. Og hukommelsen hans, pluss hans måte å spille på.

 

Er ikke det spennende å følge med på? Hvor mange sitter klistret når Northug går ski? Jeg synes jo det her er veldig mye mer spennende enn ski og fotball, det at man kan følge med og vurdere mulige trekk selv gjør at man deltar mer enn bare å heie. Det er taktikk, det er vurdering, det er å tenke fremover, det er krevende.

 

Hvordan kan du tro at "ingen" bryr seg noe særlig om dette? Bare fordi du ikke bryr deg? Ser du ski? Fotball? Håndball kanskje? Jeg håper for min del at media blir flinkere til å dekke sånne typer sport (spill, eller hva du vil kalle det, orker ikke den diskusjonen nå), sånn at man kan følge med mer og ikke bare høre om kampene i ettertid. Jeg visste ikke at å se sjakk-partier live var så spennende før jeg fikk prøve det. Men gjett om jeg skal få med meg mer!

 

Som en liten motsetning da, i vintersport vinner vi i hue og ræva, det er en sport det blir satset på i Norge, og det forventes at vi har en del av verdenstoppen i disse sportene hele tiden. I sjakk er det ekstremt sjelden av noen fra vesten hevder seg noe særlig, og derfor blir det enda større.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt, var ingen som snakket om sjakk før. Og plutselig skal de være så jævlig interessert og kunne masse om det..


blir litt for tynt og søkt i mine øyne.

 

 

Det er faktisk et brettspill samme hva man kaller det.. At det skal være så utrolig fascinerende skjønner jeg bare ikke. Men det er min smak som sagt. Men det handler mer om at folk aldri snakket om det før og nå så er de såå frelst og oi oi oi.... :roll:

 

Det hele er kun pga Magnus sine prestasjoner i så fall. Uten han så hadde det aldri vært snakk om sjakk i det hele tatt blant folk.

Lenke til kommentar

Som sagt, var ingen som snakket om sjakk før. Og plutselig skal de være så jævlig interessert og kunne masse om det..

 

 

blir litt for tynt og søkt i mine øyne.

 

 

Det er faktisk et brettspill samme hva man kaller det.. At det skal være så utrolig fascinerende skjønner jeg bare ikke. Men det er min smak som sagt. Men det handler mer om at folk aldri snakket om det før og nå så er de såå frelst og oi oi oi.... :roll:

 

Det hele er kun pga Magnus sine prestasjoner i så fall. Uten han så hadde det aldri vært snakk om sjakk i det hele tatt blant folk.

Magnus har vært jevnlig i media i flere år, og mange har fulgt han helt siden han var liten gutt. :) Deriblant meg selv. Men det er første gang jeg har fått sjansen til å følge partier live, og det gav så mye mer enn å "lese" sjakk-trekkene. Men hvorfor ser du så negativt på det? Er det ikke flott at verden får opp øynene for dette spillet, og at interessen øker? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt, var ingen som snakket om sjakk før. Og plutselig skal de være så jævlig interessert og kunne masse om det..

 

 

blir litt for tynt og søkt i mine øyne.

 

 

Det er faktisk et brettspill samme hva man kaller det.. At det skal være så utrolig fascinerende skjønner jeg bare ikke. Men det er min smak som sagt. Men det handler mer om at folk aldri snakket om det før og nå så er de såå frelst og oi oi oi.... :roll:

 

Det hele er kun pga Magnus sine prestasjoner i så fall. Uten han så hadde det aldri vært snakk om sjakk i det hele tatt blant folk.

Hva så? Det er kjempebra at folk blir interessert sjakk. Grunnen er mindre viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva så? Det er kjempebra at folk blir interessert sjakk. Grunnen er mindre viktig.

jeg for min del kan ikke begripe hvordan så mange finner fotball interessant, men klager jo ikke av den grunn.

 

Men for å svare TS litt mer konkret så er det alltid en viss sammenheng mellom medias dekning og folks interesse for en sak.

 

At noen få ikke liker det er ikke relevant, men kort og godt at de tjener penger på at så mange som mulig klikker på sakene deres...

 

Og var ikke en kjeft interessert ville pressens interesse kjølnet ganske fort...

 

Det er business as usual der :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Magnus Carlsen er tidenes norske idrettsutøver. Ingen andre har prestert noe større, noensinne. Selv på verdensbasis er han en av de aller største. Det er klart det fascinerer.

 

At sjakk-fokusen kommer til å synke i ukene fremover, det trur jeg. Men det vil aldri synke ned til der det var før VM. Mange nye mennesker kommer til å forelske seg i dette spillet. Til neste år arrangeres sjakk-OL i Tromsø. Jeg forventer en storsatsing av NRK.

Endret av Skurupu
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bare vent til dette roer seg, da begynner sjakk plutselig bli kjedelig igjen.

 

Det hele virker bare så falskt.. Denne nye folkefrelsen som har vokst i det siste pga et spill som har eksistert i mange mange år. Det blir bare for dumt!

 

Det virker som du går rundt og innbiller deg at folk har ett medfødt sett idretter og underholdning som passer de aller best, som de burde være interessert av fra fødselen. Realiteten er at det er litt tilfeldig hva man begynner å sette seg inn i og deretter liker. Så også med sjakk, som med alt annet. Er det noe mindre falsk å like fotball? Mange liker fotball fordi det er vanlig, og de har sett det endel og satt seg inn i det.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Så på VG-studio at søsteren måtte kommentere hans noe spesielle kroppsbevegelser. Men hvorfor er det ingen som slipper katta ut av sekken og forteller rett ut hvorfor Magnus har disse rare bevegelsene? Er det virkelig tabu å snakke om sånt i Norge anno 2013? Prestasjonene hans blir da ikke dårligere av åpenhet.

 

Lahlum er er forresten også litt av en raring, i positiv forstand. En interessant raring. Men rar er han. Av samme grunn, tror jeg. Men det er tabu å nevne.

 

Lahlum er kanskje det man kan kalle super-rar. Han er av natur en raring og har gjennom livet valgt å understreke det istedenfor å prøve å skjule det. Han gjør da sin egen type rarhet til en kunst, han prøver ikke å late som han er normal eller average , isteden kjører han helt sitt eget løp. Da blir han en sånn figur som folk kan le litt av og underholdes av samtidig som man finner ham interessant. Han trives selv godt i den rollen. Sånne folk som er skikkelig rare uten å legge skjul på det og som gjør det på en komfortabel og naturlig måte , blir ofte godt likt av mange folk. De blir også respektert fordi de viser en selvtillit og karakter og man får et inntrykk av intelligens, noe som alltid blir respektert. Det er også noe avslappende med sånne folk. Man får på en måte selv tillatelse til å senke skuldra. Det blir litt latter og morro og "anything goes" som kommer inn i hverdagen , og man får liksom et øyeblikk lov til å bare være den man er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Magnus Carlsen er tidenes norske idrettsutøver. Ingen andre har prestert noe større, noensinne. Selv på verdensbasis er han en av de aller største. Det er klart det fascinerer.

 

At sjakk-fokusen kommer til å synke i ukene fremover, det trur jeg. Men det vil aldri synke ned til der det var før VM. Mange nye mennesker kommer til å forelske seg i dette spillet. Til neste år arrangeres sjakk-OL i Tromsø. Jeg forventer en storsatsing av NRK.

 

Ingen tvil om at det blir stor mediedekning når det er sjakk ol på hjemmebane ja! Særlig siden carlsen skal være med og representere norge.

Lenke til kommentar

Som sagt, var ingen som snakket om sjakk før. Og plutselig skal de være så jævlig interessert og kunne masse om det..

 

 

blir litt for tynt og søkt i mine øyne.

 

 

Det er faktisk et brettspill samme hva man kaller det.. At det skal være så utrolig fascinerende skjønner jeg bare ikke. Men det er min smak som sagt. Men det handler mer om at folk aldri snakket om det før og nå så er de såå frelst og oi oi oi.... :roll:

 

Det hele er kun pga Magnus sine prestasjoner i så fall. Uten han så hadde det aldri vært snakk om sjakk i det hele tatt blant folk.

 

Jeg syns forresten hele den diskusjonen om "Er sjakk idrett?" blir ganske intetsigende. Det er hva det er og man kan kalle det hva man vil. Men at sjakk er beinhard konkurranse som krever masse utholdenhet og energi og kløkt og tilpasningsevne er det ingen tvil om. Man blir definitivt ikke verdensmester i sjakk uten en intens fighting spirit og vinnervilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lahlum er kanskje det man kan kalle super-rar. Han er av natur en raring og har gjennom livet valgt å understreke det istedenfor å prøve å skjule det. Han gjør da sin egen type rarhet til en kunst, han prøver ikke å late som han er normal eller average , isteden kjører han helt sitt eget løp. Da blir han en sånn figur som folk kan le litt av og underholdes av samtidig som man finner ham interessant. Han trives selv godt i den rollen. Sånne folk som er skikkelig rare uten å legge skjul på det og som gjør det på en komfortabel og naturlig måte , blir ofte godt likt av mange folk. De blir også respektert fordi de viser en selvtillit og karakter og man får et inntrykk av intelligens, noe som alltid blir respektert. Det er også noe avslappende med sånne folk. Man får på en måte selv tillatelse til å senke skuldra. Det blir litt latter og morro og "anything goes" som kommer inn i hverdagen , og man får liksom et øyeblikk lov til å bare være den man er.

Veldig enig her... Jeg digger den mannen... For en utrolig flott skrue.... Kjempe underholdning :)

Lenke til kommentar

 

Akkurat som konspirasjonsteoriene rundt 9/11? :wee:

 

Geir :)

 

 

Det er noen år siden nå siden det skjedde og tvil rundt hendelsen kommer aldri til å forsvinne. Eksperter og andre kommer alltid til å stille spørsmål. Nettopp pga det hele virker veldig suspekt.

 

Men det er off topic her bestefar. Du får gå inn i den andre tråden hvis du vil snakke om det der.

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

 

Det virker som du går rundt og innbiller deg at folk har ett medfødt sett idretter og underholdning som passer de aller best, som de burde være interessert av fra fødselen. Realiteten er at det er litt tilfeldig hva man begynner å sette seg inn i og deretter liker. Så også med sjakk, som med alt annet. Er det noe mindre falsk å like fotball? Mange liker fotball fordi det er vanlig, og de har sett det endel og satt seg inn i det.

 

 

AtW

 

Det er nok mange som liker fotball bare fordi så mange andre liker det.. så ja, noe av denne fotball fanatismen er nok falsk, men også ekte sikkert i mange tilfeller..

 

Det hele blir saueflokk mentaliteten. Justin Bieber mentaliteten, folk liker han fordi så mange andre liker han. Han er ikke noe spesiell, har ingen spesielle kvaliteter annet enn han er flink til å synge som millioner av andre.

 

Og her er det nå blitt Carlsen feber.. Det er noe som irriterer meg. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...