Gå til innhold

Er det virkelig så mange som er interessert i sjakkgeniet Magnus Carlsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er nok mange som liker fotball bare fordi så mange andre liker det.. så ja, noe av denne fotball fanatismen er nok falsk, men også ekte sikkert i mange tilfeller..

 

Det hele blir saueflokk mentaliteten. Justin Bieber mentaliteten, folk liker han fordi så mange andre liker han. Han er ikke noe spesiell, har ingen spesielle kvaliteter annet enn han er flink til å synge som millioner av andre.

 

Og her er det nå blitt Carlsen feber.. Det er noe som irriterer meg. Sånn er det bare.

 

Er du irritert over saueflokk mentaliteten? Den kjenner jeg meg igjen i ja. Et stalltips jeg har prøvd sjøl og som har fungert godt for å mildne irritasjonen og bedre humøret jevnt over , er å demonstrere min avvisning av saueflokkmentaliteten ved å gjøre noe helt annet eller gjøre noe på en helt annen måte enn sauene har gjort til nå. Det er ikke så vanskelig en gang - bare finn en kombinasjon ingen ( eller få ) har prøvd ennå og bruk den som virker mest lovende. Da er du plutselig blitt en pioner. Fortsett sånn en stund til inntil du plutselig en dag snubler over noe som gjør et overbevisende inntrykk. Plutselig begynner kanskje noen av sauene å følge etter deg. Da går du inn i rollen som den "inspirerende gjeteren" , som på alle måter er kulere enn den ganske utbredte rollen som "den irriterte og indignerte internett-kritikeren". I valget mellom disse to rollene vil jeg anbefale den inspirerende gjeter-rollen any day :xmas:

Lenke til kommentar

Plutselig begynner kanskje noen av sauene å følge etter deg. Da går du inn i rollen som den "inspirerende gjeteren" , som på alle måter er kulere enn den ganske utbredte rollen som "den irriterte og indignerte internett-kritikeren". I valget mellom disse to rollene vil jeg anbefale den inspirerende gjeter-rollen any day :xmas:

 

Enig. Men hva gjør den stakkars gjeteren når mange nok av sauene følger etter?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har en lei tendens til å sette høy interesse i kjedelig ting som sjakk, langrenn, tour de doping etc.

 

Kult at noen finner det interessant men fy f så kjipt, vi hadde engang i tiden et meget stor talent innen en formel 1 bare på 2hjul MotoGP , Sturla Borg fra Heggedal, han manglet vel ca 2,5mill i sponsor til å satse videre på en karriere som kunne satt Norge på kartet men nei da, kjipe Norge og kjipe rikinger i Norge satser ikke på slikt der tilskuere er oppi 100000++ samt 10talls millioner som ser det live på TV, ikke 2000 isfrosne folk med termoser og 100k gjennom primært NRK..

 

Sjakk er et taktisk strategisk spill, hjernetrim, er en grunn til at kun noen hevder seg man må vel nesten være medfødt en evne til det, hva folk ser i sjakk skjønner jeg ærlig talt ikke, utenom det at det kan være moro ta et partiet på samme måte som en runde call of duty..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Norge har en lei tendens til å sette høy interesse i kjedelig ting som sjakk, langrenn, tour de doping etc.

 

Kult at noen finner det interessant men fy f så kjipt, vi hadde engang i tiden et meget stor talent innen en formel 1 bare på 2hjul MotoGP , Sturla Borg fra Heggedal, han manglet vel ca 2,5mill i sponsor til å satse videre på en karriere som kunne satt Norge på kartet men nei da, kjipe Norge og kjipe rikinger i Norge satser ikke på slikt der tilskuere er oppi 100000++ samt 10talls millioner som ser det live på TV, ikke 2000 isfrosne folk med termoser og 100k gjennom primært NRK..

 

Sjakk er et taktisk strategisk spill, hjernetrim, er en grunn til at kun noen hevder seg man må vel nesten være medfødt en evne til det, hva folk ser i sjakk skjønner jeg ærlig talt ikke, utenom det at det kan være moro ta et partiet på samme måte som en runde call of duty..

Folk liker forskjellige ting. Rar ting å irritere seg over igrunn.

 

Du som liker MotoGP må da i hvert fall forstå at folk kan synes nisjesport er morsomt. Da tenker jeg på langrenn og sykling. Sjakk er en av de mest populære idrettene i hele verden.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Folk liker forskjellige ting. Rar ting å irritere seg over igrunn.

 

Du som liker MotoGP må da i hvert fall forstå at folk kan synes nisjèsport er morsomt. Da tenker jeg på langrenn og sykling. Sjakk er en av de mest populære idrettene i hele verden.

 

Jeg sier jo at jeg synes det er kult at folk har int for det, men når Norge generelt nesten kun har int i nisje sporter i internasjonal sammenheng og hva en del kaller "kjedelig" sporter så reagerer jeg.

Det er jo kun min mening, tvinger den ikke på deg :)

 

Se på Finland med rally sport, motogp, formel 1, de hevder seg i masse ting, også Sverige gjør det samme..

 

Norge er booring i mine øyne..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Er ingenting overraskende over dette. Sjakk er stort internasjonalt, det er nå en norsk utøver helt på toppen i den største begivenheten innen sjakk og media gjør en satsning, og prøver å skape interesse, om de lykkes gir det penger i kassa. I etter kant så vil jeg tro vi med god margin kan se at de lykkes med det, var vel 600 000+ som fulgte sendingene til NRK, og f.eks. VG har sikkert hatt mange lesere av sine saker og dermed mange ekstra annonse visninger.

 

Sjakk er ikke noe mer eller mindre kjedelig før, under eller etter vm kampen, det handler kun om interesse. For mange så kommer interessen etter at media, og spesielt tv vil jeg tro, setter fokus og satser på noe og dermed skaper interesse og spenning, og spesielt med tanke på hvor god tv produksjonen er. Selv syntes jeg NRK var ganske flinke, vet hvordan alle brikkene flytter og basis sjakk, men satt stor pris på analyse brettet osv. Mye sport er avhengig av gode kommentatorer, prøv å se på ymse sport uten lyd og se om det forandrer noe.

Det som er underholdende med sport er konkurransen og spenningen (hvem vinner?), og den blir lik i sjakk, fotball, golf, motorsport osv.

 

Selvfølgelig vil interessen blant folk flest synke i tiden fremover, bl.a. fordi media sin dekning synker. Og mange følger kun store begivenheter innen de forskjellige grenene. Det mer interessant spørsmålet er hvor mange flere, om noen, har fått interesse for sjakk? Og er det mange nok så vil det nok være lønnsomt for media å satse på mer sjakk i tiden fremover, noe som igjen kan øke interessen, og sjakk kommer inn i en god sirkel.

--

 

Når det kommer til om utøvere for sponsorer eller ei kommer an på hvor stor sporten er i det landet/markedet potensielle sponsorer er til stedet. Så selv om det er 10 million+ seere internasjonalt, men ingen/minimalt med seere i Norge, er ikke det en lønnsom arena å gå inn som sponsor i Norge. Vi ser jo det motsatte med langrenn, en veldig liten idrett internasjonalt, men enorm her hjemme. Derfor er det mer lønnsomt å sponse langrenns enn motorsport utøvere i Norge. En del grener er dyre i drift, og jeg renger med motorsport er en av disse, og Norske bedrifter er ikke nødvendigvis de største, slik at de ikke kan ta seg råd til å gå inn med de middlene som kreves for å drive sporten på høyt nok nivå. I alle fall ikke i forhold til den avkastingen de ønsker å få tilbake på sponsingen.

Lenke til kommentar

Sjakk er jeg for dum til å skjønne.

 

Hvis du ikke klarer å skjønne sjakk, så tror jeg ikke du noen gang kommer til å skjønne fascinasjonen folk har for Magnus Carlsen (eller for sjakk).. Sjakkmiljøet er enormt, men det er ikke et miljø som roper for høyt for den minste ting, men dette endret seg nok litt når NRK (og VG) begynte å dekke partiene (og ikke bare en liten notis i nyhetene ved hver milepæl) og resten av Norge forstod hvor enormt stor Magnus sin prestasjon faktisk er..

Lenke til kommentar

Er ingenting overraskende over dette. Sjakk er stort internasjonalt, det er nå en norsk utøver helt på toppen i den største begivenheten innen sjakk og media gjør en satsning, og prøver å skape interesse, om de lykkes gir det penger i kassa. I etter kant så vil jeg tro vi med god margin kan se at de lykkes med det, var vel 600 000+ som fulgte sendingene til NRK, og f.eks. VG har sikkert hatt mange lesere av sine saker og dermed mange ekstra annonse visninger.

 

Sjakk er ikke noe mer eller mindre kjedelig før, under eller etter vm kampen, det handler kun om interesse. For mange så kommer interessen etter at media, og spesielt tv vil jeg tro, setter fokus og satser på noe og dermed skaper interesse og spenning, og spesielt med tanke på hvor god tv produksjonen er. Selv syntes jeg NRK var ganske flinke, vet hvordan alle brikkene flytter og basis sjakk, men satt stor pris på analyse brettet osv. Mye sport er avhengig av gode kommentatorer, prøv å se på ymse sport uten lyd og se om det forandrer noe.

Det som er underholdende med sport er konkurransen og spenningen (hvem vinner?), og den blir lik i sjakk, fotball, golf, motorsport osv.

 

Selvfølgelig vil interessen blant folk flest synke i tiden fremover, bl.a. fordi media sin dekning synker. Og mange følger kun store begivenheter innen de forskjellige grenene. Det mer interessant spørsmålet er hvor mange flere, om noen, har fått interesse for sjakk? Og er det mange nok så vil det nok være lønnsomt for media å satse på mer sjakk i tiden fremover, noe som igjen kan øke interessen, og sjakk kommer inn i en god sirkel.

--

 

Når det kommer til om utøvere for sponsorer eller ei kommer an på hvor stor sporten er i det landet/markedet potensielle sponsorer er til stedet. Så selv om det er 10 million+ seere internasjonalt, men ingen/minimalt med seere i Norge, er ikke det en lønnsom arena å gå inn som sponsor i Norge. Vi ser jo det motsatte med langrenn, en veldig liten idrett internasjonalt, men enorm her hjemme. Derfor er det mer lønnsomt å sponse langrenns enn motorsport utøvere i Norge. En del grener er dyre i drift, og jeg renger med motorsport er en av disse, og Norske bedrifter er ikke nødvendigvis de største, slik at de ikke kan ta seg råd til å gå inn med de middlene som kreves for å drive sporten på høyt nok nivå. I alle fall ikke i forhold til den avkastingen de ønsker å få tilbake på sponsingen.

 

Jeg synes Magnus er helt rå, jeg synes det at masse folk finner det int og moro også er kult, jeg bare ga min mening om dette..

Og at Norge GENERELT ofte har interesse for hva folk fleste Internasjonalt vil tilsi er nisje sporter er jo riktig på en måte, sjakk er nisje, meste av ski sport er også det, du får ikke 100000+ mennesker på tribuner verden over med sjakk, eller med de fleste skisport, du får heller ikke 10talls millioner som ser løpene live heller 17-18ganger i året..

 

All ære til Magnus Carlsen, jeg er utrolig imponert av han, selv fulgt han siden har var liten da han kommer fra nesten samme sted som der jeg vokste opp..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

<snip>

Var kun det siste avsnittet i innlegget mitt som var tilsiktet deg. Men er ikke enig i at sjakk er en nisje sport. Det trolig det her i Norge, men ikke i mange andre land.

 

Sjakk er nok ikke noe som trenger, eller kanskje vil ha, ett live publikum. Kan forestille meg at det kan være forstyrrende for spillerne. I dag så vil det være enkelt å følge ett sjakk parti fra hvor som helst bare man har netttilgang. Men man har nok veldige mange som følger ett parti direkte igjennom forskjellige media. Tror de snakket om at det var 1 milliard som fulgte vm kampen.

Lenke til kommentar

Hvorfor i helvete må sjakk være en sport/idrett? Det er et spill. At det er fysisk og mentalt krevende å drive med det på dette nivået og i flere dager gjør det ikke til en idrett. Det virker på meg som om folk prøver å øke statusen til enkelte ting ved å flytte det over i en annen kategori, i stedet for å la det være sin egen greie, akkurat som de som insisterer på at dataspill er kunst (eller sport for den saks skyld). Magnus Carlsen er gjenstand for den samme type oppmerksomhet som toppidrettsutøvere, vel fortjent også, men det han driver med er verken sport eller idrett.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man kaller det sport, idrett eller spill er for meg likegyldig. De ordene har mer eller mindre samme betydning. Hvorfor er det så viktig å bestemme hva som er "sport", og hva som ikke er "sport"?

 

Slik jeg ser det er det ingenting i veien for å omtale, for eksempel, fotball som et spill.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvordan man definerer ting. Ser vi på den gamle norrøne definisjonen er det ingen tvil om at sjakk er idrett

Idrett (fra norrøn opprinnelse, der «id» betyr virksomhet eller aktivitet, og «drott» betyr kraft, styrke eller utholdenhet) viste opprinnelig til all form for høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner. Senere tok den kroppslige utfoldelsen og de fysiske prestasjonene over begrepet.

Lenke til kommentar

Om man kaller det sport, idrett eller spill er for meg likegyldig. De ordene har mer eller mindre samme betydning. Hvorfor er det så viktig å bestemme hva som er "sport", og hva som ikke er "sport"?

 

Slik jeg ser det er det ingenting i veien for å omtale, for eksempel, fotball som et spill.

Du bryr deg da nok til å kommentere, så helt likegyldig kan det ikke være for deg. Neida, verden raser ikke sammen om man gjør feil, men det må være lov å bry seg om meninger i språket, som er sentralt i kulturen.

Sport og idrett hører til under den overordnede kategorien spill, så ja, fotball er et spill.

Lenke til kommentar

Folk har generelt en saueflokk mentalitet.

 

Når media skriver om det så er det det folket plutselig er kjempeinteressert i det. Og veldig mange påstår også plutselig at de alltid har vært veldig interessert i det på tross av at hvis man sjekker det opp så har de ikke fulgt med tidligere i det hele tatt. Også er det jo mange som liker å være medgangssupportere, både media og befolkningen generelt.

 

Ta f.eks Skurupu her i denne tråden som påstår å være så interessert i sjakk. Også gjør du et enkelt google søk:

https://www.google.no/search?q=skurupu+sjakk+site%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.diskusjon.no%2F&rlz=1C1ASUT_noNO464NO464&oq=skurupu+sjakk+site%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.diskusjon.no%2F&aqs=chrome..69i57.868j0j9&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

Hmm her var det ikke mye om sjakk fra tidligere innlegg gitt. Var du ikke så interessert allikevel?

 

Man så jo det samme med curling når Norge gjorde det bra under OL der. Media dekket det og plutselig var alle kjempeinteressert i curling, mens tidligere hadde det ikke fått nok interesse til å nevnes i TV sporten en gang.

 

Norge var kjempegode i skøyter for en del år siden og folk tok helt av med Koss på OL, Men hvor mange kan med hånda på hjertet si at de fortsatt følger med på og er kjempeinteressert i dette i dag når media oppmerksomheten har dødd bort en del?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spill: Et spill som ikke krever fysisk utholdenhet, men mental utholdenhet --> sjakk, videospill, ludo, starcraft 2, Street Fighter 4 og lignende.

 

 

Sport: Et spill som krever fysisk utholdenhet --> fotball, basketball, spydkasting, svømming, lengdehopp, ishockey, maraton, wrestling og lignende.

 

Endret av Anvilycus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...