Gå til innhold

Er det virkelig så mange som er interessert i sjakkgeniet Magnus Carlsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noen ting som er oppsiktsvekkende og uvanlig med carlsen som kan forklare den store interessen.

 

For det første er han en utradisjonell type elite-sjakkspiller. Ikke bare det at han kommer fra norge og har vært fotomodell og slike ting, men før carlsen dukket opp ble det regnet som verdens største selvfølge at en toppsjakkspiller måtte bruke ekstremt mye tid på å lære åpningsteori utenat og de fleste spillerne var spesialister på en til tre bestemte åpninger som de spilte nesten hele tiden og hadde inngående kjennskap til. Så dukker carlsen opp og spiller masse forskjellige åpninger og er ikke spesialist i noen av dem. Det mest sjokkerende er at han helt klart bruker mindre tid og energi på sånne ting enn alle andre i verdenseliten.

 

En annen ting er at han ikke har noen bestemt spillestil. Han er en typisk allrounder. Av praktiske grunner liker han å starte litt rolig ( slik at han ikke trenger å bruke så mye tid og krefter på å pugge åpninger ) men utover i spillet kan han spille både sakte og raskt og både offensivt og solid. Sånn sett blir han veldig uforutsigbar og vanskelig å spille mot. Han følger ikke noe fast mønster , men tilpasser seg situasjonene utfra når de inntrer. Han har også en veldig intuitiv tilnærming til hva tankekraften skal brukes til ( dette er forresten ganske vanlig hos elite sjakkspillere , at de har en veldig godt utviklet intuisjon )

 

Det mest oppsiktsvekkende er helt klart at Carlsen er et eksempel på noe man ser ganske skjelden i populære sportsgrener: at en enkeltperson er en soleklar ener som ligger langt foran nummer to på verdensrankingen. Han er ikke bare verdens beste sjakkspiller, men han er til og med verdens suverent beste sjakkspiller.

 

At han har klart å bli en så suveren nummer 1 i verden med en så utradisjonell tilnærming til sjakk i en alder av bare 22 år er ekstra oppsiktsvekkende. Det kan diskuteres om han er den beste sjakkspilleren i historien , han er definitivt på topp tre lista, men det er ingen tvil om at han er den beste sjakkspilleren i historien i en så ung alder. Det har aldri vært en 22 åring med så stor spillestyrke som carlsen. Og for alt vi vet kan han med årene bli enda bedre enn han allerede er idag.

 

Så det er nok alle disse tingene: at han har en så uvanlig bakgrunn og tilnærming til sjakk , at han i en alder av 22 år allerede er verdens soleklart beste spiller og verdenshistoriens største sjakkgeni , og såklart at han er en av "gutta her fra lille norge" som totalt utklasser både russere og indere og folk med en lang sjakktradisjon og gjør det på sin egen utradisjonelle måte , som til sammen gjør at han har blitt til et ikon.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så på VG-studio at søsteren måtte kommentere hans noe spesielle kroppsbevegelser. Men hvorfor er det ingen som slipper katta ut av sekken og forteller rett ut hvorfor Magnus har disse rare bevegelsene? Er det virkelig tabu å snakke om sånt i Norge anno 2013? Prestasjonene hans blir da ikke dårligere av åpenhet.

 

Lahlum er er forresten også litt av en raring, i positiv forstand. En interessant raring. Men rar er han. Av samme grunn, tror jeg. Men det er tabu å nevne.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig håpløs i sjakk, men har sittet sjakkfast hver eneste omgang... VGs dekning har vært helt fantastisk og jeg må si at dette har vært en stor opplevelse for min del.... En av de største rent sportsmessig i alle fall...

 

Liker du det ikke så la være å se på... Det er plass til alle.

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er det delte meninger om sjakk, som alt annet. Det jeg synes er spesielt, er at noen i det hele tatt lager er diskusjon om at mange har andre interesser enn seg selv. I alvorlige tilfeller er jeg villig til å dele ut en diagnose for den slags. :green:

 

For meg var det spennende å følge med trekk for trekk i dag, og samtidig forutsi en del trekk ganske bra, i motsetning til ekspertene i VG-studio som flere ganger avskrev trekk som Carlsen nettopp foretok i neste øyeblikk. Ingen kommenterte dette, merkelig nok.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Du er overraska over at avisene skriv om ein nordmann som er verdas beste sjakkspelar, når dei ellers fyller sidene med Tone Damli Aaberge og Charter-Svein?

 

Folk følgjer med på sjakk fordi dei for første gang har det tilgjengeleg gjennom norske kanalar. Sjakk blir det spelt støtt og stadig, av Magnus og, men det har aldri hatt den dekninga årets VM har hatt. Eg synest sjølv det var veldig artig å følgje med på turneringa og håpar dei gjentek suksessen.

 

Mange følgjer med på OL og VM på ski, men langt færre bryr seg om resten av sesongen. Eller landslaga i handball.

Eg synest det er flott at ein/eit så lite profilert sport/hobby/spel får god dekning i norsk media.

Suzann Pettersen får heller ikkje stort med spalteplass, men er tross alt verdas nest best rangerte kvinnelege golfspelar. Eg kosar meg med sjakken og seier ja takk til fleire "nisjeidrettar", sett med norske auge, og ja takk til mindre vinteridrett og fotball.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvsagt er det delte meninger om sjakk, som alt annet. Det jeg synes er spesielt, er at noen i det hele tatt lager er diskusjon om at mange har andre interesser enn seg selv. I alvorlige tilfeller er jeg villig til å dele ut en diagnose for den slags. :green:

 

Nå er det vel ikke strengt tatt det denne tråden handler om da. Denne tråden stiller spørsmålet: er folk interessert i sjakk, eller er det bare litt buzz nå siden det er blitt aktualisert i mediene?

Lenke til kommentar

 

Nå er det vel ikke strengt tatt det denne tråden handler om da. Denne tråden stiller spørsmålet: er folk interessert i sjakk, eller er det bare litt buzz nå siden det er blitt aktualisert i mediene?

 

Er ikkje det meste avisene skriv om "litt buzz" på det tidspunktet, som folk ellers ikkje bryr seg om?

Lenke til kommentar

 

Nå er det vel ikke strengt tatt det denne tråden handler om da. Denne tråden stiller spørsmålet: er folk interessert i sjakk, eller er det bare litt buzz nå siden det er blitt aktualisert i mediene?

Jeg ser det som opplagt at folk følger trendene som de pleier, og derfor forsvinner sjakkbrett ut av butikkhyllene i rekordfart, og blir nok "årets julegave" i mange heimer. Jeg tror nok også dette kommer til å gå over ganske kjapt, men om Carlsens prestasjoner i VM (gratulerer, forresten!) kan inspirere flere unge til å interessere seg for sjakk, taktikk, hjernetrim, intellektuelle øvelser eller hva man skal kalle det, er det jo kjempeflott. JA til fler sjakkspillere enn rånere.

Lenke til kommentar

Så på VG-studio at søsteren måtte kommentere hans noe spesielle kroppsbevegelser. Men hvorfor er det ingen som slipper katta ut av sekken og forteller rett ut hvorfor Magnus har disse rare bevegelsene? Er det virkelig tabu å snakke om sånt i Norge anno 2013? Prestasjonene hans blir da ikke dårligere av åpenhet.

 

Hva mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjakk er for spesielt interesserte, det er ikke til å stikke under en stol..

 

Men at han er nr. 1 i verden er noe å skryte av, men jeg ser det slik at det er jo vilkårlig hvem som blir født hvor og Norge kan da ikke ta noe credit for at en fyr er smart... Skjønner ikke helt.. Det må jo være fordi han får alle til å tenke at Norge er full av smartinger siden han tilfeldigvis er fra Norge?

Uansett, folk må jo bli drittlei av det til slutt. Javel, han er jævlig smart. ok. Etter ett år så begynner det bli jævlig slitsomt å høre om han.

 

 

Det er ikke noe spennende lesing for resten av oss som ikke kunne gitt mer f...

 

 

Og til dere som sier "hvis du ikke liker det så ikke les det da vel!" - folka så er det vel ingen som klikker seg inn for å lese om alle sjakktrekka hans, men det er fordi alle forsider pryder han side opp og side ned. Kjedelig!

Lenke til kommentar

Sjakk er for spesielt interesserte, det er ikke til å stikke under en stol..

 

Men at han er nr. 1 i verden er noe å skryte av, men jeg ser det slik at det er jo vilkårlig hvem som blir født hvor og Norge kan da ikke ta noe credit for at en fyr er smart... Skjønner ikke helt.. Det må jo være fordi han får alle til å tenke at Norge er full av smartinger siden han tilfeldigvis er fra Norge?

 

Uansett, folk må jo bli drittlei av det til slutt. Javel, han er jævlig smart. ok. Etter ett år så begynner det bli jævlig slitsomt å høre om han.

 

 

Det er ikke noe spennende lesing for resten av oss som ikke kunne gitt mer f...

 

 

Og til dere som sier "hvis du ikke liker det så ikke les det da vel!" - folka så er det vel ingen som klikker seg inn for å lese om alle sjakktrekka hans, men det er fordi alle forsider pryder han side opp og side ned. Kjedelig!

Sikkert noe du interesserer deg for, og som du leser om mye i media, som andre ikke syntes er like gøy, og som de stadig vekk må høre om.... Og jeg tenker: HVA SÅ?

 

Hvorfor lager du tråd om dette, å er kjempe iverig motstander av dette? Du vier en hel tråd til noe som bryr deg midt der bak. Hvorfor? Fordi du bryr deg likevel? Eller bare for å rakke ned på de som liker, sjakk, eller rakke ned på sjakk generelt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er litt "kult" å like sjakk pga Carlsen.. Var "ingen" som snakka noe om sjakk før.

 

 

Kan aldri huske at jeg har hørt noen være så innmari interessert i sjakk før han begynte å bli synlig i media.

 

Da skulle plutselig alle bli så interessert i det... og butikkene solgte sjakkspill som aldri før.

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...