Gå til innhold

Nikon sliter med salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innebygget Wifi er IKKE synlig på ett kamera med mindre man må kline på en logo - helt sant !

Vet ikke om dette var en kommentar til meg. Men hvis den var det, så sliter jeg litt med å forstå hva du mener.

 

Selvfølgelig er ikke wifi synlig på utsiden. Ingen teknologi som sitter på innsiden, er nødvendigvis synlig på utsiden. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du skriver det. Masse kamera finnes med wifi integrert, noen få har det ikke. Jeg har aldri savnet det på noen av mine kamera. Og hvis jeg skulle hatt behov for innebygget wifi på et fotokamera, så kjøper jeg et kamera som har det.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette var en kommentar til meg. Men hvis den var det, så sliter jeg litt med å forstå hva du mener.

 

Selvfølgelig er ikke wifi synlig på utsiden. Ingen teknologi som sitter på innsiden, er nødvendigvis synlig på utsiden. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du skriver det. Masse kamera finnes med wifi integrert, noen få har det ikke. Jeg har aldri savnet det på noen av mine kamera. Og hvis jeg skulle hatt behov for innebygget wifi på et fotokamera, så kjøper jeg et kamera som har det.

 

Vel Nikon har ingen proffmodeller som har det innebygget pr i dag, det var poenget og jeg mener at de fint kunne dytta det inn i Df når de først kommer med ett nytt FF kamera. Men Nikon er vel som alle andre store japanske firmaer, det er langt mellom de ulike avdelingene og at de på toppen hører på de ansatte eller brukerene viser vel bare hvor mange som har etterlyst D700 eller D300s erstatter som aldri dukket opp.

 

Er faktisk så enkelt at man selger det folket vil ha og forhåndssalget av Df er meldt som dårlig fra flere kilder, og problemer med både D800 og ikke minst D600 har vel gjort at Nikon ikke står så høyt i kurs hos mange om dagen, noe de på typisk japansk vis knapt har innrømmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel Nikon har ingen proffmodeller som har det innebygget pr i dag, det var poenget og jeg mener at de fint kunne dytta det inn i Df når de først kommer med ett nytt FF kamera. Men Nikon er vel som alle andre store japanske firmaer, det er langt mellom de ulike avdelingene og at de på toppen hører på de ansatte eller brukerene viser vel bare hvor mange som har etterlyst D700 eller D300s erstatter som aldri dukket opp.

Erstatteren til D300s har dukket opp ... fra Ricoh. Synd for Nikon, og synd for eks-kundene som får kostnaden med å bytte objektivsamlingen.

 

Helt enig i mangelen på brukervennlighet a la 2013. Samsung er milevis forran gubbeveldet på den fronten med sin Galaxy NX. Flere må følge etter og lage noe lignende snart. Håper bare de ikke hopper av lasset på videoutvikling nå som videofunksjonaliteten er halvbra. De bør forbedre det også parallelt med innføring av Wifi, bildedeling, nettbackup, thetering fra telefoner, etc. Det jeg savner på videofronten er rask følge-AF som skjønner bedre hvor hovedmotivet er. FullHD 120p hadde også gjort seg bra, gjerne med 30p 4K -gimmic for å fremme salget.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mener at Nikon lanserer/utvikler kameraer i feil rekkefølge.

Av en eller annen merksnodig grunn har de enda ikke lagd erstatteren til D300S, selvom mange av Deres brukere har mast om akkurat det, og det samme kan sies om D700.

Jeg mener at de skulle utviklet og lansert Df sammen med D4, det har noe å gjøre med å lansere nyheter før konkurrentene.

D800 og D600 synes jeg var gode lanseringer.

Lenke til kommentar

er i gunnen litt uenig her, men forstår hvorfor salget synker, synes det blir for mye nytt som inneholder det samme, men enig i at produsentene bør høre mer på forbrukerne før de spytter ut mer, df er nok en perle,og for den rene fotografen er det, etter mitt syn, et kamera som jeg blant annet kunne tenke meg,,,men ikke til den prisen,det er lite og lett, inneholder omtrent det samme som D4,og til halve prisen,men selv i dag hvor vi har så store og mange valgmuligheter,er prisen for høy. ser på pentax,der har de veldig bra ,både hus og objektiver, og de produserer med hodet, når det først kommer nytt der, er det gjennomtenkt.,nå er det i grunnen bare å sitte på gjerdet og vente til prisene dumper nedover, det vil bli salg på mye av dette. d 610 har alt vært det,og julesalg tror ikke jeg på. det er nok mye annet som skal brukes penger på før jul.

Lenke til kommentar

Markedet er daut rett og slett. De må komme med noe banebrytende som folk vil ha, og at de vil betale for det. Dessuten så må de være konkurransedyktige.

Jeg har ingen tro på at markedet er dødt. Kanskje det er i en bølgedal, men i så fall er det ikke noe unormalt med det.

 

Det "banebrytende" som ser ut til å skje nå, er å få foto tilbake til røttene, eller det Nikon nå kaller "Pure Photography". Siden de digitale kamera kom i markedet kan det nesten se ut som om produsentene har konkurrert om å fylle de opp med all verdens rare sammensmeltinger. Video, GPS, wifi +++ av teknologier som helt sikkert er fint for noen. Men foto handler om å fange øyeblikket, og til det trenger man egentlig ganske "enkel" teknologi. Og et funksjonelt design som gjør det enkelt og intuitivt å bruke. Nikon Df og X-serien fra Fuji er blant de som virkelig er inne på rett spor. Å bruke et design som har fungert i mange, mange år sammen med moderne, digital teknologi for å registrere og lagre lyset blir nok en viktig utvikling de neste årene.

Lenke til kommentar

Kanskje det går tilbake til det som en gang var hvor det kun var proffer og entusiaster som kjøpte speilrefleks ? Resten klarte seg fint med kompaktkameraer.

Problemet er utviklingsyklusene, vi vil nok ikke se nye modeller/fremskritt i like stort tempo som vi har sett de siste 6/8 årene hvis salget blir kuttet ned til kun entusiaster/proffe brukere. Men er redd for at fremtiden vil gi få modeller og lang tid imellom hver ny modell.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at markedet er dødt. Kanskje det er i en bølgedal, men i så fall er det ikke noe unormalt med det.

 

Det "banebrytende" som ser ut til å skje nå, er å få foto tilbake til røttene, eller det Nikon nå kaller "Pure Photography". Siden de digitale kamera kom i markedet kan det nesten se ut som om produsentene har konkurrert om å fylle de opp med all verdens rare sammensmeltinger. Video, GPS, wifi +++ av teknologier som helt sikkert er fint for noen. Men foto handler om å fange øyeblikket, og til det trenger man egentlig ganske "enkel" teknologi. Og et funksjonelt design som gjør det enkelt og intuitivt å bruke. Nikon Df og X-serien fra Fuji er blant de som virkelig er inne på rett spor. Å bruke et design som har fungert i mange, mange år sammen med moderne, digital teknologi for å registrere og lagre lyset blir nok en viktig utvikling de neste årene.

Alle produsentene peker på mobilen som årsak og jeg tviler på at de tar feil. Det nye kameraet til nikon er for svært få av totalen og vil bety nærmest ingenting i den store sammenhengen. Det er mannen i gata som er det store markedet og ikke entusiaster - mannen i gata er melken de lever av rett og slett.

 

Det er mannen i gata som først og fremst må bli tilfreds, ikke vi entusiaster. Og mannen i gata vil ha alt i en dings - det er ikke for ingenting at mobilen har blitt det nye kameraet for mange og stadig flere.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at markedet er dødt. Kanskje det er i en bølgedal, men i så fall er det ikke noe unormalt med det.

 

Det "banebrytende" som ser ut til å skje nå, er å få foto tilbake til røttene, eller det Nikon nå kaller "Pure Photography". Siden de digitale kamera kom i markedet kan det nesten se ut som om produsentene har konkurrert om å fylle de opp med all verdens rare sammensmeltinger. Video, GPS, wifi +++ av teknologier som helt sikkert er fint for noen. Men foto handler om å fange øyeblikket, og til det trenger man egentlig ganske "enkel" teknologi. Og et funksjonelt design som gjør det enkelt og intuitivt å bruke. Nikon Df og X-serien fra Fuji er blant de som virkelig er inne på rett spor. Å bruke et design som har fungert i mange, mange år sammen med moderne, digital teknologi for å registrere og lagre lyset blir nok en viktig utvikling de neste årene.

 

Hadde Df hatt mulighet for å spille inn video hadde jeg kjøpt det. Som det er ser jeg ingen grunn til å bytte ut D700'n med Df, og D800 har så høy oppløsning at jeg ville begynne å slite med PC'en min.

Lenke til kommentar

Hadde Df hatt mulighet for å spille inn video, så hadde det for min del vært helt uinteressant. Da hadde det bare glidd inn i mengden av andre modeller, bare med litt annet (men bedre) design.

Det synes jeg er uforståelig, eneste grunnen du har er vel på et prinsipielle grunnlag ?

 

Så lenge video ikke går på bekostning av andre funksjoner/bruksmønster ser jeg ikke problemet, liker man ikke og bruke video er det bare å la være, så hvorfor skulle funksjonen gjøre kameraet mindre interessant da.

 

Er det på et prinsipielt grunnlag er grunnen god nok, bla.så spiser jeg ikke mcdonald av prinsipielle grunner så jeg aksepterer det fullt ut og være prinsippfast.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...