Gå til innhold

Parkering foran innkjørsel


LaStrada

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Sliter litt med at det har kommet flere og flere studenthybler i nabolaget og dette har medført til en stor økning av parkerte biler i gata, spesiellt rundt min innkjørsel. Har ikke noe problem med å rygge inn/ut innkjørselen min nå som det ikke er snø og is ute, men jeg vet jeg kommer til å få problemer til vinteren. Hadde nok utfordringer i fjor når det så og si ikke var en eneste bil som sto parkert i gata.

 

Sånn ser gata ut:

 

post-22814-0-51716000-1383835338_thumb.png

 

Grønt = min innkjørsel

Rødt = andre biler

 

Det er fortau på begge sider, men mange parkerer helt inntil grøfta likevel, så akkurat det har enkelte fått bøter for.

 

Innkjørselen min er en i en liten bakke så jeg må ha litt fart om vinteren for å komme meg ut, noe jeg ikke klarer når det står biler rett foran innkjørselen. Når jeg kjører helt ut i veien og skal svinge, er bakhjulene fortsatt i innkjørselen, dvs i en bakke.

 

Naboen min (til venstre på tegningen min) har samme problem som meg. De har plass til to biler i bredden så det er litt enklere å komme seg ut, men fortsatt ikke enkelt.

 

Er det noen regler for hvordan man skal parkere rundt innkjørsler? Vet at man ikke skal parkere foran en innkjørsel, være til hindre biler osv, men bryter de noen regler her? De er teknisk sett til hinder for meg.

 

Har vært kontakt med Trondheim Parkering og de har skrevet ut bøter til folk som står feilparkert i krysset like ved og de som står på fortauet, men de har ikke gjort noe med bilene som står ved min innkjørsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forbudt og parkere foran innkjørsel (trafikkreglene §17), Dette gjelder kun samme side av veien som innkjørselen. Det er ingen krav om avstand til sidene. Ellers gjelder selvfølgelig vegtrafikklovens §3 som bl.a. sier at du skal ferdes aktsomt overfor de som bor og/eller oppholder seg langs veien. Det er det eneste de røde bilene på bildet eventuelt synder mot.

Lenke til kommentar

I fjor vinter stod bilen til ei venninne av meg parkert på motsatt side av veien i forhold til innkjøringen til en elendig sjåfør..

Han kom da vi skiftet batteri i bilen bort for å få oss til å fjerne bilen fordi den var til hinder for han..

Vi ba han ta seg et ørlite kjørekurs, alternativt bytte til mindre bil.

 

Det samme vil jeg be deg gjøre.

Lenke til kommentar

- Skriv en beskjed til de som bor der, forklar problemet og be de unngå å være til hinder. Putt beskjeden i postkassa og se om det hjelper.

 

- Hvis ikke, ta kontakt med huseier og be han ta det opp med beboerne. Se om det hjelper.

 

- Intuitivt tenker jeg at dette er en sak for trafikkpolitiet og ikke en kommunal parkeringsetat, men tviler på at politiet prioriterer ressurser til å gjøre noe med det. Du kan likevel ta kontakt per brev, henvise til vegtrafikkloven paragraf 3 og sende kopi til de som blokkerer. Mulig de tar det mer seriøst da.

 

- Varsle om borttauing hvis det ikke bedrer seg. Bestill borttauing. Du må nok legge ut selv, men kan kreve å få det dekt av de som blokkerer. Det er ikke sikkert du får betalt, men hvis du kan dokumentere kravet med varslet og bilder kan du eventuelt selge innkrevingen til et inkassobyrå. Dvs. du får neppe dekt regningen da, men du får lagd mye trøbbel for de som ikke vil rette seg etter ørten krav.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

- Varsle om borttauing hvis det ikke bedrer seg. Bestill borttauing. Du må nok legge ut selv, men kan kreve å få det dekt av de som blokkerer. Det er ikke sikkert du får betalt, men hvis du kan dokumentere kravet med varslet og bilder kan du eventuelt selge innkrevingen til et inkassobyrå. Dvs. du får neppe dekt regningen da, men du får lagd mye trøbbel for de som ikke vil rette seg etter ørten krav.

Du tror Viking kommer og tauer lovlig parkerte biler?

Da er det flere enn TS som ender i vansker...

Lenke til kommentar

 

 

Innkjørselen min er en i en liten bakke så jeg må ha litt fart om vinteren for å komme meg ut, noe jeg ikke klarer når det står biler rett foran innkjørselen. Når jeg kjører helt ut i veien og skal svinge, er bakhjulene fortsatt i innkjørselen, dvs i en bakke.

 

 

Siden dette er et problem som kun oppstår om vinteren på glatt føre så er det ikke de parkerte bilene på andre siden av gaten som er problemet.

 

Du er ikke godt nok skodd for vinteren.

 

Firehjulstrekk er tingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører du monstertruck eller?

Skulle gjerne gjort det! Da kunne jeg enten kjørt over alle andre eller parkert / kjørt hvor som helst.

 

 

Bearbeid innkjørselen din før tela/vintern kommer slik at du får litt bredere/bedre innkjørsel/ankomst. Man kan ikke påberope seg at andre hindrer deg i å komme inn i din egen innkjørsel dersom denne i utgangspunktet ikke er godt nok "dimensjonert".

Ikke så lett når jeg kun leier og huseieren bor i England...

 

 

I fjor vinter stod bilen til ei venninne av meg parkert på motsatt side av veien i forhold til innkjøringen til en elendig sjåfør..

Han kom da vi skiftet batteri i bilen bort for å få oss til å fjerne bilen fordi den var til hinder for han..

Vi ba han ta seg et ørlite kjørekurs, alternativt bytte til mindre bil.

 

Det samme vil jeg be deg gjøre.

Så du antyder at jeg er en dårlig sjåfør? Har foreløbig aldri kjørt meg fast eller kræsja og jeg kjører ca 100.000 km i året. Har dog blitt kjørt på en god del ganger når jeg har stått stille (som oftest på parkeringsplasser og syklister som sykler om vinteren).

 

Dette er snakk om en firmabil så det er ikke bare å bytte den ut. Har forsåvidt en gammel boble som står der om sommeren (står til vinterlagring nå) og den sliter med det samme, men det er fordi den har udugelig svingradius i forhold til en nyere bil. Dette er uansett bare et problem om sommeren og det er ikke noe problem å kjøre litt fram og tilbake for å få den ut.

 

 

- Skriv en beskjed til de som bor der, forklar problemet og be de unngå å være til hinder. Putt beskjeden i postkassa og se om det hjelper.

 

- Hvis ikke, ta kontakt med huseier og be han ta det opp med beboerne. Se om det hjelper.

 

- Intuitivt tenker jeg at dette er en sak for trafikkpolitiet og ikke en kommunal parkeringsetat, men tviler på at politiet prioriterer ressurser til å gjøre noe med det. Du kan likevel ta kontakt per brev, henvise til vegtrafikkloven paragraf 3 og sende kopi til de som blokkerer. Mulig de tar det mer seriøst da.

 

- Varsle om borttauing hvis det ikke bedrer seg. Bestill borttauing. Du må nok legge ut selv, men kan kreve å få det dekt av de som blokkerer. Det er ikke sikkert du får betalt, men hvis du kan dokumentere kravet med varslet og bilder kan du eventuelt selge innkrevingen til et inkassobyrå. Dvs. du får neppe dekt regningen da, men du får lagd mye trøbbel for de som ikke vil rette seg etter ørten krav.

Har snakka med de fleste som parkerer der, men de ignorerte det tydeligvis. De kan parkere i gata på andre siden av huset der de fleste bor, men der er det innkjørsler veldig tett på begge sider av veien og derfor umulig og parkere, bortsett fra akkurat der det står en tilhenger som sjelden er i bruk.

 

Borttauing er vel ikke akkurat aktuellt hvis de ikke bryter noen lover. Dessuten vil jeg ikke bli uvenner med naboene, da parkerer jeg heller andre steder.

 

 

 

Siden dette er et problem som kun oppstår om vinteren på glatt føre så er det ikke de parkerte bilene på andre siden av gaten som er problemet.

 

Du er ikke godt nok skodd for vinteren.

 

Firehjulstrekk er tingen.

Firehjulstrekk, ja takk! Men tror ikke sjefen vil kjøpe det til meg... Piggdekk hadde derimot hjulpet litt, men må vel slite ut de piggfrie dekkene først.

Lenke til kommentar

Gata ser jo temmelig trang ut.

Dette er neppe noen quick fix, men du kan jo høre med kommunen om det er mulig å sette opp "parkering forbudt"-skilt i den ene kjøreretningen slik at det bare blir parkering på én side av veien?

 

Jeg bor akkurat utenfor en parkering forbudt-sone så det er neppe aktuelt. Skal ikke bo her resten av livet og håper dette blir siste, evt nest siste vinter der så gidder ikke å engasjere meg for mye :p

Lenke til kommentar
Dessuten vil jeg ikke bli uvenner med naboene, da parkerer jeg heller andre steder.

Er du venner med dem nå da? Det høres ikke ut som disse "vennene" respekterer deg akkurat, så jeg ser ikke noen store grunner til å beholde vennskapet, men nå aner jeg heller ikke noe om vennskapet ut over det du skriver i denne tråden. Venner kommer og venner går, alle vennskap er ikke verd å ta vare på.

 

Ellers så går det an å sette opp et par egensnekrede og egenmalte ulovlige skilter. "Parkering kun på høyre side" og tilsvarende (venstre) for innkjøring i gata fra den andre siden.

Lenke til kommentar

Jeg antyder definitivt at trådstarter suger til å kjøre bil ja, sånn i tilfelle noen måtte lure.

 

Nå har jeg sett på google maps og streetview, og tenker ærlig talt at noen som sliter der rett og slett bør kvitte seg med bilen eller kjøpe seg en mindre bil.

Peel P50 kan være et godt alternativ i dette tilfellet.

 

Innkjøringen ser rett og slett helt kurant ut.

Trådstarter kan jo forsøke å bo i Oslo sentrum noen år, og se hvordan det fungerer der :)

Den innkjøringen er å anse som rene autostradaen i forhold til mange herlige vintergater med enorme issvuller og innkjøringer på kryss og tvers.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt?

 

Har tatt en titt på gata jeg også, og det er ganske trangt. Om det står biler litt her og der på begge sider av veien blir det slalomkjøring for å komme seg fram. Personlig synes jeg det er litt rart at det ikke er parkering forbudt på den ene siden av veien, da det ikke kan være lett å brøyte der om vinteren med biler på alle kanter. Ikke ser det ut for at det er mangel på P-plasser heller.

Ulempen til TS er at han har en oppoverbakke ut av innkjørselen sin, slik at det på en isete vinterdag er upraktisk å måtte stoppe helt opp for å komme seg rundt parkerte biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...