Gå til innhold

Vil Samsung kverke tredjeparts ladere?


Anbefalte innlegg

Skulle nesten tro at du mente det kun er Apple som er "slemme" og alle andre er englebasser som bare bryr seg om deg og dine ønsker. Litt naivt kankje?

 

Hva får deg til å mene det? Når en dominerende markedsaktør driver med forbrukerfiendtlig ting, så er det større sannsynlighet for at det smitter over på andre selskap, og motsatt, hverken mer eller mindre.

 

AtW

 

Apple forhindrer da ikke bruk av "uoffisielle" kabler eller adaptere? De fraråder det og anbefaler deg ikke å bruke utstyr som ikke er sertifisert eller godkjent, men du kan jo fint ta din Samsung USB-adapter, plugge inn en Belkin Lightningkabel og lade i vei. Du vil motta en advarsel om at Apple ikke påtar seg ansvaret ved bruk av uoffisielt og ikke sertifisert utstyr men de forhindrer ikke bruke av dette.

 

Det som skisseres her er jo at Samsung skal gå aktivt inn for at du ikke skal kunne bruke tredjepart og uoffisielle løsninger i det hele tatt. Det er jo greit å kunne skille mellom A og B når man forsøker å være litt spydige i kommentarene sine.

 

Det er jo plenty av eksempler på at apple aktiv hindrer "uoffisielle" løsninger og grensesnitt inn mot deres produkter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er dette en dealbreaker for folk? Sånn som jeg ser det så kommer dette til å ta knekken på alle problemer som har kommet frem med uorginale ladere, og de orginale delene er som oftest de beste uansett. Er det virkelig så ille å betale litt mer for en samsung-lader(strømforsyning) istedet for en uorginal en? Og SView cover? Ser ikke problemet. Regionssperre derimot er en helt annen ting. Det vil være et problem for folk som er ute og reiser mye som er avhengig av å bytte SIM-kort på farten så de ikke får skyhøye regninger.

Lenke til kommentar

 

nå skal det jo sies at man kan lade note 3 med vanlig mini-usb kontakt.

Har du noen tips til hvordan? Jeg klarer ikke å presse den inn i hullet på min.

Sett den rett vei helt til høyre i kontakten, flat side ned.

 

(Jeg tenkte du mente micro USB, men esoteric opplyste om at du hadde skrevet mini)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en dealbreaker for folk? Sånn som jeg ser det så kommer dette til å ta knekken på alle problemer som har kommet frem med uorginale ladere, og de orginale delene er som oftest de beste uansett. Er det virkelig så ille å betale litt mer for en samsung-lader(strømforsyning) istedet for en uorginal en? Og SView cover? Ser ikke problemet. Regionssperre derimot er en helt annen ting. Det vil være et problem for folk som er ute og reiser mye som er avhengig av å bytte SIM-kort på farten så de ikke får skyhøye regninger.

Har ikke noe med kvaliteten på ladere, eller prisen for den sak skyld, men at jeg skal kunne reise rundt og enkelt låne en lader hos noen, uavhengig av merke osv, slik at jeg ikke trenger dra med meg en overalt hvor jeg går.

 

Sett den rett vei helt til høyre i kontakten, flat side ned

Han sier miniUSB, og det tror jeg ingen klarer presse inn i en microUSB kontakt. Men godt mulig han mente micro. ;)

 

 

Det var vel ikke det RamGuy skrev, han påpekte at det at Apple forhindrer uoffisielle ladekabler er en feilaktig påstand.

Feilaktig? Apple blokkerer uoriginale lightning kabler i iOS7, (om jeg ikke missforstår dere her) Alle lightning kablene har en chip i "hode", ala samme type som brukes f.eks i blekk til printere osv, som sier om kabelen er orginal eller ikke. Enkelte ganger sier den i fra, andre ganger blokkerer de lade funksjonen og også tilkobling til iTunes.

 

http://www.t3.com/news/apple-ios-7-now-blocks-some-non-certified-lightning-cables

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var vel ikke det RamGuy skrev, han påpekte at det at Apple forhindrer uoffisielle ladekabler er en feilaktig påstand.

 

Så var det heller ikke det som var påstanden han siterte, det var en ganske rundt utsagn som kunne tolkes på flere måter, det er ikke åpenbart at det er feil på noen måte, det er ganske treffende vil jeg si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Feilaktig? Apple blokkerer uoriginale lightning kabler i iOS7, (om jeg ikke missforstår dere her) Alle lightning kablene har en chip i "hode", ala samme type som brukes f.eks i blekk til printere osv, som sier om kabelen er orginal eller ikke.

 

http://www.t3.com/news/apple-ios-7-now-blocks-some-non-certified-lightning-cables

 

Ja, feilaktig.

 

Som RamGuy påpeker, bruker du uoriginale kabler, så får du opp en advarsel om at det er uoriginal hardware og at Apple ikke tar ansvar for eventuelle feil og skader som måtte oppstå på bakgrunn av det. Hvordan det er "å blokkere" må du forklare meg.

 

At sensasjonskåte journalister skriver det reneste vås/ikke aner hva det er de snakker om er vel intet nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, feilaktig.

 

Som RamGuy påpeker, bruker du uoriginale kabler, så får du opp en advarsel om at det er uoriginal hardware og at Apple ikke tar ansvar for eventuelle feil og skader som måtte oppstå på bakgrunn av det. Hvordan det er "å blokkere" må du forklare meg.

 

At sensasjonskåte journalister skriver det reneste vås/ikke aner hva det er de snakker om er vel intet nytt.

Chipen i kontakten har et serie nummer som Apple stenger ute av økosystemet dersom de ser at den blir masseprodusert. Når iPhone 5 kom til Norge hentet vi (butikke jeg jobberi) en god del tusen lightning kabler fra kina, de havnet i søpla da de ble blokkert.

 

Bastante forumbrukere som vet alt er heller ikke noe nytt. ;)

 

Edit: Fant en liten artikkel som omtaler saken litt.

http://arstechnica.com/apple/2013/02/apples-lightning-chips-contain-manufacturer-specific-serial-numbers/

Endret av esoteric
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en dealbreaker for folk? Sånn som jeg ser det så kommer dette til å ta knekken på alle problemer som har kommet frem med uorginale ladere, og de orginale delene er som oftest de beste uansett. Er det virkelig så ille å betale litt mer for en samsung-lader(strømforsyning) istedet for en uorginal en?

 

Hvorfor skal jeg ikke kunne bruke min Asus eller HTC lader? De er jo også originale og av like bra kvalitet som Samsung sine.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en dealbreaker for folk? Sånn som jeg ser det så kommer dette til å ta knekken på alle problemer som har kommet frem med uorginale ladere, og de orginale delene er som oftest de beste uansett. Er det virkelig så ille å betale litt mer for en samsung-lader(strømforsyning) istedet for en uorginal en?

 

 

 

Hvorfor skal jeg ikke kunne bruke min Asus eller HTC lader? De er jo også originale og av like bra kvalitet som Samsung sine.

Noen originaldeler fra andre produsenter kan sikkert til og med være bedre. Jeg håper Samsung får en skikkelig baksmell hvis de gjør noe sånt - jeg skal iallfall bidra til det. Og det handler ikke om pris, men om å nekte å la seg styre av en produsent.

 

Det går an å ha balanserte syn på dette. F.eks. vil regionlåsing være akseptabel for meg dersom det bare dreier seg om at telefonen må låses opp ved å brukes med et regionalt SIM-kort. Det kan f.eks. være regionale tilpasninger som produsenten vil sikre at kommer på plass. Men om den gjøres varig ubrukelig i andre regioner, er dette grunn til å styre unna, sjøl om jeg ikke skulle trenge funksjonaliteten.

 

Og hvis det brukes chip-merking av deler som ikke har noen andre elektroniske funksjoner, for å holde alternativer unna, ser jeg på det som et angrep på mine muligheter som forbruker, og som sådan et stort minus - sjøl om jeg ikke vil la det være en absolutt hindring slik som ladersperring.

 

Den kundevennlige måten å håndtere tredjeparts utstyr på, er å teste og godkjenne det mot en liten avgift. Da vil også de utstyrleverandørene som ikke bryr seg om den prosedyren, vise hva de står for.

 

Det kan bli atskillige tusener kroner salg Samsung mister bare fra meg hvis de gjør sånt tull. Men det er deres valg.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Det var et ramaskrik når en kunne lese at EU ville standardisere og at Apple bruker sin egen strømkontakt.

Hva nå, er det helt greit siden det er Samsung?

Tenkte på det samme.... Hadde dette vært en artikkel om Apple, så hadde kommentarene haglet med de latterligste kallenavn og drøye kommentarer fra de som hater Apple. Slik er det hver gang.

Men neida.... nå skulle Samsung kanskje begrense noe, men det er visst ikke så ille.

Kun noen skuffede kommentarer så langt å spore ser jeg, over at hvis dette stemmer, så velger flere en konkurrent neste gang.

 

Og så kan du legge merke til at det ikke er en eneste kommentar fra de som liker Apple, som nå teoretisk sett har muligheten til å godte seg, og ta igjen litt som takk for sist.

 

Så det store spørsmålet er da: har Apple-eiere bedre folkeskikk?

 

Og bare så det er sagt, før noen skulle føle seg fristet.... Jeg har ikke en iPhone, men en Lumia 920.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er herlig å kunne bruke en hvilkensomhelst lader til telefonen.

Man kan låne av hverandre når det trengs.

Jeg har 12v lader fra Nokia i bilen og en kraftig, uoriginal kinalader i båten.

Både mobiltelefonen og nettbrettet mitt er fra Sony, og de godtar alle ladere jeg har prøvd.

 

Om jeg heretter må bytte 12v-ladere i bil og båt hver gang jeg kjøper telefon fra et nytt merke, blir jeg kraftig irritert.

Det er ille nok at min iPod Classic ikke kan lades med mobillader. Den kan kun lades i Mac eller PC som har iTunes installert, har jeg hørt. Så den lades alltid hhjemme i Macen.

Slike tilstander ønsker jeg ikke!

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, feilaktig.

 

Som RamGuy påpeker, bruker du uoriginale kabler, så får du opp en advarsel om at det er uoriginal hardware og at Apple ikke tar ansvar for eventuelle feil og skader som måtte oppstå på bakgrunn av det. Hvordan det er "å blokkere" må du forklare meg.

 

At sensasjonskåte journalister skriver det reneste vås/ikke aner hva det er de snakker om er vel intet nytt.

Chipen i kontakten har et serie nummer som Apple stenger ute av økosystemet dersom de ser at den blir masseprodusert. Når iPhone 5 kom til Norge hentet vi (butikke jeg jobberi) en god del tusen lightning kabler fra kina, de havnet i søpla da de ble blokkert.

 

Bastante forumbrukere som vet alt er heller ikke noe nytt. ;)

 

Edit: Fant en liten artikkel som omtaler saken litt.

http://arstechnica.com/apple/2013/02/apples-lightning-chips-contain-manufacturer-specific-serial-numbers/

Da vet jeg ikke hva dere bestilte, men vi har ingen problemer med de 3. Parts kablene vi har i butikken der jeg jobber.....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...