Gå til innhold

Vil Samsung kverke tredjeparts ladere?


Anbefalte innlegg

Da vet jeg ikke hva dere bestilte, men vi har ingen problemer med de 3. Parts kablene vi har i butikken der jeg jobber.....

Vet ikke helt hva du vil frem til.

 

Hva vi bestilte kommer vel tydelig frem i innlegget, hvor det også nevnes at det ikke gjeller alle tredjeparts kabler, men de med serie numnere som manuelt blir blokkerte, mange tredjeparts leverandører har avtaler med Apple og får da engene serie numnere de kan bruke, dette må de selvsagt betale for.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og bare så det er sagt, før noen skulle føle seg fristet.... Jeg har ikke en iPhone, men en Lumia 920.

 

 

Akkurat her har Nokia (tidvis) faktisk vært blant de bedre, som bl.a. hadde en rekke modeller der du både kunne bruke uoriginale ladere med Nokia-tip ELLER uoriginale USB-ladere (riktignok smart-ladere som måtte kunne forhandle ladestyrke).

 

Lock-in er dårlig, uansett hvem det er som utfører det. At Samsung også gjør det eller vurderer det forsvarer ikke Apple det minste, så den kritikken her framstår bare som smålig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple prøvde jo å sette sperre på Lightning-produkter for tredjepartsleverandører som de ikke har avtale med, tror de "chippet" komponentene det ha tydeligvis ikke fungert.

 

Har en overgang fra 30-pins til Lightning fra DX som fungerer utmerket dog får beskjed at tilbehøret ikke er sertifisert.(beskjed kom etter siste iOS-oppdateringen)

 

http://dx.com/p/apple-30-pin-female-to-lighting-male-charging-adapter-for-iphone-5-white-243046

Lenke til kommentar

 

Apple forhindrer da ikke bruk av "uoffisielle" kabler eller adaptere? De fraråder det og anbefaler deg ikke å bruke utstyr som ikke er sertifisert eller godkjent, men du kan jo fint ta din Samsung USB-adapter, plugge inn en Belkin Lightningkabel og lade i vei. Du vil motta en advarsel om at Apple ikke påtar seg ansvaret ved bruk av uoffisielt og ikke sertifisert utstyr men de forhindrer ikke bruke av dette.

 

Det som skisseres her er jo at Samsung skal gå aktivt inn for at du ikke skal kunne bruke tredjepart og uoffisielle løsninger i det hele tatt. Det er jo greit å kunne skille mellom A og B når man forsøker å være litt spydige i kommentarene sine.

 

Sant nok. Men de har fremdeles sin egen sære plugg, mens alle andre har micro-usb som standard.

Lenke til kommentar

Funksjonalitet er lite relevant i dag, man bruker som regel ikke kabelen til noe mere enn å lade. Overføring via kabel begynner bli rimelig gammeldags enten det er snakk om lyd,bilde eller data. Nå er det vel heller ikke så voldsomt mye mere funksjonalitet i lightning vs microUSB med f.eks MHL, kom gjerne med eksempler. 30pins kontakten derimot var mere funksjonell, men tok for mye plass.

Endret av esoteric
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat her har Nokia (tidvis) faktisk vært blant de bedre, som bl.a. hadde en rekke modeller der du både kunne bruke uoriginale ladere med Nokia-tip ELLER uoriginale USB-ladere (riktignok smart-ladere som måtte kunne forhandle ladestyrke).

 

Lock-in er dårlig, uansett hvem det er som utfører det. At Samsung også gjør det eller vurderer det forsvarer ikke Apple det minste, så den kritikken her framstår bare som smålig.

Så du mener min kritikk er smålig?

Det er ikke lock-in jeg diskuterer.... det er måten det diskuteres på.

Lenke til kommentar

Funksjonalitet er lite relevant i dag, man bruker som regel ikke kabelen til noe mere enn å lade. Overføring via kabel begynner bli rimelig gammeldags enten det er snakk om lyd,bilde eller data. Nå er det vel heller ikke så voldsomt mye mere funksjonalitet i lightning vs microUSB med f.eks MHL, kom gjerne med eksempler. 30pins kontakten derimot var mere funksjonell, men tok for mye plass.

 

Lightning har iPod Out funksjonalitet, som gir eksternt tilbehør (dockingstasjoner og bil-integrasjonssett) direkte tilgang til iPod kontrollene (volum opp/ned, play/stop, etc.). I tillegg leverer den bilde ut, som kan leveres til en TV med HDMI adapter.

 

MHL kunne funket, men selve tilkoblingen er ikke standardisert. Mens langt de fleste produsenter bruker en 5-pins tilkobling, bruker f.eks. Samsung en 11-pins plugg.

Lenke til kommentar

 

Det er fordi Lightning connectoren har mye mer funksjonalitet enn hva USB støtter.

 

 

Her tror jeg nesten vi må dele påstanden i to.

Det er riktig at Lightning-connectoren har fordeler over USB.

Det er ikke riktig at dette er grunnen til at Apple sloss med fingre og klør for å forhindre at det skal finnes tredjepartsleverandører.

Lenke til kommentar

 

 

Her tror jeg nesten vi må dele påstanden i to.

Det er riktig at Lightning-connectoren har fordeler over USB.

Det er ikke riktig at dette er grunnen til at Apple sloss med fingre og klør for å forhindre at det skal finnes tredjepartsleverandører.

 

Igjen, merkelig definisjon av "slåss med fingre og klør".

 

"Utstyret du har koblet til er ikke autorisert, vi tar ikke ansvar for eventuelle skader som måtte oppstå".

 

Jajamensann, nebb og klør, gitt. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener min kritikk er smålig?

Det er ikke lock-in jeg diskuterer.... det er måten det diskuteres på.

 

 

Det er ikke kritikken jeg diskuterer, det er måten artikkelen benyttes til å ta hevn på. For dette er "ædda bædda, hva sier dere NÅ!" For jo, det VAR Apple-forsvarere som trakk inn Apple i denne tråden. Nettopp sånn som du sa det ikke var.

 

 

Kritikken som sådan er helt på sin plass, uavhengig av selskap. Hvis de som kritiserer den ene veien blir møtt av forsvarsrekka til selskapet er det greit. Hvis forsvarsrekka til selskapet kommer tilbake for å "ta hevn" ved første anledning er det ikke greit.

 

Det samme gjelder motsatt vei, når det avdekkes en orm på en Apple-plattform og Windows-forsvarerne kommer for å gni det inn.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Igjen, merkelig definisjon av "slåss med fingre og klør".

 

"Utstyret du har koblet til er ikke autorisert, vi tar ikke ansvar for eventuelle skader som måtte oppstå".

 

Jajamensann, nebb og klør, gitt. :roll:

 

 

Noen andre har allerede svart deg på det der lengre opp i debatten, så der vil jeg bare henvise deg til det. Men det du trekker fram - og som noen andre altså har svart deg på - viser bare et spesifikt eksempel på den generelle holdningen deres som jeg nevner. Min påstand, sann eller feilaktig, peker altså ikke til det tilfellet du tester det opp mot.

Lenke til kommentar

 

 

Noen andre har allerede svart deg på det der lengre opp i debatten, så der vil jeg bare henvise deg til det. Men det du trekker fram - og som noen andre altså har svart deg på - viser bare et spesifikt eksempel på den generelle holdningen deres som jeg nevner. Min påstand, sann eller feilaktig, peker altså ikke til det tilfellet du tester det opp mot.

 

Ok.

 

Kan du neven noe annet sammenlignbart produkt som det finnes så utrolig mye utstyr til fra tredjepartsleverandører som iDingsene til Apple? Jeg kan ikke gå tre meter på et kjøpesenter uten å ha snublet i metervis med kabler, og dockingstasjoner til iDingser laget av alt fra billig kinaplast til forgylte kattungehår fra Louis Vutton, emblemet "Made for iPod" har omtrent brent seg inn på netthinna mi på grunn av overeksponering. Til og med i bilannonser gjøres det et poeng av slikt.

 

Så, hvis Apple "slåss med nebb og klør" mot tredjepartsleverandører så gjør de en fenomenalt dårlig jobb, all den tid vi drukner i utstyr til Apple-produkter fra tredjepartsleverandører.

Lenke til kommentar

Som nevnt:

Min iPod Classic kan ikke lades med laderen som fulgte mobilen og nettbrettet mitt fra andre produsenter.

Alt passer sammen. Den originale, hvite USB-ledningen passer i laderen. Men iPoden lader ikke.

Den vil kun lades tilkoblet Mac eller PC som har iTunes installert.

 

Såvidt jeg har forstått, må det være et par resistorer inni den store ladepluggen på eldre iProdukter.

Den nye pluggen bruker sikkert noen digitale greier.

Slik hindrer de at ting virker, selv om det lett kunne ha fungert.

Restriksjonene er kanskje ikke alltid 100% effektiv. Men det er irriterende restriksjoner.

 

En uoriginal billader for iPad funker fint med Sony nettbrett og monbiltelefon.

Men mitt eldre Samsung nettbrett lader ikke.

 

Disse sperrene må forbys. Jeg tror 7" Galaxy Tab har en sperre som hindrer uoriginale ladere.

 

 

 

Såvidt jeg har forstått, kan disse sperrene hindre deg i å bruke laderen fra din gamle telefon når du kjøper en mobil av et annet merke.

De forhindrer ikke at du kjøper ny lader på bensinstasjonen for en hundrelapp.

Og hva er egentlig tryggest? En litt eldre lader av velkjent merke, eller noe du kjøper på bensinstasjon?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Ok.

 

Kan du neven noe annet sammenlignbart produkt som det finnes så utrolig mye utstyr til fra tredjepartsleverandører som iDingsene til Apple? Jeg kan ikke gå tre meter på et kjøpesenter uten å ha snublet i metervis med kabler, og dockingstasjoner til iDingser laget av alt fra billig kinaplast til forgylte kattungehår fra Louis Vutton, emblemet "Made for iPod" har omtrent brent seg inn på netthinna mi på grunn av overeksponering. Til og med i bilannonser gjøres det et poeng av slikt.

 

Så, hvis Apple "slåss med nebb og klør" mot tredjepartsleverandører så gjør de en fenomenalt dårlig jobb, all den tid vi drukner i utstyr til Apple-produkter fra tredjepartsleverandører.

 

 

Ja, det kan jeg. IBM-kompatible PC'er. Takket være noen valg tatt på slutten av søttitallet/begynnelsen av åttitallet, er det åpen konkurranse om å levere mange forskjellige enheter på slike enheter, på protokoller som har vært felles standarder i flere tiår om gangen.

 

 

Forøvrig bør jeg/vi vel skille mellom produkter som har emblemet "Made for iPod" og de som ikke har det. Den ene gruppen har betalt Apple en lisens og er en utvidet del av Apples inntjeningsapparat, mens den andre ikke har, og Apple tjener ikke på det. Apple motarbeider meg bekjent ikke sine partnere, så der var jeg veldig unøyaktig.

 

 

Også Min Galaxy Tab 10.1 motarbeider aktivt standard-ladere, så der er det ikke nok med USB-kabelen, man trenger også et spesialadapter. På disse tingene så støtter jeg EU og ikke produsentene, uansett brand.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg. IBM-kompatible PC'er. Takket være noen valg tatt på slutten av søttitallet/begynnelsen av åttitallet, er det åpen konkurranse om å levere mange forskjellige enheter på slike enheter, på protokoller som har vært felles standarder i flere tiår om gangen.

 

 

Forøvrig bør jeg/vi vel skille mellom produkter som har emblemet "Made for iPod" og de som ikke har det. Den ene gruppen har betalt Apple en lisens og er en utvidet del av Apples inntjeningsapparat, mens den andre ikke har, og Apple tjener ikke på det. Apple motarbeider meg bekjent ikke sine partnere, så der var jeg veldig unøyaktig.

 

 

Også Min Galaxy Tab 10.1 motarbeider aktivt standard-ladere, så der er det ikke nok med USB-kabelen, man trenger også et spesialadapter. På disse tingene så støtter jeg EU og ikke produsentene, uansett brand.

 

Nei, det kunne du altså ikke. En IBM kompatibel PC er ikke, samme hvor velvillig jeg er, et sammenlignbart produkt med en håndholdt enhet som iDingsene er.

 

For øvrig, mens vi først er ute på jordet topicmessig, hvis vi holder selvbygger utenfor (noe som er et helt eget marked, som Apple aldri noensinne har prøvd å fremstå som en del av) så ser jeg vel ikke at Mac har stått fryktelig tilbake for PC hva gjelder tilkoblingsmuligheter. Macer var f.eks. langt tidligere ute enn PC med å tilby USB og FireWire som standard på sine maskiner. Kom gjerne med moteksempler - som ikke kan forklares med at Apple valgte en standard som ikke ble populær (FireWire).

Lenke til kommentar

Nei, det kunne du altså ikke. En IBM kompatibel PC er ikke, samme hvor velvillig jeg er, et sammenlignbart produkt med en håndholdt enhet som iDingsene er.

 

For øvrig, mens vi først er ute på jordet topicmessig, hvis vi holder selvbygger utenfor (noe som er et helt eget marked, som Apple aldri noensinne har prøvd å fremstå som en del av) så ser jeg vel ikke at Mac har stått fryktelig tilbake for PC hva gjelder tilkoblingsmuligheter. Macer var f.eks. langt tidligere ute enn PC med å tilby USB og FireWire som standard på sine maskiner. Kom gjerne med moteksempler - som ikke kan forklares med at Apple valgte en standard som ikke ble populær (FireWire).

 

Selvfølgelig, snevrer du ting inn etter eget forgodtbefinnende, så er det ingen som likner. Det er tross alt ikke så mange som har vært den største aktøren innen håndholdte enheter i sitt segment en stund....

 

Faktumet er at Apple har en ganske lang historie med å gjøre ting vanskelig å interagere med uten å gjøre det gjennom apple. At de ikke har gjort det med alt, betyr ikke at det ikke også er ganske vanlig for de.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig, snevrer du ting inn etter eget forgodtbefinnende, så er det ingen som likner. Det er tross alt ikke så mange som har vært den største aktøren innen håndholdte enheter i sitt segment en stund....

 

Faktumet er at Apple har en ganske lang historie med å gjøre ting vanskelig å interagere med uten å gjøre det gjennom apple. At de ikke har gjort det med alt, betyr ikke at det ikke også er ganske vanlig for de.

 

AtW

 

Eget forgodtbefinnende og eget forgodtbefinnende – jeg tenkte jeg skulle prøve å holde diskusjonen on topic, og det diskusjonen gjelder er håndholdte enheter og tilkoblingsmuligheter på disse. Når det så kommer påstander om at Apple motarbeider tredjepartsleverandører fremstår det som litt søkt, all den tid det som jeg sa ikke finnes noe sammenlignbart produkt som har slike mengder med tilbehør fra tredjepartsleverandører. Apple var en periode dominerende (denne perioden var større eller mindre avhengig av hvem du spør), men dette alene kan ikke forklare det veritable skredet med tilbehør til iDingser og det lammende fraværet av tilsvarende til konkurrerende produkter. Riktignok har det i senere tid jevnet seg litt ut etter hvert som Bluetooth Audio ser ut til å ha modnet en del.

 

Og igjen (hvis vi beveger oss off topic), til tross for denne lange historien med å gjøre ting vanskelig å interagere med ser jeg ikke akkurat flust med eksempler. Hvis jeg skal legge godviljen til, kan jeg se at Apple til tider har valgt å bruke standarder som ikke så veldig mange andre bruker, men hvordan det er "å motarbeide" noe skjønner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke kritikken jeg diskuterer, det er måten artikkelen benyttes til å ta hevn på. For dette er "ædda bædda, hva sier dere NÅ!" For jo, det VAR Apple-forsvarere som trakk inn Apple i denne tråden. Nettopp sånn som du sa det ikke var.

 

 

Kritikken som sådan er helt på sin plass, uavhengig av selskap. Hvis de som kritiserer den ene veien blir møtt av forsvarsrekka til selskapet er det greit. Hvis forsvarsrekka til selskapet kommer tilbake for å "ta hevn" ved første anledning er det ikke greit.

 

Det samme gjelder motsatt vei, når det avdekkes en orm på en Apple-plattform og Windows-forsvarerne kommer for å gni det inn.

 

Åhh... Du forstår så meget godt hva jeg mener. Det er en stor forskjell på kommentarene fra forskjellige leire... Fordi om Apple-forsvarerne dro inn Apple i denne kommentarrekka, så er den store forskjellen måten det gjøres på. Ingen stygge bemerkninger eller kallenavn, slik det ofte skrives.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...