Gå til innhold

Apples sorte sylinder-Mac kommer før jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"Mindre stabilt" er ikke verdt en rabatt på 15.000 for proffutstyr. En dag nedetid kan koste langt mer enn det.

 

Sant, men for mange ting er dette en risikabel maskin, det er mindre software-utvalg til plattformen, og det er større risiko for at software ikke utvikles til plattformen lenger, og støtten fra apple er også usikker. Jeg vil si til generell worksationbruk at dette er ganske store risikomoment.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tipper at de som syter over at den er overpriset egentlig er litt missunnelige fordi de ikke har mulighet til å kjøpe den selv. Den er jo fantastisk stilig!

 

Jeg har en 2010 Mac Pro med en del oppgraderinger jeg bruker som arbeidsstasjon. Har lurt på å bytte den ut ut en stund. Dersom utvalget av Thunderbolt-utstyr, og spesielt disker/kabinetter blir bedre - kommer jeg til å bytte i løpet av neste halvår.

 

Men: Om vi tar utgangtpunkt i base-modellen som er priset til 2990$ i USA blir det ca. 17500 kr. før mva. Den er jo ikke store klumpen, så den går kanskje fint i en koffert etter en helgetur til NY? Får nesten fly og opphold med på kjøpet, kontra å kjøpe den i Norge.

 


Sant, men for mange ting er dette en risikabel maskin, det er mindre software-utvalg til plattformen, og det er større risiko for at software ikke utvikles til plattformen lenger, og støtten fra apple er også usikker. Jeg vil si til generell worksationbruk at dette er ganske store risikomoment.

 

AtW

 

Blir kanskje litt som å banne i kirken osv, men den klarer helt sikkert å kjøre Windows uten store problemer også - om softwaren er problemet.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

 

Sant, men for mange ting er dette en risikabel maskin, det er mindre software-utvalg til plattformen, og det er større risiko for at software ikke utvikles til plattformen lenger, og støtten fra apple er også usikker. Jeg vil si til generell worksationbruk at dette er ganske store risikomoment.

 

AtW

 

Ja, men da snakker man om risk på lang sikt, ikke stabilitet på kort. Apple er gode på å lage standaloneprogrammer som ikke slutter å virke selv om supporten forsvinner, så verktøyet fortsetter å virke til det det er kjøpt for. Litt som alle Win2K-maskinene som står og surrer rundt overalt i industrien fordi de fortsatt har NT-kjerne og serieport.

 

Når det gjelder softwareutvalg kjøpes gjerne slikt utstyr for et spesifikt bruk, ikke allround computing. "Final cut-boks" mer enn "datamaskin". Da er ikke utvalget så farlig, bare at man får det man trenger og at det har gode supportavtaler (der er ikke Apple så gode ift andre leverandører).

 

Driftsmidler som dette kjøpes vel inn med et perspektiv på noen få år, og det er lite trolig at all support forsvinner i dette tidsrommet. I et lengre tidsrom (10 år) er alle uansett opptatt av å lagre viktige data i plattformuavhengige formater, så der tror jeg ikke folk er særlig bekymret.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøre den med windows, men da med apple litt halvhjertede drivere? Slik er det ihvertfall på de bærbare, har ikke testet windows på mac-pro, men om man er opptatt av høy stabilitet, så virker ikke det som den beste løsningen?

 

AtW


 

Ja, men da snakker man om risk på lang sikt, ikke stabilitet på kort. Apple er gode på å lage standaloneprogrammer som ikke slutter å virke selv om supporten forsvinner, så verktøyet fortsetter å virke til det det er kjøpt for. Litt som alle Win2K-maskinene som står og surrer rundt overalt i industrien fordi de fortsatt har NT-kjerne og serieport.

 

Hvem kjøper en workstation for å kjøre utelukkende apple-software? Det må være ett lite mindretall...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvem kjøper en workstation for å kjøre utelukkende apple-software? Det må være ett lite mindretall...

 

 

Apple har aldri gått for det store flertallet - dominansen på iPad og iPhone er et spesialtilfelle som nok går over på sikt.

 

Hvem kjøper arbeidsstasjon kun for å kjøre Applesoftware? Logic og Final Cut-brukere gjør det. Dessuten var jeg litt uklar, det jeg sa gjelder også for tredjepartsprogrammer fra større leverandører. De forsvinner stort sett ikke over natta.

 

"Pris" og "holdbarhet i skikkelig mange år" er ikke typiske bekymringer for de som kjøper denne typen utstyr.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jo men 25 tusen er jo så ekstremt mye, det er jo to måneders lønn for en vanlig arbeider, da må man ihvertfall være den typen som har ting som varer i lang tid, hadde jeg kjøpt en 25 tusen kroners pc hadde den sikkert ikke levd mer enn 2 år slik som mine gamle pcer og man kan jo laste ned samme dyre programmer på billig pc som på dyrerer pc vell?

 

Jeg mistenker at du ikke er gamle karen, og ser for deg eneste bruksområde som en privat maskin (gjerne gamin rigg). Denne er ikke ment for "en vanlig arbeider". Denne er ment for ett proff-segment som har helt andre krav enn en hjemmemaskin. Hvis du sammenligner prisen på denne med prisen på tilsvarende workstations fra andre produsenter som HP, Dell, etc., vil du se at andre produkter koster det samme.

 

Du bør prøve å forstå bruksområdet og kundegruppen før du utelukkende ser på pris for noe som ikke kan sammenlignes med de maskinene du kjøper inn til gutterommet, noe denne aldri var ment å erstatte.

Lenke til kommentar

 

Apple har aldri gått for det store flertallet - dominansen på iPad og iPhone er et spesialtilfelle som nok går over på sikt.

 

Hvem kjøper arbeidsstasjon kun for å kjøre Applesoftware? Logic og Final Cut-brukere gjør det. Dessuten var jeg litt uklar, det jeg sa gjelder også for tredjepartsprogrammer fra større leverandører. De forsvinner stort sett ikke over natta.

 

"Pris" og "holdbarhet i skikkelig mange år" er ikke typiske bekymringer for de som kjøper denne typen utstyr.

 

Jeg snakker om ett lite mindretall av den potensielle kundegruppa for disse maskinene, ikke av det total workstation-markedet. Jeg tror det er få som vurdere slike workstations som kun vil kjøre apple-software.

 

Ellers forsvinner ikke ting "over natta", men det er i høyeste grad en risiko, spesielt når det kun er en maskinvare-leverandør, og de tidligere har vurdert å kutte hele greia. Og om det er over natta eller ikke, så er det kostbart å lære opp folk på nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg snakker om ett lite mindretall av den potensielle kundegruppa for disse maskinene, ikke av det total workstation-markedet. Jeg tror det er få som vurdere slike workstations som kun vil kjøre apple-software.

 

Ellers forsvinner ikke ting "over natta", men det er i høyeste grad en risiko, spesielt når det kun er en maskinvare-leverandør, og de tidligere har vurdert å kutte hele greia. Og om det er over natta eller ikke, så er det kostbart å lære opp folk på nytt.

 

 

Det tror jeg markedet vil vise. Apple tror tydeligvis det finnes et marked. Veldig mye tung engineering-, forsknings- og media-software kjører på flere plattformer enn Windows.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

 

Jeg mistenker at du ikke er gamle karen, og ser for deg eneste bruksområde som en privat maskin (gjerne gamin rigg). Denne er ikke ment for "en vanlig arbeider". Denne er ment for ett proff-segment som har helt andre krav enn en hjemmemaskin. Hvis du sammenligner prisen på denne med prisen på tilsvarende workstations fra andre produsenter som HP, Dell, etc., vil du se at andre produkter koster det samme.

 

Du bør prøve å forstå bruksområdet og kundegruppen før du utelukkende ser på pris for noe som ikke kan sammenlignes med de maskinene du kjøper inn til gutterommet, noe denne aldri var ment å erstatte.

 

Workstations har en annen pris, men dette er også en relativt dyr workstation, de har litt det samme problemet som andre segmenter, dvs lite utvalg, prisen er ok om konfigurasjon passer deg, men mindre ok om den ikke gjør det, og når man har få valg, så øker sannsynligheten for sistnevnte.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Workstations har en annen pris, men dette er også en relativt dyr workstation, de har litt det samme problemet som andre segmenter, dvs lite utvalg, prisen er ok om konfigurasjon passer deg, men mindre ok om den ikke gjør det, og når man har få valg, så øker sannsynligheten for sistnevnte.

 

 

Du har rett, men dette er opp til markedet, det finnes ikke noe "rett" svar. Jeg tror du overvurderer hvor viktig utvalg av software er - det viktige er at de gode alternativene finnes. Resten bryr man seg stort sett ikke om.

F.eks kan det sikkert finnes en million forskjellige CAD-programmer der ute, men jeg har enda ikke møtt en stor engineeringkunde her hos oss som bruker noe annet enn et av de to-tre store. Autocad finnes for mac, så bruker man det kan man helt fint kjøpe denne. Er man et Microstationhus må man ha PC. Jeg er helt sikker på at veldig få Autocad-kunder tenker "vi kan ikke kjøpe inn macer i tilfelle vi skal gå over til Microstation i fremtiden". Men, jeg kan selvsagt ta feil.

Lenke til kommentar

 

 

Intel Xeon E5-1620 - 2 200,-

12GB DDR3 1866MHz - 1 300,-

AMD FirePro W7000 x2 - 12 000,-

256GB SSD - 1600,-

Nå er ikke jeg oppdatert på hardware fronten, men det var da unektelig snakk om ECC minne, samt SSD over PCI-e ? Det må da dra prisen enda lengre opp..

ECC minne koster ikke nevneverdig mer enn vanlig minne. Det er litt mer stabilt, og litt treigere. SSD over PCIe begynner å bli ganske vanlig, og koster ikke allverden mer det heller. :) Type OCZ Revodrive går for 1300 kroner a 240gb. Gammel modell, men teknologien gjør altså ikke at prisen skyter til værs.

 

Og oppdatert på hardware fronten er ikke jeg heller for tiden, men har ikke glemt gamle kunstner med å veie spesifikasjoner. :)

Lenke til kommentar

 

Du har rett, men dette er opp til markedet, det finnes ikke noe "rett" svar. Jeg tror du overvurderer hvor viktig utvalg av software er - det viktige er at de gode alternativene finnes. Resten bryr man seg stort sett ikke om.

F.eks kan det sikkert finnes en million forskjellige CAD-programmer der ute, men jeg har enda ikke møtt en stor engineeringkunde her hos oss som bruker noe annet enn et av de to-tre store. Autocad finnes for mac, så bruker man det kan man helt fint kjøpe denne. Er man et Microstationhus må man ha PC. Jeg er helt sikker på at veldig få Autocad-kunder tenker "vi kan ikke kjøpe inn macer i tilfelle vi skal gå over til Microstation i fremtiden". Men, jeg kan selvsagt ta feil.

 

Kanskje bryr de seg ikke, men det betyr ikke at risikoen ikke finnes. Det er feks i ferd med å bli en ganske stor overgang til BIM-modelering, ting som revit finnes ikke til OSX, endringer skjer også innen engineering.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kanskje bryr de seg ikke, men det betyr ikke at risikoen ikke finnes. Det er feks i ferd med å bli en ganske stor overgang til BIM-modelering, ting som revit finnes ikke til OSX, endringer skjer også innen engineering.

 

Jepp, og det er en evig utfordring. Finnes ikke programvaren som trengs for proffer kan Apple glemme å lage proffmaskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Workstations har en annen pris, men dette er også en relativt dyr workstation, de har litt det samme problemet som andre segmenter, dvs lite utvalg, prisen er ok om konfigurasjon passer deg, men mindre ok om den ikke gjør det, og når man har få valg, så øker sannsynligheten for sistnevnte.

 

AtW

 

At det er en workstation og ikke en desktop pc var vel egentlig poenget mitt også, så vi er egentlig enig ;)

 

Hvorvidt bruksområdet passer til kundene lar jeg være opp til andre å avgjøre. Hvis den nødvendige programvaren er tilgjengelig ser jeg ikke helt problemet, men det kan sikkert analyseres ihjel som mye annet

Lenke til kommentar

Det er vel det samme med denne som med forrige utgaven. God ytelse til en ok pris for de som trenger den. Men når den er på slutten av levetiden sin, så er den overpriset som F...., Forrige utgave hadde vel 3-4 år gammel maskinvare til samme pris som den var ny så vidt jeg husker fra en artikkel for ett par måneder siden eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

 

nei, ordet apple betyr bare at det er enda mere overpriset en det det egentlig er.

apple er skrap, sånn er det bare.

Det er jo strengt tatt alt annet også, men vi kjøper det alikavel. :)
kansje, men man kan få en pc som er kraftigere en den mac-en for 15k... så det sier litt om hvor overpriset den er...

Pisspreik.

Du får en ganske habil maskin for 15k, men du får ingen high-end workstation for den prisen.

 

 

 

kansje, men man kan få en pc som er kraftigere en den mac-en for 15k... så det sier litt om hvor overpriset den er...

 

Jeg skjønner jo at dette ikke er noe vits (hvorfor gidder jeg egentlig), men vis meg gjerne et oppsett som er bedre til en rimeligere penge..

hvis dere regner ut omtrent hva delene koster, kommer man til 14-16k et sted.... så hvis du bygger selv, jo man kan få en like god pc til runt 15k

 

og jeg mente ikke akkurat 15k, jeg mente rundt 15k

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...