Gå til innhold

Apples sorte sylinder-Mac kommer før jul


Anbefalte innlegg

"Når datamaskinen på sine 25 små centimetere over bakken jobber hardt"

 

Skal det være mm her?

 

Dette er nok for de mer seriøse der ute, som tar bilde, video og musikkredigering på alvor. Man kjøper ikke rådyre Xeon maskiner for å spille. Etter det jeg har sett, så er mange musikkstudio glad i å ta i bruk Mac Pro og MacBook Pro. Og disse sparer som oftest sjelden på penger når det kommer til utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel egentlig om målgruppen deres i dette segmentet fortsatt tør å satse på Apple etter en del merkelige prioriteringer fra Apple i performance desktop segmentet de siste årene. Da tenker jeg både på kontroverser rundt software tilbudene deres i pro-segmentet, og hvordan de lot først server hardwareproduktet gå for lut og kaldt vann inntil de stille drepte det, og så nesten gjorde det samme med Mac Pro før de nå omsider oppgraderte den.

Akkurat det samme har jeg tenkt mange ganger. Mange i målgruppen har og vil ha slike maskiner ute i server rommet og i ett rack. Apple har jo vist total mangel på interesse for pro apps markedet, forståelig nok fordi det knapt syns på bunnlinja dems, men det har nok skremt bort en del. Mye tunge brukere i media(tv/postproduksjon film/tv) er over på Adobe eller tilbake på Avid og dette kjører jo fint på windows. Vil tro den nye macproen leverer gnistrende ytelse, men når alternativer fra feks. HP typisk byr på 16 kjerner og 32 gb ram(plass til betydelig mer) og nok pci express 16 spor så spørs det hvordan en macpro som passer på skrivebordet håndterer den konkurransen.

 

Prismessig er det helt greit, havner i samme draget som en arbeidsstasjon med 1 cpu og det er jo nettopp det dette er. Syns det er interessant at noen mener den er dyr, da trenger du trolig ikke en arbeidsstasjon i det hele tatt. For de fleste er jo og arbeidsstasjonen bare en del av kostnaden....

 

Syns man 25k er mye kan man jo begynne å se på hva SAN løsninger for å lagre 4k video koster....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye bra eller mindre bra med nye MacPro ?

 

Som alltid med en "Workstation grade" maskin er prisen lite vesentlig men denne gangen er den faktisk viktig fordi den ja radikale formfaktoren ikke gir rom for noe annet en eksterne enheter. Så, her sier Apple: Dere må stole 100% på eksterne produsenters evner til å gi dere det dere trenger av ekspansjon. De fleste som sitter på MacPro maskiner har kort stikkende ut i hytt og pine, disse må nå inn i TB-kabinetter, og de kan kjøpes....?. USB biten er enkel. Med Thunderbolt (TB) er hastighet et ikketema så der er vi i boks, utvalget er langt fra i boks.

 

Det kan virke som om Apple med dette nye "Pro konseptet" ønsker å forlate det virkelige promarkedet til fordel for consumer-pro markedet. Forskjellen er rett og slett størrelsen på lommeboka til kunden. Apple har vist dette veldig klart med Final Cut Pro X som ikke er i nærheten av "7" hva det meste anngår. Selv om ting går fremover også på FCP X virker det som sagt som om Apple vil trekke mer penger ut av hele sitt sortement ved hver korsvei og kanskje innføre kjøpenoia hos de proffe også - Good luck sier jeg. Oppgraderinger skal skje med nye dingser ev. eksternt. Jeg har fått noen syke tilbud på min Final Cut Pro 7 pakke :) morsomt :) 1200$ på en utgått software viser hva pro-folket synes om Apples Pro-planer :) Blir det flere HP servere og sorte smykker på benkene eller vil hele det seriøse promarkedet forlate Apple? Jeg tipper på sikt det siste.

 

Datakraften man får av en gammel MacPro for AV produksjon fortsatt er sinnsvak. Jeg sitter nå på en MacPro 8Core fra 08 med en 480GB PCIe SSD og et Sapphire Radeon HD7950 kort der jeg i all hovedsak klipper opp 1080p striper fra GoPro og andre små-kamerar. Tiden jeg bruker er godt innenfor rammene av lønnsomhet. Jeg tar en del gjennom FireWire fortsatt da mye stadig filmes på tape og synes det går rimelig greit. Editeringen er konas bord og hun trives godt (enda) med sin 12Core (2010 tro jeg) med heftige kort både her og der. Det lille jeg gjør av redigering/rendering føles ok men jeg ser oppgraderingsbehov om man snakker 30/40 minutter+ prosjekter med mye CG.

 

Våre lagringsvaner er profesjonelle så alt av interesse og samleverdi går til NASer her og der - altså eksternt. Man kan normalt bruke disse Mac-kraftboksene i svært mange år før de må byttes. Min boks er nedbetalt tusen ganger uten at jeg har sett noe poeng i å bytte, nå når formfaktoren er såpass mye endret stiller ting seg annerledes. Ved neste korsvei har jeg altså intett valg, for oss som har dette databehovet spiller det 0,0% rolle! Mac Pro segmentet er ganske greit for Apple. De som har bruk for denne kraften har råd til å betale prisen, de som syter og klager over overprisa maskiner er de som aldri kjøper disse likka lell, fjortisser og troll med munndiare osv.. Datamarkedet generelt er nok klare for ferdige bokser uten oppgraderingsmuligheter, de fleste av brukerne har orden på hva de trenger av krefter og kjøper der etter. Lagring får man av alle slag over alt og det bør være eksternt.

 

For oss er det nye ovnsrøret et positivt pust fra Apple, mye fordi støynivået er på Mac-Mini nivå, størrelsen gjør den i større grad flyttbar selv om det for en probruker har 0 verdi. Varmehåndteringen er genial og med et custom redigeringsbenk vil videretransport av lokal varme bli uhyre enkelt. 4m2 med 2 MacPro på sommeren kan fort bli "fuktig"..

 

At vi kun kjører ekstern lagring betyr at vi ikke må finne nye metoder der og de som har brukt intern lagring er vel strengt tatt ikke veldig opptatt av sikkerhet. Nå må dere også gjøre noe bra med det! Vi har som sagt dedikert arbeidsplass for vårt arbeide med slike maskiner noe som gjør at eksterne lagringsløsninger etc. enkelt kan nås via kabelgata i veggen, og man får da flyttet det som bråker et stykke unna, med gamle MacPro ble det ikke gjort fordi man ikke trengte å gjøre det men det er ikke dermed sagt at det er smart. Jeg tror vi kommer til å oppleve den nye Mac Pro som bedre en de gamle på alle måter. Det vil være svært få som vil befinne seg mellom barken og veden. Spillmarkedet er for lengst flyttet fra desktop til fjøler og utover det har jo fortsatt WinPC markedet bortiomot enerett på de folka.

 

At prisen er såpass lave er jo også en hyggelig ting. Ellers bør utvikling av TB-teknologien på et skikkelig bakspark, der går det suppe tregt og nå har vi snart versjon 2 her...

 

Som vanlig ble det:

Alt for mye.

Alt for seint.

Alt for mye skrivefeil.

 

Ha en fortreffelig natt folkens..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Og du mener selvfølgelig at absolutt alle andre har nøyaktig samme behov som deg.

 

Og at Edvald Boasson Hagen hadde klart seg helt fint med en sykkel til 3000 fra G-Sport.

Trodde han het edvard bovalssen? uansett så har det jo ingenting å si om man bruker en 100.000 sykkel eller en 3000 sykkel, sykkel er sykkel:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

nei, ordet apple betyr bare at det er enda mere overpriset en det det egentlig er.

apple er skrap, sånn er det bare.

Det er jo strengt tatt alt annet også, men vi kjøper det alikavel. :)

kansje, men man kan få en pc som er kraftigere en den mac-en for 15k... så det sier litt om hvor overpriset den er...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

kansje, men man kan få en pc som er kraftigere en den mac-en for 15k... så det sier litt om hvor overpriset den er...

 

Jeg skjønner jo at dette ikke er noe vits (hvorfor gidder jeg egentlig), men vis meg gjerne et oppsett som er bedre til en rimeligere penge..

Lenke til kommentar

 

 

 

nei, ordet apple betyr bare at det er enda mere overpriset en det det egentlig er.

apple er skrap, sånn er det bare.

Det er jo strengt tatt alt annet også, men vi kjøper det alikavel. :)

kansje, men man kan få en pc som er kraftigere en den mac-en for 15k... så det sier litt om hvor overpriset den er...

Pisspreik.

Du får en ganske habil maskin for 15k, men du får ingen high-end workstation for den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel Xeon E5-1620 - 2 200,-

12GB DDR3 1866MHz - 1 300,-

AMD FirePro W7000 x2 - 12 000,-

256GB SSD - 1600,-

 

17 000 kroner for kjernekomponentene. Det gir 9 000 til overs for OS, kabinett, hovedkort, strømforsyning og salgsmargin. La oss si 2000 kroner for kabinettet, Et par hundre kroner for OS. 2000 for hovedkort, 1000 for strømforsyning.

 

Det gir i overkant av 3500 kroner tap i forhold til å bygge selv i denne priskategorien.

 

Etter min mening ikke så rablende galt, men å kjøpe noe i denne prisklassen er det derimot.

 

Xeon-prosessorer i denne generasjonen bruker samme arkitektur som i7. Eller faktisk er det en eldre en, fordi Haswell-oppdateringen ennå ikke er tatt i bruk her.

 

Du kan heller gå for:

 

i7 4770K - 2400,-

AMD HD 7970 - 2650,-

16 GB DDR3 1600MHz - 1200,-

256GB SSD - 1600,-

Fractal Define kabinett - 700,-

PSU - 700,-

Hovedkort - 1000,-

 

Til 10 000 kroner får du altså et noe mindre stabilt, men bedre ytende oppsett med vanlige komponenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Intel Xeon E5-1620 - 2 200,-

12GB DDR3 1866MHz - 1 300,-

AMD FirePro W7000 x2 - 12 000,-

256GB SSD - 1600,-

 

Nå er ikke jeg oppdatert på hardware fronten, men det var da unektelig snakk om ECC minne, samt SSD over PCI-e ? Det må da dra prisen enda lengre opp..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Mange gode svar i tråden her. Den type maskin dekker andre behov.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

 

For 5k kan du gjøre mye rart, men ikke alt, og ikke alt like bra.

Jo men 25 tusen er jo så ekstremt mye, det er jo to måneders lønn for en vanlig arbeider, da må man ihvertfall være den typen som har ting som varer i lang tid, hadde jeg kjøpt en 25 tusen kroners pc hadde den sikkert ikke levd mer enn 2 år slik som mine gamle pcer og man kan jo laste ned samme dyre programmer på billig pc som på dyrerer pc vell?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jo men 25 tusen er jo så ekstremt mye, det er jo to måneders lønn for en vanlig arbeider,

 

Ehem.. En vanlig industriarbeider ligger på ca 25 000kr i mnd utbetalt, dvs etter skatt! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...