Gå til innhold

Apples sorte sylinder-Mac kommer før jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst folkens. Nå må dere slutte å uttale dere om noe dere ikke har peiling på.

Jeg kan først som sist si at jeg ikke aner så mye om Mac Pro enda, eller dette generelt. Jeg vet ikke om det kommer til å oppleves som rask. Jeg vet ikke om kjølingen er bra. Jeg vet ikke om støyen er bra. Det eneste jeg kan stole på, er info fra Apple og litt diverse rykter som Apple har lekket. Det er vel ingen som har fått tak i denne maskinen enda, eller testet den, så hvordan kan så mange virke å vite så mye?

Det er mange her som kommer med gode argumenter, og det er bra! En Mac Pro er ikke tiltenkt "vanlige" forbrukere. Mannen i gata. En Mac Pro er ikke laget for Gutt/Jente 14-18 år. En Mac Pro er ikke laget for gaming. Mac generelt er ikke laget for gaming. En Mac Pro er laget for bedrifter. Få nå det inn i skallen. Blir så dumt å sammenligne dette med en vanlig maskin. Ikke gjør det, det gir null nytte i en slik diskusjon. Irrelevant. Unyttig.

 

Og ja, det finnes sikkert noe bedre for den samme prisen. Det gjør det jo alltid. Det har folk her i diskusjonen allerede vist. Apple tar seg betalt. Fordi? De kan. Mulig de er i ferd med å miste litt av piffen og den gamle fanbasen sin. Det vet jeg ikke nok om til å uttale meg, men husk, Apple er en av de største firmaene i verden, de vet hva de holder på med. Hadde de ikke visst det, så hadde de aldri vært der de er idag. Er maskinen for dyr for konsumentene, er det ikke værre enn at Apple korrigerer prisene. De ser fort dette.

Så ja, man kan lage en Windows maskin for samme prisen, som sikkert er bedre speccet. So? Det driter Apple i. Det gjør også de som kjøper Mac Pro. De skal ha det uansett. Ferdig. Dere som ikke skal ha det, kjøper det ikke. Ferdig. Voila, diskusjon om dèt ferdig.

Det blir dog spennende når det kommer litt reviews av maskinen, samt tester. Jeg kunne bare finne noe småtteri fra Geekbench osv ute, som hovedsakelig er basert på rykter. Denne viste vel ikke den største ytelsesforskjellen fra forgjengeren sin, så det var vel ikke helt korrekte tall. Vi får bare se fremover nå. Det blir spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange her som kommer med gode argumenter, og det er bra! En Mac Pro er ikke tiltenkt "vanlige" forbrukere. Mannen i gata. En Mac Pro er ikke laget for Gutt/Jente 14-18 år. En Mac Pro er ikke laget for gaming. Mac generelt er ikke laget for gaming. En Mac Pro er laget for bedrifter. Få nå det inn i skallen. Blir så dumt å sammenligne dette med en vanlig maskin. Ikke gjør det, det gir null nytte i en slik diskusjon. Irrelevant. Unyttig.

 

Og ja, det finnes sikkert noe bedre for den samme prisen. Det gjør det jo alltid. Det har folk her i diskusjonen allerede vist. Apple tar seg betalt. Fordi? De kan. Mulig de er i ferd med å miste litt av piffen og den gamle fanbasen sin. Det vet jeg ikke nok om til å uttale meg, men husk, Apple er en av de største firmaene i verden, de vet hva de holder på med. Hadde de ikke visst det, så hadde de aldri vært der de er idag. Er maskinen for dyr for konsumentene, er det ikke værre enn at Apple korrigerer prisene. De ser fort dette.

 

 

Den siste siden har så godt som utelukkende handlet om maskinen i en workstation-setting, det virker som du slår inn åpne dører her?

 

Eller er det ikke sånn at store firmaer alltid tar gode avgjørelser...

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det har du sannelig rett i! Jeg leste alt i en fei, så tenkte ikke så mye over utviklingen over sidene. Det er bra det vinkler seg mer riktig!

Store firmaer tar utvilsomt dårlige avgjørelser av og til. Det er en naturlig konsekvens. Vi er mennesker, vi gjør feil. Apple lider vel enda litt av "sjæfen" sin bortgang, men allikevel er de enda i toppen, og dette betyr jo en stor del, eller hva? Om det er en god eller dårlig avgjørelse med Mac Pro er vi ikke istand til å finne ut av enda, vi kan alltids gjøre prognoser, men maskinen er ikke engang lansert, så det er vanskelig å sette en konklusjon enda. Apple har vel aldri vært "helt der oppe" med ytelse relativt med hva man kan få til med selvbygg. Men de har fremdeles klart å levere bra produkter. Det har vel litt med kombinasjonen av hardware og software som er skreddersydd mot hverandre?

Uansett, det blir spennende å se fremover, jeg syntes boksen er stilig, og håper den er så bra som de lover. Dyr er den, men det er prisen med en merkevare, det slik det fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg synes mye av diskusjonen har vært relativt useriøs så jeg har ikke giddet å si noe mer enn mitt ene tidligere innlegg, men her kom det mye artig, så jeg fikk litt lyst til å kommentere allikevel.

 

Seriøst folkens. Nå må dere slutte å uttale dere om noe dere ikke har peiling på.

[...]så hvordan kan så mange virke å vite så mye?

 

Dette kommer trolig som en overraskelse på noen, men det er ingen magic sauce i en Mac lenger. Det er bare nøye utvalgte, for en stor del kvalitetssterke standardkomponenter. Dvs at dette er teknologi mange av oss jobber med til daglig enten hver for seg eller samlet. I den grad det er noe nytt, så er det en liten bump i noen av specs' fordi Apple får lansere en litt nyere CPU SKU eller en nyere versjon av en interface eller noe. Dette er sjelden revolusjonerende greier i form av ytelse.

Som jeg sa tidligere synes jeg dette er kjempespennende dings for konseptet sin del, og jeg antar at den kommer til å yte svært bra.

Jeg blir bare litt engasjert når noen får det til å høres ut som om det er noen slags form for science fiction og hemmelig kvantemaskineri vi snakker om her, og ikke bare enda en Xeon workstation.

 

Store firmaer tar utvilsomt dårlige avgjørelser av og til. Det er en naturlig konsekvens. Vi er mennesker, vi gjør feil. Apple lider vel enda litt av "sjæfen" sin bortgang, men allikevel er de enda i toppen, og dette betyr jo en stor del, eller hva? Om det er en god eller dårlig avgjørelse med Mac Pro er vi ikke istand til å finne ut av enda, vi kan alltids gjøre

 

Jeg ville passet meg for å geniforklare alle beslutninger Apple gjør bare fordi de for tiden er høyt prissatt på børsen. Det er i all hovedsak mobilteknologiselskapet Apple som er så enormt høyt verdssatt. Jeg tror man kan si med ganske stor sikkerhet at om Apple hadde levd av prosegmentet, for eksempel innen videoredigering, så hadde de vært i skikkelig knipe igjen.

 

Det er selvsagt en annen situasjon nå, men de har alltid vært en mediayndling, og allikevel har de allerede måttet bli reddet fra konkursens rand for et halvt liv siden.

Hvis det viser seg at de har skremt bort for mange av de som har en grunn til å legge 25+ store på bordet for en slik maskin, tror jeg dette lett kan bli Apples siste ikke-mobil-eller-underholdnings-maskin.

 

Man kan selvsagt bli indignert over kommentarer her og gå ut litt hardt, men det er tydeligvis en håndfull folk i forumet her som har vært med lenge nok til å kjenne igjen når en lansering av en ny pc faktisk bare er en lansering av en ny pc og ikke en månelanding...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo men 25 tusen er jo så ekstremt mye, det er jo to måneders lønn for en vanlig arbeider, da må man ihvertfall være den typen som har ting som varer i lang tid, hadde jeg kjøpt en 25 tusen kroners pc hadde den sikkert ikke levd mer enn 2 år slik som mine gamle pcer og man kan jo laste ned samme dyre programmer på billig pc som på dyrerer pc vell?

 

Vel, jeg har solgt arbeidsstasjon til 125 000,- . HP Z820 i en rimelig heftig konfigurasjon riktignok.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At du vil måtte bruke 2 lønninger uansett. Det er litt for mye barnehagenivå å anta at fordi du har en viss sum etter skatt i måneden så kan du bruke hele summen på en ting. Burde kanskje ha forklart dette tydeligere. Men fortsatt gjelder det.

 

Bruke 2 lønninger? Når man sier at en sum tilsvarer en annen, så er det vel ikke noen grunn til å gjøre det mer komplisert enn det er? Det tilsvarer 1 lønn, ferdig med det. Det som er "barnehagenivå" er å trekke inn alt mulig annet av faste utgifter, som er svært forskjellig fra person til person. Dessuten er det bedriften som betaler en slik maskin, så hvor mange løsnninger det tilsvarer er mere relevant fra bedriftens perspektiv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bruke 2 lønninger? Når man sier at en sum tilsvarer en annen, så er det vel ikke noen grunn til å gjøre det mer komplisert enn det er? Det tilsvarer 1 lønn, ferdig med det. Det som er "barnehagenivå" er å trekke inn alt mulig annet av faste utgifter, som er svært forskjellig fra person til person. Dessuten er det bedriften som betaler en slik maskin, så hvor mange løsnninger det tilsvarer er mere relevant fra bedriftens perspektiv.

 

AtW

 

For meg er det viktig å se litt realistisk på det. tjener du 25000 i måneden etter skatt har du fortsatt ikke dette til rådighet. Teori og praksis vet du. Men ser hva du mener. Var ikke deg jeg argumenterte mot.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har solgt arbeidsstasjon til 125 000,- . HP Z820 i en rimelig heftig konfigurasjon riktignok.

 

 

 

 

:cool: Z820 - Sitter på en nå. Ikke helt bokstavelig, men nesten... Rundt 32K + mva tror jeg det var... sikkert nærmere det dobbelte veiledende, men det er det vel ingen som betaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

:cool: Z820 - Sitter på en nå. Ikke helt bokstavelig, men nesten... Rundt 32K + mva tror jeg det var... sikkert nærmere det dobbelte veiledende, men det er det vel ingen som betaler.

Snadder! Nei, sant. Om en bedrift kjøper den type arbeidsjern går det som oftest gjennom forhandler som fikser bedre priser. :-) (Like, moi..)

 

Det mange her inne gjerne ikke forstår er at dette er maskiner som er laget for profesjonelle. Mennesker som ikke kan kjøpe inn komponenter og skru de sammen på arbeidsplassen sin. Det skal fungere fra første stund og ha et godt servicerammeverk rundt seg.

 

Denne burken vil definitivt bli brukt i miljøer hvor alt under 100 000,- er "småpenger".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det mange her inne gjerne ikke forstår er at dette er maskiner som er laget for profesjonelle. Mennesker som ikke kan kjøpe inn komponenter og skru de sammen på arbeidsplassen sin. Det skal fungere fra første stund og ha et godt servicerammeverk rundt seg.

 

 

...og uansett hvor mange ganger man forteller det forstår de det fortsatt ikke, går på Komplett og setter sammen noen deler før de sier "OVERPRISET!".

 

Prisen på komponentene i en maskin er irrelevant. Det som teller er verdien man får ut av den.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hva slags ekstra verdi får man ut av denne?

 

AtW

 

I forhold til andre arbeidsstasjoner? Sannsynligvis ikke mye, utover at man har Unix og OSX (for de som bruker det).

 

I forhold til selvbygg? Spart tid, service, godt sammensatt maskin, slipper å holde seg med unødvendig kunnskap om hw, slipper å ta unødvendige valg.

 

Personlig setter jeg pris på å slippe å tenke på hva slags datamaskin jeg har - i løpet av mange år har jeg lært at Apple setter sammen maskiner som dekker mine behov, uavhengig av specs. Det er jeg villig til å betale en del for. Blir litt som å gå på restaurant. Ja, man kan lage stort sett alt selv gitt at man har tid og interesse, og ser man på råvareprisene er det man betaler helt latterlig mye (10x markup!), men det er verdt det fordi man slipper masse styr. Jeg mistenker at mange bedrifter har det litt sånn med arbeidsstasjoner fra Apple. De koster litt mer og yter litt dårligere, men de har alltid levert noe som funker bra, og da stoler man på at de fortsetter med det.

 

Men du har selvsagt rett i at også bedrifter bryr seg om pris, det er bare at de gjør det på en annen måte. TCO inkluderer også prisen det koster å bruke tid på å forholde seg til maskinene sine. Apple er ikke spesielt gode her, men ikke spesielt dårlige heller.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...