Gå til innhold

Dette området har verdens raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Få ræva i gir med utbygginga.

 

Så var det på'n igjen, akkurat som sist gang dere hadde denne nyheten og da kommer klage kommentarene

 

1. Norge har fjell! hvordan skal du få internett kabler gjennom det? og om ikke kabler hva med trådløs? skal si deg at det ikke er lett

 

2. Folk i Norge bor helt sinnsvakt spredt ifohold til de andre landene

 

3. Dannmark er flatt og da er vi tilbake til nr 1. Så Norge kommer nok til å ligge ganske langt bag i nett en god stundt til.

Det har jo ikke hindret norge i å ha hele landet dekt med telefonlinjer, strøm, vann, vei osv. Hvorfor blir det da plutselig umulig når det er en fiberkabel i steden for en kobberkabel....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det største problemet er at ingenting blir oppgradert i dette landet. Det er en god stund siden de fleste plasser i landet nå fikk bredbånd. Da var behovet langt lavere. 1-5 mbit var superraskt. Nå har kravene til hastighet økt kraftig. Men ingen steder blir det eksisterende nettet oppgradert for å ta unna den økende datamengdene. Men de fortsetter å håve inn penger på det gamle rasket. Sitter selv i et tettbygd strøk rett utenfor Trondheim og jeg er låst på 11/0,6 mbit. Jeg klarer meg alltids med 11 mbit NED. Men 0,6 mbit OPP i disse nettskytider er uholdbart. Bruker jo ukesvis på å ta backup av alle bildene og videoene mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Så var det på'n igjen, akkurat som sist gang dere hadde denne nyheten og da kommer klage kommentarene

 

1. Norge har fjell! hvordan skal du få internett kabler gjennom det? og om ikke kabler hva med trådløs? skal si deg at det ikke er lett

 

2. Folk i Norge bor helt sinnsvakt spredt ifohold til de andre landene

 

3. Dannmark er flatt og da er vi tilbake til nr 1. Så Norge kommer nok til å ligge ganske langt bag i nett en god stundt til.

 

Ja, så kan vi jo sammeligne med Canada. Så vidt jeg vet har man en del fjell å hanskes med der også, og også der bor folk "sinnsvakt spredt". Befolkningstetthet på på 3,4 faktisk, sammenlignet med 13,15 i Norge og bare to av ti områder i Canada har høyere befolkningstetthet enn Norge (og høyeste av disse knapt det dobbelte av Norge). Så skulle absolutt tro man kjente begrep som "spredt bosetting" og "fjell" der også

 

Canada har et gjennomsnittsnivå på 8,2 og et peak-nivå på 34,4 - altså enda bedre enn Danmark....

 

Kan det så tenkes at "vilje" har større betydning enn både "fjell" og "spredt bosetting"? Det blir nemlig vei før eller siden der det finnes vilje, også når utgangspunktet ser temmelig mistrøstig ut.

Hei,

jeg vil bare påpeke at sammenligningen med Canada ikke nødvendigvis sier så mye. Greit, landet er enormt, og får dermed lav befolningstetthet. Men folk *bor* faktisk ikke så spredt. De aller aller fleste bor i urbane områder. Faktisk bor 81% av canadiere i såkalte "Urban areas".

 

Skal dog sies at vi her i Norge også har en tendens til å klynge oss sammen, og hadde man fått skikkelige hastigheter i de 5 største befolningssentrene (Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand) så dekker vi 2,5 millioner mennesker.

 

Et mer betimelig spørsmål (syns jeg) er hvor viktig det faktisk er med superhastigeter? Jeg har 30, og syns det er fint. Og jeg hadde sikkert syns 100 var enda finere. Men trenger jeg det? Nhæ. 30 er nok til å streame ting i god kvalitet og laste ned fort. Jeg syns i alle fall ikke at skattepengene mine skal brukes til å sikre raskere hastigheter enn det. Kanskje bruke litt på å sikre at flere får tilgang til ca 30. Hvor stor andel som har tilgang på "ok" bredbånd er for meg viktigere enn hva gjennomsnittet er. Men målt mot andre ting staten bruker penger på, er raskt bredbånd langt nede på listen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

jeg vil bare påpeke at sammenligningen med Canada ikke nødvendigvis sier så mye. Greit, landet er enormt, og får dermed lav befolningstetthet. Men folk *bor* faktisk ikke så spredt. De aller aller fleste bor i urbane områder. Faktisk bor 81% av canadiere i såkalte "Urban areas".

 

Ja, og poeng? "Bor ikke så spredt"?

 

Også i Norge bor ca 79 % i tettsteder, som tilsvarer "urban areas". Et "urban area" i Canada er nemlig på ingen måte tettere enn et tettsted i Norge. I Canada skal disse ha en bosetning på mindre enn 2500 kvm areal pr person, i Norge skal de ha hus som ligger kortere vei fra hverandre enn 50 meter. Det siste gir faktisk 400 hus pr kvadratkilometer mens det kanadiske kravet er 400 personer pr kvadratkilometer - og gjennomsnittet er nok litt mer enn en person pr hus.

Lenke til kommentar

1) 10 Mbit er egentlig mer enn nok for den vanlige mannen i gata. Det er dog ikke poenget. Hvis vi sikrer oss for fremtiden, så blir det også mye billigere å opprettholde infrastrukturen. Det burde blitt lagt fiber samtidig med strøm/hvor det graves, og man burde jobbe med å legge nytt selv om det ikke er planlagt graving hvis interessen er stor nok. Linjen min har fortsatt kabler med papirisolasjon fra 60-tallet, 3 km unna sentralen i ett tettbygd område.

 

2) Argumentet om at Norge har fjell og fjorder er ikke gyldig grunn til å sluntre unna. Andre land med like eller verre forhold har klart det, til tross for at de ikke har bankene fulle av svart gull. Storbyene og langs Kysten burde være en svært enkel sak. Andre land ler av infrastrukturen vår, og spesielt unnskyldningene.

 

3) Gjennomsnittlig hastighet er ikke noe vi burde fokusere på alt for mye, da det blir en veldig vid målestokk. Høyeste hastighet tilgjengelig per husstand i snitt, hadde vært noe. Det er mange som har 10 Mbit, men som har mulighet til å oppgradere til 50 feks. Det gjennomsnittlig hastighet kan vise til, er en blanding av tilgjengelig hastighet og overkommelig prisnivå for høyere hastigheter. Man må vite hva som faktisk er problemet før man løser det.

 

Det hadde vært morsomt å få en global statistikk over selve datamengden per husstand per måned i snitt, eller datamengder innen visse aldersgrupper(det ville dog krevd massiv overvåkning).

Lenke til kommentar

2.Norske stat er sinnsykt rik, veier godt opp for spredt bebyggelse.

 

Unnskyld meg, men hva så om vi har fjell og en spredt fordeling av innbyggere? AS Norge *vasser* i penger! Hadde det ikke vært bedre om vi investerte skikkelig i god infrastruktur her i dette lille landet vårt, fremfor å sette så mye bort i lugubre aksjer?

 

Norge er et rikt land, men vi vasser på ingen måte i penger i statsbudsjettet. Vi har nemlig og svært høye driftsutgifter...

 

Men hva fjell angår er ikke det noe problem, høyspent mastene f.eks. kan fint lede fiber i tillegg til strøm, jernbane fører også fiber med seg. Problemet med Norge er jo at mange steder er det rett og slett for dyrt å bygge ut i forhold til kundemassen man når, og blir derfor ofte forbeholdt bedrifter som betaler langt mer pr aksesspunkt.

Lenke til kommentar

 

Få ræva i gir med utbygginga.

 

Så var det på'n igjen, akkurat som sist gang dere hadde denne nyheten og da kommer klage kommentarene

 

1. Norge har fjell! hvordan skal du få internett kabler gjennom det? og om ikke kabler hva med trådløs? skal si deg at det ikke er lett

 

2. Folk i Norge bor helt sinnsvakt spredt ifohold til de andre landene

 

3. Dannmark er flatt og da er vi tilbake til nr 1. Så Norge kommer nok til å ligge ganske langt bag i nett en god stundt til.

Nå ligger det veldig mye fiberkabler der ute i det ganske land som ikke er i bruk.

ta f.eks Bardufoss, min pappa har noe sånt som 4 mbit, det ligger en fiberkabel nesten like ved husveggen.

 

Så, når det ligger ubrukt fiber selv i no mans land, så regner jeg med at det samme gjelder mange andre steder.

Når det gjelder fjell så er østlandet ganske flatt, men selv der er tilgangen til høyhastighet en vits så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar

Betal fiberen selv hvis det er et så stort problem da. Staten skal drifte samfunnet, og ikke luksusproblemene til hobbybrukere av fiberkabler. Fiber til bedrifter og store offentlige institusjoner først, slik at AS Norge går rundt. Deretter kan man prioritere enkeltpersoners ønsker og behov. Der finnes mange private veier man må lage og vedlikeholde selv bl.a min. Jeg forventer ikke at staten skal legge høyhastighetsasfalt der når grusvei holder i massevis.

Lenke til kommentar

 

Ja, og poeng? "Bor ikke så spredt"?

Vell, poenget mitt var at det å se på befolkningstettheten i seg selv ikke sier videre mye. Poenget mitt var *ikke* at konklusjonen din var feil, bare at du ikke underbygde den ved å vise til befolkningstettheten! Jeg er langt på vei enig i at Canada virker som et godt eksempel på at man kan få det til selv om ikke alle bor oppå hverandre. Og de siste tallene dine, som viser at vi har omtrent like stor andel i tettbygde strøk som Canada er et godt argument for at landene er sammenlignbare (i alle fall i forhold til "befolkningstetthets-argumentet").

Lenke til kommentar

 

 

Få ræva i gir med utbygginga.

 

Så var det på'n igjen, akkurat som sist gang dere hadde denne nyheten og da kommer klage kommentarene

 

1. Norge har fjell! hvordan skal du få internett kabler gjennom det? og om ikke kabler hva med trådløs? skal si deg at det ikke er lett

 

2. Folk i Norge bor helt sinnsvakt spredt ifohold til de andre landene

 

3. Dannmark er flatt og da er vi tilbake til nr 1. Så Norge kommer nok til å ligge ganske langt bag i nett en god stundt til.

Sveits ligger på 7.ende plass. Sist jeg sjekket var det også noen fjell i dette strøket.

 

Jeg begynner å bli lei dette argumentet. Det er et argument for å ikke ta tak i problemet, men ser vi tilbake på Sveits har vi mye å lære. Bare se på motorveiene til eksempel.

 

Vi er spredt, sånn har det vært og sånn vil det bli. Derfor må vi bite i det sure eplet og bygge ut skikkelig infrastruktur - en gang for alle.

Sveits har ein befolkningstetthet på 188/km2 medan norge har 15.5/km2. Det gjere det nok litt dyrar uansett. Så tar vi også med at Norge er 10 gongar større ein Sveits i tilegg så sier det seg sjølv at det er litt vanskelegare å få til i Norge.

Lenke til kommentar

Betal fiberen selv hvis det er et så stort problem da. Staten skal drifte samfunnet, og ikke luksusproblemene til hobbybrukere av fiberkabler. Fiber til bedrifter og store offentlige institusjoner først, slik at AS Norge går rundt. Deretter kan man prioritere enkeltpersoners ønsker og behov. Der finnes mange private veier man må lage og vedlikeholde selv bl.a min. Jeg forventer ikke at staten skal legge høyhastighetsasfalt der når grusvei holder i massevis.

Staten skal drifte infrastruktur, kobberkablene som brukes i store deler av Norge, er mer å regne som skogsveier og stier. En god infrastruktur har mange positive effekter i samfunnet. Når det gjelder fiber, så åpner fiber for mer bruk av hjemmekontor, noe som har blant annet er bra for miljøet.

Det er fryktelig gammeldags tenking å avfeie fiber og internett generelt, som underholdningsprodukter og hobbyvirksomhet. Internett er mye mer enn det i 2013. Og Norge går stadig mer mot en digital hverdag, bare se på statsbudsjettet.

 

Da jeg satt på nettet på midten av 90-tallet, så var 30min på nettet hver dag vanlig. I dag er folk på nettet 24/7 i en eller annen form.

Vi bruker også nettet til helt andre ting.

Backup, jobb relaterte oppgaver, TV, nyheter, osv. Osv.

 

Velkommen til 2013.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Befolkningstettheten i Sveits er ca 185 innbyggere pr km^2

Befolkningstetteheten i Norge er ca 13 innbyggere pr km^2

 

Så da er det kanskje litt billigere å legge nettverkskabler i Sveits?

Sveits har mer og hardere fjell en Norge, så da er det kanskje dyrere å legge fiber i Sveits?

 

Forskjellen ligger i å utnytte muligheter. Skal bygges vei, fortau eller andre tint som krever graving så er det bare å legge trekkerør samtidig. Om en hadde pålagt graverne dette så hadde masse vært løst kjapt og billig.

 

Men har de 10 ganger mer fjell?

Lenke til kommentar

Slapp av folkens! Regjeringa vil ordne 100Mb til oss alle til neste jul!

 

Vel, valgløfter eller kva enn no dette var er jo selfølgelig til for å brytast, skjelden dei klarer å gjennomføre det dei kommer med. Men skal vist bli 100Mb på folk, men kor stor del av befolkninga?

Bor sjølv på vestlandet og får maks 3Mb pga linjelengde, fiber kabel eksisterer ikkje innanfor nåken mil.. (6 mil eller noko) Så er mykje som står igjen, distrikta sliter en mest med, spredt og lite folk på en plass.

Lenke til kommentar

Betal fiberen selv hvis det er et så stort problem da. Staten skal drifte samfunnet, og ikke luksusproblemene til hobbybrukere av fiberkabler. Fiber til bedrifter og store offentlige institusjoner først, slik at AS Norge går rundt. Deretter kan man prioritere enkeltpersoners ønsker og behov. Der finnes mange private veier man må lage og vedlikeholde selv bl.a min. Jeg forventer ikke at staten skal legge høyhastighetsasfalt der når grusvei holder i massevis.

 

 

Du tuller, ikke sant? Det er nesten skremmende å se personer med de holdningene til internett i 2013...

 

Forresten er veien her også privateid, og det er bare tullball at grusvei holder i massevis.

Økt slitasje på biler, en totalt meningsløs ekstrautgift for de som bor i området i forhold til å drifte en vei kommunen for noen år siden fant ut at de ikke hadde råd til å ta vare på lenger, osv. Med tanke på hva en betaler i avgifter i forbindelse med bil og vei, burde en nesten forvente at kommune/stat tok ansvar og oppgraderte veien(e) til en mer akseptabel standard.

Joda, en kommer seg frem og tilbake på grusvei også, men å si at det holder i massevis..? :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Få ræva i gir med utbygginga.

 

Så var det på'n igjen, akkurat som sist gang dere hadde denne nyheten og da kommer klage kommentarene

 

1. Norge har fjell! hvordan skal du få internett kabler gjennom det? og om ikke kabler hva med trådløs? skal si deg at det ikke er lett

 

2. Folk i Norge bor helt sinnsvakt spredt ifohold til de andre landene

 

3. Dannmark er flatt og da er vi tilbake til nr 1. Så Norge kommer nok til å ligge ganske langt bag i nett en god stundt til.

Hvordan få Internett-kbaler gjennom fjell? Du tuller vel nå? Ellers må jeg fnise litt......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...