Gå til innhold

Dette området har verdens raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet til de fleste (etter det jeg har forstått) er at det ikke ligger fiber kabel fra sentralen til sluttbruker. Ikke fiber kabel mellom en sentral til den neste. Virker som det er det de fleste skriver om her på forumet.


Noe av problematikken rundt liten utbygging av fiber-internett ligger nok mye i at ikke flere melder sin interesse til de forskjellige leverandørene. Det hjelper lite å klage om slikt på et forum.


Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvorfor dette er et problem... jeg vet om flere bygder med spredt bebyggelse som kan få 100 megabits og kanskje mer fra Altibox. Bygder på type 300-3000 innbyggere i usentrale strøk. Når Altibox kan levere til den typen småsteder per i dag, kan det umulig være så forferdelig vanskelig, så jeg skjønner ikke hvorfor folk sitter i deler av Bergen og andre større byer og sliter med elendig nett. Mulig leverandørene på de stedene er litt ekstra tafatte eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvorfor dette er et problem... jeg vet om flere bygder med spredt bebyggelse som kan få 100 megabits og kanskje mer fra Altibox. Bygder på type 300-3000 innbyggere i usentrale strøk. Når Altibox kan levere til den typen småsteder per i dag, kan det umulig være så forferdelig vanskelig, så jeg skjønner ikke hvorfor folk sitter i deler av Bergen og andre større byer og sliter med elendig nett. Mulig leverandørene på de stedene er litt ekstra tafatte eller noe.

 

Nå må det sies at det KAN være betydelig dyrere å bygge en km i f.eks. Oslo sentrum enn å bygge en mil med kabel på et lite tettsted, nettopp pga at man må stenge gater for trafikk og omdirigere trafikk, samt at arealene ofte er eid av privatpersoner, som gjerne ser sitt snitt i å ta ekstra godt betalt for "ulempene", enn langs en bygd, der det meste er offentlig eid, eller at privateiere ser at selv får rimelig tilgang til raskt nett og gode tjenester, og derved ikke krever annet enn at veien settes i lik stand som før utbyggingen.

 

Ikke det at jeg synes det forsvarer treg og dårlig utbygging. Tvert om, så mener jeg det er en av de viktigste investeringene samfunnet kan gjøre. Bygg ut fiber og vei, med tilstrekkelig kapasitet for de neste 50-100 årene, slik at det både blir lettere å trekke ny fiber ved senere anledning, samt at veibudsjettet går mer over til vedlikehold istedet for nybygging.

 

Utnytt at det er høy ledighet i Europa nå, slik at vi kan hjelpe dem ved å hjelpe oss selv, så kan våre folk i lang fremtid nøye seg med vedlikehold. Slik tror jeg det er fornuftig å bruke en god slump av oljepengene nå, til glede for både denne og for fremtidige generasjoner.

 

Da er vi bedre rustet for å kunne ta nye investeringer i senere tid, når ny teknologi tilsier det, f.eks. omlegging til høyhastighetstog drevet av reell grønn teknologi som erstatning for slitne forurensende diesel-lokomotiv.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvorfor dette er et problem... jeg vet om flere bygder med spredt bebyggelse som kan få 100 megabits og kanskje mer fra Altibox. Bygder på type 300-3000 innbyggere i usentrale strøk. Når Altibox kan levere til den typen småsteder per i dag, kan det umulig være så forferdelig vanskelig, så jeg skjønner ikke hvorfor folk sitter i deler av Bergen og andre større byer og sliter med elendig nett. Mulig leverandørene på de stedene er litt ekstra tafatte eller noe.

 

Bur på ein øy uti havet dær me har 100megabit fiber frå Altiboks..

 

Det er hvist best på landet alikevel :D

Lenke til kommentar

Betal fiberen selv hvis det er et så stort problem da. Staten skal drifte samfunnet, og ikke luksusproblemene til hobbybrukere av fiberkabler. Fiber til bedrifter og store offentlige institusjoner først, slik at AS Norge går rundt. Deretter kan man prioritere enkeltpersoners ønsker og behov. Der finnes mange private veier man må lage og vedlikeholde selv bl.a min. Jeg forventer ikke at staten skal legge høyhastighetsasfalt der når grusvei holder i massevis.

 

Nettopp slik argumentasjon gjør at norsk infrastruktur generelt lever i steinalderen. Alt er liksom luksus i Norge, og det trenger vi ikke...

 

Sitter på 9/0,5 linje i et forholdsvis tett bebodd strøk på østlandet. Vi er fire aktive internett brukere i heimen, og kom ikke her å fortell meg at jeg ikke gjerne skulle hatt økt hastighet.

 

Har en privatvei på 700 m jeg må vedlikeholde selv jeg også. Men hva har det med trådens tema å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vel, valgløfter eller kva enn no dette var er jo selfølgelig til for å brytast, skjelden dei klarer å gjennomføre det dei kommer med. Men skal vist bli 100Mb på folk, men kor stor del av befolkninga?

Bor sjølv på vestlandet og får maks 3Mb pga linjelengde, fiber kabel eksisterer ikkje innanfor nåken mil.. (6 mil eller noko) Så er mykje som står igjen, distrikta sliter en mest med, spredt og lite folk på en plass.

Jeg brukte deler av gårsdagen til å kjøre forbi noen kilometere anleggsvei langt ute i det som ikke kan beskrives som annen en grisgrendt strøk. Langs dette strekket de bygger vei lå det en åpen grøft full av elektrisitet og annet rask. Men var det trekkerør til fiber oppi? Nei... Mitt IT-hjerte griner sine frustrerte og bitre tårer. Og det er HER en virkelig kan revolusjonere fiberutbredelsen. Hver eneste gang en graver en grøft så legg ned trekkerør for fiber! Hver eneste gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...