Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og der kom nyheten mange har ventet på. 14 bit ukomprimert RAW via firmware oppdatering!

 

https://alphauniverse.com/stories/sony-announces-addition-of-uncompressed-14-bit-raw-still-image-capture-for-new---cameras/

Hm, dette var jo spennende. Men link-innholdet ser ut til å være fjernet. Var dette et rykte eller fakta, og gjelder denne oppdateringen alle A7 modeller?

Lenke til kommentar

Ukomprimerte Raw-filer vs lossy kompresjon har en synlig effekt - her fra dpreview (gjett selv hva som er med og uten kompresjon):

DSC00198-001.acr.jpegDSC00215-001.acr.jpeg

 

Filene blir da også dobbelt så store - håper de klarer å få til lossless kompresjon i en senere oppdatering. :)

 

Effektene av lossy kompresjon er at de kan gi jpeg-artifakter i høykontrast-overganger.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

 

 

 Lenge siden du bestilte?

Slutten av april.

 

 

Fikk aldri surret meg til å avbestille min heller så jeg fikk den for en tre-fire uker siden. Har blitt litt lite foto siden, men er foreløpig fornøyd. Lite, lett, skarpt og AF fungerer overraskende bra. Er foreløpig litt usikker på bokeh'en. Syntes den fungerer veldig bra på noe, men blir litt "swirly" (i mangel av et bedre ord) enkelte ganger. For oss som ikke har IBIS (ennå) så er jo også bildestabiliseringen genial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow Batis, det er vel det eneste AF objektivet jeg har hatt lyst på de siste årene. Send gjerne en stemningsrapport når du får testet den litt :)

 

21680158759_14a6315666_z.jpg
 
Testtur i høstmørket. Førsteinntrykket er at objektivet er litt mindre og lettere enn forventet. (Men ganske ruvende med påmontert solblender). Solid, glatt, men ligger godt i hånden. IS´en fungerer bra, håndholdt rundt 1/60s gir akseptable resultater selv på A7r. Den optiske ytelsen har jeg ikke testet, men så langt ser dette svært bra ut allerede fra full åpning. Veldig myk bokeh, nesten litt i mykeste laget etter min smak. (Men nå har jeg bare brukt objektivet i gråvær og regn.) 
Lenke til kommentar

Høres betryggende ut. Zeiss er jo kjent og elsket for sin kremete bokeh. Hvordan synes du OLED skjermen fungerer. Er det nyttig, eller mer en gimmick?

 

Den kunne jeg klart meg godt uten.

Ingenting som slår fysisk avstandsskala med dybdeskarphetsskala. (Men vanskelig å kombinere med focus-by-wire antagelig.)

 

Har også Batis 25 i bestilling, men lurer på om jeg ikke heller vil ha Loxia 2,8/21 som Lloyd Chambers allerede tester.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Sony A7r mkII - en hype eller et j***** bra video/foto kamera?

Det ser ut som Sony's nye kamera har samme problem med grønnskjær som plaget livet av Nikon's profesjonelle fanboys? Eller er det Sony's sensor som egentlig er problemet, også for Nikon?

Sony lanserer....og lanserer sensasjonelt bra kamerahus på løpende bånd mens de andre produsentene ser ut til å ha gått i dvale? Så mens jeg venter på Nikon D400 :rofl: brukes tiden til å gjøre seg bedre kjent med siste nytt via "fagfolk" og Deres erfaringer med nyhetene i felten.....

Et par videoer som jeg har funnet fram til peker også på de "negative" sidene med de ferskeste nyhetene og min oppfatning er at det ikke er samsvar mellom med de profesjonelles erfaringer......og så mister jeg litt "trua" på produktet......

Det er fint hvis noen andre har erfaring å dele....





Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa sensorscore, gjorde jeg ikke?

 

Kamerahuset er jo en teknologibombe til de grader, men det er alltids noen som har ulike preferanser. Noen liker ikke videosøker, mens andre synes det er genialt. noen liker størrelsen, mens andre synes den er for liten osv. Personlig synes jeg oppløsningen blir litt voldsom til min infrastruktur samt prisen som ligger ganske høyt, men det er ikke noe tvil om at Sony har gjort mye riktig på denne modellen. Jeg håpet A7S skulle få ny BSI sensor med moderat økning av oppløsning, men det skjedde ikke, så da venter jeg for å se hva en eventuell A7 III skulle inneholde.

 

Jeg har hatt A7R og har A7 II nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...