Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det blir en sånn på meg i morgen. Det er jo bare pittelitt mer enn hva bruktprisene ligger på for tiden.

 

 

Hvordan vil du vurdere den ift. Nikon D600/D610? Ser at Nikon scorer en del bedre på DxO....og Sony er vel ikke på langt nær så bra til action-foto....?

 

post-226353-0-32726200-1444409090.jpg

post-226353-0-32726200-1444409090_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hvordan vil du vurdere den ift. Nikon D600/D610? Ser at Nikon scorer en del bedre på DxO....og Sony er vel ikke på langt nær så bra til action-foto....?

 

Det er jo den tradisjonelle forskjellene mellom speilrefleks og speilløst. Nikon ser alltid ut til å få bedre score hos DXO selv om de bruker samme sensor, og AF er bedre på følgefokus mens speilløst har mindre problemer med front/back-fokus. A7 II er mindre, lettere, har mye dårligere batterilevetid, bedre videofunksjon (i hvert fall mer brukervennlig) og innebygd stabilisator. Skal du ha beste AF på A7-serien er det a7r II som gjelder i øyeblikket.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det blir en sånn på meg i morgen. Det er jo bare pittelitt mer enn hva bruktprisene ligger på for tiden.

 

 

Hvordan vil du vurdere den ift. Nikon D600/D610? Ser at Nikon scorer en del bedre på DxO....og Sony er vel ikke på langt nær så bra til action-foto....?

 

 

 

 

Ingen aning. DxO-tall er noe av det jeg vektlegger aller minst med et kamerakjøp. Jeg oppgraderer fra A7 til A7 II pga stabiliseringen og bedre betjening. Bruker utelukkende konvertert, gammel optikk til hverdagsfoto + arkitektur, så AF er ikke noe særlig viktig.

 

Om rask og nøyaktig autofokus er viktig for deg, er det, erfaringsmessig, klassiske speilreflekser du skal se på. m4/3 er også ganske kjapt blitt med de nyere modellene, om du ser etter noe mindre. Men, det er ikke akkurat fullformat-sensor i dem.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir en sånn på meg i morgen. Det er jo bare pittelitt mer enn hva bruktprisene ligger på for tiden.

 

 

 

 

 

 

Det blir en sånn på meg i morgen. Det er jo bare pittelitt mer enn hva bruktprisene ligger på for tiden.

 

 

Hvordan vil du vurdere den ift. Nikon D600/D610? Ser at Nikon scorer en del bedre på DxO....og Sony er vel ikke på langt nær så bra til action-foto....?

 

 

 

 

Ingen aning. DxO-tall er noe av det jeg vektlegger aller minst med et kamerakjøp. Jeg oppgraderer fra A7 til A7 II pga stabiliseringen og bedre betjening. Bruker utelukkende konvertert, gammel optikk til hverdagsfoto + arkitektur, så AF er ikke noe særlig viktig.

 

Om rask og nøyaktig autofokus er viktig for deg, er det, erfaringsmessig, klassiske speilreflekser du skal se på. m4/3 er også ganske kjapt blitt med de nyere modellene, om du ser etter noe mindre. Men, det er ikke akkurat fullformat-sensor i dem.

 

 

Du kan glede deg til bedre grep og fenomenal bildestabilisering av obskur optikk. Fatningen er også forsterket, noe som er gledelig for de som bytter litt optikk og skjermen kan dyttes lengre ut for bedre klaring under søker. Utløserknappen er også mer riktig plassert.

 

Det er dog en ting jeg likte bedre på første generasjon. Søkeren på mk II er flyttet litt mer mot midten på kamerakroppen og gjør at nesa kommer tettere på skjermen,

 

Kan også anbefalle Meike grepet for fenomenalt grep:

http://manuellfokus.no/meike-mk-a7ii-pro-batterigrep/

Lenke til kommentar

 

Ser ut som DxO kun har testet Sony-optikk på A7r, men resultatene der vil gi en grei pekepinn om ytelsen på A7/ A7ii

Tja....2 kamerahus med så stor pixelforskjell og AAfilter kan vel ikke sammenlignes?
Antok at du var ute etter å sammenligne optikk.

Antar DxO synes det er mest informativt å gjøre dette på A7r.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor vanskelig kan det være altså....hverken Scandinavianphoto eller Japanphoto synes å ha prøvd A7x serien med studiolampe. Ene sier at Odin triggeren til phottix skal gå rett inn og funke i manuell, men det gjør den ikke. En annen årsak er jo at A7x serien ikke bruker en standard iso hotshoe men sonys egen (min mening) tulleinngang...

 

 

Noen som har forslag? Jeg har en Indra 500 lampe jeg skulle likt å få prøvd ut, men det synes veldig vanskelig..

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig kan det være altså....

 

Vet ikke om det hjelper deg, men husker jeg så/leste om et kamera for ikke så veldig lenge siden som hadde problem med litt sær blitssko, og trikset var å ikke skyve blits/trigger helt inn og så låse den påplass. Husker ikke om det var Sony.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig kan det være altså....hverken Scandinavianphoto eller Japanphoto synes å ha prøvd A7x serien med studiolampe. Ene sier at Odin triggeren til phottix skal gå rett inn og funke i manuell, men det gjør den ikke. En annen årsak er jo at A7x serien ikke bruker en standard iso hotshoe men sonys egen (min mening) tulleinngang...

 

 

Noen som har forslag? Jeg har en Indra 500 lampe jeg skulle likt å få prøvd ut, men det synes veldig vanskelig..

Ser ut som du trenger en Sony multi-interface shoe adapter

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig kan det være altså....hverken Scandinavianphoto eller Japanphoto synes å ha prøvd A7x serien med studiolampe. Ene sier at Odin triggeren til phottix skal gå rett inn og funke i manuell, men det gjør den ikke. En annen årsak er jo at A7x serien ikke bruker en standard iso hotshoe men sonys egen (min mening) tulleinngang...

 

 

Noen som har forslag? Jeg har en Indra 500 lampe jeg skulle likt å få prøvd ut, men det synes veldig vanskelig..

Med forbehold om at Odin ikke har endret kontakt i det siste så trenger du adapteret som Twoeyes linker til. Altså det her: http://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-cameras-other-accessories/adp-maa

 

Det fulgte med på noen kameraer i overgangen (i hvert fall A99) så noen har jo kanskje en liggende.

 

Jeg bruker dette sammen med Odin trigger og det funker fint. Største ulempen er at det føles unødvendig "høyt" oppå kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...