Gå til innhold

flere spill med bare 30 bilder pr sek på neste konsollgenerasjon


Madridista1212

Anbefalte innlegg

 

Man får lett inntrykk av det når man ser for argumentere for hvor mye billigere det er å holde seg til PC. Egentlig føler jeg begge sidene smører ganske tjukt på når de argumenterer for sin plattform, men særlig PC-spillere har det med å overdrive prisene på konsollspill, samt underdrive tidvis ganske kraftig angående hvor mye man må bruke for å få en grei PC (og jeg har ennå tilgode å se et eneste eksempel som faktisk inkluderer Windows-lisensen :p).

 

Jeg går utifra 100 kr i snitt i forskjell per tittel, det er neppe noen overdrivelse, selv om du finner eksempler der forskjellen er mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du legger inn steam, da de fleste av spillene dine er knyttet til det. Frem kommer butikken, og du blir blendet med tilbud på alle mulige spill. Mye lettere å ende opp med en haug møkk, enn med konsoll, hvor flere kjøper fysiske kopier. Jada, du kan kjøpe fysiske spill du aldri spiller også, men da har du muligheten til å selge dem, så du blir kvitt dem.

 

PC har drm, så du er stuck med all møkka du kjøper.

Jeg regner med at når du selger din fysiske kopi får du igjen like mye som du betalte for kopien, korrekt?

Lenke til kommentar

 

Jeg går utifra 100 kr i snitt i forskjell per tittel, det er neppe noen overdrivelse, selv om du finner eksempler der forskjellen er mindre.

 

AtW

 

Når det gjelder helt nye titler er dette en rimelig antakelse, enig der. Imidlertid er det ingen selvfølge at folk bare kjøper nye titler, eller at antallet er konstant spill er konstant mens pengebruken varierer (det kan like gjerne være motsatt).

 

Prisfallet er heller ikke likt. PC-spill er i snitt en hundrelapp eller så rimeligere enn konsollspill ved lansering, men etter et halvt år eller så (avhengig av tittel) ligger laveste priser på noenlunde samme nivå, dvs. type 150-200 kroner. Etter dette stopper prisfallet på konsollspill, delvis fordi det stort sett bare er ett opplag, og delvis fordi Sony/MS ikke gidder å justere prisene stort på nettbutikkene sine. På PC beveger vi oss nå inn i dampsalgsterritoriet, og prisene går fort ned under hundrelappen (-75%).

 

Kort sagt: Dersom du kun kjøpe nye spill, og/eller spill som er et par år gamle, er PC definitivt å foretrekke. Dersom du imidlertid spiller spill fra et par årstider siden kan du også få svært gode tilbud på konsoll. Personlig har jeg stort sett betalt rundt 150 for flesteparten av mine PS3-spill.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder helt nye titler er dette en rimelig antakelse, enig der. Imidlertid er det ingen selvfølge at folk bare kjøper nye titler, eller at antallet er konstant spill er konstant mens pengebruken varierer (det kan like gjerne være motsatt).

 

Prisfallet er heller ikke likt. PC-spill er i snitt en hundrelapp eller så rimeligere enn konsollspill ved lansering, men etter et halvt år eller så (avhengig av tittel) ligger laveste priser på noenlunde samme nivå, dvs. type 150-200 kroner. Etter dette stopper prisfallet på konsollspill, delvis fordi det stort sett bare er ett opplag, og delvis fordi Sony/MS ikke gidder å justere prisene stort på nettbutikkene sine. På PC beveger vi oss nå inn i dampsalgsterritoriet, og prisene går fort ned under hundrelappen (-75%).

 

Kort sagt: Dersom du kun kjøpe nye spill, og/eller spill som er et par år gamle, er PC definitivt å foretrekke. Dersom du imidlertid spiller spill fra et par årstider siden kan du også få svært gode tilbud på konsoll. Personlig har jeg stort sett betalt rundt 150 for flesteparten av mine PS3-spill.

 

Det er riktig, du kan få gode deal på konsoll etter kanskje 4-5 måneder, PC-spill går raskt under 200, kanskje etter bare en måned, men så tar det en stund før de er nede i priser som rundt 100 kroner. Akkurat i det mellomsjiktet er prisene nærmere enn vanlig. At det er 100 i snitt føler jeg dog er godt innafor, ofte er forskjellene større også.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er dessverre ytterst få konsollgamere som ikke kommer til å kjøpe spill pga dette. Først og fremst handler dette om PENGER. Det koster å gi et spill høyere ytelse. Hvis spillet er godt nok for 98% av spillerne så gir man det ut og bruker ikke en masse ekstra ressuser på å få opp ytelsen.

 

Det er derfor PC gaming fortsatt lever videre. Skal man ha den best ytelsen må man betale for den. Husk at en konsoll koster ca 4000. Det er like mye som et grafikk-kort av nest høyeste kvalitet. Det er utopisk å innbille seg at en konsoll til denne prisen vil kunne hamle opp med CPU´er og grafikk-kort som koster 3 ganger så mye. I tillegg kan man jo oppgradere for denne summen hvert år og øke ytelsen.

 

Enten så gjør man det til et problem og går for PC, ellers så koser man seg med konsollene slik de er.

 

Tja, trur forsatt at MS og Sony hadde tjent på bedre flyt i spilla. Lettare å kose seg med spill som flyter fint enn å plagast av fps-dropp. Eit slikt krav ville gitt betre gameplay-opplevelser for brukerene. Såleis er 60 fps i 1080p noko eg forventa at XO og PS4 ville levere, at det var minstemålet for den nye generasjonen konsoller. Slik det ser ut nå vil kanskje Steam Machine være den einaste i stua(ser vekk fra PC) som drar på med 60+ fps og inna kort tid kjøre 4k mens konsoller forsatt sliter med det eg hadde trudd ville være ein minstestandard.

 

Hadde større forhåpninger til den nye konsollgenerasjonen men vil forsatt kose meg med både konsoll og PC.

Lenke til kommentar

Svar til trådstarter

Vil påstå 30 fps er for dårlig, og viss det viser seg at spilla ikkje blir optimalisert for mediet det blir gitt ut på men heller nedgradert til svakaste konsoll kommer eg ikkje til å kjøpe spillet. Slikt tull fra spillutviklere gidder eg ikkje å støtte opp om.

30 fps vs 60 fps i 1080p vil ha mykje å seie for flyten og opplevelsen av spilla. At den nye konsollgenerasjonen ikkje har satt 60 fps i 1080p som krav til spill vil di tape på når Steam Machine drar på med 60 fps i 4k. Godt mulig at den nye konsollgenerasjonen dør ut før den kjem seg ut av startgropa.

Lenke til kommentar

Svar til trådstarter

 

Vil påstå 30 fps er for dårlig, og viss det viser seg at spilla ikkje blir optimalisert for mediet det blir gitt ut på men heller nedgradert til svakaste konsoll kommer eg ikkje til å kjøpe spillet. Slikt tull fra spillutviklere gidder eg ikkje å støtte opp om.

 

30 fps vs 60 fps i 1080p vil ha mykje å seie for flyten og opplevelsen av spilla. At den nye konsollgenerasjonen ikkje har satt 60 fps i 1080p som krav til spill vil di tape på når Steam Machine drar på med 60 fps i 4k. Godt mulig at den nye konsollgenerasjonen dør ut før den kjem seg ut av startgropa.

 

Det blir spennende å se - er jo markedet som bestemmer. Personlig har jeg litt problemer med å se at 1080 er et nødvendig absoluttkrav for konsoll, da de fleste sitter på en avstand som gjør at de uansett ikke får med seg denne oppløsningen. Kjekt å ha, såklart, men ikke noen showstopper for de store massene (og - lk det eller ei - det er der pengene er å hente, og disse det optimaliseres for).

Lenke til kommentar

Til å være interessert i spill er dere utrolig lite villige til å betale for underholdningen deres synes jeg!

 

Tja, man kan jo være interessert i flere ting også, samt ha andre forpliktelser som koster penger. Utfra bakgrunnen du oppgir tjener du også en god del mer enn folk flest, så jeg ville vært litt forsiktig med beskyldninger om gjerrighet.

Lenke til kommentar

Svar til trådstarter

 

Vil påstå 30 fps er for dårlig, og viss det viser seg at spilla ikkje blir optimalisert for mediet det blir gitt ut på men heller nedgradert til svakaste konsoll kommer eg ikkje til å kjøpe spillet. Slikt tull fra spillutviklere gidder eg ikkje å støtte opp om.

 

Hva er du villig til å lempe på for å få 1080p og 60 fps? AA, textures, polygon count, størrelse på spillområder? Man jo fint få dette, også på PS3 og Xbox 360, men det går selvsagt på bekostning av noe annet.

 

30 fps vs 60 fps i 1080p vil ha mykje å seie for flyten og opplevelsen av spilla. At den nye konsollgenerasjonen ikkje har satt 60 fps i 1080p som krav til spill vil di tape på når Steam Machine drar på med 60 fps i 4k. Godt mulig at den nye konsollgenerasjonen dør ut før den kjem seg ut av startgropa.

 

Hvor mye koster en maskin som klarer 60 fps i 4k?

Lenke til kommentar

30 FPS stabilt er ganske grei til tredjepersonspill, rpger m.m. Jeg vil heller ha 30 helt stabile enn ustabile 60 med 100 hiccups aka stuttering.

First person shooters og bilspill bør ha 60 bilder i sekundet, selvom det er ikke superviktig. I noen spill i denne sjangeren er det deilig med 60.

 

Vet godt Killzone Shadow Fall til PS4 skal ha 27-30FPS i singelplayer og rundt 50-60 i MP. Dem klarer rundt 50-60 i MP da det er mindre detaljer der og noe trangere landskap man skal slakte fiendene i.

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...