Gå til innhold

Valve lagar eigen handkontroll


Anbefalte innlegg

 

Tja..tjo..tipper menigmann kommer til å se på disse ferdige Steam Maskinene som diverse produsenter vil selge som konsoller jeg da. En åpen konsoll i motsetning til fks PS4 som er en lukket konsoll.

 

Skal bli spennende å se hvilke type Steam Maskiner som kommer, noen vil sikkert være mer lukket med liten til ingen mulighet for oppgradering til dem du kan modifisere til krampa tar deg.

 

Men en ren Steam OS basert Steam Maskin ser jeg mer på som en konsoll en som en PC. Men da igjen så blir hele dette skille mellom konsoll og PC ganske så forvirrende nå. Hva er hva..hehe.

 

Men da er vel en laptop eller ferdigbygd PC du kjøper som kommer med Windows også en console da eller? Siden den kun har ett OS.

 

Hvis argumentet er at SteamOS vs Windows er mer lukket og "console" er det feil da SteamOS er helt fritt og det vil være mulig å laste ned og modifisere kildekoden.

--

 

Eneste grunnen jeg ser at SteamOS og SteamBox vil kunne "kvalifiseres" som en console er hvis man ikke har mulighet å "gjøre hva man vil" som man kan gjøre med hvilken som helst annen GNU+Linux distro, f.eks innstallere hvilke programmer og UI man vil. Men igjen vil man kunne fikse dette selv med kildekoden som Valve gir ut(sett at lisensen den gis ut under tillater modifikasjoner og redistribuering).

 

Jeg har vært på kurs via jobben, så har ikke fått med meg selve maskinen. Har det vært snakk om specs? Pris? Evt muligheter for å installere OS selv og kjøre flere?

 

Specs varierer da SteamMachines ikke er èn maskin men en standard for maskiner. Det vil være "good, better, best" med forskjellige specs for hver tier. Ikke noe snakk om pris enda. Du kan gjøre hva du vil med hardwaren, innstallere flere og hvilke OS du vil.

 

Endret av fenele
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda et selskap som prøver seg med egen gamepad. Men hvorfor ikke. Men kudos for å lage den styggeste håndkontrolleren i historien. Den er jo verre enn den rombananen til Sony, og det sier litt. Og når skal folk forstå at en gamepad aldri vil kunne overta for mus og tastatur? Gamepad klarte det ikke. Trackball klarte det ikke. Touchpad klarte det ikke. Denne gamepaden er ikke noe annen enn stygg gamepad uten analoge stikker. Tviler sterkt på at det blir noe bra.

.

 

Mus og tastatur er høyst smak og behag. Din syting er også unødvendig, da det er bare positivt at noen våger å satse nytt og spennende. Folk syter når noen prøver å innovere, folk syter når ingen prøver å innovere.

 

Faktisk tror jeg steam er inne på noe her, om det blir slik at "konsollen" blir modulær og at spill kjøpt gjennom steam vil fungere på PC og konsoll. Da er det en mulighet for at de tar innersvingen på hele konsollmarkedet. Eneste som motvirker dette er eksklusive spill. Og det faktum at steam allerede er veldig godt etablert blant gamere så kan de få flere xbox-/ps- only utviklere til å hopper over også. Om ikke annet for å prøve det ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men da er vel en laptop eller ferdigbygd PC du kjøper som kommer med Windows også en console da eller? Siden den kun har ett OS.

 

Hvis argumentet er at SteamOS vs Windows er mer lukket og "console" er det feil da SteamOS er helt fritt og det vil være mulig å laste ned og modifisere kildekoden.

--

 

Eneste grunnen jeg ser at SteamOS og SteamBox vil kunne "kvalifiseres" som en console er hvis man ikke har mulighet å "gjøre hva man vil" som man kan gjøre med hvilken som helst annen GNU+Linux distro, f.eks innstallere hvilke programmer og UI man vil. Men igjen vil man kunne fikse dette selv med kildekoden som Valve gir ut(sett at lisensen den gis ut under tillater modifikasjoner og redistribuering).

 

 

Er litt vanskelig det der, en liten stue vennlig maskin med Steam OS og med denne hånd kontrolleren ifra Steam synes jeg kan defineres som en konsoll. En åpen konsoll vel å merke men en konsoll, det er jo det Valve går etter...å få PC spill inn i stua pakket inn i en konsoll opplevelse men over til deres eget OS.

 

Skal bli spennende å se hvordan brukergrensesnittet blir i Steam OS. Jeg håper det blir slik at når du slår den på så kommer du direkte til Steam BigPicture. Og heller velge å legge deg ned for å komme ut til et slags desktop for dem som måtte ønske tilgang til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

hva med å bygge en egen pc?

 

enten har man pc eller så har man konsoll, fins ingen mellomting

 

jada du elsker vel valve uansett hva de gjør, en ekte fanboy.

 

det faktumet at half life 1 fortsatt er bra forklarer hvorfor folk vil ha half life 3, ikke kom med svada.

Du er et troll og er ignorert.

Lenke til kommentar

Overraskende sistenyhet fra Valve her. Ser ut som de er mer ute etter å ta markedsandeler fra casual-segmentet enn å få PC-spillere over på Steam Box.

 

Fryktet at de skulle prøve å tvinge PC-spillere over på SteamOS med ny grafikkmotor + eksklusiv tittel, men dette er jo veldig positivt, siden ingen tradisjonelle PC-spillere er interessert i den... greia der.

 

Ser ikke bort fra at Valve kan kapre en del mobil/facebook/konsollspillere på dette om Steam Box blir veldig billig, og det er jo enda mer penger å hente der enn PC-markedet.

Lenke til kommentar

Overraskende sistenyhet fra Valve her. Ser ut som de er mer ute etter å ta markedsandeler fra casual-segmentet enn å få PC-spillere over på Steam Box.

 

Fryktet at de skulle prøve å tvinge PC-spillere over på SteamOS med ny grafikkmotor + eksklusiv tittel, men dette er jo veldig positivt, siden ingen tradisjonelle PC-spillere er interessert i den... greia der.

 

Ser ikke bort fra at Valve kan kapre en del mobil/facebook/konsollspillere på dette om Steam Box blir veldig billig, og det er jo enda mer penger å hente der enn PC-markedet.

 

grafikkmotoren kommer etterhvert, og PC spillere har all mulighet til å gjøre sin stasjonære til en steambox uansett.

Lenke til kommentar

 

Er litt vanskelig det der, en liten stue vennlig maskin med Steam OS og med denne hånd kontrolleren ifra Steam synes jeg kan defineres som en konsoll. En åpen konsoll vel å merke men en konsoll, det er jo det Valve går etter...å få PC spill inn i stua pakket inn i en konsoll opplevelse men over til deres eget OS.

 

Skal bli spennende å se hvordan brukergrensesnittet blir i Steam OS. Jeg håper det blir slik at når du slår den på så kommer du direkte til Steam BigPicture. Og heller velge å legge deg ned for å komme ut til et slags desktop for dem som måtte ønske tilgang til det.

 

Det er vanskelig å skjønne hva som gjør det mer til en konsoll enn en stuevennlig PC med ett annet OS og en frontend, eller sågar ett annet OS som booter rett til steam bigpicture.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Det gjenstår selvfølgelig å bli sett, men om presisjonen er så høy som Valve skal ha det til og at en kan bruke dette på alle PC spill. Så er det slutt på auto aim og argumentasjonen på at mus & tastatur er best osv osv.

 

 

 

Ja, om den faktisk er best, så får man jo argumentet at denne kontrolleren er best, istedet for at mus og tast er best, uten at jeg skjønner hvorfor det ene er så mye bedre enn det andre.

 

Personlig er jeg litt mildt skeptisk, tror kanskje d-pad blir ett savn, men hadde vært kult om det slo igjennom, kanskje valve kan hjelpe oss med å kvitte oss med konsollenes åk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da kan vel Konsoll kategorien snart få et nytt medlem da, Steam Machine.

En viktig definisjon på en konsoll er at hver eneste boks har nøyaktig samle maskinvare og ytelse. Det er ikke tilfelle med Steam Machines såvidt jeg forstår. Dette er vel like mye en PC som ferdigbygde og branda maskiner fra Komplett, Alienware, PCStyling og så videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper det blir slik at når du slår den på så kommer du direkte til Steam BigPicture. Og heller velge å legge deg ned for å komme ut til et slags desktop for dem som måtte ønske tilgang til det.

Regner dette som veldig sannsynlig. Det er f.eks. slik XBMCbuntu fungerer, den booter rett inn i XBMC1, hvis du går ut av XBMC så kommer du til innloggings bildet, hvor du kan kan logge inn på valgt desktop eller tilbake i XBMC. XBMC kan også startes fra desktop om ønskelig.

 

1 Strengt tatt så booter den inn i siste valgte innlogging, så hvis du avsluttet fra desktop så booter den til desktop neste gang. Men første gang går den rett til XBMC, og så lenge man avslutter der i fra så forblir det uendret.

 

Steam-kontrollaren er i følgje Valve designa for å vere open for hacking. Faktisk inviterer dei folk til å eksperimentere med den og utforske den, og vidare fortel Valve at dei er spente på å sjå kva folk vil finne på.

Dette tror jeg er veldig lurt. Ikke helt sammenlignbart, men se på alt hva folk har gjort/gjør med Raspberry Pi. Den kollektive kreativiteten rundt om er enorm, og det kan komme mye bra ut av å slippe noe slik ut i det fri. Jeg tror de bare vil tjene på dette, i verste fall så forblir kontrolleren slik de har lagde den selv og ting er uforandret, i best fall sparer de masse penger og resurser på utvikling og testing, og det blir masse nye funksjonalitet tilgjengelig. Noe som trolig vil gjøre denne kontrolleren mer ettertraktet.
Lenke til kommentar

En viktig definisjon på en konsoll er at hver eneste boks har nøyaktig samle maskinvare og ytelse. Det er ikke tilfelle med Steam Machines såvidt jeg forstår. Dette er vel like mye en PC som ferdigbygde og branda maskiner fra Komplett, Alienware, PCStyling og så videre.

 

Godt poeng, men samtidig så kan det jo være at dette er første skritt i at konsoller slik vi alltid har sett det kan bli faset bort. Og at en får flere type konsoller hvor en kan modifisere selv om en måtte ønske det.

 

Og da er det jo som du og andre er inne på at det er jo strengt tatt en PC, men når hele brukergrensesnittet og opplevelsen og hensikten med Steam Machines er å få en plass i stua til folk. Så ser jeg på dette som en konsoll'ish sak.

 

Det er jo det Valve streber etter her, å få en konsoll opplevelse ut av Steam Machines.

 

Jeg skjønner hva du og andre mener, men samtidig så synes jeg skillet mellom konsoll og PC begynner å bli bare mer å mer diffust. En XBO og PS4 er jo også strengt tatt en PC, med sin X86 arkitektur. En lukket løsning vel å merke i forhold til en Steam Machine.

 

Jeg vet ikke...jeg bare tenker høyt her jeg.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

 

Godt poeng, men samtidig så kan det jo være at dette er første skritt i at konsoller slik vi alltid har sett det kan bli faset bort. Og at en får flere type konsoller hvor en kan modifisere selv om en måtte ønske det.

 

Og da er det jo som du og andre er inne på at det er jo strengt tatt en PC, men når hele brukergrensesnittet og opplevelsen og hensikten med Steam Machines er å få en plass i stua til folk. Så ser jeg på dette som en konsoll'ish sak.

 

Det er jo det Valve streber etter her, å få en konsoll opplevelse ut av Steam Machines.

 

Jeg skjønner hva du og andre mener, men samtidig så synes jeg skillet mellom konsoll og PC begynner å bli bare mer å mer diffust. En XBO og PS4 er jo også strengt tatt en PC, med sin X86 arkitektur. En lukket løsning vel å merke i forhold til en Steam Machine.

 

Jeg vet ikke...jeg bare tenker høyt her jeg.

 

Det at det er en lukket løsning er jo mye av poengt med en konsoll? Det har jo fantas både formfaktorer og UIer som passer til stua til PCer i mange år nå.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det at det er en lukket løsning er jo mye av poengt med en konsoll? Det har jo fantas både formfaktorer og UIer som passer til stua til PCer i mange år nå.

 

AtW

 

Ja sant det, mye av fordelen ved dagens konsoller er jo at det er lukket og alt er likt. En behøver ikke å tenke innstillinger eller at din maskin ikke skal være dårligere en andre osv.

 

Men om vi leker oss med tanken om at det kommer endel maskiner ifra diverse fabrikanter. Og at Valve har laget en mal for 3 forskjellige Steam Machines.

 

Du har budsjett utgaven som vil gi ytelse litt over hva dagens konsoller kan til en hyggelig pris. Så er det basis utgaven som gir lik eller bedre ytelse en dem kommende konsollene og så har du topp utgaven som gir deg overlegen ytelse i forhold til kommende gen konsoller.

 

Og hvor Steam OS gjenkjenner maskinene og justerer grafikk automatisk i forhold til disse hardware profilene.

 

En blir møtt av en brukergrensesnitt på lik linje med konsoller slik vi kjenner det, men med mulighet for å gå i bakgrunnen å rote med applikasjoner osv om du måtte ønske det. Men for en som er ut etter en ren konsoll opplevelse så er det i utgangspunktet kun å starte maskinen og et spill på lik linje med idag.

 

Og så har en andre Steam Machines som kjører helt andre hardware profiler alt etter lommeboka, såkalte "proff" utgaver hvor en må justere grafikk instillinger osv selv og kan om en ønsker fikle med hardware og oppgradere. Noe dem utgavene jeg nevnte først ikke kan.

 

Vet jeg synser å skriver mye rart nå, det må bare ut så hold ut :)

 

Og ja det er jo ikke slik en er vant til at en konsoll skal være, men må det være slik det alltid har vært da? Kan ikke det være fint for dem som ønsker det og har lyst å legge litt ekstra penger i det at dem kan kjøpe en utgave av en Steam Machine som gir det lille ekstra av ytelse?

 

Men samtidig vite at dem som måtte fks gå for en basis modell vil ikke gå glipp av noe som noen andre konsoller måtte ha av grafikk og ytelse men mest sannsynlig ha enda mer ytelse fordeler.

 

Synes det høres ut som en spennende konsoll tilværelse jeg da. Noe uvant en hva en er vandt til men det er vel kanskje på tide ting forandrer seg litt i konsoll verden også?

 

Igjen mye synsing og høyt tenking ifra meg, ta det med en klype salt :)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at ting forandrer seg, for min del kunne hele konsoll-modellen blitt kastet på dynga, men steamboksen er ikke en konsoll, forandringen blir at konsoller forsvinner.

 

Steam oS er en fin videreutvikling, men allerede i fag har man automatiske profiler, og UI som passer for stua.

 

AtW

 

Når jeg tenker over det så er det jo egentlig ikke noe behov for å kalle Steam OS og Steam Machines for konsoll, eller PC for den saks skyld.

 

Det er hva det er og så lenge det er en plattform som er brukervennlig for alle så kan det være under hvilke som helst kategori for min del.

 

Viktigste er at en får tilgang til spill på en enkel og bra måte enten det er i stua eller ved et mer tradisjonell PC område om en så ønsker.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hva haptiske tilbakemeldinger er?

 

Haptisk teknologi er en tilbakemeldingsteknologi basert på haptikk.

 

Eksempelvis er dette teknologi som bruker vibrasjon, bevegelse, motstand eller lignende som kan tolkes av av brukerens følesans. Slik mekanisk simulering kan bistå i opprettelse og kontroll av virtuelle objekter.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Haptisk_teknologi

 

Mange av dagens mobiltelefonar har ein form for haptisk tilbakemelding som du kan skru på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...