Jump to content
Sign in to follow this  
Arodem

Sony fikk hjelp av skytespillutviklere til å designe DualShock 4 (PS4)

Recommended Posts

Gleder meg til å få henda på den nye kontrolleren, for meg var ds3 en skuffelse. Synes 360 kontrolleren er milevis foran der.

Hadde vi endt opp med en ds4 som hadde minimale forskjeller fra ds3, hadde jeg gjerne gått for XO først.

 

Gleder meg som det lille barnet jeg er :p

Share this post


Link to post

Kjempebra at Sony har tatt kritikken til seg og endret kontrollen. Jeg syns PS3 kontrolleren var en stor skuffelse. Grusomme triggere, altfor løse analogstikker og de var buet feil vei. En perfekt PS4 kontroller hadde vært om de bytta d-pad og venstre stikke sin plass. Sony tror visst fortsatt at d-paden skal være den sentrale styringsformen i 2013 og plassert den i hovedposisjon....wtf?!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse

Glad for at utgangspunktet er veldig likt ds3. Det jeg hatet mest med x360 var at de flyttet venstre stick opp. passformen er veldig god på x360 sin. Foretrekker at ds3 er lettere. Har langt over gjennomsnittet store hender, og har ikke noe problem med ds3. Eneste jeg ønsker meg er bedre triggers. Har to ubrukelige x360 kontrollere med slapp venstre stick, mens min første ds3 kontroll fra launch day som er brukt over 10 ganger så mye har bedre respons i sticksa.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Kjempebra at Sony har tatt kritikken til seg og endret kontrollen. Jeg syns PS3 kontrolleren var en stor skuffelse. Grusomme triggere, altfor løse analogstikker og de var buet feil vei. En perfekt PS4 kontroller hadde vært om de bytta d-pad og venstre stikke sin plass. Sony tror visst fortsatt at d-paden skal være den sentrale styringsformen i 2013 og plassert den i hovedposisjon....wtf?!

 

lol det e jo det de har gjort, begge analog stikkene er i hovedposisjonen. dessuten da slipper man å holde tomlene skjeivt når man spiller fps, virker bare heilt feil.
  • Like 7

Share this post


Link to post

Er veldig spent på å prøve DS4, det viktigste for meg er at dem har ordnet L2 og R2 triggerene. Dem er ergonomisk helt forferdelig designet. Og at dem har gjort kontrolleren litt større er positivt, en får litt klaustrofobi av DS3.

 

Ikke fult så positivt at dem har stivet opp stikkene og at det etter hva jeg har forstått ikke gjort noen forandringer på knappene synes jeg.

 

Men det er litt synd at dem ikke har gjort mer synes jeg, en høyttaler er kjekt men ikke noe nytt sånn sett. Og jeg ser trykk platen som en gigantisk gimmick. Det er ikke noe ved den en ikke kan gjøre fra før..så ser ikke poenget. Tviler det kommer til å bli spesielt populært...ligger jo også helt totalt feil med tanke på ergonomisk design.

 

Er synd DS4 ikke har motorer i trigger knappene slik som på XBO, noe som jeg mener er det eneste praktiske og spennende med dem nye kontrollerene.

Share this post


Link to post

lol det e jo det de har gjort, begge analog stikkene er i hovedposisjonen. dessuten da slipper man å holde tomlene skjeivt når man spiller fps, virker bare heilt feil.

 

Hovedposisjon er ikke å stappe stikkene nedenfor ideelt holdegrep. I bilspill så spiller man jo med venstre stikke, samme er spill hvor kun en stikke brukes. Greit at i FPS/third person shooters så bruker man begge stikker, men ellers er det jo ingen logikk å sette d-paden i hovedposisjon. Det henger bare igjen fra PS1 sin overgang fra kun digital til analogstikke kontroll, med introduksjonen av "DualShock" kontrollen. At Sony har beholdt den designen, som tydelig var bare en måte å stappe inn to stikker inn på en eksisterende kontrollform og velge å beholde den uendret i tre generasjoner er latterlig.

 

Stikkene på PS4 er betydelig lenger fra hverandre og grepet er endelig stort nok for vanlige hender. De har også innover bøyde topper på stikkene og triggerene bøyer seg også riktig vei denne gangen og er faktiske triggere og ikke bare knapper.

Share this post


Link to post

DS3 designet har så mange idiotiske designvalg, at jeg lurer på hvorden det i hele tatt ble en realitet. Sony kjører på med DS4, og det er selvfølgelig positivt at de endelig gjør noe fornuftig som helst på den fronten :)

 

Gleder meg!

Share this post


Link to post

Kjempebra at Sony har tatt kritikken til seg og endret kontrollen. Jeg syns PS3 kontrolleren var en stor skuffelse. Grusomme triggere, altfor løse analogstikker og de var buet feil vei. En perfekt PS4 kontroller hadde vært om de bytta d-pad og venstre stikke sin plass. Sony tror visst fortsatt at d-paden skal være den sentrale styringsformen i 2013 og plassert den i hovedposisjon....wtf?!

 

Er vel en god del som er uenig med deg der.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Prøvde DS4 på Gamescom og den sitter som støpt i hendene og føles veldig naturlig god ut og holde egentlig. Fingrene synker litt inn bak istedenfor å ligge flatt. L2 - R2 knappene er mye bedre enn på DS3 og analog stickene er utrolig behagelige. Tommelen synker mer ned i puta på toppen. God kontroll og gode oppgraderinger på DS3 sine svakepunkter.

 

Har egentlig ikke hatt noe problem med DS3, har spilt mest PS3 denne generasjonen og blitt godt vant med kontrollen på sitt beste og verste.

Share this post


Link to post

 

Kjempebra at Sony har tatt kritikken til seg og endret kontrollen. Jeg syns PS3 kontrolleren var en stor skuffelse. Grusomme triggere, altfor løse analogstikker og de var buet feil vei. En perfekt PS4 kontroller hadde vært om de bytta d-pad og venstre stikke sin plass. Sony tror visst fortsatt at d-paden skal være den sentrale styringsformen i 2013 og plassert den i hovedposisjon....wtf?!

 

Er vel en god del som er uenig med deg der.

Noen kanskje, men jeg synes fremdeles 360 kontrolleren er den beste kontrolleren som noen gang har vært. Når jeg skaffe meg en ps3 for et par tre år siden jeg (mest for å spille demon souls) kunne jeg ikke fordra plasseringen av kontrolleren på venstre siden. Jeg har fremdeles samme problemet tre år etterpå, derfor måtte jeg kjøpe meg en kontroller som har samme oppsettet som 360 kontrolleren. Men smaken av kontrollere er det samme som med vin, hver har sin smak og jeg synes både ms og sony burde realisere detta og legge ut forskjellige kontrollere slik at folk kan kjøpe sin ultimate kontroller for plattformen de elsker. Har vært xbox fan siden den første kom ut men denna gangen skal jeg hoppe av til ps4 og jeg håper at det blir mulig å skaffe meg en kontrolller ikke så altfor langt etter launch som har oppsettet som jeg liker.

Share this post


Link to post

Er veldig spent på å prøve DS4, det viktigste for meg er at dem har ordnet L2 og R2 triggerene. Dem er ergonomisk helt forferdelig designet. Og at dem har gjort kontrolleren litt større er positivt, en får litt klaustrofobi av DS3.

 

Ikke fult så positivt at dem har stivet opp stikkene og at det etter hva jeg har forstått ikke gjort noen forandringer på knappene synes jeg.

 

Men det er litt synd at dem ikke har gjort mer synes jeg, en høyttaler er kjekt men ikke noe nytt sånn sett. Og jeg ser trykk platen som en gigantisk gimmick. Det er ikke noe ved den en ikke kan gjøre fra før..så ser ikke poenget. Tviler det kommer til å bli spesielt populært...ligger jo også helt totalt feil med tanke på ergonomisk design.

 

Er synd DS4 ikke har motorer i trigger knappene slik som på XBO, noe som jeg mener er det eneste praktiske og spennende med dem nye kontrollerene.

 

Har ikke DS4 rumle i hver side av kontrollen? Så om du f.eks skyter på en Xbone-gamepad så vil du kjenne det i fingeren, mens på DS4 i hele hånda?

 

Eller er jeg totalt på viddene? Er så lenge siden jeg leste om de funksjonene nå. Synes begge virker veldig bra, og tror Xbone-funksjonen vil være bedre på f.eks bilspill, mens PS4-funksjonen vil være best på skytespill. Folk som har testet Ryse sier ihvertfall at rumblen i triggerne funket jævla dårlig, men det tror jeg har mer med spillet å gjøre enn selve funksjonen.

 

Touchpaden er uansett hva jeg er mest spent på, da det for en gangs skyld er en ting som kan funke bra og ikke bare bli en gimmick, som f.eks sixaxis.

Share this post


Link to post

 

Har ikke DS4 rumle i hver side av kontrollen? Så om du f.eks skyter på en Xbone-gamepad så vil du kjenne det i fingeren, mens på DS4 i hele hånda?

 

Eller er jeg totalt på viddene? Er så lenge siden jeg leste om de funksjonene nå. Synes begge virker veldig bra, og tror Xbone-funksjonen vil være bedre på f.eks bilspill, mens PS4-funksjonen vil være best på skytespill. Folk som har testet Ryse sier ihvertfall at rumblen i triggerne funket jævla dårlig, men det tror jeg har mer med spillet å gjøre enn selve funksjonen.

 

Touchpaden er uansett hva jeg er mest spent på, da det for en gangs skyld er en ting som kan funke bra og ikke bare bli en gimmick, som f.eks sixaxis.

 

Video fra One kontrollen, sett innenfra

 

 

Altså 4 riste-motorer fordelt i kontrollen, en på hver trigger + de ordinære slik vi kjenner det fra før. Er nok dette som gjør at den er noe tyngre enn 360 kontrollen tipper jeg. Gleder meg latterlig mye til å fyre pedalen i bånn på Forza 5.

Edited by Mala

Share this post


Link to post

 

Har ikke DS4 rumle i hver side av kontrollen? Så om du f.eks skyter på en Xbone-gamepad så vil du kjenne det i fingeren, mens på DS4 i hele hånda?

 

Eller er jeg totalt på viddene? Er så lenge siden jeg leste om de funksjonene nå. Synes begge virker veldig bra, og tror Xbone-funksjonen vil være bedre på f.eks bilspill, mens PS4-funksjonen vil være best på skytespill. Folk som har testet Ryse sier ihvertfall at rumblen i triggerne funket jævla dårlig, men det tror jeg har mer med spillet å gjøre enn selve funksjonen.

 

Touchpaden er uansett hva jeg er mest spent på, da det for en gangs skyld er en ting som kan funke bra og ikke bare bli en gimmick, som f.eks sixaxis.

 

Av det jeg har lest osv så har begge kontrollerene fått oppgradert rumble motorene slik at en skal kjenne ting enda bedre. Men det er kun XBO som har 2 dedikerte motorer i hver av trigger knappene. Etter hva jeg har fått med meg så er det bare Forza 5 som har hatt denne funksjonen på i noen av demo stasjonene deres.

 

Da kunne en føle i triggeren når bilen begynte å miste feste, ABS bremse system og at en fks kunne kjenne på den ene triggeren om et dekk kom på tarmack'en.

 

Men en kan jo tenke seg hvordan dette kan brukes i andre spill. Fks i et grøsser spill hvor hoved personen er i en farlig situasjon så kan en kjene svakt pulsen til spilleren i triggerene. Eller hvordan avtrekkeren avgir svak motstand idet en trykker sakte inn avtrekkeren på et våpen.

 

Mye artige funksjoner det kan ha. Og jeg ser disse to små individuelle motorene som den største evolusjonen av kontrollerene. Resten anser jeg som bare forbedringer og klarer ikke helt å se nytten med den trykk følsome platen i spill aktuelle spill situasjoner.

 

Har sett at fks infamous second son tar den i bruk hvor en skal trykke på denne platen når spilleren skal trykke på en knapp i spillet. Og da kan en jo lure på hvorfor en heller ikke bare kan trykke på X isteden for å flytte posisjon på en av hendene for å trykke på denne.

Share this post


Link to post

Much like the manufacturer’s current handset, the DualShock 4 will feature two rumble motors. However, while the DualShock 3 had a single analogue motor and a smaller digital one, the next generation console’s controller will boast two analogue motors. This will essentially allow developers to convey more subtle motions through the controller, leading to more immersive experiences.

 

Ryse hadde Rumble-funksjonen på PAX(?), og det fikk masse klager der. Men som sagt, tror ikke det er spillet hvor det funker optimalt.

 

Og touchpaden kan brukes til ekstremt mye, som også utviklere har sagt i intervjuer. Men spørsmålet er om de kommer til å gjøre det eller ei.

Angående Second Son så er det litt mer avansert enn det, og hva om de andre knappene allerede bruke stil noe annet? Kunne faktisk tenke meg at både PS4 og Xbox One hadde gamepads med seks vanlige knapper for å kunne få inn fler funksjoner i spill, men det er nå en meget personlig mening.

Share this post


Link to post

Dette er den styggeste kontrolleren jeg har sett. Ser ut som om knappene har det trangt der de er plassert. Hadde begge endene vært noe lengre, så hadde de sett ut som to dildoer.

Jeg er også skuffet over hvor lite Sony har tenkt på å videreutvikle en kontroll med flere funksjoner. To ekstra knapper mellom L1 og L2 og R1 og R2 som ville gjort L2 til L3 og L3 til L4 osv. kunne tilbudt åtte flere funksjoner. En knapp i midten av trekant, firkant, sirkel og X kunne også ha gitt en rekke nye muligheter.

Jeg håper spakene er like lette å rotere akkurat slik som Dual Shock 3 er, de siste Dualshock-kontrollene jeg har bestilt fra utlandet har vært for stramme og gitt for mye motstand, som har hindret meg å spille, så gruer meg til å finne ut av dette med PS4.

Share this post


Link to post

Er det ett sted Xbox alltid har vært bedre på, så er det kontrolleren. I det minste siden de fikk krympet Xbox-kontrolleren litt... Synes ikke denne ser ut som en forbedring, men smak og behag

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...