Gå til innhold

Er du gammel nok til å kjøpe/spille GTA5?


Over eller under 18år?  

288 stemmer

  1. 1. Er du over eller under 18år?

    • Jeg er over 18år.
      245
    • Jeg er under 18år og kommer ikke til å få spilt GTA5.
      9
    • Jeg er under 18år og har bestilt spillet via en nettbutikk.
      19
    • Jeg er under 18år og får mamma/pappa til å kjøpe det til meg.
      7
    • Jeg er under 18år og har fått kjøpt det i butikken.
      8


Anbefalte innlegg

Aldersgrense fungerer som en veiledning. Tok ikke, meg bekjent, noe skade av verken 18års grense filmer eller spill i min ungdom.

 

Muligens noen kan bli påvirket, men om det er saken da må du blokke nett og tv(nyhets) tilgang også.

Sprang rundt med loffe og knerta fugler lenge før jeg engang hadde sett et tv spill, og knapt nok sett noe annet en barnetimen på NRK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du gjorde det, men ingen andre skal gjøre det? Eller kjøpte du spill for å la de ligge i hylla til du ble 18?

 

Når en er eldre begynner en å forstå poenget med aldersgrenser. Har selv reflektert over at det ikke er bra for barn/unge under 18 år å spille spill som GTA.

 

Jeg som voksen har forstått at det er galt å la barn spille voldspill.

 

Dersom jeg får meg barn i framtiden må de belage seg på å vente til de er oppe i 16 årene før de i det hele tatt får komme nær et voldspill som GTA.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Problemet er ikke ungene i seg selv, men foreldrene. Å plutselig få en telefon fra en illsint forelder fordi du solgte hennes 13 år gamle sønn GTA IV, er ikke noe særlig.

Kjenner til det der. Jobbet på en skole en gang i tiden, og selv om en elev hadde synlig hodepine fikk vi ikke lov til å gi ham/henne en enkelt paracet uten å ringe foreldrene og spørre om lov først. Det blir for dumt.

 

On-topic: Jeg er mer enn gammel nok til GTA5. Kunne hatt unger som er gamle nok, om jeg hadde hatt interessen for sånt. Lage barn er morsomt. Å få barn er kjipt. :p

Lenke til kommentar

 

Ikke bekreftet GTA V til pc ennå. Så om det i det heletatt kommer er det ingen som vet.

 

Det er ønskelig at vi samler alle tråder om GTA V til pc (eller ikke) til denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537073

 

Det begynner å bli alt for mange tråder her som om handler GTA V på en eller annen måte nå, så det er greit å få samlet alle kategoriene på hver sin plass.

Haha. Det kommer uansett. Er bare en av R*'s strategier for å tjene maksimalt. Spillet er jo allerede laget. Det ble laget ferdig samtidlig som x360 og ps3 :) De har til og med gjort det klart på socialclub hvor jeg fant bevis på det i kildekoden. De prøvde å skjule det på selve nettsiden :)
Lenke til kommentar

Helt utrolig å se foreldre kjøpe GTA V til ungene som er kanskje 8-12år gammel. Er jo en god grunn til at PEGI har satt GTA V (GTA serien) generelt til 18 års aldergrense. Da er du imo dårlig forbilde som parenting.

Egentlig enig i dette, men kommer an på personen. Jeg spilte gta siden jeg var 7 år, men jeg vil egentlig ikke anbefale andre å gjøre det samme. Rundt 13-14årsalderen kan man begynne å vurdere det. Er man 16+ burde det være helt greit :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 32 så jeg har faktisk vært gammel nok til alle GTA spillene jeg har kjøpt.

 

Når det kommer til aldersgrense så synes jeg det er verken rett eller galt å kjøpe spillet til en 13 åring. Du som foreldre bør kjenne din egen unge godt nok til å ta den vurderingen selv. Noen kan ta skade, andre vil det ikke påvirke i det hele tatt. Men det er bra det finnes en anbefaling på spilleskene.

Selv så jeg alle fredag den 13, Nightmare on elm street og evil dead filmene i smug fra jeg var 11-14 år. Jeg elsket de, og ble ofte skremt. Men fikk ikke mareritt og jeg har aldri hatt lyst til å drepe noen :)

Lenke til kommentar

Jeg er 15 år, og gir blaffen i aldersgrense i de fleste tilfeller. Jeg mener hele konseptet er så langt ute på jordet som det går an: det hele handler egentlig om hvor voksen man er i huggu. Jeg ser på gameplay, og vurderer om det egentlig er et spill jeg orker å spille.

 

Jeg vet det er umulig å vurdere et spill etter mental alder, og jeg vet at 12-åringer ikke burde spille spill som GTA, men jeg mener selve konseptet "aldersgrense" er feil. Det må finnes en bedre løsning, mener nå jeg.

 

Jeg dropper ikke det beste spillet jeg har spilt på lenge, kun fordi jeg "mangler" 3 år..

Lenke til kommentar

Er 16 år gammal og kjem ikkje til å kjøpe GTA 5 før det kjem ut på PC. Eg fekk ikkje lov til og spele nokon av GTA spela før nå i år (Vist man då ser over det at eg har spilte det av venner før) Eg mener at unger under 11-12 år skal holde seg langt vekke frå både 16 og 18 årsaldersgrense spel. Det finst tusen vis av andre spel som e minst like morsome og tilretta til deiras alder. Eg som 16 synest nå eg burde få lov ti og spele 18 års spel. Siao mi e soppas voksne til og vita ke som e rett og galt.

Lenke til kommentar

Jeg er 23, så jeg er gammel nok til å spille det.

 

Jobbet i spillbutikk i 3 år, og vår regel var at foreldre måtte være tilstede dersom barn under 18 år skulle kjøpe spill med 18-årsgrense. Helt grei regel. De som faktisk fikk lov til å spille disse spillene hadde ikke noe problem med å ta med foreldrene. Det var vel heller de som ikke fikk lov som kom med sure miner.

 

Personlig syns jeg aldersgrensen er grei. Jeg ser egentlig ikke noe problem at 16-åringer spiller det. Det jeg derimot har et problem med, er foreldre som lar små barn spille det. Vet om noen som lar 4-åringen sin spille!!

Endret av chemistry
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...