Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Jeg må nesten riste litt på hodet i fortvilelse.

 

Sponsing : Dette er egentlig et annet ord for reklame, i Sportsarrangement så er det ved utplassering av store skilt , fotballtrøyer med logoen til selskapet som står bak sponsingen , arrangement som tiltrekker interesse i sponsorens navn osv.

Overført til et nettsted uten at det dukker opp som "annonser / reklame" så har man måttet drevet med direkte reklame i form av artikler som er skrevet om produsentens produkter eller profil ( Se på de flotte fabrikkene til Samsung feks ) og selvsagt da kan man heller ikke skrive helt kritisk som en journalist kan ønske (eller fra sitt eget perspektiv ). Det kan også innebære at man ønsker at produktene som sponsoren innehar blir synliggjort på en langt bedre måte , dvs topp plassering på dagens artikkel side , førsteplass på søk under bruk av søketjenester for bare å nevne noen måter.

Det kan også forekomme at ved at man gir dårlig "karakter" på produktene til sponsoren så vil man miste sponsingen (finnes mange eksempler på dette) eller at man blir bundet til å gi gode karakterer uavhengig av kvaliteten til produktet.

 

Utifra kun dette som blir nevnet så vil jeg personlig igjen spørre pent om hva de andre flotte alternativene som garantert vil gi en bærekraftig inntektskilde for nettverket er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes de som ikke vet hva produktplassering er for noe, skal først finne ut hva det er, før de prøver å drite i andre bukser.

For de som ikke vet hva produktplassering er, så se på 71 grader nord. Eller på hjul med dag Otto Lauritsen. Hvordan man kan produktplassere ting på Hardware.no vil jeg ikke ut med av den grunn at man selger ikke noe uten å få betalt for det. Å avvise at man kan tjene penger på det uten å vite hva produktplassering er er rett og slett mangel på kunnskap. Det er i samme gaten som å hevde jorden er flat siden man ikke kan se buen på jordskorpen. Men for all del. ikke la egen uvitenhet stoppe dere fra å poste her inne. Det er underholdning i seg selv.

Du kan jo umulig mene at en teknologiside som lever av teknologi-interesserte skal overleve av produktplassering, snikreklame og derfor vinklinger som favoriserer merker? Å sammenligne dette med lavmåls populærprogram på en TV-kanal som selger sjela si for inntekter er, ja lavmål.

 

Den dagen Tek.no begynner å favorisere merker i fortjenestens navn er det kroken på døra. Det meste av kundegrunnlaget vil forsvinne rett ut døra til andre seriøse aktører. Med en gang linjen er krysset og man ikke lengre kan stole på integriteten så forsvinner kundene.

 

Hva dine andre magiske løsninger på problemet nettside - inntjening er må man nesten bare gjette på. Hvorfor ikke starte en konkurrent og bevise dine ideer? Det må jo være ganske radikalt gode ideer du har, når du er så hemmelighetsfull og fremstiller alle andre som idioter som ikke selv kan tenke ut det...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg trenger ikke å fremstille andre sine meninger som idioter, men påpeker de som ikke forstår hva produktplassering er eller hva det ikke er.

Jeg har heller ikke nevnt at produktplassering skal være eneste inntektskilde, men jeg har påpekt der finnes flere inntektskilder enn bare reklame og abonnement.

 

Kroken på døren for Tek er allerede i gang. kan du komme på en grunn til at en person som kommer inn på Tek sin sider for første gang skal velge å deaktivere sin adblock og eller kjøpe abonnement?

Jeg kan bare svare for meg selv hva jeg gjør når jeg kommer inn på slike sider, det er at jeg går videre å finner mine svar en annen plass. Jeg kan registrere meg for å delta i diverse forum, men å betale for noe som er gratis andre plasser, det gjør jeg bare ikke.

Lenke til kommentar

Når vi startet i IT-bransjen for 25 år siden fantes det en del sånne aviser. (Ikke noe www den gangen, vi annonserte på papir.) Premisset var helt greit: Du betaler oss x tusen kroner, og vi kommer og skriver en artikkel om ditt firma og dine produkter. Du får lese korrektur på det før vi trykker det.

 

Det var en dårlig idé den gangen, og er en dårlig idé idag. Ikke fordi reklameavisen ikke kan tjene penger på det, det var en god del (stort sett ukjente) firmaer som kjøpte seg omtale på den måten. Men fordi de ikke får noen fast leserkrets. Artikkelen leses én gang av et fåtall mennesker - som bare leser den fordi de har fått den gratis - og så går den i glemmeboken. Siden omtalene er kjøpt og betalt så leser man dem ikke igjen, og de som blir omtalt har uansett ikke hverken tid eller råd til å kjøpe flere slike omtaler over kort tid.

 

Det går ikke an å selge produktplassering i et medium som lever av produktomtaler, det ødelegger troverdigheten til mediet. Man må ha et annet primært budskap med mediet, og henge produktplasseringen på. Om James Bond går med Omega Seamaster er det god reklame for Omega, fordi man forbinder JB med luksus og kvalitet. Men i en film om armbåbdsurenes historie ville det være forstyrrende og ødeleggende for troverdigheten om alle medvirkende gikk med Seamastere.

 

På samme måte kan man ha produktplassering i "71 grader nord", fordi produktene ikke er budskapet. Man kan gjøre det samme med sponsing av idrett, fordi prestasjonene er budskapet, ikke produktene. Når Bergans sponser premiene i "TV2 Været" så er det greit, fordi Bergans ikke påvirker været. Men det ville ødelegge troverdigheten helt om man gjorde det samme i "TV2 hjelper deg".

 

Skulle Tek begynne med produkplassering, måtte det altså være produkter de ikke "selger" redaksjonell omtale av. Men hva slags produkter skulle det være? Journalistene i Tek er hyggelige mennesker, men de er ikke James Bond, og Teks lesere er neppe interessert i at sidene fylles opp med referanser til off topic produkter.

 

Det er mulig jeg har oversett noe opplagt disse 25 årene, og det er mulig at ledelsen i Tek og deres eiere ikke har skjønt det. Noen må gjerne fortelle meg hvor jeg tar feil.

 

Jeg har heller ikke nevnt at produktplassering skal være eneste inntektskilde, men jeg har påpekt der finnes flere inntektskilder enn bare reklame og abonnement.

 

Vel, jeg ser altså ikke hvordan produktplassering kan være en inntektskilde overhodet, hvis Tek skal beholde et minimum av troverdighet.

 

Kroken på døren for Tek er allerede i gang.

 

 

I så fall kan du vel bare fortelle hva de burde ha gjort? Det verste som kan skje er jo at de faktisk gjør det, og dermed gir deg rett...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har sagt tidligere i tråden at utgiftene må ned. Tek ansatte kan ikke få 30% lønnsøkning hvert år uten at inntektene øker tilsvarende.

 

En liten måte med produktplassering på HW skal jeg komme med.

F.eks. ved test av skjermkort, så kan det gjøres et poeng av hvilket hardware som er rundt. Denne hardwaren kan glatt selges til høystbydende leverandør (sponsing) uten at det påvirker resultatet til testen av noen grad.

 

Produktplassering i 71 grader nord er mer enn bare utstyr. Det er også hvilke hotell de overnatter på. Disse hotellene betaler for den "reklamen" uten at den oppfattes som reklame. Det eksemplet er ikke direkte oversatt til hardware sin måte å tjene penger på, men det er heller ikke meningen. Jeg har bare kommet en et lite alternativ som finnes.

 

Der finnes flere måter å tjene penger på, men som sagt har jeg ingen interesse av å hjelpe Tek nettverket med inntekter til grådige ansatte.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt tidligere i tråden at utgiftene må ned. Tek ansatte kan ikke få 30% lønnsøkning hvert år uten at inntektene øker tilsvarende.

 

En liten måte med produktplassering på HW skal jeg komme med.

F.eks. ved test av skjermkort, så kan det gjøres et poeng av hvilket hardware som er rundt. Denne hardwaren kan glatt selges til høystbydende leverandør (sponsing) uten at det påvirker resultatet til testen av noen grad.

 

Produktplassering i 71 grader nord er mer enn bare utstyr. Det er også hvilke hotell de overnatter på. Disse hotellene betaler for den "reklamen" uten at den oppfattes som reklame. Det eksemplet er ikke direkte oversatt til hardware sin måte å tjene penger på, men det er heller ikke meningen. Jeg har bare kommet en et lite alternativ som finnes.

 

Der finnes flere måter å tjene penger på, men som sagt har jeg ingen interesse av å hjelpe Tek nettverket med inntekter til grådige ansatte.

 

For det første, det heter kostnader og ikke utgifter, men nok om det.

Hvis journalistene har fått 30% lønnsøkning per år, antar jeg du kan dokumentere det?

 

Jeg har ikke lest alle 56 sidene i denne tråden, men en god del. Ingen har, så langt jeg kan se, kommet med ett eneste godt forslag til alternative inntekter for disse sidene. Produktplassering vil i all hovedsak være tullball i denne settingen, det har flere andre påpekt. Mulig det kan generer noen kroner i enkelte sammenhenger, men det vil uansett ikke kunne erstatte normale annonseinntekter, evt penger fra abonnementer. Dette er ikke et lokalt HW.no problem, men en global utfordring vi ser mange nettbaserte medier sliter med. HW.no er hverken først ute eller bruker spesielt kontroversielle metoder. Enkelte norske aviser, f.eks Fædrelandsvennen, har sogar stengt alle 'gratis'-brukere ute og lagt alt så godt som alt innhold bak abonnement.

 

Du beskylder TEK-ansatte for å være grådige. Hvor plasserer du deg selv som bare skal ha ting gratis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Enkelte norske aviser, f.eks Fædrelandsvennen, har sogar stengt alle 'gratis'-brukere ute og lagt alt så godt som alt innhold bak abonnement.

 

Du beskylder TEK-ansatte for å være grådige. Hvor plasserer du deg selv som bare skal ha ting gratis?

Feil.

 

Fædrelandsvennen har stengt ute gratis-brukerene for alt EGENPRODUSERT innhold. Alle andre artikler som de får fra andre nyhetsider, er åpent for alle.

 

Forskjellen er at Tek.no-nettverket tar betalt for det andre journalister har jobbet med, mens FVN tar kunn betalt for sitt eget innhold.

Så ja, vet ikke hvem som er grådig jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Merko,

 

Uten å skulle dra meg inn på en diskusjon rundt hva FV gjør så er det aller meste av det vi skriver åpent tilgjengelig for alle. Vi har ingen feeds fra NTB, ANB eller andre nyhetsbyråer.

 

Det vi tar betalt for er ekstrasakene våre som er unikt innhold i Norge. Du kan se en oversikt over dem her: www.hardware.no/ekstra. I tillegg tilbyr vi ekstra-abonnentene å lese oss annonsefritt ettersom vi opplverer det er etterspørsel etter en annonsefri versjon av sidene våre. Her er vi, så langt jeg vet, det eneste mediet som har en slik løsning.

 

 

Ha en fin dag videre,

 

Per Øivind

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

For det første, det heter kostnader og ikke utgifter, men nok om det.

Hvis journalistene har fått 30% lønnsøkning per år, antar jeg du kan dokumentere det?

 

Jeg har ikke lest alle 56 sidene i denne tråden, men en god del. Ingen har, så langt jeg kan se, kommet med ett eneste godt forslag til alternative inntekter for disse sidene. Produktplassering vil i all hovedsak være tullball i denne settingen, det har flere andre påpekt. Mulig det kan generer noen kroner i enkelte sammenhenger, men det vil uansett ikke kunne erstatte normale annonseinntekter, evt penger fra abonnementer. Dette er ikke et lokalt HW.no problem, men en global utfordring vi ser mange nettbaserte medier sliter med. HW.no er hverken først ute eller bruker spesielt kontroversielle metoder. Enkelte norske aviser, f.eks Fædrelandsvennen, har sogar stengt alle 'gratis'-brukere ute og lagt alt så godt som alt innhold bak abonnement.

 

Du beskylder TEK-ansatte for å være grådige. Hvor plasserer du deg selv som bare skal ha ting gratis?

 

Lederen fikk en lønnsøkning tilsvarende 10 000 måneder med ekstra abonnement. Det var bare hans økning i fjor.

Om du ikke leser de lnkene som postes i denne tråden, så er du med andre ord ikke interessert i argumentasjonen til de som du er uenige med. da vil denne tråden gå i flere sirkler med det faktum at man må hele tiden vise tilbake til saker som har vært postet før. Regnskapstallen til Tek har vært postet flere ganger her i denne tråden, men her er de enda en gang.

http://www.proff.no/selskap/mediehuset-tek-as/oslo/internettoperat%C3%B8rer/Z0IA3IRR/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Lederen fikk en lønnsøkning tilsvarende 10 000 måneder med ekstra abonnement. Det var bare hans økning i fjor.

Om du ikke leser de lnkene som postes i denne tråden, så er du med andre ord ikke interessert i argumentasjonen til de som du er uenige med. da vil denne tråden gå i flere sirkler med det faktum at man må hele tiden vise tilbake til saker som har vært postet før. Regnskapstallen til Tek har vært postet flere ganger her i denne tråden, men her er de enda en gang.

http://www.proff.no/selskap/mediehuset-tek-as/oslo/internettoperat%C3%B8rer/Z0IA3IRR/

Hvor ser du lønnstall der?

edit: fant de, lønnsutgiftene har gått opp med 14%, men sier ingenting om lønna til de ansatte, heller ikke noe om nye ansatte.

 

Godt mulig lederen gikk opp i lønn, men er det det samme som at alle journalister(alle ansatte?) gikk opp 30%? Kan du evt. vise hvor du ser at alle journalister har gått opp 30% i lønn?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor ser du lønnstall der?

 

Godt mulig lederen gikk opp i lønn, men er det det samme som at alle journalister(alle ansatte?) gikk opp 30%? Kan du evt. vise hvor du ser at alle journalister har gått opp 30% i lønn?

 

Enhver god leder går jo fremfor som et godt eksempel.

Jeg skrev ikke alle ansatte, jeg skrev ansatte. Lederen er ansatt ergo trenger jeg ikke å finne flere med den lønnsøkningen for at min påstand er valid.

At du tolker det til alle ansatte, for stå for din egen regning.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sagt tidligere i tråden at utgiftene må ned. Tek ansatte kan ikke få 30% lønnsøkning hvert år uten at inntektene øker tilsvarende.

Når du skriver "Tek ansatte", i flertallsform, kan man anta at du ikke mener 1 person.

Men, var kanskje skrevet for å krisemaksimere det hele.

De knapt 300 000 ekstra ut er neppe noe som vipper firmaet den ene eller andre veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Siden inntektene steg med 5,5 millioner kroner og resultatet forbedret seg med 4 millioner kan man vel endog si at han hadde fortjent pengene...

 

Det ville i hvert fall jeg synes om jeg var eier.

 

Geir :)

 

5.5 mill mer i inntekt, men resultatet økte bare med 2.35 mill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Likefullt blir det bare 2.3 mill forbedring og ikke 4 mill.

Tek gikk med over 32 tusen i underskudd i uka i 2012. Det er jo bare litt over 3200 abonnementer som skal til for å dekke det inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...