Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trykk f5 og escape, så funker det med adblock. Jeg bruker heller noen sekunder på dette, enn å hviteliste.

 

Hvis dere vil tjene penger på meg, får dere gjøre det gjennom prisguiden (noe dere allerede gjør tipper jeg) og lokal reklame som adblock ikke vil kunne fange opp.

 

I tillegg vil jeg påpeke at selv om jeg ikke er verdifull for hardware.no, så er mange av de som blokkerer reklame nettopp de nerdene som gjør at deres kommentarfelter og forum er verdt å lese. Dette betyr mer penger for dere når folk som ikke blokkerer reklame, er oftere her nettopp på grunn av disse nerdene.

Det er bra å se at andre også har samme oppfatning som meg, og at man også må se på hva brukere her bidrar med i forum og kommentarfelt fremfor å bare tenke at "disse gir ikke reklameinntekter, og er derfor snyltere!". Det er klart at med så mange brukere som det er her, så sitter mange inne med fagkunnskap på forskjellige områder og gir hjelp og råd i forumet, som igjen trekker ferske brukere til Tek-nettverket og holder hjulene i gang.

 

Dessuten er det flere problemer med abonnement enn bare hva det koster i kroner og øre. Med en gang en nettavis ønsker å ta seg betalt 1kr/året, må man i gang med å registrere konto, og logge inn på denne på alle enheter man bruker. Dette er mye mindre brukervennlig enn det er når alt er fritt og åpent. Dessuten er det ikke mulig å sende link til, eller referere til en artikkel man synes er interessant, med mindre man kopierer innholdet, som kanskje ikke vil være lovlig.

 

Det blir også mye lettere for nettavisen å tracke hva hver eneste bruker gjør, og hva som interesserer folk, og dermed føre statistikk på dette. Det at de i tillegg sitter med personlig informasjon om hvem du er ved hjelp av betalingsinformasjonen, gjør heller ikke saken bedre (Tek skal forøvrig ha kudos for å la folk betale med bitcoins, men de forblir vel de eneste). På Tek kan de også knytte dine relativt "anonyme" ytringer opp mot deg som person når du skriver i forumet eller kommentarfeltet om du har betalt for ekstra. Man kan derfor ikke lengre ytre hva man vil, med mindre man kunne stått frem offentlig med sitt eget fulle navn og sagt det samme, og det som skjer da er at man må tenke mer nøye gjennom det man sier. Noen vil kanskje mene at dette er en fordel, men jeg synes det er mer en trussel mot dem som på en dårlig dag skriver noe idiotisk på impuls, og angrer på det etterpå. Man må tenke på at det man skriver her, kan bli stående her i flere titalls år, og verden trenger ikke da å være den samme som den er nå.

 

Jeg tenker litt lengre enn det jeg tror mange andre som har talt "for" reklame og ekstra i denne tråden gjør, for problemet er nemlig mye større enn bare hvem som ser reklame og ikke, og hvor mye ekstraabonnement koster. Kostnad og reklame er bare overflaten av problemet, og folk må lære seg å tenke litt lengre frem i tid, og se tendenser til trender som ikke gagner brukerne, og sette foten ned når det er nødvendig. Jeg synes at mange her har vært veldig naiv og bare funnet seg i endringene som har skjedd, uten å tenke over de langsiktige konsekvensene, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På Tek kan de også knytte dine relativt "anonyme" ytringer opp mot deg som person når du skriver i forumet eller kommentarfeltet om du har betalt for ekstra. Man kan derfor ikke lengre ytre hva man vil, med mindre man kunne stått frem offentlig med sitt eget fulle navn og sagt det samme, og det som skjer da er at man må tenke mer nøye gjennom det man sier. Noen vil kanskje mene at dette er en fordel, men jeg synes det er mer en trussel mot dem som på en dårlig dag skriver noe idiotisk på impuls, og angrer på det etterpå. Man må tenke på at det man skriver her, kan bli stående her i flere titalls år, og verden trenger ikke da å være den samme som den er nå.

 

Hei

 

Jeg er helt enig i at anonymitet har en verdi, og vi har derfor gjort det umulig å identifiserere brukere. All betaling for Ekstra skjer gjennom en tredjepart (DIBS, Paypal eller Bitpay), som håndterer kredittkort og personlige opplysninger. Den eneste informasjonen vi i Mediehuset Tek lagrer om hver bruker er epostadressen og IP-adressen du registrerer deg fra. Det er med andre ord ingen måte for oss å vite hvem du er i virkeligheten, verken før eller etter du betaler for Ekstra-abonnement hos oss.

 

(Om man ønsker å være helt anonym ovenfor Mediehuset Tek, er det for øvrig viktig å unngå å koble Facebook-kontoen sin til Diskusjon.no-kontoen.)

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

 

Vi forbedret auto-innloggingen den 5. november med ytterligere en justering den 11. november. Nå setter vi en cookie ved pålogging som varer i 30 dager, og som automatisk sørger for å logge deg inn direkte neste gang du besøker nettstedet. De fleste kommentarene du viser til er postet før vi gjorde denne forbedringen, men hvis noen har oppdatert informasjon som viser at dette fortsatt ikke fungerer slik det er tenkt vil vi veldig gjerne høre om det.

 

Vi får vel se da. Nettopp åpnet et Ekstramedlemskap igjen, så da forventer jeg å kunne lese alle artikler med adblock aktivt og uten at jeg må logge inn på hvert enkelt domene i nettverket.

Lenke til kommentar

Dessuten er det ikke mulig å sende link til, eller referere til en artikkel man synes er interessant, med mindre man kopierer innholdet, som kanskje ikke vil være lovlig.

 

Vet ikke hvordan det fungerer her, men på Aftenposten er det løst slik at folk som kommer til artikler direkte fra sosiale medier/diskusjonsforum visstnok får lese den artikkelen, selv om de ikke abonnerer selv.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg er helt enig i at anonymitet har en verdi, og vi har derfor gjort det umulig å identifiserere brukere. All betaling for Ekstra skjer gjennom en tredjepart (DIBS, Paypal eller Bitpay), som håndterer kredittkort og personlige opplysninger. Den eneste informasjonen vi i Mediehuset Tek lagrer om hver bruker er epostadressen og IP-adressen du registrerer deg fra. Det er med andre ord ingen måte for oss å vite hvem du er i virkeligheten, verken før eller etter du betaler for Ekstra-abonnement hos oss.

 

(Om man ønsker å være helt anonym ovenfor Mediehuset Tek, er det for øvrig viktig å unngå å koble Facebook-kontoen sin til Diskusjon.no-kontoen.)

Så dere kan ikke linke opp eposten mot navn og addr med denne databasen?

imqblw.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke sidene under TEK-nettverket være jobbrelatert? Tester og en sniktitt på diverse duppedingser er klart viktig når man skal selge eller hjelpe kunden.

Det var ikke deg jeg svarte. Les innlegget jeg svarte på.

 

Sorry, ser i ettertid at du har korrigert.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

attachicon.gifjævlig irriterende.png

 

Ekstremt irriterende. Adblock er whitelistet for gamer.no domenet. DoNotTrackMe og Ghostery er satt på pause. Chrome Version 31.0.1650.57 m

Etter å ha spammet ctrl+f5 fikk jeg opp siden for å delta i julekalender konkurransen, etter at jeg trykte send så kom den dritten igjen.

 

Har du flere plugins i tillegg til disse? Det kan være at det er plugins som blokkerer annonser uten at du er klar over det.

 

Kan du prøve å deaktivere en og en plugin helt og se om det er en av dem som trigger det?

Lenke til kommentar

På Tek kan de også knytte dine relativt "anonyme" ytringer opp mot deg som person når du skriver i forumet eller kommentarfeltet om du har betalt for ekstra. Man kan derfor ikke lengre ytre hva man vil, med mindre man kunne stått frem offentlig med sitt eget fulle navn og sagt det samme, og det som skjer da er at man må tenke mer nøye gjennom det man sier. Noen vil kanskje mene at dette er en fordel, men jeg synes det er mer en trussel mot dem som på en dårlig dag skriver noe idiotisk på impuls, og angrer på det etterpå. Man må tenke på at det man skriver her, kan bli stående her i flere titalls år, og verden trenger ikke da å være den samme som den er nå.

Jeg er av den oppfatning at hvis man ikke kan stå for det man sier, så bør man vurdere om man skal skrive noe i det hele tatt. På dette forumet er man uansett gjemt bak et nick/psuedonym. Man skal uansett huske på at man er ansvarlig for hva man selv ytrer.

I enkelte fora er det imidlertid noen temaer som er så personlige at man gjerne kan bruke totalt anonym bruker, men det bør være veldig begrenset i omfang.

Det var litt på sida og ikke ment som kritikk til deg personlig, dette er en liten kjepphest for meg. Har diskutert altfor mye mot helt anonyme på andre fora, og diskusjoner blir på et helt annet og ekstremt rævva nivå med total anonymitet.

Lenke til kommentar

 

Har du flere plugins i tillegg til disse? Det kan være at det er plugins som blokkerer annonser uten at du er klar over det.

 

Kan du prøve å deaktivere en og en plugin helt og se om det er en av dem som trigger det?

Samme nettleser(med plugins) på jobb, kan ikke huske å ha hatt problemet her.

Lenke til kommentar

Hei

 

Reklamen lastes ikke i iframes, men alt innholdet lastes via javascript fra et eksternt nettsted. Jeg vet ikke hvordan content block-en din fungerer, men kan det være at den nekter disse forespørslene å bli kjørt?

1) Jo, tenk dere har reklame som lastes i iframes, for jeg åpnet firefox isteden (der har jeg ingen plugins eller adblock) og da kom reklame opp på artikkelen (på hw.no). Jeg brukte inspect element og en av dem var i en iframe med adresse ads.tek.no/.....

 

Om den lastes av et script eller ikke er vel knekkende likegyldig. Spørsmålet er om scriptet setter inn en iframe eller ikke. Svaret er: ja, det gjør det. Teoretisk sett betyr dette at hvis man ikke whitelister ads.tek.no så kan man ende opp med å blir stengt ute.

 

2) Hvorvidt dette er problemet kan jeg ikke svare på, og hw.no er ikke så viktig for meg at jeg er interesert i å feilsøke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Jo, tenk dere har reklame som lastes i iframes, for jeg åpnet firefox isteden (der har jeg ingen plugins eller adblock) og da kom reklame opp på artikkelen (på hw.no). Jeg brukte inspect element og en av dem var i en iframe med adresse ads.tek.no/.....

 

Om den lastes av et script eller ikke er vel knekkende likegyldig. Spørsmålet er om scriptet setter inn en iframe eller ikke. Svaret er: ja, det gjør det. Teoretisk sett betyr dette at hvis man ikke whitelister ads.tek.no så kan man ende opp med å blir stengt ute.

 

Det stemmer at noen annonser kan lastes i en iframe. Dette er opp til hver enkelt annonse og måten den blir levert på.

 

Vi laster ikke annonsene i iframes som standard, men hvis vi får levert ferdig kode til annonsesystemet fra en tredjepart kan det være at den oppretter en iframe,

 

Angående annonsen fra ads.tek.no, så er det en internannonse for Prisguide som vi kjører. Den er et eksempel på en annonse hvor det er lagt inn html-kode med iframe i annonsesystemet.

 

Beklager at jeg var upresis i sted, men i hovedsak lastes ikke annonsene i iframes.

Lenke til kommentar

For en del, er det enklere å bare gå rundt hele problemet. Enten å ikke lese på sidene, eller sperre for reklamene og scriptet som trigger.

Jeg må innrømme at jeg tidvis er innom og leser en eller annen artikkel, men siden de har sperret for både det ene og det andre, så det ikke er nok å ha adblock åpent, har jeg sperret for alt i stedet.

 

Aftenposten brukes som eksempel på at flere og flere går i samme retning, men aftenposten har i det minste gått for en løsning som ikke straffer store deler av sine lesere, og ikke minst, fungerer som tenkt.

Jeg tror tek.no hadde vært tjent med å beholdt adblock sjekken de startet med, og ignorert de få som gikk rundt denne sperren. I stedet for å jakte på de som lurte seg unna, og med det, også straffe mange "lovlydige" brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...