Gå til innhold

Sony Xperia Z1 - Sonys flaggskip høsten 2013


Simkin

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst på denne mobilen kjenner jeg. Men håper noen kan svare meg på disse litt konkrete spørsmålene:

 

- Er det mulig å ha oppe to programmer samtidig på skjermen? Dette tviler jeg på fordi jeg har inntrykket av at det bare er Samsung telefoner som kan dette.

- Har den funksjonen Wi-Fi hotspot?

- Er batteriet egentlig bra, altså holder den en hel dag med tung bruk?

- Hvor stort er problemet med innsynsvinkelen på skjermen egentlig synes dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst på denne mobilen kjenner jeg. Men håper noen kan svare meg på disse litt konkrete spørsmålene:

 

- Er det mulig å ha oppe to programmer samtidig på skjermen? Dette tviler jeg på fordi jeg har inntrykket av at det bare er Samsung telefoner som kan dette.

- Har den funksjonen Wi-Fi hotspot?

- Er batteriet egentlig bra, altså holder den en hel dag med tung bruk?

- Hvor stort er problemet med innsynsvinkelen på skjermen egentlig synes dere?

 

- Jeg har ikke fått til å ha oppe 2 fulle programmer på samme tid, kun "småprogrammer" som Sony har, det er et lite knippe innebygde apper som er småprogrammer, ellers kan flere widgeter lages om til slike småprogrammer. Disse holder seg over andre ting og kan minskes ned til ikonstørrelse.

 

- Ja, den har Wifi hotspot, såfremt du faktisk mener flyttbar Wifi-Sone.

 

- For min del holder batteriet (NESTEN!) en dag med tung bruk, jeg klarte knekke det i 23-tiden når jeg så på NetFlix i appen til jobb (Ca 35min med streaming) og surfet mye i løpet av dagen. Det var uten displaylys, staminamode på, mobildata aktivert hele dagen ( deaktivert pga stamina) , bluetooth aktivt 3-4 timer med lyd i 3 av de. Så, det pleier akkurat holde en hel dag for min del. Da stod jeg opp 06:00.

 

- Innsynsvinkelen er et minimalt problem for min del da jeg ikke har så mange venner ( det er eneste argumentet jeg har hørt folk bruke for den, at man ikke kan vise ting til venner :p) å dele ting med.

Når jeg bruker den selv så ser jeg i enkelte vinkler at fargene blir litt blassere, men dette er mer når telefonen er på lomma på vei opp til rett synsvinkel osv.

Så, jeg syntes ikke det er et problem.

Endret av Alejoz
Lenke til kommentar

Nei, synes ikke den er snappy nok.

 

Tror jeg bytter den.

 

Går ut fra at det var ironi?

 

For å utdype litt, så er det kanskje Sony-skallet jeg ikke liker.

 

Må liksom hele tiden bruke akkurat _litt_ mer trykk/bevegelse/swipe enn forventet for å oppnå ønsket funksjon.

 

Altså f.eks for å gå sideveis, så må tommelen beveges bittelitt mer enn man forventer for å oppnå bevegelse og dermed så oppfattes mobilen som "treg"...

 

Litt tilvenning så kommer det seg kanskje, men snappy er den ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 4 forskjellige magnetiske kabler/adapter på ebay og netimes.com for å slippe å åpne luken hver gang jeg skal lade når den ikke står i dock.

 

Har fått to av de i dag.

 

1M/ 39.37" Magnetic USB Charge Cable for Sony Xperia XL39H Z1 L39h Black

Denne kan jeg ikke anbefale. Vanskelig å få den til å lade selv om telefonen ligger stille. Helt umulig å bruke telefonen mens den lader.

 

New Magnetic Connector to Micro USB Charger Adapter for Sony Xperia Z Ultra / Sony Xperia Z1 (Black)

Denne funker mye bedre. Får kontakt med telefonen med en gang. Magneten sitter bra. Kan bruke telefonen mens kabelen sitter i hvis man støtter kabelen litt. I landskapsmodus holder det at kabelen henger rett ned. Kan anbefales.

 

Oppdaterer senere med erfaringer med de to andre.

Hot Sale Magnetic USB Charging Charge Cable for Sony Xperia XL39H Z 1M / 39.37"

Sync Magnet Data Charging To Micro USB Adapter For Sony XPERIA Z1 i1 L39H CM

Lenke til kommentar

En ting er sikkert. LG G2 er mer snappy! Hatt Note 3, Sony Z1 og nå LG G2 i løpet av de siste tre ukene.

 

Byggekvaliteten til Z1 er overlegen men skjermen er fremdeles litt for dårlig med tanke på innsynsvinkel.

Hadde de gjort noe med det samt mindre bezel så hadde den vært fantastisk.

 

LG G2 er, etter min mening, den beste uten tvil. MEN savner kvaliteten og tyngden. Der er den helt suveren

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LG G2 tar heller ikke minnekort. Er selv meget fornøyd med Z1 da den er rask og responsiv gjennom hele UI. Den siste oppdateringen (257) gjorde skjerm og kamera bedre og nye oppdateringer vil forbedre ting ytterligere. Alt i alt er dette en meget god tlf og for meg en velkommen forandring (spes at den er vanntett og det er første gang jeg tar med en tur i regnet uten å ha tlf i en pose) da jeg i hovedsak har hatt alle Samsung modeller siden Galaxy S. Har og en Note 3 som jeg vurderer å selge da forandring som kjent fryder.

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg for kameraet, få mobiler tar bedre bilder, hva mer kan du ønske deg ?

 

Skulle kanskje bladd et par sider tilbake før jeg kommenterte, de er jo ikke så aller værst. Husker bare jeg så noen rett etter lansering som var lite imponerende, men det kan kanskje ha vært en kombinasjon mellom brukerfeil og dårlig lyssetting?

Lenke til kommentar

Er det mulig å få en sammenlikning av kameraet før og etter oppdateringen?

 

Det er forsåvidt det største ankepunktet for min del. Jeg har lite lyst til å gi 5000kr for en mobil hvor kameraet ikke henger helt med.

Bilde/videoeksempler er også det jeg lurer på.

Sitter her fortsatt med Nokia 808 "pureview", som sikkert fremdeles er den telefonen med best kamera. Men, jeg savner fryktelig android.

Bilde (og video) eksempler med zoom etc. Der er jo 808 helt rå.

Jeg kan sikkert godta en bitte liten reduksjon i kamerakvaliteten. Men er altså bekymret for at den (selv om Z1 er beste med android) blir for stor.

Er det forresten noen andre som har hatt 808 og gått til Xperia Z1?

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Bilde/videoeksempler er også det jeg lurer på.Sitter her fortsatt med Nokia 808 "pureview", som sikkert fremdeles er den telefonen med best kamera. Men, jeg savner fryktelig android.Bilde (og video) eksempler med zoom etc. Der er jo 808 helt rå.Jeg kan sikkert godta en bitte liten reduksjon i kamerakvaliteten. Men er altså bekymret for at den (selv om Z1 er beste med android) blir for stor.Er det forresten noen andre som har hatt 808 og gått til Xperia Z1?

Jeg har hatt begge, men jeg er ikke så opphengt i uvesentlige detaljer. Begge tar gode bilder, jeg fikk aldri noe wow feeling av 808 ( til det var heleheten til 808 for dårlig ) å z1 tar veldig gode bilder og er den desidert beste android telefonen jeg har hatt

Husker zoomen på video til 808 var god og lydopptaket fra f.eks konserter var i toppen, ellers savna jeg aldri den da jeg solgte den

Lenke til kommentar

Jeg har hatt begge, men jeg er ikke så opphengt i uvesentlige detaljer. Begge tar gode bilder, jeg fikk aldri noe wow feeling av 808 ( til det var heleheten til 808 for dårlig ) å z1 tar veldig gode bilder og er den desidert beste android telefonen jeg har hatt

Husker zoomen på video til 808 var god og lydopptaket fra f.eks konserter var i toppen, ellers savna jeg aldri den da jeg solgte den

Har du/dere sett denne artikkelen:

Her sammenligner man flere telefoner.

Legg f eks merke til videoeksemplene nede i artikkelen, der man sammenligner de forskjellige kameratelefonenen på video.

Jeg har sett de flere ganger og gjort et tilsvarende opptak med min Nokia 808.

Den er veldig, veldig, MYE bedre?

Altså ikke bare marginalt.

Så her blir jeg veldig usikker, for 808 er supert kamera. men mangler altså androidfunksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Du glemte linken?

Ja, selvfølgelig.

Det er det med 2 tanker i hodet (driver med flere ting her)

Men mente denne:

 

http://www.dinside.no/923690/hvilken-mobil-har-det-beste-kameraet

 

Videoeksemplene litt nede på siden.

Jeg legger f eks merke til at min 808 har mye raskere og bedre fokus under zoom.

Klarheten (oppløsningen) i opptakene er mye bedre.

Uteopptakene har mye bedre klarhet i f eks bladene på trær etc.

Det var så stor forskjell at jeg syntes det var litt rart....

(Ja. Har sett på originalfilen)

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig.Det er det med 2 tanker i hodet (driver med flere ting her)Men mente denne:http://www.dinside.no/923690/hvilken-mobil-har-det-beste-kameraetVideoeksemplene litt nede på siden.Jeg legger f eks merke til at min 808 har mye raskere og bedre fokus under zoom.Klarheten (oppløsningen) i opptakene er mye bedre.Uteopptakene har mye bedre klarhet i f eks bladene på trær etc.Det var så stor forskjell at jeg syntes det var litt rart....

Skjønner ikke hva htc noe gjør oppi teten, den var jeg skuffa over da jeg hadde den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...