Gå til innhold

Kommentar: ? Når vil Nokia begrave Windows Phone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nokia er størst på en liten men voksende plattform, å gå for android vil umiddelbart gjøre dem minst på en diger plattform.

 

Hvordan går det med HTC for tiden?

 

Morsomt at du trakk inn HTC i den settinga... HTC dominerte jo Windows-plattformen akkurat som Nokia gjør nå, og de leverer fortsatt på Windows-platformen. Så ja, hvordan går det med HTC for tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spår at om ett år, i august 2014, så vil Ubuntu touch ha minst like stor markedsandel på telefoner som WP. Bokmerk denne spådommen i kalenderen din så sjekker vi hvordan det går.

Ha-ha! Jeg tror du tar fullstendig feil. Kommentaren er bokmerket og det skal bli en glede å se at Ubuntu Touch ikke lenger er i live. :-)

Lenke til kommentar

Har prøvd Samsung og HTC i tillegg til Nokia Lumia 800 og nå 920. Nokia er den eneste som lager gode Windows-telefoner. Eneste ankepunktet er høy vekt på Lumia 920 og at konen min tar nok bedre bilder med sin Nokia S8. Ellers er det en fortreffelig telefon. Manglene på APP'er må i hovedsak være knyttet til å bruke telefonen som leketøy, mangler ikke noen. Håper dette OS'et får et langt liv med god utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror Microsofts Stephen Elop er siste mann som ønsker å forlate det synkende WP-skipet. Det er vel bare et spørsmål om tid før han blir kastet av skuta.

 

Definisjonen av synkende er vel strengt tatt en av to ting. Enten at man selger færre enheter år til år, eller at man har fallende markedsandeler år til år.

 

Windows Phone har positiv utvikling på begge disse feltene.

iOS derimot har kun positiv utvikling på den første.

 

Per definisjon er da WP en liten båt som fint puter rundt, og iOS et synkende skip, selv om jeg har liten tro på at det går til buns med det første selv om det lekker litt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I år har jeg benyttet en S3, en iPhone 4s og en Ativ S. Gjett hvilken jeg benytter daglig. S3'en er solgt, 4S'en er kastet i en skuff og da gjenstår altså min kjære Ativ S. Jeg savner strengt tatt ingen apper (jeg spiller wordfeud, leser rss, litt random games, epost og diverse dokumenter). I tillegg flyter den svært bra, barna har barnehjørnet så de kan leke med telefonen når de vil uten at jeg trenger å bekymre meg, store krever kun passord når jeg faktisk kjøper noe som koster penger, og batteritiden oppleves som bedre enn både ios og android. Jeg fikk tak i en Lumia 800 til min gamle mor, som var teknofob. Hun tar nå bilder, sender mms og epost uten noen problemer. Så det er for meg strengt tatt uforståelig hvorfor "ingen" liker wp. Virker som om det er en gjengs oppfatning at dette skal være dårlige greier, noe som ikke blir bedre av slike artikler.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nokia er størst på en liten men voksende plattform, å gå for android vil umiddelbart gjøre dem minst på en diger plattform.Hvordan går det med HTC for tiden?
Morsomt at du trakk inn HTC i den settinga... HTC dominerte jo Windows-plattformen akkurat som Nokia gjør nå, og de leverer fortsatt på Windows-platformen. Så ja, hvordan går det med HTC for tiden?

 

Der riktig at de også har noen Windows enheter, det var tross alt på Windows Mobile plattformen HTC vokste seg "store".

 

De begynte imidlertid med Androide mobile ganske tidlig, og har laget flere gode enheter der, og det er også der de har hovedfokuset, til tross for et par tre WP7 og 8 mobiler mellom slagene.

 

Poenget er imidlertid at HTC som en langvarig aktør i android markedet ikke gjør det veldig bra. Vi kan også bruke Sony som et eksempel. Sony har laget meget gode enheter den siste tiden, men fremdeles er salget langt unna det man kunne håpt. Altså, det er ingen automatikk i at Nokia vil gjøre det bedre på android.

 

Jeg snakker mye med forbrukere, og at det er noe som heter OS, og at dette er likt eller forskjellig på forskjellige mobiler har de ingen formening om. Jeg har en Ativ-S, men fåtallet har noen peiling på at denne er forskjellig fra andre Samsung mobiler, eller at disse kjører android. Folk flest snakker ikke OS, men merkenavn de har hørt om. Per i dag er Samsung det man skal ha, og Galaxy er et hett navn.

 

Dette ser man også på TV'er, hvor Samsung langt i fra er best i dag. Like vel er det Samsung TV folk i dag skal ha. Selv om de fleste av modellene per dags dato grenser opp mot dårlige sammenlignet med de bedre modellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sony har laget meget gode enheter den siste tiden, men fremdeles er salget langt unna det man kunne håpt. Altså, det er ingen automatikk i at Nokia vil gjøre det bedre på android.

 

Det siste jeg hørte fra Sony var at de fortsatt hater forbrukere, så min boikott av dem fortsetter.

 

Det er naturligvis, og heldigvis, ingen automatikk i at Nokia vil gjøre det bedre på Android. Men spørsmålet jeg stiller meg selv er "Kunne Nokia ha solgt 10 millioner telefoner på Android-plattformen", og svaret virket åpenbart for meg. In a flash. Det finnes utallige Android-eiere som har erfaring med at Nokia lager solid hardware.

 

Jeg synes ikke det er en selvfølge at Nokia må dumpe Windows Phone, altså. Jeg synes det er en selvfølge at de deltar på det desidert største markedet: 70%-markedet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Årets safeste eksperiment måtte være hvis Nokia lagde BÅDE WP8 og Android telefoner, og deretter lot markedet bestemme hva som solgte. Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, Nokias Lumia-telefoner er rene lammekjøttet å ta i.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe dårlig med Windows Phone og Nokia, men det er nesten ingen som vil prøve det når det faktisk er bra.

Jeg tror du har fat i det helt centrale her!

 

Vi er en mængde mennesker der har 'brændt' fingrene på en telefon med det voldsomt ustabile 6.1, og da de så lavede en stort set identisk 6.5, og en 7'er der ikke løste det basale, ja så har jeg i hvert fald ikke rigtigt lyst til at prøve 8'eren, men venter på WP 9.x, 10.x eller 11.x før jeg har lyst til at prøve igen.

 

Og udover at ikke selv ville eksperimentere foreløbigt, så har jeg råbt og skreget så grimt om det til folk omkring mig at de heller ikke vil - og hvis andre har gjort tilsvarende, ja så kæmper MS simpelthen stejlt opad bakke.

...Og det er helt uanset om WP8 objektivt set er fantastisk eller elendigt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I år har jeg benyttet en S3, en iPhone 4s og en Ativ S. Gjett hvilken jeg benytter daglig. S3'en er solgt, 4S'en er kastet i en skuff og da gjenstår altså min kjære Ativ S. Jeg savner strengt tatt ingen apper (jeg spiller wordfeud, leser rss, litt random games, epost og diverse dokumenter). I tillegg flyter den svært bra, barna har barnehjørnet så de kan leke med telefonen når de vil uten at jeg trenger å bekymre meg, store krever kun passord når jeg faktisk kjøper noe som koster penger, og batteritiden oppleves som bedre enn både ios og android. Jeg fikk tak i en Lumia 800 til min gamle mor, som var teknofob. Hun tar nå bilder, sender mms og epost uten noen problemer. Så det er for meg strengt tatt uforståelig hvorfor "ingen" liker wp. Virker som om det er en gjengs oppfatning at dette skal være dårlige greier, noe som ikke blir bedre av slike artikler.....

 

Har prøvd det meste av mobil OS selv, utenom IOS, og har havnet på Lumia 920 med WP8. Er meget fornøyd og har i likhet med deg fått over gamlemor på WP8. Hun gikk fra en "ikke smart telefon" til Samsung Ativ-S. Her har jeg lagt opp de programmene hun bruker på startskjermen og syncing av epost, bilder og dokumenter til Skydrive. Så har hun kjøpt seg ett Windows 8 nettbrett i tillegg. Så nå synces bilder i skyen mot nettbrett og telefon og hun får opp alle bildene av barnebarna og får videresendt disse og lagret nye bilder. Hun er kjempefornøyd og syns ikke dette er tungvindt da grensesnittet er ganske så likt.

 

For min del trenger jeg ikke noe kraftigere maskinvare, selv om jeg er godt over gjennomsnittet tung/avansert bruker, men litt flere av "standard appsene" og litt bedre QA på ett par av disse så er jeg happy.

 

Skal dog bli interresant å se hvordan WP 8.1 oppdateringen som skal komme i løpet av året blir. Da støttes det bla høyere oppløsning samt flere kjerner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tror alle at alt som skal til for Nokia er å putte Android på enhetene og så renner pengene inn? For alle andre enn Samsung går jo ikke det så bra for tiden. Og hva ville skilt Nokia fra de andre?

Bortset fra i USA er Nokia stadig et 'stort navn' i stort set hele verden, og stadigt meget meget store på markedet for 'simple' telefoner. Så jeg tror rigtigt mange ville give nye Nokia telefoner der ikke var infic... øh installeret med windows en chance. Jeg ville fx helt klart.

Udover deres 'navn' er der jo også deres kameraer, som mange taler ganske pænt om. (At jeg så personligt ser alle mobil-kameraer som en nødløsning, der kun duer i godt lys, er jo en anden snak)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor tror alle at alt som skal til for Nokia er å putte Android på enhetene og så renner pengene inn? For alle andre enn Samsung går jo ikke det så bra for tiden. Og hva ville skilt Nokia fra de andre?

I første omgang bør de stoppe at pengene renner ut i strie strømmer. Android kan gi de to ben å stå på fremfor ett, altså lavere økonomisk risiko og mer fleksibilitet.

 

Nokia skiller seg ut med noen knakende bra kameraer og spreke design.

 

Nokias satsing på bare WP blir som om en bilprodusent skulle bestemt seg for å utelukkende selge vankelmotor i sine biler og håpe på at det er framtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor tror alle at alt som skal til for Nokia er å putte Android på enhetene og så renner pengene inn? For alle andre enn Samsung går jo ikke det så bra for tiden. Og hva ville skilt Nokia fra de andre?

 

Brand. I motsetning til HTC, ZTE, Huawei, Oppo, etc, så har Nokia et verdenskjent brand som har vært "up there" sammen med Coca-Cola og de helt store.

 

Build Quality. Nokia har tapt et massivt antall kunder siden 2011. Men nesten alt dette er relatert til opplevelse av buggy, gammeldags eller ikke-attraktivt operativsystem. I alle leire finner du tidligere Nokia-kunder som synes at Nokia lager solid, god hardware. Mange av disse sitter nå på telefoner som IKKE oppleves som solide, gode telefoner, og persepsjonen om at Nokia lager solide mursteiner.

 

Jeg sier ikke at Nokia ikke har noen utfordringer. Jeg sier at mange folk fortsatt sitter med inntrykket at Nokia er gode på å presse sammen plast og metall til telefoner. "Scandinavian Quality". Det trenger ikke engang ha rot i virkeligheten. Det er solgt millioner på millioner med Nokia-telefoner, folk har vokst opp med dem.

 

Det største smarttelefonsegmentet i verden er ikke USA, Asia eller Europa. Det største smarttelefonsegmentet er Android-telefoner. Nokia har boikottet det markedet. Men det er mange der som kunne tenkt seg å kjøpe/teste hardware fra Nokia. Her på kontoret tenker jeg at tre av tre ville seriøst vurdert Nokia m/ Android. Én ville avskrevet dem med mindre de er cutting edge på hardware, en ville garantert kjøpt, og selv ville jeg ha vurdert det der og da, mye avhengig av pris. Og Samsung er ikke enerådende i dag heller. Igjen fra mitt lille kontrollutvalg, har vi gått fra 2/3 med SIII til 0/3 med Samsung. Ingen av oss har samme merke nå, ingen av oss har samme merke som forrige gang. Vi vurderer Samsung-telefoner men er ikke vokst opp med dem og har ikke lojalitet.

 

Nokia vokste vi opp med.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...