Gå til innhold

Kommentar: ? Når vil Nokia begrave Windows Phone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Windows Phone i et drøyt år, og er svært fornøyd med OS'et. Har tidligere erfaring med Android, men er ikke fristet til å bytte fra WP. Denne "rådgiverens" artikkel antas å være en del av et betalt oppdrag for å sverte Nokia og WP. Kanskje er det kameramobilen Lumia 1020 som skremmer noen? Ser iallfall fram til denne når den kommer i norske butikker senere i høst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv en høj markedsandel er jo ingen garanti for levedygtighed. Nok har Android 80%. Men mon ikke det samme gjaldt Symbian for fem-ti år siden? Og det er jo i praksis helt dødt nu...

Det væsentligste for overlevelsen er om et system følger med tiden.

 

Nokia holdt jo alt alt alt for længe fast i at man ikke behøvede en skærm med mere end 3/4 VGA (360 x 640 pixels), og tror det egentligt var det der hægtede dem af smartphone-ræset.

 

Men efter Symbian, så nåede de da at have et par yderst spændende forsøg med fx N9 og N950 (som almindelige dødelige desværre ikke fik lov til at købe), men de blev jo myrdet af Elop & co selv, der insisterede på at alt skulle være WP.

 

...Og hvem tænker i dag på at Nokia var ret langt fremme på beatet med hvad der dengang blev set som en tablet i begyndelsen af 2007 med N800, og ren touch telefon som 7700 helt tilbage i 2003...

Lenke til kommentar

Nedturen for HTC begynte vel rundt 2010, da de kom med første Android telefon.

Du har virkelig fulgt med. Var vel heller da oppturen begynte for HTC. Dårlig markedsføring er grunnen til at de nå sliter, om det var Android som var problemet så ville det vel ikke gått så bra for Samsung, ville det vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har virkelig fulgt med. Var vel heller da oppturen begynte for HTC. Dårlig markedsføring er grunnen til at de nå sliter, om det var Android som var problemet så ville det vel ikke gått så bra for Samsung, ville det vel?

Mja deres optur begyndte vel noget før, med fx "HTC Diamond" og varianter, der var ganske succesfulde grundet hvad der dengang var top notch hardware - og det var faktisk windows telefoner (W6.x).

Lenke til kommentar

Men mon ikke det samme gjaldt Symbian for fem-ti år siden? Og det er jo i praksis helt dødt nu...

Det væsentligste for overlevelsen er om et system følger med tiden.

 

Melkekua Symbian ble skutt av eieren i februar 2011. Iphone kom i 2007. Symbian var største smarttelefon-OS helt til 2011. Fra 2007 til 2011 gikk markedsandelen til Symbian ned mens antall salg gikk opp. Symbian har aldri vært så populært som i 2010-2011, målt i antall mennesker som kjøpte en telefon med Symbian.

 

Helt siden 2007 ble det sagt, mye med rette, at Symbian ikke fulgte med i tiden. Jeg kan ikke se sammenheng mellom denne påstanden og antall salg. Det jeg derimot ser er en direkte sammenheng mellom Elops offentliggjøring av Symbians død, og Symbians raskt følgende død.

 

Men efter Symbian, så nåede de da at have et par yderst spændende forsøg med fx N9 og N950 (som almindelige dødelige desværre ikke fik lov til at købe), men de blev jo myrdet af Elop & co selv, der insisterede på at alt skulle være WP.

 

...Og hvem tænker i dag på at Nokia var ret langt fremme på beatet med hvad der dengang blev set som en tablet i begyndelsen af 2007 med N800, og ren touch telefon som 7700 helt tilbage i 2003...

 

Jeg. Mine eneste Nokia-devices gjennom tidene er en N810 og en N900. Da jeg tilfeldigvis oppdaget N810 på eBay, ble jeg sjokkert, fordi på det tidspunktet måtte jeg lide meg til internett-tilgang med en Windows Mobile 6.0-telefon. Ytterst skuffet over at jeg i dag må velge mellom Windows Phone og Android 4.

 

Det er rett å si at Elop tok livet av Maemo/MeeGo selv etter stor interesse og raving reviews. Men til Elops forsvar - og ikke sitér meg på dette - trenerte Nokia internt selv utviklingen av disse. Det var stor intern motstand mot at Maemo/Noe som Helst skulle ta over for Symbian. Og de som utviklet produkter basert på dette var ikke nok på hugget. Tenk på hvor lang tid det gikk fra Nokia Internet Tablet 770 (2005) til den første ikke-entusiast Maemo-telefonen Nokia N9 (2011). Det var hele tiden planen at Maemo skulle bli et system for smarte devices, men det tok altså 6 år før de nådde massemarkedet, og selv da holdt de igjen tilgangen siden det allerede var bestemt at MeeGo skulle droppes uansett salgstall.

 

Nokia hadde muligheten med Maemo, men de tok ikke sjansen til å satse og hadde ikke noe momentum what so ever. Dessverre, jeg hadde gjerne byttet inn min Android-telefon i en tenkt Nokia ¹

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 


.
.
Helt siden 2007 ble det sagt, mye med rette, at Symbian ikke fulgte med i tiden. Jeg kan ikke se sammenheng mellom denne påstanden og antall salg. Det jeg derimot ser er en direkte sammenheng mellom Elops offentliggjøring av Symbians død, og Symbians raskt følgende død.
.
.

Ganske enig, min kommentar var mere et svar til de der skriver om at Android har 80%. Ville bare understrege at høj markedsandel ingen garanti er for lang levetid.
Og helt klart det var Elop&Co der aktivt myrdede Symbian og Meamo/MeeGo.
For selvfølgelig vil folk ikke købe en Symbian-telefon når bossen for foretagenet offentligt siger at Symbian er noget skrammel de vil aflive, og helt det samme skete jo med N9.
Må indrømme at jeg hele tiden har opfattet at Mr Flop er indsat af MS som en trojansk hest, der skulle få Nokia så meget i knæ at MS kunne købe aktierne for en slik...

....Og MS gør det jo heller ikke just nemmere for Nokia når WP stadig ikke supporterer full-HD (omend det rygtes at det skulle være på vej. "GDR3", se fx http://www.gsmarena.com/nokia_bandit_a_6_phablet_to_be_called_lumia_1520-news-6656.php ), det får det jo til at se ud som om Nokia kun har forældede skærme... Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Ang. Symbian... Nokia har selv sagt at å utvikle mobiler til Windows Phone tar nedimot halvparten av tiden det tok å få klar en Symbianmobil...

Er nok hovedårsaken til at Symbian er borte.

Symbian er også hovedårsaken til at jeg ikke har hatt Nokiamobil (de siste 15 årene) før Lumia 920 kom...

Ser personlig ingen som helst grunn til å gå tilbake til Android eller iPhone nå...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Elop er en trojansk hest. Jeg tror at han ærlig og oppriktig mener at Microsoft lager de beste operativsystemene. Jeg tror at Elop er ansatt av Nokias styre for å slanke Nokia ved å kutte av de deler av Nokia som støttet seg på Symbian og ikke var villige til å endre seg. Jeg tror at Nokias styre også vurderte muligheten for at Microsoft var veien før de ansatte en så åpenbart Microsoft-vennlig leder.

 

Jeg tror at Elop er en god taler men særdeles dårlig leder som klarte å ta livet av kontantstrømmen før han klarte å få Nokia inn på det nye sporet. Jeg tror at den uttalte strategien om at Nokia skulle klare en 1:1 konvertering fra Symbian til Windows innen 2012, muligens kan ha feilet noe bittelitt. Jeg tror at da eierne/styret avsluttet de mislykkede forhandlingene med Microsoft for en måneds tid siden, begynte Windows Phone strategien å leve farlig. Og jeg tror at den dagen Windows Phone strategien avsluttes, er Elop ut døra hos Nokia med hue først.

 

Ja, jeg tror Nokia revurderer Windows Phone strategien nå. Det jeg ikke tror, er at vi er kommet dit ennå. Og jeg tror kanskje ikke styret kommer til å ta noen som helst avgjørelse om dette, før avgjørelsen blir tatt for dem. Sendrektighet har allerede kostet Nokia mye.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle Nokia revurdere WP?

Hvorfor skal alt på død og liv være likt?

Som i gamle sovjet med frie valg? Stem på hva du vil bare det er kommunistpartiet?

Nei, tror at det er godt å ha noen motvekter til Android (les Samsung)

DET hadde vært tragisk og vi fikk en situasjon med; velg hva du vil bare det er Android...

Stå på Nokia :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle Nokia revurdere WP?

.

Det er der vel masser af svar på i denne tråd. Men der er jo ingen der siger at Nokia skal forkaste WP, Nokia må 'bare' have noget de kan sælge i større mængder.

Måske WP på et tidspunkt bliver stort nok til at Nokia kan satse udelukkende på det, men det er en meget vovet affære PT.

Nokia er (eller i hvert fald 'var'...) stort nok til at det skulle kunne rumme uafhængige produktlinier med forskellige OS.

 

Jeg siger ikke at der noget galt med WP8, men som nævnt tidligere er der mange der har brændt fingrene på tidligere håbløse WP versioner, og det gør det svært for både MS og Nokia at sælge WP i dag.

Personligt ville jeg vældigt gerne have Nokias hardware igen - men vil godt lige give MS et par år yderligere til at debugge inden jeg atter tør prøve WP. Og kender mange andre der har det på samme måde.

Det siger måske en del om min holdning til Nokia at jeg stadig er lidt aktiv som moderator på deres beta-site, selvom jeg ikke har ejet en Nokia telefon i snart to år...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

EskeRahn setter fingeren rett på problemet. Vi et mange som har brent fingrene på WP8, og det skal mye til for at vi prøver systemet igjen, uansett hvor godt det måtte være. Både IOS og Android er da ekstremt gode alternativer til WP8.

 

Once burned, twice shy.

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som om noen tror de skal brekke et ben eller miste en arm om man prøver wp.

Man får altså en Nokia 520 til den nette sum av 999,- på Elkjøp. Et tvillingsim koster vel 25 kroner

Denne Nokiaen kan kjøre 90% av alle spill for WP og absolutt alle andre app.

For øvrig den modellen Nokia selger mest av på verdensbasis om jeg ikke tar feil. Liker dere den ikke så gi den bort til noen som setter pris på en morsom, enkel og relativt ok specet tlf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres jo ut som om noen tror de skal brekke et ben eller miste en arm om man prøver wp.

Man får altså en Nokia 520 til den nette sum av 999,- på Elkjøp. Et tvillingsim koster vel 25 kroner

Denne Nokiaen kan kjøre 90% av alle spill for WP og absolutt alle andre app.

For øvrig den modellen Nokia selger mest av på verdensbasis om jeg ikke tar feil. Liker dere den ikke så gi den bort til noen som setter pris på en morsom, enkel og relativt ok specet tlf.

Når man en gang har haft en windows telefon (6.1) som jeg (helt bogstaveligt) factory resatte og geninstallerede alt på hver fjortende dag(!!!), for overhovedet at kunne bruge den uden spontane boot og låsninger, ja så skal man høre RIGTIGT mange 'solstråle-historier' fra andre før man overhovedet har lyst til at prøve igen.

Hardware-prisen er ikke det vigtige her. Jeg gider da ikke bruge tid på at installere alt muligt og lære en ny telefon at kende, hvis den viser sig at være lige så ustabil som de gamle windows telefoner var. Men når måske ti mennesker omkring mig har fået en WP telefon og fortæller hvor fantastisk den er, så kan det godt være at jeg tør prøve igen. PT er det tal NUL og ikke TI...

Så HVIS det skulle lykkes WP at komme mere frem, så vil der utvivlsomt være en 'Ketchup-effekt', af alle os der afventer at andre skal slås med børnesygdommene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det høres jo ut som om noen tror de skal brekke et ben eller miste en arm om man prøver wp.

Man får altså en Nokia 520 til den nette sum av 999,- på Elkjøp. Et tvillingsim koster vel 25 kroner

Denne Nokiaen kan kjøre 90% av alle spill for WP og absolutt alle andre app.

For øvrig den modellen Nokia selger mest av på verdensbasis om jeg ikke tar feil. Liker dere den ikke så gi den bort til noen som setter pris på en morsom, enkel og relativt ok specet tlf.

Er det noen som blir med og spleiser? jeg lover en seriøs blogg om mine (eventuelle) opplevelser.

Lenke til kommentar

I overgangen 2010/11 var det forståelig nok en del forvirring og sammenblanding av begreper, men man har nok dessverre ikke forstått mye når man fremdeles i 2013 sidestiller Windows Phone 8 med gamle Windows MOBILE 6! Det eneste de to vel har til felles er at de er/var mobile operativsystemer, og at de begge har sitt utspring i Redmond..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det samme firmaet med de samme målene som har gjort "8" forsøk på å lage et operativsystem for mobile enheter. Når man har gitt dem muligheten noen ganger allerede, og blitt skuffet, hopper man ikke over sånn helt uten videre. Når man så ikke liker det man leser/ser om akkurat versjon 8, blir det ikke noe mer aktuelt. Nei, jeg har ikke kjøpt noen Windows Phone-telefon for å fått testet den personlig, men det er faktisk helt greit, for jeg skal ikke ha en Windows Phone-telefon. Det jeg kanskje eventuelt skal ha en gang, er en Windows-telefon. Altså det mobile motstykket til Surface Pro. Men da må prisen kunne konkurrere med tilsvarende Android/Sailfish/Tizen-telefoner, pluss/minus en tusenlapp.

 

Men nå handlet denne artikkelen om Nokia. Nokia kjøper gjerne Windows Phone, men noen, deriblant mia_tuk og meg, vil gjerne sett hva Nokia kunne fått til med Android. Helt uten at de trenger gi opp Windows for det.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...