Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Hm, pussig sak - har glemt manualen...

 

Bruker PowerMagic på Blackvue 550, fungerer glimrende det - tror jeg - eller gjør det det?

 

Greia er at ikke får opptak når bilen står i ro, om natten osv. Det kan jo være at det ikke er kraftige bevegelser som trigger bev. detektoren.

 

Første spørsmål: Hvor mye skal til for at det blir opptak når bilen står i ro? Bevegelse bak/foran bilen - eller må det et støt til? Jeg har "default" settings på dette i "konfig", ref. ikke lest manualen... :confused:

 

Andre spørsmål: Når bilen starter våkner Blackvue til liv, den sier noe ala "for safe driving". Når jeg stanser motoren kommer det "shutting down". Er det normalt? Jeg trodde kanskje at systemet stod på hele tiden, ref. PowerMagic men kanskje jeg tar feil.

 

Kompisen som monterte dette er offshore i noen uker slik at jeg ikke aner hvordan han koblet det hele.

 

Noen tips?

 

Spm 1: I programvaren kan du endre følsomheten på begge detektorene(bevegelse \ risting osv) i programvaren. Du kan velge om du kun skal ha når folk kommer borti, eller når det er noe bevegelse forran bilen. skal ikke mye til for det blir fanget opp.

 

Spm 2: Om den sier "Shutting down", så betyr det at den mister strømmen. Sikker på at PowerMagic er satt opp riktig?

Den går automatisk over i "Park Mode" etter 10 minutter. Da den vil se ved hjelp av GPS at du ikke beveger deg, så vil den skru seg over i GPS mode etter ca. 10min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mye fornuftig...

 

Iflg. montøren er det satt opp i.h.t. manualen - som han ba meg om å lese. :eek:

 

Stod på OFF etter 6 timer, dermed er det vel naturlig at det ikke blir opptak? Er det ikke det?

 

Jeg får forske litt i innstillingene og se om jeg ikke finner utav det.

 

Aner ikke. Aldri brukt PowerMagic (ser ikke helt vitsen), så kan desverre ikke gi så mye tips rundt akkurat den.

 

Jeg har min koblet direkte på batteriet, med en egen av\på bryter under rattet (om jeg feks blir borte fra bilen i flere dager er det kjekt at jeg kan skru det av).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vurderer dashbordkamera, men hva anbefaler folket?

Ser Dod ls430w annonseres som en testvinner og ut i fra filmene på youtube så ser bildekvaliteten ganske grei ut. men ser at det er veldig mye snakk om Blackvue her. hvilke erfaringer har folket om de forskjellige kameraene i forskjellige lysforhold?

Lenke til kommentar

Jeg tror folk sjelden har erfaring med mer enn ett kamera og dermed sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg ser den skal ha fått best i test både hos Dinside og i Autofil nr 14. 2013. Så vidt jeg kan se er det en og samme test, som bare er videresolgt til Autofil. Jeg stoler mye mer på denne testeren som har hatt alle disse side ved side, enn på folk her som forsvarer sitt kjøp uten å ha kjennskap til andre dashkameraer.

Lenke til kommentar

Dod ls430w har sugekopp og skjerm. Dvs tar stor plass og hindrer utsikt. Blackvue er derimot er lite og diskret, og fullautomatisk i operasjon. Jeg syntes valget var enkelt, bildekvalitet var ikke min førsteprioritet.

men hvor god/dårlig er bildekvaliteten? greier du å lese bilskilt under litt dårlige forhold?

Lenke til kommentar

Jeg tror folk sjelden har erfaring med mer enn ett kamera og dermed sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg ser den skal ha fått best i test både hos Dinside og i Autofil nr 14. 2013. Så vidt jeg kan se er det en og samme test, som bare er videresolgt til Autofil. Jeg stoler mye mer på denne testeren som har hatt alle disse side ved side, enn på folk her som forsvarer sitt kjøp uten å ha kjennskap til andre dashkameraer.

 

har sett den testen men filmene fungerer ikke lengre :-/ hadde vært litt enklere å sammenligne da :)

Lenke til kommentar

Sekundærkameraet til Blackvue er dårligere enn primærkameraet. Kjøper du DOD LS430W + et til billigkamera til en tusenlapp kommer man ut på omtrent samme pris som 2-kamera-løsningen til Blackvue. Jeg synes det er en fordel at de to kameraene er separate både fordi to minnekort rekker lengre enn ett og fordi man får en kabel mindre å trekke gjennom bilen.

 

Når det er sagt liker jeg Blackvue sin moderate størrelse, men har fått med meg at det trenger ekstern batteriløsning for å fungere i parkeringsmodus.

 

DOD LS430w leveres med både sugekopp og et mindre feste med dobbeltsidig tape. Det blir nok uansett en del større enn Blackvue. LS430w skal i følge testen være lett å gjemme bak speilet. LS430w har også fullautomatisk operasjon. Altså jevnbyrdig med Blackvue på det punktet.

 

Videre oppdaget jeg at LS430w er etterfulgt av LS460W som blant annet skal ha bedre sensor. LS330w og LS360w skal være lillebrødrene med like god sensor men ekstern GPS-antenne.

Lenke til kommentar

Om du ønsker 2 kameraer, så er Blackvues sin løsning den beste, da du bruker samme programvare hvor filmene fra begge kameraene er helt synkroniserte (kan se på begge samtidig også).

Ellers så får man 64gb minnekort til kameraene, så er nok av lagringsplass. BlackvueDR550 har offisielt 32gb men kan åpnes opp for 64gb med custom firmware. Bladkvue 650 har offisell støtte for 64gb.

Lenke til kommentar

Det er vel mer pga vidvinkelen. Det er få kamera som klarer bilskilt skikkelig. Men får man de nærme, som det ofte er ved kollisjon f.eks, så ser man. Ulempen med smalere vinkel er at man får med mindre fra sidene. Siste blackvue 600/650 har dog innskrenket vinkelen noe i forhold til 500/550.

Godt poeng. Man burde hatt både vidvinkel for oversiktens del og en smalere synsvinkel for å lese bilskilt et stykke unna når det sveiper gjennom synsfeltet. For eksempel 140 grader vidvinkel + 35 grader svakt tele. Med et sånt oppsett vil man se bilskilt ca 4 ganger lengre med smalvinkelkameraet, men da altså bare i 1/4 av bredden av synsfeltet til vidvinkelkameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...