Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Hei, nylig postet jeg en video som sammenligner 550 mot den nye og bedre 650 - begge fra Blackvue.

 

Det ble klart anbefalt å velge 650, hvorfor har ikke jeg god nok peiling til å argumentere for. Se videoen og bestill fra vår venn på bukta i Korea.

 

Døren bak er ikke noe problem, det er en "gummidings" hvor andre kabler går. Gjenbruk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever litt for ofte at BlavkVue 500 kommer med meldinga om å sjekke minnekortet btw...

Fått meldingen en del ganger selv(DR550), om den står noen timer på Parkmode feks. Aner ikke om det er kameraet eller SD kortet som tuller..får bytte en dag så teste ove tid.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Hei, nylig postet jeg en video som sammenligner 550 mot den nye og bedre 650 - begge fra Blackvue.

 

Det ble klart anbefalt å velge 650, hvorfor har ikke jeg god nok peiling til å argumentere for. Se videoen og bestill fra vår venn på bukta i Korea.

 

Døren bak er ikke noe problem, det er en "gummidings" hvor andre kabler går. Gjenbruk...

Hvor stor er kontaktene på kabelen som går i mellom kameraene?

 

Og er det noen spesielle selgere på bukta du anbefaler?

Lenke til kommentar

Hvor stor er kontaktene på kabelen som går i mellom kameraene?

Sånn passe :p

Neida, men du ser det jo på alle videoene - f.eks videoen Morgens nevner.

Det som er en ulempe med kontaktene er at de er i 90 graders vinkel, som gjør det vanskeligere å få den gjennom 'strømper' i døråpninger. Men det er klart en fordel med å ha denne vinkelen ellers. Selv la jeg kabel til kamera bak, i strømpa til spylervesketilførselen til bakruta på min stasjonsvogn. Men måtte fjerne slangen til spylervesken før jeg fikk kabelen gjennom.

Lenke til kommentar

Da har jeg jobbet litt mer med å skjule Mobius-kameraet mitt så mye som mulig. Det jeg liker med Mobius-kameraene er den gode kvaliteten på opptakene, samt at jeg kan gjøre nesten hva jeg vil med kameraet fysisk. Linsen sitter nå på en forlengelseskabel 20 cm fra selve kamerahuset og er gjemt under regnsensoren, mens selve kamerahuset (med knapper og minnekort) er gjemt på toppen av frontruten. Batteriet er byttet ut med en kondensator. Kameraet er koblet på samme sikring som hornet og kan skrus på med en knapp i midtkonsollen.

 

Det er mest et proof of concept, for som dere ser er linsen festet med teip. Jeg har ikke funnet en optimal løsning her enda.

 

mobius-1.png

 

mobius-4.png

 

mobius-2.png

 

mobius-3.png

 

mobius-5.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mac config-softwaren fungerer ikke bra, men for PC er det veldig enkelt.

Helt enig. Jeg har løst det ved å ha Windows i en VM på Macen. Det er dog ikke ofte jeg oppdaterer kameraets programvare eller endrer innstillingene, så det går greit for min del.

 

 

Dog mangler det mye - i forhold til Blackvue, noe prisen gjenspeiler.

Noe spesielt du tenker på? Jeg har ikke fulgt med på andre kameraer etter at jeg kjøpte Mobius. Kjøpte to til nå nylig, det ene skal festes i bakruta og det andre skal brukes hvis jeg kjører en annen bil, eller timelapse på lengre turer.

 

 

Ros til @Runar som ikke har 10-tommeltotter.

Takk! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at Mobius "mangler" GPS, og de andre tingene. Det blir litt som å si at en VW Golf mangler lasteplan. Skal man frakte et lass med pukk så er ikke en Golf det beste valget, men den er likevel en veldig god bil innenfor sitt segment.

 

Det jeg - og sikkert mange andre vil ha - er bare et kamera som skal stå i frontruten og glemmes. Til min bruk er det da unødvendig med skjerm, jeg trenger ikke å lagre klipp, GPS er unødvendig for meg, og jeg ville i hvert fall ikke ha hatt hastigheten min på videofilene.

 

Når det gjelder kamera til bilen, så er jeg litt som en gammel mann som vil ha en telefon som det bare skal prates med. Telefonen vil ikke bli bedre hvis den har berøringsskjerm, internett, kamera og den slags. God lydkvalitet, enkel betjening og et godt batteri er nok det som betyr noe for denne gamle mannen. Den beste telefonen for ham ville nok vært håpløs for de fleste av oss andre, og slik er det også med bilkameraer for noen.

Lenke til kommentar

Dod ls430w har sugekopp og skjerm. Dvs tar stor plass og hindrer utsikt. Blackvue er derimot er lite og diskret, og fullautomatisk i operasjon. Jeg syntes valget var enkelt, bildekvalitet var ikke min førsteprioritet.

Synes BlackVue DR500GW blir litt for synlig i og med at det er en sånn teit sølvring rund linsen og sølvfarge rundt festet. Det er liksom ikke så usynlig. Men jeg ser at det nå kommer en ny og oppgradert utgave (DR600GW) som er helt sort. Må jo være et bedre valg, siden det sikkert også er litt forbedringer av opptakskvaliteten? Den før jo dukke opp i butikkene hvert øyeblikk nå....

 

PS: Det er også kommet en ny utgave av DOD LS430w, LS460w, som vel egentlig ikke er så mye mindre og diskret enn sin forgjenger.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at Mobius "mangler" GPS, og de andre tingene. Det blir litt som å si at en VW Golf mangler lasteplan. Skal man frakte et lass med pukk så er ikke en Golf det beste valget, men den er likevel en veldig god bil innenfor sitt segment.

 

Det jeg - og sikkert mange andre vil ha - er bare et kamera som skal stå i frontruten og glemmes. Til min bruk er det da unødvendig med skjerm, jeg trenger ikke å lagre klipp, GPS er unødvendig for meg, og jeg ville i hvert fall ikke ha hatt hastigheten min på videofilene.

 

Når det gjelder kamera til bilen, så er jeg litt som en gammel mann som vil ha en telefon som det bare skal prates med. Telefonen vil ikke bli bedre hvis den har berøringsskjerm, internett, kamera og den slags. God lydkvalitet, enkel betjening og et godt batteri er nok det som betyr noe for denne gamle mannen. Den beste telefonen for ham ville nok vært håpløs for de fleste av oss andre, og slik er det også med bilkameraer for noen.

Jeg er enig. Dog, jeg forstår hvorfor noen ønsker ekstra funksjoner som GPS, skjerm og slike ting. Som med mobiltelefoner og datamaskiner har vi alle ulike behov. :)

Lenke til kommentar

Liker selv at Blackvue har GPS, autolåsing av klipp ved hendelser, wifi, 2 kameraer, 1 SD kort, parkmode som er gull verdt, + de forskjellige sensorene.

 

Men igjen, så vil jeg ha litt mer en bare ta opptak.. :)

 

Men har man et stramt budsjett, og er litt "DYI" inni seg, så er mobius-løsningen absolutt et godt alternativ.

 

Kanskje jeg kjøper inn et par en dag, så se om jeg kan få til en løsning som fanger sidene på bilen også.. ;p men der har jeg strenge krav til at det skal se skjult ut.. ser jo ikke pent ut med kameraer i alle vinkler heller.. :D

 

Edit: Da har jeg bestilt meg en ny coax-kabel, så får vi se om det løser problemet jeg har med kameraet bak om dagene (vil ikke skru seg på). Dette skal visst være en forbedret utgave..så vi får se. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...