Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Tror du det er så enkelt som det høres ut som? Det er så godt som 100% umulig for disse menneskene å skaffe seg en jobb. Enklere sagt enn gjort.

 

Fordi? I Stavanger for eksempel. er det hauer av dem som står på gaten rundt omkring i byen (mest i sentrum) og selger magasinet Asfalt. I tillegg er det haugevis som spiller, synger eller på andre måter gjør noe for å tjene penger. Men absolutt aller flest som bare sitter og tigger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette synet må du gjerne ha, men da er det så enkelt som å la være å gi penger. Hvis du velger å la være, kan du la være, og hvis noen vil gi penger, må de få lov til det.

 

Jeg synes ærlig talt at det er litt egoistisk å tenke at "Giid, jeg synes tiggere er så ekle! Og av den grunn bør tigging forbys! Stakkars meg, som må se fattigdom!"

 

Tiggerne fører med seg kriminalitet, forsøpler bybildet og det man ser på er ikke fattigdom, men svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De trygdede jeg kjenner til ønsker å kunne være i fast jobb med fast lønn framfor å mota trygd så det som burde gjøres er langt mer innsats fra NAV, Arbeid med bistand ol. Systemet slik det fungerer i dag er altfor dårlig og altfor treigt med å få folk i arbeid.

Det samme kan i så fall sies om tiggere, bare at de ikke snylter på NAV (våre skattepenger)?

Lenke til kommentar

Jeg vil at de skal ta en jobb uansett om det er å selge magasiner på gaten eller rydde parker for søppel. Og nei, jeg mener ikke at utenlandske skal få noe som helst før jobben er et faktum. Klager de kan de bare dra hjem til sitt eget land igjen! De norske tiggerne er jeg noe mer usikker på da de tross alt er etniske nordmenn.

Lenke til kommentar

http://www.osloby.no...er-7263278.html

 

"Rumenere topper statistikken for vinningskriminalitet også på landsbasis."

 

 

Ikke gidd å ta den der "jammen det er ikke tiggerne som gjør sånt, tiggerne er snille og hederlige mennesker". Dra hodet opp av sanden, og slutt å være så naive og dumsnille (gjelder bare enkelte her på forumet).

 

 

Dere som gir, finansierer kriminell virksomhet.

Endret av Den åttende profet
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvilken erfaring har du med tiggere, utover din egen kvalme følelse når du går forbi dem? Det kan ikke være stort.

 

Jeg har bla. sett dem utveksle mobiltelefoner samt gjemme unna penger så folk skal tro at de har mindre enn de har. Samt se dem bære flere søppelsekker med bagasje de har med seg fra hjemlandet som de setter litt unna seg selv så folk ikke skal se hvor mye de egentlig eier. Dette skrev jeg om i den forrige tråden.

Lenke til kommentar

Å gi til utenlandske tiggere løser ingen problemer på lang sikt. Det som er ønskelig, er at disse menneskene kan gjøre et arbeide og stå på egne bein.

 

Dersom folk kan brøfø seg på tigging, vil nok deres barn også bli tiggere, og så videre. For romfolkets del, er det bedre å gi bistand i Romania, og forsøke å gi barna skolegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke forby tigging. Det er fremdeles slik jeg ser det, forskjell på det å ikke like noe å det å forby det. Jeg gir heller ikke penger til tiggere.

 

Det er like irrasjonelt å forby tigging som det er å forby mennesker å gi til tiggerne. Uansett så er vel begge en del av problemet. Hadde ikke tiggerne fått noen penger, vel, så hadde de vel kanskje blitt borte av seg selv. Men så lenge veldig mange har sympati med dem, og gir dem penger, gjør de ikke det. Et forbud er alt for totalitært, og det vil være et missbruk av politiets resurser.

 

Men den verste politikken som finnes på dette området er Arbeiderpartiets.

Ingen tvil. Dårligere politikk skal man lete lenge etter!

 

Tiggerne fører med seg kriminalitet, forsøpler bybildet og det man ser på er ikke fattigdom, men svindel.

Da kan man ta dem for kriminaliteten de begår, og forsøplingen. Forbud mot tigging er uansett ikke veien å gå, da det ikke vil fungere.

 

Bøter vil de ikke ha råd til...

Fengsel vil være som luksushoteller å regne: Gratis mat og husrom (...)

Busser? Luksusbusser med gratis overnatting på 3 stjerners hotell på vei tilbake til hjemlandet?

 

Og hva skulle hindret dem i å komme tilbake? ... Dette ville i alle fall kostet oss dyrt. Mye dyrere enn om vi ikke forbyr det. Problemene blir ikke borte bare fordi man forbyr det, slik forbudpartiene og deres sympatisører til stadighet tror.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Og hva skulle hindret dem i å komme tilbake? ... Dette ville i alle fall kostet oss dyrt. Mye dyrere enn om vi ikke forbyr det. Problemene blir ikke borte bare fordi man forbyr det, slik forbudpartiene og deres sympatisører til stadighet tror.

Jeg er generelt sett motstander av å lage forbud mot alt mulig. Forbud mot multeplukking på vidda, fobud mot all røyking inne, forbud mot å ta en pils ute i parken... Det virker som det eneste mange mennesker ansatt i politikken har å bedrive tiden med, er å ekspandere lovbøkene. Unge venstre hadde for et år tilbake en debatt angående dette med "forbudslandet", og hvor vanskelig det er å opprettholde alle lovene etter som man skaper flere, og flere, og flere. Vi burde "renset" opp, på mye av dette.

 

Men, her er tingen, forbud mot tigging, der politiet bortviser tiggere, har fungert fantastisk bra i andre Europeiske byer. Jeg trenger vel ikke lete opp artikkelen fra Amsterdam igjen? Når det er snakk om en stor influks av utenlandske statsborgere som kommer med eneste formål å tigge, funker forbudet, og da stopper tilreisingen.

Det rare er at de som styrer her til lands, ser ut til å klappe hendene til ørene med en gang positive resultater fra andre land kommer frem.

 

Det funker.

Endret av Fasces
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...