Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?

 

Denne tråden er en fortsettelse på den tidligere tråden linket til nedenfor.

 

http://www.diskusjon...l=&fromsearch=1

 

Denne tråden manglet et informativt åpningsinnlegg og la dermed ikke grunnlaget for debatt og tråden skled derfor ut i forskjellige retninger og ble permanent stengt. Etter en pm med moderator Malvado fikk jeg klarsignal til å opprette en ny tråd om samme emnet. For å unngå at denne tråden sklir ut slik den forrige gjorde gjelder følgende regel:

 

Innleggene bør være relevante til hvorvidt man mener det er riktig å gi penger til tiggere eller ikke, det være seg norske og/eller utenlandske tiggere. Og ens synspunkt skal argumenteres saklig for.

 

Tigging er et tema som har mye oppmerksomhet i media for tiden. Siden forbudet mot tigging ble opphevet i Norge har det strømmet utenlandske tiggere hit til landet i tillegg til noen norske. Spesielt mange er fra Romania. Over halvparten av Norges befolkning er nå for et forbud mot tigging. Kjente argumenter mot tigging er at tiggerne forsøpler bybildet og samfunnet samt at flere av dem er kriminelle og stjeler. Det er også påvist konflikter og slåsskamper mellom utenlandske tiggere og norske narkomaner. Disse konfliktene dreier seg om hvem som skal få sitte hvor på gaten. Mange mener dessuten at tiggerne jukser og lyver og at de egentlig ikke lider noen nød. Det pekes bla. på at de har store biler de ankommer Norge i og at så godt som alle sammen har mobiltelefoner, noe som ikke vitner om fattigdom. Mange har også observert at tiggerne er organisert i forskjellige gjenger og at ledere av disse gjengene tar jevnlige runder for å kontrollere hvor mye penger hver enkelt av dem har fått. Det er også argumentert med at tiggerne gjemmer unna penger for å late som om de har mindre penger enn det de har. Politiet har også advart mot utenlandske svindlere som utgir seg for å være sterkt handicappede for å få økt sympati når de tigger penger. Et mye brukt argument er at tiggere mister interessen straks de blir tilbudt mat istedenfor penger, noe som viser at de har pengene de trenger selv og ikke lider noen nød.

 

Andre mener imidlertid at et forbud mot tigging ikke er veien å gå. De mener man ikke kan forby fattigdom og nød som er årsaken til at mange mennesker ender opp med å tigge penger på gaten. De mener også at land som Norge som er rike og velstående bør kunne avse noen penger for å hjelpe dem som trenger det. Flere hevder også at de har gitt tiggere mat flere ganger og at det derfor er usant at tiggerne kun er interessert i penger.

 

Da er det bare å kjøre debatt: Hva mener du om tigging? Er det riktig å gi penger til tiggere eller ikke?

Endret av Malvado
Endret for å være litt mer neutralt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bør ikke forby tigging, forbud hjelper ingen.

 

Jeg er enig med de som sier at det ikke er pent å se på tiggere rundt i byen, mange av dem kan også være innpåslitne. Det sagt, så lenge de ikke fysisk kommer å stjeler fra folk, er det helt greit for min del at de tar imot penger fra dem som vil gi.

 

Personlig har jeg møtt både rom-tiggere som har vist seg de siste årene; og disse narkomane tiggerne som har eksistert lengre. - Jeg har som uskreven regel at jeg ikke gir penger til dem som skal ha det for ingenting. Dersom de har problemer, vil jeg selvfølgelig bruke mine egne penger til å kjøpe dem mat; har gjentatte ganger tilbudt å ta med tiggerne på butikken, eller McDonalds for å kjøpe dem en matbit. - Takker de nei til dette; vet jeg hvem jeg har med å gjøre.

 

Jeg mener at tigging burde forsvinne, og at det kun burde forekomme dersom noen er sulten og absolutt trenger hjelp; hvis ikke ville de vært bedre tjent med å banke dører hos bedrifter, og spørre etter jobber.

 

Dersom vi snakker om tiggere som ikke har oppholdstillatelse, syntes jeg dem burde sendes hjem.

 

Edit: hvorfor ikke anonym avstemning?

Endret av Notelitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det får DEG til å føle deg bedre med deg selv, så er det riktig å gi penger. ;)

 

Feil. Ens egen samvittighet er ikke noe forsvar når man gir penger til kriminelle, noe som ofte er tilfellet med tiggere. Dessuten får det bare problemet til å vare samt vokse ettersom tiggerne blir værende og flere kommer ettersom det nytter å tigge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil. Ens egen samvittighet er ikke noe forsvar når man gir penger til kriminelle, noe som ofte er tilfellet med tiggere. Dessuten får det bare problemet til å vare samt vokse ettersom tiggerne blir værende og flere kommer ettersom det nytter å tigge.

 

Så om jeg skulle spørre skatteflyktning om en tier for å ha nok til bussen så er jeg kriminell og skatteflyktning et offer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Problemet" med tigging sitter i hodet på bortskjemte nordmenn, som ikke ønsker bakdelene med verdens økonomiske forskjeller, til tross for at de profiterer på dem hele livet kun ved å bo i et land som har vunnet i oljelotto. Jeg skammer meg på deres vegne.

Endret av Aiven
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi bør ikke forby tigging, forbud hjelper ingen.

Jo, i aller høyeste grad. Da kan de jo bare fjernes med makt.

 

Nei. Fattigdom kan ikke forbys. Det er meningsløst med et forbud, problemet er der fortsatt. Fattigdomen er der fortsatt.

 

Vi må bekjempe fattigdom, ikke tigging.

 

Et forbud er å feie problemet under teppet, da man ikke fjerner det, men skjuler det.

 

"Problemet" med tigging sitter i hodet på bortskjemte nordmenn, som ikke ønsker bakdelene med verdens økonomiske forskjeller, til tross for at de profiterer på dem hele livet kun ved å bo i et land som har vunnet i oljelotto. Jeg skammer meg på deres vegne.

 

:thumbup:

 

Pluss til deg.

Endret av FandensOldemor123
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Problemet" med tigging sitter i hodet på bortskjemte nordmenn, som ikke ønsker bakdelene med verdens økonomiske forskjeller, til tross for at de profiterer på dem hele livet kun ved å bo i et land som har vunnet i oljelotto. Jeg skammer meg på deres vegne.

 

Hvis du leser argumentene mot tigging i åpningsinnlegget finner du mer enn nok av problemer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot å gi noen kroner til tiggere så lenge det er ærlige mennesker som ser ut som de er vanskeligstilte. Jeg er derimot kynisk til å finansiere rusmisbruk og å gi penger til folk som er tilknyttet et kriminelt nettverk og ikke beholder pengene selv. Det er selvsagt vanskelig å vite hva pengene går til, men om det sitter en fattig ung mann/kvinne fra øst-europa på gatehjørnet så kan jeg godt gi bort 20-30kr.

Lenke til kommentar

Nei. Fattigdom kan ikke forbys. Det er meningsløst med et forbud, problemet er der fortsatt. Fattigdomen er der fortsatt.

 

Vi må bekjempe fattigdom, ikke tigging.

 

Et forbud er å feie problemet under teppet, da man ikke fjerner det, men skjuler det.

 

Hvorfor meningsløst? Det vil fjerne alle de kvalme tiggerne fra gaten. De kan ta seg en jobb som bla. å selge magasiner på gaten. Faktisk gjøre noe for pengene. De utenlandske tiggerne kan bare forsvinne til sitt eget land ettersom det er det landets myndigheter som skal hjelpe dem.

Lenke til kommentar

Og forresten: Hvordan skal denne loven håndheves? Skal man bruke tonnevis med ressurser på et problem som ikke er mulig å fjerne? Politiet kan ikke være overalt på en gang.

 

Mer politi hadde ikke vært så dumt. Men det kan ganske enkelt håndheves ved at politiet tar jevnlige runder og fjerner hver eneste tigger med makt. Man vet gjerne hvor tiggerne holder til. Sivilkledd politi i gatene ville heller ikke være så dumt. Og rapporteringsplikt for alle dersom de ser en tigger. Mange ville nok ikke rapportert, men en god del ville nok.

 

Da ville det nok ikke gå lang tid før både norske og utenlandske tiggere gav opp i Norge.

Lenke til kommentar

Mer politi hadde ikke vært så dumt. Men det kan ganske enkelt håndheves ved at politiet tar jevnlige runder og fjerner hver eneste tigger med makt. Man vet gjerne hvor tiggerne holder til. Sivilkledd politi i gatene ville heller ikke være så dumt. Og rapporteringsplikt for alle dersom de ser en tigger. Mange ville nok ikke rapportert, men en god del ville nok.

 

Da ville det nok ikke gå lang tid før både norske og utenlandske tiggere gav opp i Norge.

 

Ja. Men fattigdommen er ikke borte. Stakkars oss, som må se noe så fælt som en tigger på gata! Nei, vet du hva, det er ikke synd på oss!

 

Mer politi hadde ikke vært så dumt. Men det kan ganske enkelt håndheves ved at politiet tar jevnlige runder og fjerner hver eneste tigger med makt. Man vet gjerne hvor tiggerne holder til. Sivilkledd politi i gatene ville heller ikke være så dumt. Og rapporteringsplikt for alle dersom de ser en tigger. Mange ville nok ikke rapportert, men en god del ville nok.

 

Da ville det nok ikke gå lang tid før både norske og utenlandske tiggere gav opp i Norge.

 

Ja, men som sagt: Fattigdommen er fortsatt der. Eneste forskjellen er at vi ikke ser den. Disse menneskene lider fortsatt i fattigdom.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...