Gå til innhold

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?


Bør man gi penger til tiggere?  

196 stemmer

  1. 1. Er det riktig å gi penger til tiggere?



Anbefalte innlegg

 

Det er en veldig vanlig bekledning blant middelaldrende sigøynerkjerringer. Det at de ble beskrevet å ha et "rumensk utseende" (mange identifiserer tiggerne som rumenere, selv om de etnisk sett er sigøynere, opprinnelig indere), samt ransmetoden som innebærer å gå løs på eldre kvinner for å stjele smykker, gjør meg helt sikker på at vi har med sigøynere å gjøre.

Hvor i artikkelen står det at de har et rumensk utseende? Og er det kun sigøynere som kommer fra Romania til Norge for å tigge?
Offeret sin beskrivelse av ranerne.

Ja. Hvis du spør om det kun er sigøynere fra Romania som tigger her til lands, så er det en overvekt av dem, men det er sikkert også sigøynere fra Bulgaria etc.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes du om tiggere? Riktig å gi dem penger?

 

Denne tråden er en fortsettelse på den tidligere tråden linket til nedenfor.

 

http://www.diskusjon...l=&fromsearch=1

 

Denne tråden manglet et informativt åpningsinnlegg og la dermed ikke grunnlaget for debatt og tråden skled derfor ut i forskjellige retninger og ble permanent stengt. Etter en pm med moderator Malvado fikk jeg klarsignal til å opprette en ny tråd om samme emnet. For å unngå at denne tråden sklir ut slik den forrige gjorde gjelder følgende regel:

 

Innleggene bør være relevante til hvorvidt man mener det er riktig å gi penger til tiggere eller ikke, det være seg norske og/eller utenlandske tiggere. Og ens synspunkt skal argumenteres saklig for.

 

Tigging er et tema som har mye oppmerksomhet i media for tiden. Siden forbudet mot tigging ble opphevet i Norge har det strømmet utenlandske tiggere hit til landet i tillegg til noen norske. Spesielt mange er fra Romania. Over halvparten av Norges befolkning er nå for et forbud mot tigging. Kjente argumenter mot tigging er at tiggerne forsøpler bybildet og samfunnet samt at flere av dem er kriminelle og stjeler. Det er også påvist konflikter og slåsskamper mellom utenlandske tiggere og norske narkomaner. Disse konfliktene dreier seg om hvem som skal få sitte hvor på gaten. Mange mener dessuten at tiggerne jukser og lyver og at de egentlig ikke lider noen nød. Det pekes bla. på at de har store biler de ankommer Norge i og at så godt som alle sammen har mobiltelefoner, noe som ikke vitner om fattigdom. Mange har også observert at tiggerne er organisert i forskjellige gjenger og at ledere av disse gjengene tar jevnlige runder for å kontrollere hvor mye penger hver enkelt av dem har fått. Det er også argumentert med at tiggerne gjemmer unna penger for å late som om de har mindre penger enn det de har. Politiet har også advart mot utenlandske svindlere som utgir seg for å være sterkt handicappede for å få økt sympati når de tigger penger. Et mye brukt argument er at tiggere mister interessen straks de blir tilbudt mat istedenfor penger, noe som viser at de har pengene de trenger selv og ikke lider noen nød.

 

Andre mener imidlertid at et forbud mot tigging ikke er veien å gå. De mener man ikke kan forby fattigdom og nød som er årsaken til at mange mennesker ender opp med å tigge penger på gaten. De mener også at land som Norge som er rike og velstående bør kunne avse noen penger for å hjelpe dem som trenger det. Flere hevder også at de har gitt tiggere mat flere ganger og at det derfor er usant at tiggerne kun er interessert i penger.

 

Da er det bare å kjøre debatt: Hva mener du om tigging? Er det riktig å gi penger til tiggere eller ikke?

 

tigging begynner å bli meningsløst når organiserte bander "tar over" ... jeg har ingen problemer med at det står en og annen ærlig, sliten norsk uteligger på et hjørne med lua i hånda og ber om noen kroner, da kan jeg godt gi, men jeg gir aldri til utenlandske

 

hvis jeg derimot er i utlandet, og det er fattige folk der, så betaler jeg litt mer enn jeg må

 

så det kunne vært et kompromiss, hvis du skal tigge, ha norsk statsborgerskap ... da har du ikke dratt deg helt hit fra hvor du nå enn kommer fra, hvor du må ha hatt penger til bensin, bil osv eller flybilett for å dekke den lange reisen, i den hensikt å tigge. flyktninger og asylsøkere har rett på trygd, så de trenger ikke å tigge.

 

jeg har lest at du finner det samme på blå kors og matutdelinger som blir nedrent av utenlandske bander som benytter seg av et "gratis tilbud" og snapper maten ut av hendene på norske fattige som faktisk trenger det fordi de har falt mellom 2 stoler i velferdssystemet eller lever på sultetariff fra sosialkontoret:

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/02/nyheter/nav/innenriks/arbeidsliv/trygd/16771087/

 

utlendinger kommer hit først og fremst for å tjene penger og norske kroner gir mye i kjøpekraft der de kommer fra, det har jo vært flere skriverier om pakistanske innvandrere i norge som bygger seg slott og kjøper seg slaver for penger de tjener i norge i et område i pakistan som blir kalt "little norway" som du f.eks kan se her:

 

http://www.rights.no/2007/09/bildeserie-fra-pakistan/

 

det er jo en ting om en funksjonsfrisk advokat eller møbelsnekker må betale ekstra skatt for å fø på asylsøkere, ekte eller uekte, men når det går utover nordmenn som er lavest på den sosiale rangstigen i dette samfunnet og er i en livskrise hvor de sulter, så blir jeg sint.

 

9 av 10 asylsøkere har forresten jugd på seg opphold ved å "miste" id-papirene sine fordi de vet norge ikke får sendt dem ut da: http://www.nettavisen.no/nyheter/3672583.html

 

De som har flyktningestatus er en annen sak, de har bevist at de har en gyldig grunn til å komme hit før de kom, og har vel sånn jeg forstår det og fått hjelp til å komme hit så de ikke har dukket opp "uanmeldt" og serverer en historie for å få opphold sånn som asylsøkere.

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

 

De kontrollerer iaf Hele tiden tog og ofte buss..

 

Men privatbiler kontrollerer de aldri. Det er over flere tusen biler som passerer norsk/svensk grense hver dag. Disse bilene blir nesten aldri kontrollert fordi EØS avtalen krever fri og åpen grense.

 

Politiet OG tollere er rimelig aggressive mot tiggere, ser de jage de titt som ofte, fordi de ofte ikke betaler billett til toget. Det er også tull at de ikke stopper biler. En bil med östeuropa skilter er dömt til kontroll om det er det når de drar over.

 

Det at de ikke klarer å stoppe alle er sef fordi det er umulig å stoppe hver eneste bil, og fordi det er åpne grenser i EU.

Lenke til kommentar

Haha sammenligne norske narkomane "oftest" med sosialstönad, med folk fra Romania uten en krone..

 

Bra sammenligning, jeg sier ikke at det er galt å gi til norske tiggere, men her jeg bor er de helt borte og erstattet med =bladene.

 

Det trenger ikke være snakk om narkomane....

 

"De har sultet, mistet hjemmet, barnehageplassen og selvtilliten":

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/02/nyheter/nav/innenriks/arbeidsliv/trygd/16771087/

Lenke til kommentar

 

Haha sammenligne norske narkomane "oftest" med sosialstönad, med folk fra Romania uten en krone..

 

Bra sammenligning, jeg sier ikke at det er galt å gi til norske tiggere, men her jeg bor er de helt borte og erstattet med =bladene.

 

Det trenger ikke være snakk om narkomane....

 

"De har sultet, mistet hjemmet, barnehageplassen og selvtilliten":

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/02/nyheter/nav/innenriks/arbeidsliv/trygd/16771087/

 

 

Disse tigger ikke, det er mulig de får hjelp av Frelsesarmen eller fattighuset, men det er ikke det samme som tigging.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mange rumenere som er tiggere. Men de er ikke organiserte, det har en forskningsrapport funnet ut.

 

Det at tiggere har iPhone er bare en Urban story, det de har er ofte gamle nokia eller sony ericson klosse telefoner.

 

Det er noen rumenere som driver innbrudd eller nasking. Men de som tigger, gjör nok ikke kriminalitet.

 

Da hadde de ikke trengt å tigge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...