Gå til innhold

Betalingsløsning kutter pengestrømmen til VPN-tilbydere


Anbefalte innlegg

Og hvordan hadde du da tenkt å betale for matvarene på Rema ? American Express ?

Hvordan hadde du tenkt å gjøre dette når du står på jokern og skal ha en pose chips på søndags kvelden ?

 

Selvsagt, man må gjøre hva man vil for prinsippene sine, men det får da være grenser til en omstendig og ubehagelig hverdag man skal lage da.. :)

 

Det er kun med rene kredittkort du betaler med Visa, MasterCard o.l. Vanlige bankkort har to teknologier, BankAxept og Visa. Stort sett alle norske kortterminaler bruker BankAxept som førstevalg. Ungdomskort har ofte kun BankAxept. BankAxept er en norsk teknologi for betaling og er vesentlig billigere i bruk enn Visa og MasterCard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en stund tenkt på å skaffe meg VPN. PRISM, DLD, og nå ting som dette dytter meg til å gjøre det raskere. Kanskje jeg får begynne med bitcoins også. Jeg synes teknologien er interessant, og liker tanken på å gjøre dette i protest for å vise at argumentet mitt i diskusjonen er gyldig, om at disse lovene ikke gjør hva de som innførte det påstod. (fokusområde og/eller effektivitet)

 

Du blander sammen to konsepter, det nyere konseptet med å kontrollere massene gjennom overvåkning, med det eldre konseptet med å kontrollere massene gjennom frykt.
Frykt for at overvåknings-resultatene kan bli brukt mot meg?

 

En all-seende Gud, som ikke tilgir, men lagrer i all uendelighet?

Hahaha! Dagens

 

Spørs om det ikke blir det etterhvert. På et eller annet tidspunkt vil noen smarte politikkere sidestille det med å kjøpe sex og ellers bruke den velkjente "hvis du ikke har noe å skjule, har du intet å frykte."

Hvis du ikke har noe å skjule, trenger du ikke frykte whistleblowers.

Sexkjøp burde være lovlig. Grunnen til at det ikke er det er at religiøse politikere har dyttet det inn i lovverket og at ikke mange nok turde å argumentere mot ved bruk av fornuft. Argumentene mot sexkjøp går vanligvis i proxy-argumenter mot menneskehandel, som er en annen sak, og viser en missforståelse (eller ignorering) av konseptet "svart marked", det samme gjelder forresten narkotika og andre stoffer, men det er en annen diskusjon. (jeg mener forresten at narkotika og stoffbruk åpenbart kan være skadelig, men at forbudet og det svarte markedet det skaper gjør mer skade til samfunnet og enkeltindivider enn et lovlig men strengt regulert marked ville gjort, hvor man da kunne behandlet og rehabilitert misbrukere som pasienter i stedet for kriminelle)

Endret av GullLars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo vanlige firmaer som har bygget opp hele markedet. Hvis VPN blir "tatt", så rammer det jo store firma mer enn det rammer småfolk.

Har ikke bedrifter ofte kontroll med serverne i begge ender av VPN-forbindelsen da?

 

Enkel fix: Krypter alt.

 

At man bruker en VPN skal ikke automatisk bety at man driver med lovbrudd. På samme måte som at folk som kjøper kniver eller andre objekter som kan brukes til å skade andre mennesker ikke skal bli satt på en watchlist.

 

Edit: Dårlig språk.

Da bør du oppfinne din egen krypteringsalgoritme om du er paranoid nok :-)

Eller pakke det inn flere ganger i ymse forskjellige "ting". Og legge til diverse ting som kun du kommer på inni der for å lage mest mulig krøll for snokerne.

Lenke til kommentar

Det er ikke vits i å proeve beskytte seg. Er vel bare et spoersmål om tid foer VPN blir ulovelig å bruke.

 

Det beste er å bli politisk aktiv. Bruk stemmen deres!

Det er ikke bare USA som ligger bak det som skjer nå, eliten i EU stoetter det 100% bak ryggen til folk.

Lenke til kommentar

Har ikke bedrifter ofte kontroll med serverne i begge ender av VPN-forbindelsen da?

 

Det er helt avhengig av om at outsourcing er hot eller not, som går i bølger. Disse tingene betales imidlertid gjennom fakturering, og ikke shady betalingsløsninger fra Sverige.

Lenke til kommentar

Jeg håper det er en behagelig stol.

 

Teknisk sett har jeg byttet stol et par ganger, så "stolen min" peker på forskjellig stol til forskjellige tider. Min stol har blitt mer behagelig underveis. Akkurat nå har jeg en Kinnarps-stol til ca. 6000.

 

Og nei, jeg har ikke tenkt å forlate stolen min for å engasjere meg mer politisk. Men jeg har tenkt å forlate den for å stemme, og akkurat nå har jeg tenkt å forlate den for å gå i barnehagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er noe som må tas tak i av politikere, det hører ingen stes hjemme at betalingstjenester skal blande seg opp i politikk, jeg foreslår ett lovverk som gjør slikt ulovlig, og at om de vil etablere seg i feks norge, så forplikter de seg til å være nøytrale i hvem som kan bruke tjenestene deres.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som reagerer mest, hva bruker dere VPN til? Kan det være slik at de som reagerer mest bruker dette til "ulovlige" ting (piratkopiering osv)?

 

Jeg er helt enig at det er uheldig at lovlige tjenester blir "forbudt" pga noen bruker det til ulovligheter, men allikevel sitter jeg med en liten følelse at mange av disse tjenestene kun er opprettet for dette formål. Og da er det kanskje ikke så rart at det gjøres grep for å forhindre det?

 

Og bare for å ha sagt det, det hender jeg piratkopierer, jeg gjør andre ulovligheter sikkert daglig, men jeg kan forstå at de som taper penger på det gjør det de kan for å forhindre det. Så kan en alltids diskutere om det ikke er bransjen selv sin skyld i at det piratkopieres, men når alt kommer til alt er det vel ikke en rett å få sett den filmen, spille det spillet osv..

Lenke til kommentar

Dere som reagerer mest, hva bruker dere VPN til? Kan det være slik at de som reagerer mest bruker dette til "ulovlige" ting (piratkopiering osv)?

 

Jeg er helt enig at det er uheldig at lovlige tjenester blir "forbudt" pga noen bruker det til ulovligheter, men allikevel sitter jeg med en liten følelse at mange av disse tjenestene kun er opprettet for dette formål. Og da er det kanskje ikke så rart at det gjøres grep for å forhindre det?

 

Og bare for å ha sagt det, det hender jeg piratkopierer, jeg gjør andre ulovligheter sikkert daglig, men jeg kan forstå at de som taper penger på det gjør det de kan for å forhindre det. Så kan en alltids diskutere om det ikke er bransjen selv sin skyld i at det piratkopieres, men når alt kommer til alt er det vel ikke en rett å få sett den filmen, spille det spillet osv..

 

Personlig begynner jeg å vurdere å bruke VPN av prinsipp, det er så mye overvåkning nå at som borger begynner det å nærme seg en sammfunnsplikt å kryptere trafikken.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere som reagerer mest, hva bruker dere VPN til? Kan det være slik at de som reagerer mest bruker dette til "ulovlige" ting (piratkopiering osv)?

 

Jeg er helt enig at det er uheldig at lovlige tjenester blir "forbudt" pga noen bruker det til ulovligheter, men allikevel sitter jeg med en liten følelse at mange av disse tjenestene kun er opprettet for dette formål. Og da er det kanskje ikke så rart at det gjøres grep for å forhindre det?

 

Og bare for å ha sagt det, det hender jeg piratkopierer, jeg gjør andre ulovligheter sikkert daglig, men jeg kan forstå at de som taper penger på det gjør det de kan for å forhindre det. Så kan en alltids diskutere om det ikke er bransjen selv sin skyld i at det piratkopieres, men når alt kommer til alt er det vel ikke en rett å få sett den filmen, spille det spillet osv..

Jeg kan innrømme at jeg piratkopierer noe, men ikke i særlig stor skala. For min del handler det om prinsippet om at min kommunikasjon skal være nettopp min kommunikasjon, jeg ønsker ikke at "storebror" skal ha mulighet til å overvåke hva jeg sender/mottar.

 

Nå idag driver jeg ikke med noe "hemmelig" som jeg ikke ønsker at noen skal se, men det er en prinsippsak.

Lenke til kommentar

Vi får lære av våre venner fra sørgrenda, og opprette hawala. Penger inn, penger ut, ingen spørsmål.

 

Dette er heller ikke myndigheters første angrep på infrastruktur vi ser på som natrurlige friheter, bare en ny front. Teknologisk og juridisk infrastruktur er for en stor del knust (ISP'er og lovverk), og det er helt naturlig at økonomisk infrastruktur står for tur.

 

Er spent på hvordan de vil angripe den siste skanse, "harts & mind". Antagelig skal media repes inn. Synd at bare 0,1% av media synes ytringsfrihet er en viktig ting. Det vil nok bli en enkel kamp.

Lenke til kommentar

Men er det viktigere at ingen overvåker min uskyldige kommunikasjon enn at en for eksempel forhindrer en terroraksjon som kunne blitt forhindret gjennom overvåkning?

Nå tviler jeg ikke på at de som vil utføre terror klarer det uansett overvåkning, men en bør vel gjøre det vanskeligst mulig.

 

Se på for eksempel overvåking av sentrumskjerner vha kamera. Noen kan via dette se alt jeg finner på i fulla en lørdagsnatt. Kanskje ikke alt som er like kjekt at noen ser.. Men kan det hjelpe til på å få ned vold, voldtekt o.l, mener jeg det bare er positivt.

 

Viktigere for meg er mer klare regler for hva overvåkingen skal kunne brukes til. Fanger ett kamera meg opp sammen med "feil" dame, er dette selvfølgelig kun min sak, og ingen skal bruke det mot meg. Slår jeg ned en person og det fanges opp på kamera bør jeg få min straff.

Samme med internett, min kommunikasjon som er lovlig er min sak, og skal ikke kunne brukes mot meg. Planlegger kameratgjengen å rane en bank, er det bare positiv at det fanges opp og vi blir tatt..

 

Så får en heller lage veldig klare linjer på hva slikt kan brukes til, og av hvem. At "private" skal kunne overvåke mine nedlastinger og bruke det mot meg er ikke greit..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvordan de kan gjøre dette?!!! VPN er en fult ut lovelig teknologi!

 

Jeg har friskt i minne de siste par årenes tv-programmer, hvor temaet var smart-telefoner og hacking. Jeg tenker da på TV2 hjelper deg, NRKs FBI, Schrødingers katt og nyhetene på NRK og TV2. Konklusjonen var da alltid at hvis man ønsket å bruke wifi på smart-telefonene, så måtte man ALLTID bruke VPN! Det samme gjaldt bærbare og nettbrett når man logget seg på hotellenes wifi både i Norge og utlandet. Eller for den saks skyld når man bruker wifi på bensinstasjoner, restauranter, på toget osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og for ikke å glemme, alle bedrifter kjøper jo VPN tjenester. Når en ansatt kobler seg på jobben hjemmefra (eller fra en annen lokasjon), så gjøres dette med VPN teknologi. Skal man snart forby bedrifter å ivareta sine forretningshemmeligheter også? Skal nå dette også snappes opp av NSA og CIA så den informasjonen sendes videre til amerikanske selskaper for å bedre USAs komkurranseevne? Hurra for den fire konkurransen!

Endret av Vær årvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...