Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

<snip>

Origin tar seg av nedlasting av patcher, det gjør Steam også. Der er det mye likt. Ulike versjoner mellom klient og server kan det være flere årsaker til, kan være at det er serveren som ikke er oppdatert. Så kan vi diskutere fordeler og ulemper med desentraliserte servere slik BF bruker, og sentraliserte kun tilbudt av utvikler/utgiver. Hva skjer hvis utvikler/utgiver skrur av sine servere?

Om battlelog er uvant og knotete kommer veldig an på hva man er vant til fra før, det er neppe slik at det er kun en layout/design som er best.

 

Stort sett er det bra at spill er tilgjengelige over alt. Allikevel setter jeg pris på de få, skreddersydde opplevelsene som er fine-tuned til AKKURAT DEN hardwaren og utnytter den til fulle. Nintendo sine spill er gode eksempler.

Dette kan fint gjøres med multiplattform spill også, det er kun sløvhet (evt. ikke prioritert for å spare penger) fra utvikler. Og det er ingen garanti for at eksklusive konsoll spill er fine-tuned.

 

Dette vil være like mystisk som hvorfor folk velger Apple produkter med iOS istedenfor android. Tror de mulighetene og åpenheten du snakker om , vil være i lang tid en ting som appellerer til en minoritet som består av folk som har en ekstra interesse for det. Stor del av befolkningen vil ha tryggheten, enkeltheten, unike opplevelsen ( som mange viser at de nekter å forstå ) osv som man finner i Apple produkter og konsoller. Smaken er som baken, og det vet selskapene.

Du bekrefter jo bare det jeg sa, så poenget er?

Dessuten så snakket jeg primært om å bruke sine personlige preferanser som ett argument for at noe er bra. Det er riktig for deg, men ikke nødvendigvis alle andre. Som jeg da viste med at jeg har andre preferanser enn en annen, slik at vi ender opp med to forskjellige plattformer.

 

Eksklusive spill er selvsagt positivt, gir som regel mer kvalitet og unike opplevelser da de med masse penger og muligheter må prestere, siden de selger en totalpakke og det er om å ha den beste.

Klarer fortsatt ikke å se hvordan dette er positivt for oss spillere, vi må ut med mer penger og det er aldri positivt. Det finnes nok av høykvalitets multiplattform spill med eller uten unike opplevelser. Det du må forklarer er hvordan det er mer positivt å måtte kjøpe f.eks både ps og xb, i stedet for kun en av de og ha alle spill tilgjengelig på den konsollen du har valgt. Hvis det er slik at spill alltid er dårligere når de er multiplattform så har du ett poeng, men det er ikke tilfellet. Og skal man snakke om å konkurrere om ha tilby det beste og/eller unike opplevelser, så vil det fra en spillers ståsted også være bedre med multiplattform siden spillet er i konkurranse med enda flere titler, og kvaliteten og opplevelsen i spillet må da være på høyde med de andre i konkurransen for å selge nok.

Som nevnt er konsoll eksklusive spill er noe MS, Sony osv betaler utviklere for, slik at de kan selge flere enheter av sin konsoll. Det er ett lokkemiddel.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange spill hvor de som er "spesielt interesserte" gjør at spillet selger.

Og når du sier det på den måten så ja det høres ut som du må være nerd for og spille mods.

Nå er ikke nerd noe negativt så jeg tror jeg gir opp diskusjonen.

 

Du må være spesielt interessert i ett spill for å holde på med mods. Det er en minoritet av spill som tilbyr dette, og en minoritet av spillere som holder på med det.

 

Og det er på ingen måte mange spill hvor modding er årsaken til at spillet selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilke faktorer er du tenker på som gjør spillet kjedeligere når du faktisk sitter der og spiller? Bedre framerate? Bedre grafikk? Kortere loadetider? Jeg akn akseptere at konsoll har noen fordell, men underveis i selve spillingen?

 

AtW

 

Igjen så handler det om totalpakken, familien du kjøper deg inn i og hva det gir deg av unike ting som du foretrekker. Det hysteriet rundt grafikk, framerate " problemer", små tekniske forskjeller osv vil jeg for alltid mene er bare oss "nerder" som tenker på. Mora mi, andre venner og familie, barn m.m bryr seg midt i rumpa om det er 60 fps eller 30 fps.

Til og med jeg som er på dette forumet og er medlem av minoriteten sammen med dere, skjønner ikke hvorfor folk hyler om fps,grafikken osv...

Wii u er for meg mer enn kraftig nok og leverer/vil levere flotte spill... Om ps4 spill kommer med 30fps, 10sek mer loading etc, bryr jeg meg midt i rumpa siden totalpakka gjør opp for det med flere mil, itillegg til at jeg ikke ser hva dere flisespikkere ser. Derfor sitter jeg også med iPad minien min her og ikke pc eller android produkt.

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Nå er ikke nerd noe negativt så jeg tror jeg gir opp diskusjonen.

 

Du må være spesielt interessert i ett spill for å holde på med mods. Det er en minoritet av spill som tilbyr dette, og en minoritet av spillere som holder på med det.

 

Og det er på ingen måte mange spill hvor modding er årsaken til at spillet selger.

Jo det er sant, men mange mener at mods burde vere i hvert spill, men bedrifter som Bethesda stopper folk fra og lage ordentlige mods fordi de er redd at folk skal lage bedre DLC en dem selv første året.

 

Og det har nå blitt et problem. men spill som Arma 3 lever på Mods, og det er ikke ute enda.

Men nå sliter Arma 3 med scriptere på grunn av denne åpenheten.

Visst jeg tar feil er det bare og rette meg.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

At du nevner at en risikerer at skjermkortet slutter å fungere på PC er litt rart. De siste generasjonene av konsoller har hatt ekstrem høy sjanse for hardwaresvikt. To 360-er svikta, og blu-ray spilleren på PS3-en min svikta og måtte sendes inn (Ja dette er bare personlige opplevelser, men det er jo et kjent problem med begge konsollene). Ja, PC hardware kan også svikte, det skal jeg ikke nekte for, men om en spesiell del i en konsoll svikter ... og garantien/reklamering har gått ut, så er det ikke stort du kan gjøre, annet enn å kjøpe en helt ny konsoll (Du kan også betale i dyre dommer for en reparasjon hvis det er mulig). På PC kan jeg kjøpe en ny av akkurat delen som svikta, og hvis garantien holder så ender det ofte opp med at de sender deg en bedre del (Dette er min erfaring med komplett) fordi den du hadde ikke er i produksjon lengre.

 

Om konsollen din har gått ut på garantien har du allerede begynt å kjøpe nye deler til pcen. En konsoll har 5 års garanti etter norske lover. En ny konsoll er uansett så billg at du får en konsoll for et nytt skjermkort. Ja, det har vært et kjent problem med konsoller som ryker selv om det har blitt mindre de siste årene. Det er irriterende, men det endrer ikke noe på at brukeropplevelsen er enklere på konsoll.

 

 

Som en annen påpeker kan man ha pcen stående på hele tiden og la den oppdatere seg, men jeg liker fortsatt å slå av pcen når jeg ikke er hjemme, både grunnet strømregning, brannfare og at komponenter slites (harddisker i særdeleshet. Har aldri byttet en harddisk, men har en kompis som kjøper en ny i året grunnet at han har pcen på hele tiden). Skjermkorteksemplet var bare et eksempel, det dukker alltid opp et eller annet nå å da på en pc som gjør at man må troubleshoote litt. Det skjer ikke på en konsoll i samme grad.

 

Som sagt har jeg begge deler, men konsoll er enklere å betjene enn en PC. Spesielt for dem som ikke ønsker å sette seg inn i pcer.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Vis meg den PC-en til den prisen man får samme spillopplevelse med.

Er vel ingen som har nektet for at en pc er dyrere i innkjøp enn en konsoll, i alle fall når ytelsen skal være sammenlignbar. Men det er ikke enkelt å sammenligne for en pc er ikke en ren spillmaskin. F.eks. hvis du uansett skal ha deg en pc, for å dekke alle behov utenom spill å koster den f.eks. 5000 kr. Hvis du skal ha en som dekker de samme behovene + spill så koster den 6500 kr (velger f.eks. ett bedre skjermkort og ekstra ram). Koster det da 6500 eller 1500 kr for å spille på denne?

Så kommer pris differansen på spill inn i bildet, hvor lenge holder maskinen eller komponentene (ryker en komponent eller konsollen etter 3 år og må kjøpe ny?) og hva er prisen for å fikse dette? Osv. Det er ikke nødvendigvis veldig rett frem og sammenligne kostnaden på en konsoll og en pc, da må man være veldig spesifikk på hvilket scenario man sammenligner på.

 

 

En konsoll har 5 års garanti etter norske lover.

Det er feil. Den har 5 års reklamasjons rett. Det er stor forskjell på garanti og reklamasjons rett.

Endret av Crowly
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at hele sjangre er forbeholdt pc så er ikke "ekslusive spill" et argument for konsoller. Og oppdateringer er nøyaktig like enkelt nå.

 

Selvfølgelig er det et argument. Det avhenger jo helt av hvilke spill man faktisk liker. Om man elsker Mario og ikke kunne brydd seg mindre om RTS er det jo klart at man velger konsoll. Det er ikke som om man bare ser på antallet eksklusiver, er det? Det er like teit som de som velger telefon-OS etter antall apps i sjappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vil vel ALDRI en PC bli en PS3...

 

Startprisen på 3500 kr varer ikke lenge og før PS5 kommer vil vel PS4 ligge på rundt 2000 kr i innkjøp i flere år.

 

Vis meg den PC-en til den prisen man får samme spillopplevelse med.

 

DU må nok gi litt ekstra, men så får du jo så mye mer :) Nå var dette riktignok brukt, men jeg solgte min brukte pc for 2000.- og den var milevis bedre enn en Ps3. E8500 og Gtx480.

 

Denne pcen solgte jeg for et år siden, den holder fortsatt koken. Den er forøvrig bedre enn Ps4 på grafikk også.

Lenke til kommentar

Konsoll er mer tungvint. Du må ha hyller fulle av spill, du må fysisk putte en disk i konsollen hver gang du vil skifte spill, OG du må installere og patche alle spillene dine allikevel.

 

Lenge siden du har brukt en konsoll? Du kan jo kjøpe spillene dine digitalt der og.

Lenke til kommentar

Oppdateringer er ikke like enkelt nå. Driveroppdateringer og diverse på pc er det jo mange som sliter.

Tja, er det fordi det er vanskelig eller fordi mange ikke gidder å løfte en finger for å lære seg selv de enkleste ting? Så kan vi diskutere om det er vanskelig å oppdatere skjermkortdrivere.

 

Om man elsker Mario og ikke kunne brydd seg mindre om RTS er det jo klart at man velger konsoll.

Men da er det ikke ett argument som taler til fordel for det ene eller det andre. Du har ikke noe valg, da spiller det ingen rolle hvor god eller dårlig Nintendo sin konsoll er. Vil man spille Mario så må du ta det du får.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt kortere lastetider og bedre grafikk på en spill PC sammenlignet med konsoll: det er jo en av fordelene du oppnår ved å bruke mer penger, og dermed har mer ytelse til rådighet.

 

Mods er for spesielt interesserte: de kan gi mye ekstra god moro, men de kan også gi frustrasjon. Jeg anser muligheten som positiv, men bruker den i liten grad selv (skyrim er vel eneste av nyere dato hvor jeg har brukt en del).

 

.

 

Du svarte jo ikke på spørsmålet hans i det hele tatt... Han lurte på hvorfor du mente at det samme spillet var kjedeligere på PC enn konsoll.

Lenke til kommentar

Men da er det ikke ett argument som taler til fordel for det ene eller det andre. Du har ikke noe valg, da spiller det ingen rolle hvor god eller dårlig Nintendo sin konsoll er. Vil man spille Mario så må du ta det du får.

 

Det systemet som lar meg spille de spillene jeg vil spille er helt klart det beste for meg. Det finnes ikke noe objektivt svar på dette.

Lenke til kommentar

Det finnes mange fordeler med konsoll. Jeg sverget til PC tidligere. Men så ble jeg voksen. Det eneste jeg ønsker nå er å få lov til å sitte i sofaen med håndkontrollen i fanget. PC-skjermen kan dessuten ikke måle seg med flatskjermen. Og PC-stolen og PC-pulten kan ikke måle seg med sofaen og stuebordet. Alt er mer tilrettelagt. Alt er mye bedre. Jeg liker det.

 

Ikke noe negativt om de som spiller PC-spill. Jeg kunne bare ikke tenke meg tilbake til det.

 

Hvordan kan du påstå at du ikke har antydet at pc kun kan spilles på pc-skjerm med mus og tastatur? Har du helt glemt hva du skrev?

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig er det et argument. Det avhenger jo helt av hvilke spill man faktisk liker. Om man elsker Mario og ikke kunne brydd seg mindre om RTS er det jo klart at man velger konsoll. Det er ikke som om man bare ser på antallet eksklusiver, er det? Det er like teit som de som velger telefon-OS etter antall apps i sjappa.

 

Det er et dårlig argument da minst like mange velger pc av samme grunnen. Ekslusive spill esksiterer på alle plattformer og i stort sett alle sjangre og derfor er ikke det nødvendigvis et argument mot eller for pc/xbox/ps3 osv osv.

 

Oppdateringer er ikke like enkelt nå. Driveroppdateringer og diverse på pc er det jo mange som sliter.

 

Geforce experience? hørt om dette?

Lenke til kommentar

Det er et dårlig argument da minst like mange velger pc av samme grunnen. Ekslusive spill esksiterer på alle plattformer og i stort sett alle sjangre og derfor er ikke det nødvendigvis et argument mot eller for pc/xbox/ps3 osv osv.

 

Hvis utgangspunktet ditt er av avgjøre hvorvidt PC eller en gitt konsoll er objektivt best, kan du like gjerne gi opp med én gang. Det er jo fullstendig irrelevant for mitt personlige valg hvorvidt den ene eller den andre plattformen gir meg tilgang på en hel masse ting jeg igrunnen ikke har noen interesse for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...