Gå til innhold

[Løst] Prioriteringstrøbbel: Oppgradering på nanobudsjett


  

50 stemmer

  1. 1. Hva bør jeg oppgradere for å få størst mulig løft i ytelse?

    • Skjermkort (spesifiser innenfor rammene av nanobudsjett med en kommentar)
      11
    • Hovedkort, minne og CPU (Spesifiser gjerne alternativer til skissert oppsett)
      39


Anbefalte innlegg

Tjobing

 

Det begynner å bli på tide å oppgradere ymse deler i min ~8 år gamle PC, da den nå kneler selv ved enkle besøk hos facebook.

Det jeg sliter med er hva jeg skal prioritere å oppgradere, da jeg har direkte obskøne mengder kronasjer knyttet opp i tre-fire andre hobbyer.

 

Nåværende oppsett:

 

- Asus M2V hovedkort

- AMD Athlon X2 64 6400+ @ 2.4GHz

- 6GB random DDR2-RAM

- Gigabyte Radeon HD-4600

- Random fuck-old strømforsyning

Jeg skulle egentlig kjøpe en Murderbox Mk.II og bygge en top of the line PC i den, men med uventede utlegg i femsiffers-klassen blir det nok et helt annet opplegg.

 

På den berømte "Windows Performance Index", scorer den følgende:

 

- Processor: 5,2

- Memory: 5,2

- Graphics: 5,1

- Gaming graphics: 6,4

- Primary Hard Disk: 7,0

 

Det virker jo relativt rett fram at skjermkort og prosessor trenger en oppgradering, men spørsmålet er jo om jeg da bare vil skape en ny flaskehals som kjører alt på dunken igjen.

 

Da prisen på skjermkort holder seg kunstig høy, selv etter mange nye generasjoner har kommet inn på markedet, er det åpenbart at med nåværende budsjett er jeg nødt til å butte nytt skjermkort, eller å oppgradere hovedkort, CPU og RAM, enn så lenge.

 

Det jeg er usikker på er hvor det er mest ytelse å hente.

 

Mitt bruk går for det meste i webbruk, da CS:GO er et av de få spillene PCen drar tilfredsstillende. I tillegg bruker jeg mye tid på bilderedigering og avspilling, redigering og rendering av HD-video. Generell bruk av hele sortimentet til Adobe må forventes.

 

Da jeg har hatt samme PC i nær åtte år, vil jeg åpenbart følge noe av den samme trenden, og ha en PC det går an å oppgradere jevnt og trutt framover, uten å skifte alt av komponenter. Ønsker derfor å holde meg til Intels LGA-1150 sokkel, og jeg ønsker så mange SATA-porter som mulig.

 

Dette er et alternativ jeg har skissert selv:

 

- Hovedkort: Asus B85-PLUS

- RAM: Kingston DDR3 HyperX 8GB

- CPU: Intel i5-4570 Quad 3.2GHz Boxed

 

Dette lander da på kr. 2597,- + frakt fra Komplett.no

 

Gjerne pek ut svakheter i dette og kom med bedre forslag, både pris- og ytelsesmessig. Det som dog bekymrer meg er hvorvidt jeg vil trenge en ny PSU eller ikke, noe som fort blir et skudd for baugen. Jeg vil da trenge nok SATA-kontakter til å drive MINST seks enheter, for ikke å snakke om nok strøm til det hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar den kneler fordi den er utgammal for bare ville helvete og full av flaskehalser.

Sist jeg installerte Win7 var i vår, samtidig som jeg stappet inn en Intel 240GB SSD.

 

Er stygt redd for at 4670k knekker budsjettet, spesielt fordi jeg trolig må gå til innkjøp av ny strømforsyning. BluRay-drev skulle jeg også hatt, da DVD-drevet jeg bruker nå fortsatt kjører på IDE, i tillegg til at tre av lagringsdiskene ryker av samme grunn.

 

Det baller på seg så det synger etter her.

 

Tar jeg med en Silver Power SP-SS500 500W PSU til kr. 445,- og en ASUS BW-12B1ST, Blu-Ray Writer til kr. 749,- lander man plutselig på Kr. 3791,- + frakt, noe som strengt tatt er langt over smertegrensen.

 

For 500 kronasjer mindre får jeg et vanlig DVD-drev, men det virker relativt meningsløst å spare der når jeg faktisk har BD-filmer i samlingen.

 

- Skal jeg attpå til ha en ny lagringsdisk for å gjøre opp for de som ryker, lander vi på hele Kr. 4740,- + frakt med en WD Desktop Green 3TB til kr. 949,-

Endret av Pkekyo
Lenke til kommentar

Da ville jeg ha spart opp penger så du kunne kjøpt en pc som gir deg mest for pengene :)

Veldig dumt å nesten ha råd til en pc som gir gode oppgraderingsmuligheter, også ende opp med deler som ikke kan overklokkes etc.

 

Blu ray trengs vel strengt tatt ikke fra dag en.

 

Og for all del, ikke la en avstemming avgjøre hva du skal oppgradere. Da setter du lit på at hver stemme sitter med like mye kunnskap.

Lenke til kommentar

For det første er det fint mulig å oppgradere litt etter litt - særlig om man ikke har behov for å spille i første omgang. Og da satser man på HK, minne og CPU først - og så kan man eventuelt sette inn bedre skjermkort senere. PC-en vil uansett få futt som en ny PC med samme grafikkløsning, og i og med at trådstarter blant annet har SSD. Jeg bruker denne måten å oppgradere på hele tiden.

 

@Pkekyo: I og med at bilderedigering og video er bruksområder som er viktige - ja da er det HK, CPU og RAM som har hovedprioritet. Her vil du oppleve en massiv ytelsesforbedring. Bedre skjermkort vil klart gi bedre spillopplevelse, men du vil fort oppleve resten som flaskehals.

 

Uten GPU vil dette oppsettet bruke mindre strøm enn det du har i dag, så PSU vil trolig holde. Problemet er at den er så gammel at den muligens ikke tilfredsstiller kravene som nye hovedkort har - men for å si noe om det går må man vite merke. Men PSU du har plukket deg ut er billig og bra - Silver Power er en rebranda Seasonic. Jeg har to stk av samme type (orginal Seasonic) i hver sin server.

 

Når det gjelder IDE disker som du har, så får du fremdeles eksterne hardiskkabinett med IDE, slik at du kan bruke de gamle diskene som USB/eSata disker. Men IDE disker vil uansett være så gamle at jeg ikke vil stole på de særlig mye lengre, så anbefalingen er å kjøpe ny, og skrote disse gamle diskene.

 

Personlig ville jeg ikke lagt i 200 kr ekstra for 4670K.

Lenke til kommentar

Takker, Bolson - godt å se at noen faktisk leser alt som er skrevet og kommer med gode råd.

 

Da har jeg skrudd av sidedøra her, og det viser seg at strømforsyningen er en AOpen AO400-12AHNF med max output på 400w og et Radeon HD4650-skjermkort som står i.

PSUen har trolig mer enn nok strøm, men den mangler SATA-kontakter så det synger etter, og er ikke akkurat organiseringsvennlig.

 

IMG_3977.jpg

IMG_3978.jpg

 

Masse støv, kabelsalat og flatkabler.

 

Har funnet et par gode handler på "brukte" (dvs. mottatt, pakket opp og lagt bort) deler som vil gjøre at jeg ender opp med et knall hovedkort og en K-CPU, dog på LGA-1155 sokkelen.

Neste oppgradering blir nok en oppgradert storrengjøring med full-loop vannkjøling og det som er, så oppgraderingspotensiale de neste fem-ti årene er ikke topprioritet når det stilles opp imot pris.

 

Så da gjenstår det om jeg får tilslag på tilbudene jeg har sendt, eller så får jeg se hva Komplett kommer med neste SuperWeekend :)

Endret av Pkekyo
Lenke til kommentar

@Pkekyo:

Du vil nok ha bortimot like lang varighet på disse komponentene som om du hadde kjøpt en 1150 basert CPU. Ellers så kan jeg anbefale en Antec High Current Gamer HCG-520M PSU om du finner ut at du må bytte PSU. Det er en meget bra PSU til en rimelig pris (rebranda Seasonic), og den er modulær.

 

@Taake89:

Sannsynligheten for at en som skifter PC såpass sjelden plutselig skulle finne på å skulle ha SLI er minimal etter min mening. TS har tydeligvis hatt et bruksmønster over år der spilling er av mindre interesse, sikkert mye pga andre hobbyer. En slik bruker vil heller ikke legge tusenvis av kroner i kraftigste skjermkort, bare det at han valgte et HD 4650 tyder på det, dette var et rimelig mellomklassekort da det kom. At dette skulle endre seg fort er lite sannsynlig slik jeg ser det. Derfor er det også lite sannsynlig at han vil bruke muligheten for å overklokke, selv om det er enkelt.

 

Personlig har jeg bygd mine egne PC-er i snart 20 år, jeg spiller en del, men jeg har aldri følt behov for SLI, muligheten for særlig med overklokking (gjorde det for en 8 - 10 år siden) og den frakkeste ytelsen. Har aldri kjøpt skjermkort til over 2 000 kr.

 

De fleste av oss er nemlig brukere som vil ha ting til å fungere greitt for vårt daglige formål, og vil ha ytelse som passer det.

 

Ellers er noe av det viktigste når man skal gi råd, faktisk å søke å forstå de reelle behovene og anbefale i forhold til disse - ikke i forhold til sitt eget bruksmønster og hva man selv hadde valgt.

 

Og 200 kr er penger for noe som er kjekt å ha - men som man sannsynligvis aldri kommer til å ta i bruk. Og som kan gjøre at man må kjøpe et dyrere hovedkort osv.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@Pkekyo:

Du vil nok ha bortimot like lang varighet på disse komponentene som om du hadde kjøpt en 1150 basert CPU. Ellers så kan jeg anbefale en Antec High Current Gamer HCG-520M PSU om du finner ut at du må bytte PSU. Det er en meget bra PSU til en rimelig pris (rebranda Seasonic), og den er modulær.

 

@Taake89:

Sannsynligheten for at en som skifter PC såpass sjelden plutselig skulle finne på å skulle ha SLI er minimal etter min mening. TS har tydeligvis hatt et bruksmønster over år der spilling er av mindre interesse, sikkert mye pga andre hobbyer. En slik bruker vil heller ikke legge tusenvis av kroner i kraftigste skjermkort, bare det at han valgte et HD 4650 tyder på det, dette var et rimelig mellomklassekort da det kom. At dette skulle endre seg fort er lite sannsynlig slik jeg ser det. Derfor er det også lite sannsynlig at han vil bruke muligheten for å overklokke, selv om det er enkelt.

 

Personlig har jeg bygd mine egne PC-er i snart 20 år, jeg spiller en del, men jeg har aldri følt behov for SLI, muligheten for særlig med overklokking (gjorde det for en 8 - 10 år siden) og den frakkeste ytelsen. Har aldri kjøpt skjermkort til over 2 000 kr.

 

De fleste av oss er nemlig brukere som vil ha ting til å fungere greitt for vårt daglige formål, og vil ha ytelse som passer det.

 

Ellers er noe av det viktigste når man skal gi råd, faktisk å søke å forstå de reelle behovene og anbefale i forhold til disse - ikke i forhold til sitt eget bruksmønster og hva man selv hadde valgt.

 

Og 200 kr er penger for noe som er kjekt å ha - men som man sannsynligvis aldri kommer til å ta i bruk. Og som kan gjøre at man må kjøpe et dyrere hovedkort osv.

 

Jeg har da aldri snakket om sli/crossfire?

Er ikke rare hovedkortet man skal ha for å kunne overklokke 20-40% mer ytelse av en cpu, så å ha muligheten til å endre multiplaier i bios, og øke volt en smule, vil jeg ikke kalle bortkastet hvis man vil ha en cpu lengst mulig.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

Hva i all verden..... SLI? Dette virker jo helt på jordet.

 

Skal ikke dette være billig?

Hvis du ikke bruker pc-en noe spesielt til spilling, ville jeg ha startet her:

 

http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

 

Mer spesifikt her:

http://www.komplett....aspx?sku=757233

 

MiniATX hovedkort, men det burde ikke være noe problem.

 

Her har du mulighet til å oppgradere cpu senere.

Sleng på en strømforsyning i tillegg:

http://www.komplett....aspx?sku=635832

 

...og du har ny, moderne pc for drøye 2000kr. Moderne betyr nødvendigvis ikke tipptopp, men til lettere photoshop/illlustrator, webutvikling og enkle spill/videoavspilling er dette helt kurrant. I alle fall hvis du allerede har en SSD.

 

Blu-ray drev osv ville jeg ha droppet. Installer fra USB og kjøp et billig drev senere.... hvis det er meningen du skal holde et stramt budsjett i alle fall.

 

Dette er en såpass rimelig løsning at du heller kan vurdere å avskrive den raskere og heller oppgradere oftere.

 

Dette er bare et bingo forslag, om du kjøper i deler, eller ser på andre oppgraderingspakker er for såvidt ett fett. Men oppgraderingspakkene til komplett er kurrante hvis man ønsker en ok og enkel løsning.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Takker, Bolson - godt å se at noen faktisk leser alt som er skrevet og kommer med gode råd.

 

Da har jeg skrudd av sidedøra her, og det viser seg at strømforsyningen er en AOpen AO400-12AHNF med max output på 400w og et Radeon HD4650-skjermkort som står i.

PSUen har trolig mer enn nok strøm, men den mangler SATA-kontakter så det synger etter, og er ikke akkurat organiseringsvennlig.

 

IMG_3977.jpg

 

 

Masse støv, kabelsalat og flatkabler.

 

Har funnet et par gode handler på "brukte" (dvs. mottatt, pakket opp og lagt bort) deler som vil gjøre at jeg ender opp med et knall hovedkort og en K-CPU, dog på LGA-1155 sokkelen.

Neste oppgradering blir nok en oppgradert storrengjøring med full-loop vannkjøling og det som er, så oppgraderingspotensiale de neste fem-ti årene er ikke topprioritet når det stilles opp imot pris.

 

Så da gjenstår det om jeg får tilslag på tilbudene jeg har sendt, eller så får jeg se hva Komplett kommer med neste SuperWeekend :)

 

Den PSU'en er bare å skrote hvis du skal ha prosessor og skjermkort som ligger på 125W og 200-250W TDP.

12 volt railene på Aopen PSU'en der er underdim. for dette.

 

Hva i all verden..... SLI? Dette virker jo helt på jordet.

 

Skal ikke dette være billig?

Hvis du ikke bruker pc-en noe spesielt til spilling, ville jeg ha startet her:

 

http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

 

Mer spesifikt her:

http://www.komplett....aspx?sku=757233

 

MiniATX hovedkort, men det burde ikke være noe problem.

 

Her har du mulighet til å oppgradere cpu senere.

Sleng på en strømforsyning i tillegg:

http://www.komplett....aspx?sku=635832

 

...og du har ny, moderne pc for drøye 2000kr. Moderne betyr nødvendigvis ikke tipptopp, men til lettere photoshop/illlustrator, webutvikling og enkle spill/videoavspilling er dette helt kurrant. I alle fall hvis du allerede har en SSD.

 

Blu-ray drev osv ville jeg ha droppet. Installer fra USB og kjøp et billig drev senere.... hvis det er meningen du skal holde et stramt budsjett i alle fall.

 

Dette er en såpass rimelig løsning at du heller kan vurdere å avskrive den raskere og heller oppgradere oftere.

 

+1 :)

Lenke til kommentar

Fikk hakeslepp av den gamle maskinvaren der. Skulle vært et alternativ til: Kast alt på dynga. Billigst mulig? Har du tatt en titt på bruktmarkedet el finn? Kan sikkert få en fin brukt PC til en billig penge som er 1005 ganger bedre enn det du har nå. Jeg ville ikke turt å blande inn noe ny maskinvare i den PC-en der. Kun kabinettet og den SSD-en du nevnte som burde tas vare på.

Lenke til kommentar

En annen mulighet kan være å satse på vesentlig bedre integrert grafikk, og samtidig få lavere pris:

 

AMD-A10-6800K 1084 kr

Gigabyte GA-F2A85X-D3H 599 kr

Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866 8GB 562 kr

Samsung SSD 840 Series 120GB 699 kr

SUM: 2944 kr

 

Ulempen er at CPU blir litt trengere enn alternativene, men du får vesentlig kraftigere grafikk enn du har i dag, gode oppgraderingsmuligheter (derfor spass raskt minne og kun 2-pakning), samt SSD som jeg mener er viktig for økt opplevd ytelse. Alt i alt mener jeg dette er en god og oppgraderbar pakke. På kort sikt er vel mer minne det første jeg ville prioritert. For eksempel Kingston HyperX DDR3-2133 16GB (2*8GB) som koster 1062 kr nå, eller et sett med 2*16GB DDR3-2133 når det blir rimeligere. Hovedkortet støtter 64 GB (4*16 GB). Hovedkortet har 8 stk SATA-porter med 6 Gbps-hastighet. Blir 2944 kr + frakt for dyrt, utsett SSD-kjøpet til senere. Da blir det bare 2245 kr + frakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...