Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voldelig kollega - Hvordan få henne til å slutte?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber deltid i en butikk ved siden av studiene, og har et problem med den ene kollegaen min. Hun slår, dytter og lugger meg på jevnlig basis. Bare siden november kan jeg huske ti konkrete episoder hvor hun har vært voldelig mot meg.

 

Å si at hun mobber eller trakasserer meg blir litt feil for hun sier aldri noe stygt og er veldig hyggelig og hjelpsom når jeg spør om noe. Det ser ikke ut til at hun forstår at jeg faktisk synes det vondt og ubehagelig at hun er voldelig mot meg. Jeg har sagt ifra til henne flere ganger at det gjør vondt, ,men det virker ikke som om hun skjønner det. Uansett så er ikke det verste volden i seg selv, men at jeg aldri føler meg trygg i nærheten av henne.

 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å slutte? Synes ikke det er ille nok til å sladre til sjefen, for hun er jo ellers veldig hyggelig og grei mot meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å slutte? Synes ikke det er ille nok til å sladre til sjefen, for hun er jo ellers veldig hyggelig og grei mot meg.

 

Jeg vet hvor klisjé det høres ut, men du kan sette deg ned og prøve å ha en "dyp" samtale med henne, ikke en sånn overfladisk svada-samtale, men en ordentlig samtale. Av hensyn til deg selv og ditt forhold til henne, vil jeg råde deg til å være varsom slik at hun ikke føler at du er frekk mot henne. Bare si det på en litt rolig, helt OK måte, og hun forstår sikkert.

 

Lykke til :)

 

EDIT: Quote av langt sitat

Endret av FandensOldemor123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, selv om det er motstidende så er hun hyggelig ellers. Det gjør meg ganske forvirret og usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Kan prøve å snakke med henne neste gang hun er voldelig. For jeg vil ha svar på hvorfor hun mener det er ok å slå, dytte og lugge meg. Jeg gjør jo ikke noe slikt mot henne.

Lenke til kommentar

Hun fortsetter sikkert fordi hun ikke tok deg alvorlig den første gangen du sa ifra og bare ser det som litt vennskapelig erting. Si det igjen, så klart at hun oppfatter det, at det hun gjør er ubehagelig for deg og går ut over trivselen på arbeidsplassen.

 

Det kan jeg godt forsøke, men jeg skjønner ikke at hun ikke forstår det av seg selv. Jeg har sagt hver eneste gang hun har slått meg at det gjorde vondt. Når hun har lugget meg må hun jo ha skjønt at jeg fikk vondt. I det siste har jeg begynt å rygge unna og holde hendene foran meg når jeg tror hun kommer til å slå. Dessverre skjer det meste av volden uten at jeg er forberedt så da får jeg ikke beskyttet meg.

Lenke til kommentar

Da kommer jeg til å ta det opp med henne neste gang hun er voldelig. Jeg talte etter i går kveld, og kan komme på 17 konkrete episoder hvor hun har vært voldelig mot meg, og 5 episoder hvor hun ikke har vært direkte voldelig, men holdt meg fast. Hun kan ikke si at alle gangene var et unntak.

Endret av AliceDale
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Be henne om å slutte ellers rapporterer du henne - og hvis "vennskapet" blir ødelagt av at du setter den grensen for deg og henne, tror jeg ikke du taper særlig på den avslutningen.

Lenke til kommentar

Sikkert bare asosiale tendenser, anbefaler å ikke ta dette til høyere makter før du absolutt må, vi vet at dette vil ødelegge arbeidsplassen for dere begge.

 

Min liste ville vært følgende i synkende rekkefølge:

 

1. Ta henne ut på bakrommet, og følg tipsene om å fortelle henne på en ydmyk måte at du ikke liker dette

2. Gi beskjed om at nok er nok, og at dette ødelegger trivselen.

3. Ta det opp med verneombud, sannsynligvis vil det da gå videre til daglig leder, og dere vil begge kalles inn til møte.

Lenke til kommentar

Dette er grovt! Ikke ta lett på det.

 

Du sier du har tatt det opp med henne, men har du vært bestemt nok? Dette er absolutt ikke akseptabel oppførsel av en kollega. Gi streng beskjed til henne at dette ikke er akseptabel oppførsel, fører ikke dette fram så si ifra til overordnede.

Lenke til kommentar

Dersom hun er overmåte vennlig ellers, må jeg si at denne oppførselen bringer tankene mot en person med psykopatiske trekk. Du bør vise muskler! Gi henne en klar beskjed om at hendelsene er loggført og vil bli rapportert til arbeidsgiver og politi dersom volden ikke opphører. Hun kan være så hyggelig hun vil, men dette er totalt uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Har du et godt synlig fysisk overtak i forhold til henne? Hva med (i passende omgivelser) å fake et raseriutbrudd? Et totalt overraskende eksplosjon der du virker ute av kontroll. Heve stemmen kraftig, ta tak i armene hennes passe hardt og riste henne litt, gjerne sånn at hun tror du har tippa litt over og er troende til å gi henne en hyler på trynet. Derfra og utover kan det være greit å ha nulltoleranse på det du finner ubehagelig og gjerne si at det har tårna seg såpass opp at du ikke tolererer mer. Et kraftig dytt unna kan funke etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...