Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor? Hva yter en ikke-komersiell medieprodusent som en komersiell medieprodusent ikke gjør (har du bevis?)

Først og fremst være en motvekt til de komersielle (bl.a. sørge for dokumentasjon av lite økonomisk bærekraftige hendelser). Gi alle en mulighet til å motta informasjon, ikke kun de som kan betale.

 

Italia har vel fått litt erfaring hva som skjer når de komersielle (med samme eier) blir for dominerende.

 

Et nasjonalgalleri, historisk museum og en opera er overhodet ikke viktig, dersom det ikke er økonomisk bærekraftig, skulle vi ikke lagd dem i det hele tatt. Nevn gjerne hvorfor du mener dette gjør demokratiet bedre (ironisk nok er ingen av byggene valgt direkte demokratisk).

 

Offentlig skole er en lang debatt som sikkert ikke hører hjemme i denne debatten; diskuterer gjerne med deg hvorfor disse ikke gjør demokratiet bedre i en annen tråd.

Offentlige tjenester er alle med på utvikling av samfunnet. De er nødvendige i tillegg til de komersielle alternativene.

 

Hvorfor blir vi et mer demokratisk (demokratisk er ikke det samme som sosialistisk) land av å betale regningen for en TV-kanal bare et fåtall bruker?

Fåtall... ? TNS Gallup, TV 2012:

NRK1 31.9%

TV2 19.3%

TVNorge 7.6%

NRK2 5.3%

TV3 4.4%

NRK3 3.9%

... (det var kanalene med over 3% oppsluttning)

Hvordan skaper kringkastingsavgiften distanse fra den sittende regjeringen?

ved at stortinget fastsetter avgiften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det strengt talt er denne regjeringen som setter rammene for hva kanalen kan og ikke kan rapportere. (statsstyrt media)

 

 

 

§11 Allmennkringkasterregnskap

 

NRK skal hvert år innen utgangen av mars utarbeide et allmennkringkasterregnskap som oversendes Medietilsynet. Regnskapet skal redegjøre for selskapets allmennkringkastingsaktiviteter i det foregående år relatert til allmennkringkastingsoppdraget gitt av Stortinget og inntatt i vedtektenes del II.

 

 

II NRKs allmennkringkastingsoppdrag

 

§12 NRK skal understøtte og styrke demokratiet

a. NRKs samlede allmennkringkastingstilbud skal ha som formål å oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet.

b. NRK skal bidra til å fremme den offentlige samtalen og medvirke til at hele befolkningen får tilstrekkelig informasjon til å kunne være aktivt med i demokratiske prosesser. NRK skal ha en bred og balansert dekning av politiske valg. Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen.

c. NRK har som oppgave å avdekke kritikkverdige forhold og bidra til å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.

d. NRK skal være redaksjonelt uavhengig. NRK skal verne om sin integritet og sin troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. Virksomheten skal preges av høy etisk standard og over tid være balansert. Saklighet, analytisk tilnærming og nøytralitet skal etterstrebes, jf. bl.a. prinsippene i Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten.

 

 

La meg si det rett ut; NRK er pålagt og har pålagt seg selv et helt annet nivå etisk og redaksjonelt enn noe politisk motivert eller økonomisk motivert mediehus noengang kan tillate seg.

Lenke til kommentar

Det der er jo helt utrolig.

 

Plombering forbinder jeg med å forsegle, eller på en ikke destruktiv måte forhindre at man tar seg inn i- eller bruker en gjenstand på måten den er tiltenkt brukt, inntil plomberingen fjernes.

 

Av hva jeg kan se på bildet, ødelegger man rett og slett tuneren. Å bruke ordet plombering i denne sammenheng blir for meg riv ruskende galt, ettersom jeg ville hatt en forventning om at plomben kan fjernes igjen med et enkelt inngrep om jeg skulle ønske å benytte TV-en til å på nytt ta inn signaler, eller ved et eventuelt videresalg.

 

Man burde jo fått utbetalt erstatning av NRK for å ødelegge TV-en på den måten.

 

Lenke til kommentar

Alt... kor mykje er det me får væra med på å bestemme her i Norge?

(Utanom kven som skal styre landet i 4år...)

Er du ikke fornøyd med demokratiet, så får du bare delta innenfor demokratiets spilleregler selv. Det er jo litt merkelig å klage på kanskje den mest rettferdige og produktive styringsformen verden har sett.

 

Det er ikke sånn at "kun et fåtall" ønsker NRK, eller ser på NRK. Selv om en kan få inntrykk av det om en spør i visse miljøer, der alturisme er et totalt ukjent fremmedord.

Lenke til kommentar

Er du ikke fornøyd med demokratiet, så får du bare delta innenfor demokratiets spilleregler selv. Det er jo litt merkelig å klage på kanskje den mest rettferdige og produktive styringsformen verden har sett.

 

Det er ikke sånn at "kun et fåtall" ønsker NRK, eller ser på NRK. Selv om en kan få inntrykk av det om en spør i visse miljøer, der alturisme er et totalt ukjent fremmedord.

Ja, den mest rettferdige og produktive styringsformen kan være demokrati...

Men demokrati er at folket får væra med å ta viktige beslutningar...

 

Me får væra med å stemme kven som skal styre i 4år... der mesteparten stemmer på det partiet som kjem med mest godtruande løgner...

Men uansett kor mykje folket seier imot, eller kva me gjer... så har ikkje det innvirkning på kva det politiske partiet som er satt som styresmakt gjer...

 

Så eg ville heller definert Norge som eit land med demokratisk valg basert på kven som lyg best om lovnadar basert på kva dei har høyrd at folket ynskjer...

Men i og med at det er så og sei den einaste viktige beslutningen me får delta og ha innvirkning på... så ville eg ikkje kalla styreformen i Norge som demokratisk.

 

Tilbake til tema

Når det kjem til NRK, så meiner eg at me ikkje burde betale kringkastingsavgifta...

Dei har nok pengar frå før, 51millionar norske kroner fekk dei inn i 2006 av kommersiell reklame, og dette har berre auka og auka for kvart år som har gått...

Samme år fekk dei inn 4milliardar norske kroner frå kringkastingsavgifta...

Greit nok at ein hadde loven på 30talet, men dette burde oppdaterast i førehald til dagens samfunn...

NRK burde væra valgfritt som alle andre kanalar,

slik at dei som ynskjer å benytte seg av/få tilgang til underhaldning/informasjon frå eit statleg eigd kringkastingsselskap med kommersiell reklame som andre kanalar,

så skal dei få lov til å betale kringkastingsavgifta..

Lenke til kommentar

Ja, den mest rettferdige og produktive styringsformen kan være demokrati...

Men demokrati er at folket får væra med å ta viktige beslutningar...

 

Me får væra med å stemme kven som skal styre i 4år... der mesteparten stemmer på det partiet som kjem med mest godtruande løgner...

Men uansett kor mykje folket seier imot, eller kva me gjer... så har ikkje det innvirkning på kva det politiske partiet som er satt som styresmakt gjer...

 

Så eg ville heller definert Norge som eit land med demokratisk valg basert på kven som lyg best om lovnadar basert på kva dei har høyrd at folket ynskjer...

Men i og med at det er så og sei den einaste viktige beslutningen me får delta og ha innvirkning på... så ville eg ikkje kalla styreformen i Norge som demokratisk.

 

Tilbake til tema

Når det kjem til NRK, så meiner eg at me ikkje burde betale kringkastingsavgifta...

Dei har nok pengar frå før, 51millionar norske kroner fekk dei inn i 2006 av kommersiell reklame, og dette har berre auka og auka for kvart år som har gått...

Samme år fekk dei inn 4milliardar norske kroner frå kringkastingsavgifta...

Greit nok at ein hadde loven på 30talet, men dette burde oppdaterast i førehald til dagens samfunn...

NRK burde væra valgfritt som alle andre kanalar,

slik at dei som ynskjer å benytte seg av/få tilgang til underhaldning/informasjon frå eit statleg eigd kringkastingsselskap med kommersiell reklame som andre kanalar,

så skal dei få lov til å betale kringkastingsavgifta..

 

At NRK burde være valgfri er jeg ening med deg , og det er nok også veldig menge også

Da er man også nød til å endre på noen prinsipper

1: at alle skal tvinges til få viktig informasjon gjennom en egen medie-kanal

2: politisk inngripen ( som er diskuter så mage ganger )

 

Etter mit syn burde det være lett å endre de 2 prinsippene , da begge står veldig svakt

 

Ser dere flere prinsipper som må endres ?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg kan se har disse saker og ting som høyttalere, touchdisplay, USB-mediespiller osv?

Noen av modellene har noen av de tingene ja, men andre har ikke. Se f.eks på NEC-modellene.EDIT: I mer B2B-butikker enn Komplett finner du også mange flere modeller med andre egenskaper og f.eks andre høydeforhold.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har ikke det, informer meg gjerne. Studier som påstår at de tar konsentrasjon fra føreren er irrelevant, det er ikke tall på ulykker som bekrefter noe.

 

Det sagt; vi har det allerede i Norge, som vist på forrige side.

 

Huh?

 

Alt... kor mykje er det me får væra med på å bestemme her i Norge?

(Utanom kven som skal styre landet i 4år...)

Uendelig mye mer en hva du tror, men det krever at du løfter ræva ut av sofaen og gjør mer en å trykke på "like". Den som gidder å engasjere seg får til ting. Om du ikke får til ting så er det fordi DU ikke vil det nok.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget med å strippe NRK. La dem beholde en tv og radiokanal, og reduser lisensavgiften med 80%. Det kan jeg gå med på, selv om det beste hadde vært 100% reklamefinansiert.

 

Jeg bruker ikke NRK, ikke radio, tv eller nett. Trist at jeg må betale tusenlapper i året på noe jeg ikke vil ha..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg støtter forslaget med å strippe NRK. La dem beholde en tv og radiokanal, og reduser lisensavgiften med 80%. Det kan jeg gå med på, selv om det beste hadde vært 100% reklamefinansiert.

 

Jeg bruker ikke NRK, ikke radio, tv eller nett. Trist at jeg må betale tusenlapper i året på noe jeg ikke vil ha..

Men som du uten å vite det nyter godt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...