Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Bump her, håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hvorfor jeg har fått lisenskrav og jeg er lisenspliktig:

 

Fikk i dag brev fra nrk, men krav om betaling av lisens. I følge de, har en fjernsynsdistributør meldt at jeg har abonnement. Dette stemmer ikke, om vi snakker om vanlig TV-abonnement. Det eneste jeg personlig er abonnement av er TV2 sumo, netflix og Viaplay, alle nettløsninger. Disse er slik jeg forstår ikke lisenspliktige? Jeg er for tiden på flyttefot, men bor i begge tilfeller i hus hvor det bor andre med TV, som betaler lisens. Jeg benytter ikke dette utstyret, og bruker kun min egen PC'skjerm til å se på nett-tv fra nevnte leverandører. Er jeg da lisenspliktig? (Jeg benytter ikke NRK nett-tv, men hadde dette hatt noe å si?) Jeg kan ikke forstå hvor dette kravet kommer fra heller, jeg aktiverte forsåvidt nylig hem fra Norge og dette kan være registrert på noe vis- men ikke av NRK direkte. Jeg aktiverte også nylig Viaplay abonnementet mitt - kan dette være grunnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, ja det er jo en mulighet at det er noe gammelt som har kommet inn i systemene nå...Det rare er at det står fjernsynsleverendør i brevet - jeg tolker det som at de har fått beskjed av et TV-selskap og ikke fra feks Elkjøp - og at de "antar" at jeg har utstyr. Men ja, får ta telefonen og se hvor vanskelig det er å rette opp...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Hadde jeg betalt veiavgift til kommunen jeg bor i så hadde jeg ikke klagd, men ingen av de pengene blir brukt på veiene som jeg faktisk kjører. Har vært nødt til å bytte eksosanlegg og 2 felger de 3 siste år fordi veiene her i midt Troms ikke blir prioritert.

 

Hadde vi bygd og vedlikeholdt veier etter folketall og antall kilometer i nord, så hadde det vært en kjerrevei fra Steinkjer til Kirkenes. Tror faktisk dere i nord skal være spesielt glad for at "Søringan" er med på å betale på spleiselaget. Sutring er nasjonalsporten for brorparten av dagens unge. De driter i andres behov og hører kun sine egne totalt historieløse og kunnskapsløse primalskrik.

Kort sagt, Nord-Norge blir melket for penger. Selv om det ikke bor mange i Nord-Norge så produseres det utrolig mye. Bare se på fiskenæringen. Oslo er den største snylteren i Norge for der produseres det minst i hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hadde jeg betalt veiavgift til kommunen jeg bor i så hadde jeg ikke klagd, men ingen av de pengene blir brukt på veiene som jeg faktisk kjører. Har vært nødt til å bytte eksosanlegg og 2 felger de 3 siste år fordi veiene her i midt Troms ikke blir prioritert.

Hadde vi bygd og vedlikeholdt veier etter folketall og antall kilometer i nord, så hadde det vært en kjerrevei fra Steinkjer til Kirkenes. Tror faktisk dere i nord skal være spesielt glad for at "Søringan" er med på å betale på spleiselaget. Sutring er nasjonalsporten for brorparten av dagens unge. De driter i andres behov og hører kun sine egne totalt historieløse og kunnskapsløse primalskrik.

Kort sagt, Nord-Norge blir melket for penger. Selv om det ikke bor mange i Nord-Norge så produseres det utrolig mye. Bare se på fiskenæringen. Oslo er den største snylteren i Norge for der produseres det minst i hele landet.

 

I det siste forslaget til statsbudsjett ble det foreslått mye penger til veiutbygging samt at en del avgifter til bil ble uendret

H og FRP var enige om det , men V protesterte mot dette .

Det var tydelig at det ble for lite penger til miljøet , penger som egentlig havner helt andre plasser en til miljøtiltak .

Disse pengen blir jo heller ikke brukt til veiene

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å slippe å betale TV lisens er egentlig såre enkelt.

Kjøp deg en Android mini PC. F. Eks en Probox2 EX som ble omtalt her på tek.no for en stund siden. Plomber mottaker delen på TV. Kostet meg 700 kr. Si opp TV lisensen. Kast ut dekoderen :) Det finnes et godt utvalg av tjenester på nett som tilbyr de fleste kanaler. Pr i dag har jeg litt over 200 TV kanaler. Dette koster oss litt over 200 pr mnd. I tillegg har vi tilgang til ca 10.000 filmer til enhver tid. Over 100.000 radiokanaler og Spotify bruker vi også. Lyden kjøres rett i surroundforsterker og er svært bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om man skal plombere, hvorfor er det bra at verkstedet gjør en "skikkelig jobb" som de skryter av her? Jeg vil at verkstedet skal gjøre det på simpleste og billigste vis, hvorfor ikke bare kutte antenneinngangene og teipe over? Å betale masse ekstra for en omstendelig prosess tjener jo ingen?

 

Nå står det vel i loven at man må betale om man har en mottaker i huset. Men er enig i at loven kan tolkes på flere måter. Hos meg ble antenne inngangen på TV fylt med lodde-tinn og klemt sammen. Så fikk jeg kvittering på dette. Denne mailen jeg så til NRK. Siden har jeg ikke betalt lisens.

Lenke til kommentar

Det er nå lit merkelig at det skrives at man kan unngå lisensen og likevel få tilgang til de samme kanalene .

Men ingen klarer å komme med den helt konkreter fremgangsmåten .

en ting er dog klar , man må ha tilgang til Internett med ok hastighet

 

 

Alle vet hvordan de kan få se NRK sine kanaler uten å må betale lisens

De fleste vet at TV2 har TV2 sumo

 

og enkelte har hørt at man kan kan se Discovery , TVN og noen kanaler til på Noe som heter Dplay

eller så er det ikke mere

 

jeg etterlyser den helt eksakte måten å få tilgang til en rekke kanaler

foruten NRK og TV2 så har man :

Discovey , discovery science , discovery shovcase, national geographic , Animal planet

TVN ,MAX , TV3 , BBC for å nevne noen få

 

hvorfor er det så vanskelig å komme med en slik oppskrift ?

Lenke til kommentar

M.a.o. så er det "bare" å få loddet vekk den gamle klassiske antennekontakten...'

 

Og dette bare for at man ikke skal kunne ta inn TV-signalet på "normalt" vis.

 

Da melder det seg et spørsmål: Er ikke denne kontakten standardisert i andre henseende også? Har NRK patentinteresser i denne kontakten? Hvis ikke, så vil dette være å gå utover de rettigheter som NRK har.

 

En artig pallell hadde vært Thunderbolt kontakten.. Denne er utarbeidet av Intel i samarbeide med Apple. Satt på spissen, kan de kreve "lisens" på allt av utstyr som bruker denne ???

Lenke til kommentar

Nei. Har en plombert TV som de allerede har godkjent.

Da er det vel bare å vise til det. Har også plombert TV. Fikk regning, kontaktet dem, opplyste om at jeg var "fritatt" og hadde sendt inn dokumentasjon. Fikk beskjed om å kaste faktura. Har ikke hørt noe siden. Det var i juli/august. "Lisensmannen" må gjerne komme hit. Slipper ikke inn døren, og vil få beskjed om å fjerne seg fra eiendommen snarest mulig. Dokumentasjon har jeg selvfølgelig tatt vare på.

Lenke til kommentar

@Tek.no:

Kan dere begynne å fronte en del artikler med apparater som ikke leveres med TV-mottaker innebygget?

 

For eksempel Public Display?

 

Kjedelig at denne enda er dyr, men det har kanskje med at den er hele 85" å gjøre, ikke vet jeg:

https://www.komplett.no/samsung-85-4k-led-public-display-qm85d/824563

 

Det kunne for eksempel vært fint om dere også kunne teste slike 4K (Uhhh-D)-varianter fremover, slik at man kan velge seg en slik framfor en TV.

 

Ellers finnes jo så mangt av løsninger. Noen liker prosjektor, mens andre tyr til skjermer.

 

Ellers:

Parabol og kabelselskapene skyter seg vel selv i foten. Men, det går vel noen år før "gamlingene" dør ut, så de synes vel de har god tid.

 

Men, jeg har avsmak overfor disse aktørene som kun tilbyr kanalpakker som inneholder NrK sine kanaler.

 

Få fingeren ut, og modernisere, slik at vi med "monitor", plombert-TV eller hva man skal kalle det for, også har lyst å abonnere på et eller annet. Det finnes ingenting for oss!! Annet enn Netflix med flere, selvfølgelig.

 

Kan dette bety at TV-sendinger sånn tradisjonellt sett vil dø ut, og at sendinger vil streames for framtida? Eller at man erstatter det med en mer 2-veis kommunikasjonsartet variant?

 

EDIT:

Kom til å stave feil. Rettet prosjekter til prosjektor

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

M.a.o. så er det "bare" å få loddet vekk den gamle klassiske antennekontakten...'

Og dette bare for at man ikke skal kunne ta inn TV-signalet på "normalt" vis.

Da melder det seg et spørsmål: Er ikke denne kontakten standardisert i andre henseende også? Har NRK patentinteresser i denne kontakten? Hvis ikke, så vil dette være å gå utover de rettigheter som NRK har.

En artig pallell hadde vært Thunderbolt kontakten.. Denne er utarbeidet av Intel i samarbeide med Apple. Satt på spissen, kan de kreve "lisens" på allt av utstyr som bruker denne ???

Selvfølgelig er dette totalt tullete! Men hovedsaken for meg var å slippe lisens, ikke å ri prinsipper. Man bruker som regel heller ikke antenne kontakten, da de fleste enheter man bruker for å se TV har HDMI kanel til TV. Foretå det den som kan....

 

Jeg har pr i dag alle skandinaviske kanaler, tilgang til over 200 kanaler totalt. Da tar jeg ikke med kanaler med urdu og lignende som jeg verken forstår eller har interesse av. Har også tilgang til ca 10.000 filmer, over 100.000 radiokanaler fra hele verden og en del annet. Det meste via XBMC på min Android mini PC. Vil anbefale probox2 eller minix om man skal anskaffe seg en sånn! Begge to går for å være blandt de beste på markedet. Er pr i dag veldig fornøyd. Det paradoksale oppi det hele er at jeg nå kan, om jeg skulle ønske det, se NRK helt gratis, helt lovlig via NRK sin egen app.

Lenke til kommentar

 

Nei. Har en plombert TV som de allerede har godkjent.

Da er det vel bare å vise til det. Har også plombert TV. Fikk regning, kontaktet dem, opplyste om at jeg var "fritatt" og hadde sendt inn dokumentasjon. Fikk beskjed om å kaste faktura. Har ikke hørt noe siden. Det var i juli/august. "Lisensmannen" må gjerne komme hit. Slipper ikke inn døren, og vil få beskjed om å fjerne seg fra eiendommen snarest mulig. Dokumentasjon har jeg selvfølgelig tatt vare på.

 

 

Kan du ikke heller "pisse ham i øret":

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=piss%20meg%20i%20%C3%B8ret

 

Fra norskprodusert film, vist på NrK (the julekalender)

 

 

Hei, du kom selv til å lenke inndirekte til denne i innlegget ditt nedenfor:

 

 

 

 

Det paradoksale oppi det hele er at jeg nå kan, om jeg skulle ønske det, se NRK helt gratis, helt lovlig via NRK sin egen app.

 

 

 

Det er overhode ingen "jeg vet om" som forlanger at de skal dele dette gratis over nettet. De må gjerne kryptere det, kreve medlemskap, passordbeskytte det eller hva det nå måtte hete.

 

Det viktige prinsippet, jeg synes bør bestå, er at man kan bli helt fri for en NrK-hverdag. Så kan man heller besøke noen venner, og uff tilfeldigvis havne i den situasjonen at de sitter og titter på NrK.

 

De ulovlige variantene er like greit å utelukke fra diskusjonen, da det dreier seg om en lov som har fått leve alt for lenge i Norsk lovverk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Flott artikkel, bare synd at vi må finne måter på å slippe unna en lisens bare en brøkdel av befolkningen ønsker.

ja ganske mye penger som går i kassa men det er vel hovedsaklig Norges Riks Krinkasting som vi "støtter" å det er ganske mange inne i lokalene på marinlyst.

liker ladio jeg da ingen som løper etter meg å sier jeg skal betale lisens med peltor hørselvern på øra ;)

 

MP3, P3, altid nyheter

 

 

men heia DAB+ og nett stream sier nå jeg eller XBMC\kodi på Rasberry pi for de som er kjent med det.

Endret av Qreed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker svært dårlig den harde komprimeringen med DAB+. Ellers nokså greie saker. Montro om det kommer en DAB 2.1 (DAB++) som har mildere og mer effektiv komprimering på en og samme gang (2 ting på en gang, NEI det går ikke..) :wee:

 

Jeg vil ha tilbake fylden i musikken, også over radio. TAkk!

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...