Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som betaler (har betalt, i dag faktisk) min lisens med glede, for jeg mener NRK leverer bedre kvalitet enn de andre. Bortsett fra det så ser jeg enkelt og greit det samfunnsansvaret de har og bør ha, som ingen kommersielle aktører har eller ønsker å ha.

 

Men samtidig så er det tydelig at det er økende misnøye mot NRK, og folk skjønner ikke hvor viktig jobb NRK har. Yr-app har de på mobilen, men NRK, nei, de vil de ikke ha noe med å gjøre.

 

Hvis misnøyen stadig øker, må det nødvendigvis gjøres noe. Enten slik at nordmenn flest føler de har noe igjen for lisensen, gjøre den usynlig, eller gjøre den mindre. Av disse tiltakene synes jeg ikke det er så dumt å krympe NRK. NRK gjør langt mer enn det som "oppdraget" krever. De sender dyr underholdning, arrangerer dyr Melodi Grand Prix, viser svindyr fotball og enda dyrere OL.

 

Hvis NRK flyttet brorparten av sine underholdningstjenester over i betalingstjenester, og kun lisensfinansierte de "viktige" oppgavene sine, de som de er pålagt å gjennomføre, de ingen andre kan forventes å gjøre objektivt eller i det hele tatt, da ville vi nok fått en rimeligere kringkastningslisens.

 

Ville dette løst problemet for de som klager?

 

Nei, ikke i det hele tatt. Om lisensen gikk ned med 60-70% og det var den dyreste underholdningen som ble kutta, så ville de som klaget VIRKELIG fått vann på mølla. Da hadde de jo betalt dyrt kun for Norge Rundt, Der ingen egentlig vil bu, og Nyheter på tegnspråk. DA hadde det blitt misnøye, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del påstander her .

bl.a. at man bruker NRK sine tjenester uten å vite det.

jeg skulle gjerne ha vist hvordan .

 

Når man ser på en av NRK sine kanaler så vet man at det er NRK

hører man på radio på P1,P2 eller P3 så vet man at det er NRK

Ser man Video på NRK sine nettsider så vet man at det er NRK

Leser man på nettsidene til NRK så vet man at det er NRK

 

Så horden i himmelens navn kan man være uvitende om dette

 

ja,tilbudet er der men

  • Har man tid til bruke det ?
  • vil man bruke det ?
  • Skal man da være tvunget til støtte det ?

 

paradokset her er jo noen har lite penger fra før .

Da svir det å måtte støtte noe man egentlig ikke her råd til

 

Argumentet om at man har man råd til tv da burde man også ha råd til lisensen holder ikke.

Argumentet om at har man kanaler så har man råd til lisensen er også tvilsomt

 

Uansett det er prinsippet om lisens satt opp mot hvordan NRK fungerer som er så stert provoserende

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som betaler (har betalt, i dag faktisk) min lisens med glede, for jeg mener NRK leverer bedre kvalitet enn de andre. Bortsett fra det så ser jeg enkelt og greit det samfunnsansvaret de har og bør ha, som ingen kommersielle aktører har eller ønsker å ha.

 

Men samtidig så er det tydelig at det er økende misnøye mot NRK, og folk skjønner ikke hvor viktig jobb NRK har. Yr-app har de på mobilen, men NRK, nei, de vil de ikke ha noe med å gjøre.

 

Hvis misnøyen stadig øker, må det nødvendigvis gjøres noe. Enten slik at nordmenn flest føler de har noe igjen for lisensen, gjøre den usynlig, eller gjøre den mindre. Av disse tiltakene synes jeg ikke det er så dumt å krympe NRK. NRK gjør langt mer enn det som "oppdraget" krever. De sender dyr underholdning, arrangerer dyr Melodi Grand Prix, viser svindyr fotball og enda dyrere OL.

 

Hvis NRK flyttet brorparten av sine underholdningstjenester over i betalingstjenester, og kun lisensfinansierte de "viktige" oppgavene sine, de som de er pålagt å gjennomføre, de ingen andre kan forventes å gjøre objektivt eller i det hele tatt, da ville vi nok fått en rimeligere kringkastningslisens.

 

Ville dette løst problemet for de som klager?

 

Nei, ikke i det hele tatt. Om lisensen gikk ned med 60-70% og det var den dyreste underholdningen som ble kutta, så ville de som klaget VIRKELIG fått vann på mølla. Da hadde de jo betalt dyrt kun for Norge Rundt, Der ingen egentlig vil bu, og Nyheter på tegnspråk. DA hadde det blitt misnøye, da.

er du helt klar over hva du skriver ?

Du påstår at folk vil klage mere om lisensen blir billigere og man fjerner noen av arrangementene som NRK har .

Man har tross andre kanaler en NRK som sender mye av det samme

 

sporesendinger får man jo også på andre kanaler.

Hvis NRK hadde kuttet det ut så kunne de ha spart en del kr

 

Så får NFF betale hvis de mener at landskamper skal gå på NRK

 

NRK har jo svært sjelden noe jeg er interessert i

hvorfor skal man da betale astronomiske beløp for det ?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over hva jeg skriver. Jeg sier at en av årsakene til at folk klager over NRK-lisensen er at folk ikke opplever at de får noe av verdi tilbake. Jeg sier at folk ikke ser at NRK også har endel ansvarsområder utover det folk tenker på NRK som. Norge har for eksempel en svært god værportal i YR.no som er en del av NRK's ansvarsområde. Og jeg sier videre at de ikke ser mye av verdien av å ha en ikke-kommersiell kilde til informasjon. Du er et spesielt godt eksempel på det selv.

 

Hvis du er i stand til å sammenligne mediekontrollen i Norge med mediekontrollen i Italia, så ville du ha vært i stand til å se hvor viktig nøytral media er for å ha demokrati. Så kan du selv vurdere om det er verd noen tusenlapper i året eller ikke. Jeg personlig synes det er viktig.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser ikke på TV, og betaler således ikke lisens, men det må være mulig å holde lisensdiskusjonen for seg selv uten alt dette tøvet om at NRK er en dårlig kanal, NRK er uten tvil blant de beste tilbyderene i norge, og jeg har ikke møtt en eneste person som sier de aldri ser på NRK, som har TV, og som faktisk aldri gjør det. Sjelden kanskje, aldri? Nei.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har tatt et nivå som får mag til etterspørre definisjon på hva et god tilbud er for noe.

hvordan kan dere på stå at de har gode programtilbud når omtrent halvparten av befolkningen enten klager over dårlig og uinteressante programmer , programmer som sendes på feil tidspunkt .

programmene er ikke tilgjengelig på nettet ( på grunn av rettigheter )

og mange ser heller ikke på tv

 

Hvordan kan dere da si at det er et godt tilbud ?

 

 

Når jeg skriver feil tidspunkt så inkluderer det konkursrasene med andre kanaler , ute muligheter til å se programmert senere.

 

Man kan da ikke både "tvinge" folk til se på spesifikke kanaler og samtidig kreve betaling , eller nekte en se de andre kanalene.

Det er jo slik det funger nå

 

I da finnes det forbausende mange alternativer til de såkalte viktige oppgaven NRK har

Man kan velge mellom Yr. eller Storm.

Man kan velge å se nyheten hos NRK eller TV2

 

Man trenger ikke å se NRK for få vitenskap stoff

Man trenger ikke trenger ikke å se NRK for å få naturprogrammer

Man trenger ikke å se NRK for å få med seg sport (enkelt ganger kan de være lit trege å komme med riktig sportssending)

Nyhetene på NRK og TV2 er jo også de samme . (her bruker NRK til tider lit lengre tid til få ut dean samme informasjonen)

o.s.v

 

Da er det ikke mye igjen

Hvorfor skal man da betale i dyre dommer når konkurrenten gjør det billigere og til dels enklere ?

hvis NRK skal være så unik hvorfor driver de da på med så mye av de samme som konkurrentene ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser ikke på TV, og betaler således ikke lisens, men det må være mulig å holde lisensdiskusjonen for seg selv uten alt dette tøvet om at NRK er en dårlig kanal, NRK er uten tvil blant de beste tilbyderene i norge, og jeg har ikke møtt en eneste person som sier de aldri ser på NRK, som har TV, og som faktisk aldri gjør det. Sjelden kanskje, aldri? Nei.

 

AtW

 

jeg ser ikke hvordan du kan mene at NRK er så god kanal uten at du selv faktisk ser det de lager .

Det er et stykke fra teori og praksis her .

 

I beste fall er de en nisje kanal så burde ha hatt helt andre finansieringsformer en i dag

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs jo hvordan den statistikken er bygd opp.

Mange vet jo knapp om noen andre kanaler

Og så til-byes NRK uten ekstra abonnement , alt skal taes over lisensen

 

Så statistikken lyver ganske mye da NRK for helt andre konkurranseforhold en konkurrentene,

Dessuten varier en god del fra dag til dag

F.eks så har TV2 har hatt programmer som får større oppslutning en NRK

 

 

Spørmålet er hva vill man ha valg av kanaler hvis man slipper å betale for noen av dem ?

Lenke til kommentar

Statistikken er bygget opp slik at et meningsmålingsselskap spør et utvalg av befolkningen om de gidder krysse av på hvilke programmer de ser på i løpet av en periode. Så krysser de av for hvilke programmer de har sett på i perioden. Basert på dette får de statistikk på hvilke program som har høyest oppslutning, og hvilke kanaler som har høyest oppslutning. Dette er enkel statistikk.

 

Slutt å finn på ting, og nevn én person som ikke vet om andre kanaler.

Lenke til kommentar

Statistikken er bygget opp slik at et meningsmålingsselskap spør et utvalg av befolkningen om de gidder krysse av på hvilke programmer de ser på i løpet av en periode. Så krysser de av for hvilke programmer de har sett på i perioden. Basert på dette får de statistikk på hvilke program som har høyest oppslutning, og hvilke kanaler som har høyest oppslutning. Dette er enkel statistikk.

 

Slutt å finn på ting, og nevn én person som ikke vet om andre kanaler.

 

jeg kjenner ikke noen som ikke har sluttet å se på NRK , men de fleste jeg kjenner sier at de ser aldeles lite på NRK

Du vet god at statistikk kan legge premissen for hva man velger

Noen ganger mangler det rette alternativet og man blir tvunget til å velge noe annet

 

Dessuten finnes dem som bare har tilgang til NRK sine kanaler.

i tillegg er det en del andre årsaker til mange må se på kanal nr 1 ( som vanligvis er NRK ) en viss tid

ofte gjøres det for oppdatere dekodere o.l.

Slike ting kommer kan gi fordeler for NRK rent statistisk

Lenke til kommentar

TV'er får kortere og kortere levetid.

 

Hvordan kan man gå fram dersom man bare ønsker å kvitte seg med apparatet og få dette registrert. Må man fremdeles nedom plomberingsverkstedet for å få utstedt et sertifikat som forteller at TV'en er destruert?

 

TV er en uting! hehe

Lenke til kommentar

Uting , kanskje , men det er nå det som gjør det enkelt å kunne se programmer på flere kanaler

Systemet slik det er lagt opp trenger mange forbedringer enda, uten at alt nødvendigvis må overføres til en standard pc og Internett.

 

Da er det verd å navne at enkelte aktører her begynt å la forbrukeren se noen av de samme kanalen på både Internett og dekoder.

Det forutsetter selvfølgelig at man har det vanlige abonnementet

 

 

Det er en mangel med denne artikkelen og det er oppskriften på hvordan man kan se de samme kanalene lovlig uten å måtte betale lisens .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som vil betale noe som helst, men de ønsker uendelige ytelser fra det offentlige.

Alle med vettet i behold skjønner at skatter og avgifter er der for at fellesskapet skal fungere.

 

NRK har hatt en stor rolle i å gi kunnskap til det norske folk og har sånn vært en god organisasjon.

Utfordringen i 2013, er at monopolet er borte og da må man debattere i hvilken form NRK skal fortsette.

 

Reklame er ingen god løsning, for det finnes ikke reklamekroner nok for NRK alene engang.

 

Alle med vettet i behold skjønner at alle avgiftene er ikke for alle og folk har forskjellige ting de brenner for og er motstandere av.

Lenke til kommentar

Alle med vettet i behold skjønner at alle avgiftene er ikke for alle og folk har forskjellige ting de brenner for og er motstandere av.

Ja selvsagt er det legitimt å si hva en ønsker og ikke. Jeg ønsker ikke betale for at du får gratis skolegang, sykehus og masse andre ting. Men jeg skjønner jo at du ønsker disse tingene fra meg og andre skattebetalere. Så kan man se på f.eks milliarder til operabygget i Oslo. Kommer jeg noengang til å se en forestilling der? Liker jeg i det hele tatt opera? Nei, men alikevel synes jeg det er helt greit å bidra til mangfold og kultur i Norge.

 

Den nye generasjonen med sutrere har jeg utrolig lite til overs for. Desto mer man skjemmer de bort, jo mer tråkker de på det verdifulle fellesskapet vi har i Norge. Tenk at bilister må betale bompenger på veiene de selv bruker... SELVSAGT, hvem i helvete skal ellers betale for veiene dere skal kjøre på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...