Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen som vil betale noe som helst, men de ønsker uendelige ytelser fra det offentlige.

Alle med vettet i behold skjønner at skatter og avgifter er der for at fellesskapet skal fungere.

 

NRK har hatt en stor rolle i å gi kunnskap til det norske folk og har sånn vært en god organisasjon.

Utfordringen i 2013, er at monopolet er borte og da må man debattere i hvilken form NRK skal fortsette.

...

 

Dersom NRK-lisensen ble brukt til kunnskapsprogrammer hadde jeg gladelig betalt. Men slik det er nå brukes lisensen til å opprettholde et dusin radiokanaler av ymse slag, og tre tv-kanaler som alle gjør det de kan, uvisst av hvilken grunn, for å konkurrere mot kommersielle kanaler som TV2.

 

Alle NRK-lisens-debatter har en tendens til å bli en debatt for eller mot avgift. Men egentlig burde det vært fire forskjellige debatter:

1) Trenger vi en statskanal?

2) Hva skal den sende (kunnskap, sport, nyheter eller underholdning)?

3) Hvor mye penger skal dette koste?

4) Hvordan skal de få inn midlene til dette.

 

Det minst viktige spørsmålet synes jeg er det siste. De færreste slipper unna uansett, litt urettferdig, men slik er nå livet. Så hvorfor er det det diskusjonen oftest dreier seg om?

 

Mine synspunkter:

1) Ja. Jeg synes det er bra med en kanal som er kommersielt uavhengig. Men få nå slutt på sponsingen! Hele poenget med å ha en statskanal ødelegges jo hver gang de tjener en eneste krone på dette.

2) Kunnskap og nyheter. Så kan de kommersielle kanalene ta seg av sport og underholdning. Jeg er drittlei av at mine penger går til betaling for døgnet rundt sendinger fra sportsbegivenheter.

3) Ved å fjerne sport og underholdning, så blir kostnadene en dråpe i havet i forhold til i dag. Jeg synes godt kunnskapsbudsjettet kan økes.

4) Spiller ingen rolle for meg. Spesielt ikke om avgiften havner nede på et mer edruelig tall, som feks 500,- i året.

Endret av punar
Lenke til kommentar

Verdt å huske at NRK ble stiftet i 1933 og TV-lisensen unnfanget i 1957 som en videreførelse av radiolisensen ifra 1924. Med andre ord er dette en etterlevning av en annen æra som ikke har noen plass i samfunnet i dag. NRK burde enten privatiseres eller gjøres til ren betalingskanal. Personlig har jeg ingen interesse av NRK, men er mer interesert i diverse vitenskapskanaler, og ville heller sett at mine lisenspenger gikk dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dessvere liker nrk bare dokumentasjon der den står er plombert og gidder ikkje ein gang se på saken, svært ofte er det dette som skjer (begrune at den ikkje står i stua er svak siden man kan flytte ein tv ect)

 

merklig nok er dette systemet veldig kjært også, når folk kjøper tven kan man sette det i hvilken som helst virklig og fictonel figur, siden er ingen system som sjekker dette ein forhandler sender inn det dei fekk.

 

fekk plutslig ein dag innkrav på NRK lisens pågrunn av noen hadde angit mitt navn når dei kjøpte tven, heldigvis fekk vi ordnet opp i det og funne personen siden han hadde betalt med kort tydligvis

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Flott artikkel, bare synd at vi må finne måter på å slippe unna en lisens bare en brøkdel av befolkningen ønsker.

 

Sikkert bare en brøkdel som ønsker å betale lisens, men jeg mener NRK gjør en viktig jobb og at Norge bør ta seg råd til å ha et TV tilbud som NRK gir. Har sikkert noe med alder å gjøre, men jeg synes også NRK har flere og flere programmer og tilbud jeg liker :-).

 

Så om vi betaler via TV lisens eller statsbudsjettet så må vi uansett betale det på en måte. Når jeg leser denne artikkelen så tenker jeg at det nok hadde vært bedre å tatt det via statsbudsjettet. At en skal drive med "sosial" bistand via TV lisensen ved å gi diverse gruppe fritak blir bare tull for meg. Og med den teknologiske utviklingen som har skjedd og vil skje så vil en aldri klare å laget et lisens system som er rettferdig og sørger for at de som skal betale, betaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Betal den føkkings lisensen og vær stolt over at du bidrar til noe av det viktigste i et moderne og levende demokrati. En fri presse.

 

NRK er jo ikke uavhengig? NRK er jo en ren propaganda-kanal fra staten.

Hahaha.. Hvis NRK er din definisjon på en propaganda-kanal, så vet du tydeligvis ikke hva propaganda betyr. Det der var virkelig flåsete skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvor man står politisk bør man ha tilgang til OG BENYTTE både politisk styrt og kommersielt styrte kanaler slik at man får mer enn en side av verden presentert. Alle som argumenterer mot dette, er nyttige idioter, men mer idioter enn nyttige.

 

Man kan jo like godt påstå at TV2 er propaganda-kanalen i Norge, man er like teit da.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at vi burde betale en NRK-lisens med glede. Nå kan man alltid kritisere kvaliteten på underholdningen og innholdet, men ta for eksempel kulturprogrammene på NRK2 og den høye kvaliteten på husband o.l. i diverse underholdningsprogram. For å ikke snakke om særnorske TV-konsepter, som bevarer en viss kulturell egenart i dette landet. Du finner ikke slikt på TV2 eller TVNorge. Det ville være svært uheldig om NRK forsvant, fordi folk ønsket å spare noen ekstra kroner i året. Nå som hele den vestlige verden blir bombardert av USAs amoralske og narsissistiske populærkultur, så trenger vi en motsats mer enn noensinne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er tydelig at det er ikke alle som forstår problemstillingen rund NRK og lisensen.

 

Nå betaler man jo for å ha alternative kanaler til NRK

Da virker det uhørt å måtte betale penger til en enkel aktør bare for å få lov til å se andre kanaler

Når noen sier at de betaler lisensen med glede og begrunner det med at NRK har så bra programmer , så liter jeg virkelig med å kunne godta det

De har ikke bedre programmer en konkurrentene

 

for min del er NRK et av de få selskapene som sender de mest kjedelige programmene.

Mine interesser for NRK har gått jevnt nedover siden TV2 kom

Nå har også Discovery overtatt mer og mer av interessene mine

 

Så hvorfor skal man betale for noe man verken ser på eller høre på ?

( ja jeg høre nesten ikke på radio )

 

 

Nå er det slik at ingen fjernsynsselskap er helt nøytralt

NRK har tilknytning til AP , det er det ingen som kan nekte for

TV2 blir beskyldt være veldig for FRP , selv om det enkelte tider kan virke motsatt

 

Trenger vi en statskanal?

kanskje , men trenger det å være NRK ?

 

Hva skal den sende (kunnskap, sport, nyheter eller underholdning)?

om man fjerner sporten så har man likevel all den andre kostbare kulturen

trenger NRK å ta seg av alt dette alene ?

 

Hvor mye penger skal dette koste?

trenger dette å koste så vanvittig mye og hvorfor skal dette komme i en sær regning til de som har en mottaker ?

Det er ingen som har bedt om dette tilbudet , det er bli tredd nedover hode på oss

 

Hvordan skal de få inn midlene til dette ?

fra samme budsjett som alle andre samfunnsoppgaver som vil være det mest fornuftige hvis man ser på helheten

 

Nå har det være forslått kanskje så mye som 10 forslag hvordan NRK kunne finansieres , og alle finnes det innvendinger mot

 

Nå er det på tide at non tar til fornuften

Lenke til kommentar

Sikkert bare en brøkdel som ønsker å betale lisens, men jeg mener NRK gjør en viktig jobb

Så om vi betaler via TV lisens eller statsbudsjettet så må vi uansett betale det på en måte.

 

Jeg mener det er irrelevant hvor mange som ønsker NRK. Betalingsmodellen hører ikke hjemme i en sosialliberal demokratisk rettsstat anno 2014.

 

Om lisensen ble betalt via. statsbudsjettet ville det være langt mer sosialt da minstepensjonister, trygdede, studenter osv. ville slippe billigere unna og alle ville være med å dra lasset. Når det går over statsbudsjettet tror jeg også Stortinget plutselig ville bli langt mer interessert i å begrense de enorme kostnadene.

 

Tøv. NRK er den mest nøytrale kanalen jeg vet om.

Eh... norske journalister er sosialister nesten alle sammen. SV og spesielt AP har mange tentakler langt inn i NRK.

 

For å se hvor partiske, politiske og lite nøytrale NRK kan være trenger du ikke se lengre enn f.eks midtøstenkorrespondent Odd Karsten Tveit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

NRK bør deles, distribusjon og produksjon bør være ulike deler. Produksjon finansieres frittstående (lisens e.l.), mens distribusjon tas over statsbudskjettet.

 

Distribusjon bør være et "vesen" (som i veivesen), også med ansvar for digitalt stamnett (mellom byer) og f.eks NIX.

 

NRK produksjon bør ikke likes, jeg synes for mange liker for mye. For populistisk pr. i dag, bortsett fra nyheter bør de prioritere nisjene. Slikt som ikke er økonomisk lønnsomt, men allikevel viktig å dokumentere. Ting som selger kan andre ta seg av. Gjerne mer "dyptgravende" journalistikk, vær vaktbikkjer.

 

Vekk med annonsører. Knyttninger til pengemakta er usunt i denne rollen.

Guatemalanske journalister tør ikke drive undersøkende og kritisk journalistikk. En av årsakene til dette er at redaktøren blir sensuert av eieren av mediet.

 

NRK bør ikke handle om hva folk vil se, men hva samfunnet bør vite.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kritikk av NRKs journalistikk er absolutt på sin plass, selv om TV2 er klart den største synderen. Her kan man snakke om "opium for folket". Ingen reell analyse av de bakomforliggende mekanismene i en konflikt eller krig, og alt av disinformasjon fra mainstream nyhetskanaler som CNN og MSNBC (helt åpenbart styrt og sensurert av politiske og økonomiske maktinteresser) utføres med "copy og paste"-teknikken. Jeg synes Aftenposten er et friskt pust i en ellers veik og ofte sjokkerende kunnskapsløs journalistskare, men selv også Aftenposten er fraværende i sentrale internsasjonale problemstillinger.
Hvor går Norge i framtiden med en innvandringspolitikk ute av kontroll (våre politiske ledere tenker kun å spille på lag med EU og FN for å sikre seg videre karrieremuligheter, f.eks. Jens Stoltenberg)? Hva skjer med GMOs og biologisk forurensing med giftige og helseskadelige arter godkjent av en gjennomkorrupt FDA? Hva skjedde egentlig i Benghazi, Syria og Libya (am. våpenhjelp til religiøse fanatikere som destabiliserer regionen)? Hva med am. deregulering av nesten hele verdens bankvesen, storstilt overvåkning med lugubre hensikter + en liten global elite som handler helt på utsiden av lover og regler som har adgang til et vanvittig overvåkningssystem (og med egen "pengepresse"), mens middelklassen i nesten hele den vestlige verden blir fattigere og fattigere. Osv...osv...
Hvor er NRK i disse sakene? Omtrent totalt fraværende. Ekte gravende og informerte journalister virker å være en utdøende rase. Journalister spiller i stadig større grad på lag med maktstrukturene, med flotte diplomatmiddager hvor relasjoner "smøres", og med handtrykk og klapp på skuldre bak lukkede dører. Kanskje litt mindre festing og fancy kafébesøk i journalistenes studietid, og mer research/arbeid ville hjelpe også.

Endret av Mac_31
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...