Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betal den føkkings lisensen og vær stolt over at du bidrar til noe av det viktigste i et moderne og levende demokrati. En fri presse.

 

For noe tøv. Dette er så typisk fra folk som ser nrk og ikke ønsker at det skal bli en reklamekanal.

 

Forresten så kan det da umulig koste 5 milliarder i året og gi deg nyheter hver dag. Vi betaler jo for alt andre tullet den kanalen driver med også. Jeg ser ALDRI på nrk, hvorfor skal jeg være med å spleise sånn at du får se nytt på nytt reklamefritt?

 

Jeg skulle gjerne plombert TV-en min, men desverre så er det masse gode kanaler jeg med glede betaler for, så det blir jo litt trist å miste tilgang til dette bare for å slippe norgesmafiaen.

Endret av Apox
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Argumentet at demokratiet er avhengig av en kanal som NRK er forlengst utdatert, da internett har tatt over den rollen for en god stund siden. Og bra er det!

 

Synes NRK kan bli redusert til det absolutt nødvendige. Vi trenger ikke 4 TV-kanaler og dusin radio-kanaler, hvor mye av innholdet er totalt meningsløst og sløsing av lisenspenger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så FoxNews er en bedrift drevet på dugnad?

Reklame. - Hvis man ikke ønsker å se fox news er har man muligheten til å bytte kanal.

Å si at Nrk er dugnadsdrevet er en interessant påstand, da de har politisk incentiv til å godgjøre gjeldene regjering for å få økt lisens.

 

Nei, faktisk ikke. En politisk enhet, som er stemt frem av folket på demokratisk vis, legger føringer. Innenfor der jobber NRK fritt.

Folket -> politisk makt -> informasjonsrammer.

Det er åpenbart hvor i regnestykket det kan gå galt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spørsmål: hvordan plomberes en moderne TV? Kan jo ikke plugge igjen HDMI-portene akkurat..

Alle TVer har hatt signalinnganger, og HDMI endrer ingenting, så ser ikke helt hva du mener med det.

HDMI-inngangen er selvsagt helt uinteressang. Dekoderen er lisensbelagt, og er den som plomberes.

Bruker du eksern dekoder som du kobler til ved hjelp av HDMI (før var det vanlig med scart), så må du fortsatt betale. Hvis ikke må du kaste dekoderen (eller plombere den, som selvsagt fjerner hensikten dens)

 

Når TV-en er ferdig plombert, vil hovedkortet måtte byttes for at den skal kunne brukes til å motta signaler igjen.

Hmmm... challenge?. Altså, jeg tipper de har peiling, men det ser da uvirkelig ikke særlig vanskelig å få fikset igjen. :ph34r: 30 min med loddebolten, noe overflødige antennekabelrester og en skrutrekker.

Nå vet jeg ikke hvor godt eventuelle kontrollører sjekker, men en gjemt signalledning eller lignende burde funke. Ser vel ikke for meg at han skal ta ned plasmaen fra veggen uansett ...

:dremel:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, jeg må jo henge meg på denne debatten, alltid like artig dette med NRK-lisensen :)

 

Det jeg synes er rart med denne problemstillingen er ordet lisens;

 

lisens (l??sens)

substantiv maskulin

1. tillatelse til å bruke/utøve noe, fullmakt søke om lisens

2. avgift, lisensavgift betale lisens for TV-titting

 

En lisens betyr at man kjøper seg tillatelse til å bruke en tjeneste. En lisens på ALLE andre ting en NRK/ TV er valgfritt. NRK-skatten blir jo som om alle i hele verden måtte betale Microsoft lisens når man har PC fordi man KAN bruke dette på PC'en hjemme. En lisens man tvinges til å betale kan ikke kalles lisens, jeg er usikker på hva man kan kalle det? Skatt? Kommunale avgifter? Eiendomsskatt?

 

Men men, jeg synes hele denne greia er svada, kall det noe annet eller sleng det inn i skatten (eller i dass) :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var en diskusjon på dette tidligere, og man må ikke plombere selv, man trenger kun å erklære at utstyret ikke blir brukt til NRK eller mottak av TV signaler, og si at NRK kan plombere det på egen regning om de ønsker når det måtte passe dem.

Her er en post fra Simen1 i den diskusjonen som er en mail for en mail man kan sende til NRK: http://www.diskusjon...

 

EDIT: Lisens for NRK er forresten meningsløst om den finnes på nett og de fleste har TV i hjemmet. Er det et mindretall av befolkningen som har tilgang kan det gi mening, men i dag har alle i praksis tilgang med mindre de velger å ikke ha det.

NRK burde finansieres direkte over statsbudsjettet, så unngår man et ganske stort overhead med lisensinnsamling.

Det er også en diskusjon om NRK bør fortsette å eksistere i sin nåværende form, legges ned, eller forandres, men det er noe man kan ta senere etter det er finansiert over statsbudsjettet.

Endret av GullLars
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen statistikk over hvor mange husholdinger som har TV/TV-mottaker, men det må da være over 90% ? Og når man regner med folk som har tilgang til NRK (f.eks. gjennom internett) så må det være bortimot 100%.

 

Det vil jo si at hele norges befolkning har tilgang til NRK, og bør betale for det. Hvorfor skal TV-eiere finansiere for nett-tv / nrk.no / yr osv brukere?

 

Når bortimot alle bruker tjenester av NRK så bør jo dette finansieres over skatten / statsbudsjettet.

 

Da vil man spare alle pengene som blir brukt på lisenskontollører, saksbehandlere, regnskap/økonomi folk og ikke minst utvikling og drift av IT systemet som håndterer dette. Disse pengene kan da gå til NRK.

 

Da vil også alle betale etter "evne". De som tjener mye finansierer mer, og de som ikke har fått arbeid enda slipper å betale. Det må da være det beste og mest solidariske.

 

Går det virkelig an å være imot dette? Jeg kan bare se fordeler ved å kutte ut lisensen. Kan noen gi meg noen argumenter som er "for lisens" og imot finansiering over skatt?

Lenke til kommentar

Nettopp. Finnes heller ingen begrensninger i det digitale liv hvor det må være en lisens på plass for å kunne se på reklamefri TV. I dag kan de problemfritt gå over til en modell hvor man må betale årsavgift eller lignende for å se.

 

Mot før i tiden hvor de ikke kunne begrense sendingen i samme grad. .

Lenke til kommentar

Bortimot alle? Ja, vi har tilgang (påtvunget såklart)

Jeg synes nå det er minoriteten som faktisk synes det er verdt å bruke noe som helst tid på NRK og deres elendige skrap. Alt fra nettside til radio til TV. Så nei, jeg hadde heller byttet ut de samtlige av mine politiske meninger og stemt på det portiet som hypotetisk ville vært i mot å legge en skatt på dette.

 

Betaler ikke lisens, og kommer aldri til å gjøre det. Føler det hører til sjeldenhetene, fremfor det vanlige når det gjelder å bruke tusenvis av kroner på NRK sine produkter om de kunne sluppet.

Lenke til kommentar

Det er rart det hele tiden omtales som en lisens, når det er en avgift og det heter Kringkastingsavgift.

 

Hahahaha, du drepte nettopp innlegget mitt du :( :( Selvfølgelig helt rett at det er en avgift, dumme meg :p

 

Edit; Må slenge med litt info.

 

Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har og hvilke kanaler du velger å se på.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn av og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om krinkastingsavgiften.

 

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530255

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Synes det er tåpelig at HW.no tar delvis NRKL sitt side i saken. Jeg er i en ganske lang om omfattende krangel med NRKL akkurat om teksten i forskriften om fjernsynsmottakere som sier klinkende klart at a) en melding om "mottaker ikke i bruk" skal være nok og b) det står at NRK - OM DE SELV VIL - skal plombere. Ingen, absolutt ingen plass står det at det er eieren av TVen som skal plombere den.

 

La meg kaste enda flere steiner i dette falske glasshuset: NRKL og deres nyttige medhjelper Medietilsynet mener at det er eieren som skal plombere, "sånn blir det praktisert" sier de. Det andre er at NRKL tørker seg i bakenden med disse "mottaker ikke i bruk" meldinege. Jeg har skrevet epost, sendt vanlig post og ringt - for å høre at lisensen er stoppet, bare for å bli overrasket i etterkant da en ny faktura kom - siden lisensen ble aldri stoppet.

 

Denne artikkelen beskriver en forskrift som NRKL nekter å følge, og jeg vet at jeg ikke er den eneste siden omtrent alle som har prøvd seg på å stoppe lisensen, unngå å betale eller unngå å dobbeltbetale (f.eks. et par som skal bo ilag). ALLE har støtt på denne veggen som heter NRKL, som oppfører seg akkurat som de selv vil, og driver med utpressing akkurat som de vil forskrift eller ei.

Lenke til kommentar

? I utgangspunktet skal en TV settes bort for å unngå kringkastingsavgift, men hvis du bruker den som skjerm er den ikke satt bort i snever forstand, forteller Syrdal.

****************************************

En skjerm som ikke kan ta imot signaler direkte via kabel eller luft er hverken TV eller Fjernsyn og skal ikke settes bort.

En "gammel" TV har mottager som tideligere tok imot signaler, men disse signalene er nå opphørt og dermed har ikke "TV´n" mottager for det som kreves i dag.

En 50" plasma uten innebygd mottager er kun en skjerm og ikke en TV (televisjon)

Det er et PM anlegg (privat media) og kun en monitor for visning av film via DVD spiller, data, eller bruk til spillkonsoller som ikke er knyttet mot NRK, satelitt eller bakkenettet med mottagerboks.

Behold skjermen i stua med god samvittighet og betaler du lisens uten å se på TV så gjør du deg selv skyld i en feil.

Du skal betale lisens kun dersom en TV er i bruk.

Gå inn på NRK sine lisens sider og gå langt inn i reglementet så står det klart å tydelig og bare henvis til det.

Du kan også beholde paraboltunere og riks TV tunere, men må sette disse bort og NRK kan kreve å plombere disse, så bare ønsk de velkommen for de kommer ikke.

De håper jo selvfølgelig at utstyret blir tatt i bruk igjen.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det vil si at det kreves utstyr fra en tredjepart (Canal Digital, Viasat, RiksTV, Get, osv.) for å kunne motta signaler de fleste steder i dag.
Det er helt feil, man kan fint ta i mot NRK digitalt over vanlig antenne (uten hjelp fra RiksTV) om TVen støtter formatet. ;)

Du må vel ha en modul + et kort fra NRK for å få inn kanalene? Eller er det jeg som roter her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...