Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Masse overtid, null utbytte - hjelp


shug

Anbefalte innlegg

Personer i ledende stillinger er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene i kapittel 10, men ikke kravene til at arbeidsmiljøet ikke skal være fysisk, psykisk, eller sosialt belastende i kapittel 4.

 

Generelt sett er det også slik at arbeidsgiver ikke står fritt til å kalle en stilling for ledende (eller særlig uavhengig). Stillingen må materielt sett være tillagt oppgaver og ansvar som tilhører lederstillinger, som for eksempel myndigheten til å ta til dels betydelige avgjørelser om eget ansvarsområde og egne underordnede uten å måtte samrå seg med overordnede. Lønn vil være et moment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Du skal ikkje sjå helt vekk fra at du kan få noko ekstra uten å ha loven bak deg. Tippar at du kunne hørt med dei om du kunne få noko ekstra for den arbeidsinnsatsen du gjør. Tvilar på at dei synes situasjonen din er ok, spesielt med tanke på at det virkar som du gjør ein god jobb.

Lenke til kommentar

Har du gjort hovedkontoret/ledelsen oppmerksom på at det er problematisk å jobbe så mye som du gjør fordi du må ta ansvar for områder du normalt ikke skulle hatt ansvar for?

 

Selv om de betaler lønna de og ser timelistene dine er det ikke sikkert de er klar over hva som egentlig foregår. Spesielt ikke hvis du ikke fører overtiden din inn noe sted.

Lenke til kommentar

Hehe:-) Jeg jobber dessverre i en avdeling uten mulighet for målinger i form av salg/omsetning, som i tillegg blir vist veldig lite oppmerksomhet, samtidig som det er den en av de mer vanskelige å drive smertefritt. Ja, har gjort forsøk på å få det frem til sjefen, og svarene jeg får er mer at "Ja, det er ikke noe tvil om at du skal jobbe deg opp osvosv", men jeg sliter med å kjøpe det, ettersom han i en annen anledning ikke ville at jeg skulle videre, når ting gikk så bra som det gjorde, noe han trivdes veldig med:-/

Endret av shug
Lenke til kommentar

Ledelsen er fullt klar over problemene på huset, og er gjort oppmerksom på at jeg er "på saken", ja, noe som gjør det ekstra frustrerende å ikke få tilbakemelding(er). Men jeg skal høre om jeg kan få noe av det utbetalt eller avspasert, ville bare vite om jeg måtte spørre meget pent eller egentlig kunne kreve det.

Lenke til kommentar

Har man gjort seg tilstrekkelig uunnværlig kan det være veldig effektivt å true med å si opp, si du har funnet en jobb med bedre betingelser. Men det er et spill med høy innsats altså, og noe man bør tenke grundig gjennom. Men, et forslag lell ;)

Man kan like godt si til sjefen sin at man er på utkikk etter ny jobb på en pen måte, uten å true med noe som helst. Trenger ikke å si noe om betingelser, de trenger ikke en gang å være bedre.

Lenke til kommentar

Personer i ledende stillinger er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene i kapittel 10, men ikke kravene til at arbeidsmiljøet ikke skal være fysisk, psykisk, eller sosialt belastende i kapittel 4.

 

Generelt sett er det også slik at arbeidsgiver ikke står fritt til å kalle en stilling for ledende (eller særlig uavhengig). Stillingen må materielt sett være tillagt oppgaver og ansvar som tilhører lederstillinger, som for eksempel myndigheten til å ta til dels betydelige avgjørelser om eget ansvarsområde og egne underordnede uten å måtte samrå seg med overordnede. Lønn vil være et moment.

Dersom man faktisk har 7,5 time fast arbeidstid hver eneste dag skal det vel ganske mye til for å bli ansett for å ha en ledende stilling. En viss kontroll over egen arbeidstid er vel et viktig moment i den vurderingen?

 

Edit: Altså, at overordnede bestemmer hvilke 7,5 timer du skal jobbe, og ikke bare hvor mye du skal jobbe.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Dersom man faktisk har 7,5 time fast arbeidstid hver eneste dag skal det vel ganske mye til for å bli ansett for å ha en ledende stilling. En viss kontroll over egen arbeidstid er vel et viktig moment i den vurderingen?

 

Edit: Altså, at overordnede bestemmer hvilke 7,5 timer du skal jobbe, og ikke bare hvor mye du skal jobbe.

 

Nei, det vil jeg ikke si. Det er et moment i vurderingen, men ikke nok til å være utslagsgivende alene. At ansvarsområdet er nært knyttet til butikkens åpningstid, som her, er ikke til hinder for å bli ansett for å inneha en ledende stilling. Men i grensetilfeller kan det bli tillagt avgjørende vekt (se LH-2007-191174 med videre henvisninger).

Lenke til kommentar

Kjenner en som var i en svært tilsvarende situasjon som trådstarter. Han tok kontakt med fagforeningen og fikk hjelp av dem til å sende noen hyggelige brev til sjefen hans. Sjefen tok hintet på dette tidspunktet og han endte da opp med å skulle jobbe ca 40 timer i uken, ikke 60-70 som tidligere. De ble også enige om en "sluttpakke" ettersom han jeg kjenner hadde fått sjefen opp i halsen før han gikk til det skrittet å kontakte fagforeningen.

 

For meg høres dette hverken ut som en fri stilling eller en lederstilling, mao at du har krav på overtidsbetaling. Jobben din har også brutt arbeidsmiljøloven i det tilfellet og burde vel kanskje strengt tatt blitt rapportert til arbeidstilsynet.

 

Btw, så er 400 overtidstimer med en grunnlønn på 400.000 rundt regnet 120.000kr som jobben din nok skylder deg. Håper du kan dokumentere hvor mye overtid du har jobbet.

 

Anyway, tak kontakt med sjefen din forklar situasjonen. Dere burde da bli enige om utbetalingen av overtid, eller du burde kunne avspasere. (PS: du skal fortsatt ha utbetalt 40% overtidsbetaling når du avspaserer time for time).

 

Hvis du ikke kommer til enighet om betaling av overtid, så hadde jeg meldt meg inn i en relevant fagforening, fått dem til å hjelpe meg med saken og evt meldt firmaet til arbeidstilsynet hvis de fortsatt er vrange. (Forutsatt at fagforeningen e.l. er 100% enige i at du ikke har en fri/lederstilling.). Det er ikke vits å bruke tid og energi på en arbeidsplass hvor de ikke setter pris på arbeidsinnsatsen din.

 

Du kan ta kontakt med arbeidstilsynet her: http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797 og jeg tipper de vil kunne hjelpe deg med å avklare hva slags stilling du egentlig har.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Ledende stilling er ett definisjonsspørsmål. Er avdelingsleder for frukt og grønt avdelingen i en kiwibutikk en lederstilling?

 

Hvis du ikke har personalansvar og/eller lønnsansvar, tar viktige avgjørelser i forhold til drift eller kan bestemme din egen arbeidstid i stor grad, så er det sannsynligvis ikke en lederstilling, utenom i tittel, som dessverre mange gjemmer seg bak. Har vært med på en lignende sak selv, hvor jeg hadde en 'lederstilling'.

 

Vi løste det ved å samle alle de andre i tilsvarende 'lederstillinger' og gå i samtale med ledelsen (og da mener jeg ikke med hverandre, men med de som faktisk tar avgjørelser.)

 

Vi kom til en løsning oss i mellom, fikk lønnsforhandlinger ikke bare for oss selv, men også alle de andre i bedriften, og alle ble fornøyde. Også ledelsen. De fikk mer fornøyde ansatte, og ble mer konkurransedyktige på arbeidsmarkedet.

 

Ikke fortsett slik du gjør. Kom deg i dialog, og still forbredt (sett opp punkter til deg selv, etc). Få dem til å forstå hvilke kostnader du sparer inn, og la de sette en pris på det. Hvis det ikke er tilfredstillende, fortell dem det, og at du begynner jakten på ny jobb. Viktigste er at du forstår at de kommer ikke til å gi deg noe før du sier ifra, man får ikke som fortjent, man får som man krever, i de aller fleste jobber. Dessverre. Gjør dem oppmerksom på din verdi.

 

Er du flink og flittig finnes det ALLTID jobb til deg.

 

tl:dr Gjør noe med arbeidssituasjonen din før du blir desillusjonert og bitter. Er du dyktig og liker det du gjør, få motparten til å bli klar over det, men også få de til å forstå at du er klar over det.

 

edit: Når jeg var 13 år jobbet jeg som Space Manager på Mega. Flott tittel, ikke sant? Jeg stablet varer inn i hyllene hver onsdag etter skolen. Manager kan bety så mangt.

Endret av liealot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg jobber i en norsk kjede, hvorav min stilling som avdelingsleder er knyttet til en god del overtid.

Jeg er positiv, jobber raskt og effektivt og klager aldri. Jeg har imidlertidig i år opparbeidet meg en overtid på totalt 400 timer.

 

Hatt et par dager hvor jeg har jobbet opptil 25 timer i strekk.

 

Jeg har en kontrakt som tilsier at jeg ikke får utbetalt overtid, men godt arbeid kan belønnes med 2-3 avspaseringsdager i året.

 

2-3 dager tilsier ca 20 timer.

 

Har jeg noe som helst krav å komme med, eller er de timene å regne som tapt?

 

Finnes det noe jeg kan gjøre?

Skal sies at lønnen min ikke er spesielt høy, uten UB tillegg og alt slikt, og kun godtgjøres med månedlig bonus, som aldri inntreffer. (Fått ~7500 brutto bonus de siste 12 mnd..)

 

 

Takker for innspill og tips.

God helg

 

Er det lov å spørre i hvilken bransje du jobber, hvilken stilling og hva du ca tjente i 2012?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...