Gå til innhold

Edward Snowden - Helt eller landsforræder?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frankrike var jo så forbanna på USA når avsløringen om overvåkning av ulike land i Europa ble lagt frem, men nekter likevel Bolivias president å fly over landet i redsel for at Snowden er ombord (hvis det er som media beskriver). Ser ikke ut til at forholdet mellom disse to landene er noe særlig truet foreløbig! :rofl:

 

http://www.bbc.co.uk...europe-23156360

Endret av Nicida
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Håper at asyl loven forandres, slik at en kan søke asyl fra andre land.

 

Frankrike var jo så forbanna på USA når avsløringen om overvåkning av ulike land i Europa ble lagt frem, men nekter likevel Bolivias president å fly over landet i redsel for at Snowden er ombord (hvis det er som media beskriver). Ser ikke ut til at forholdet mellom disse to landene er noe særlig truet foreløbig! :rofl:

 

http://www.bbc.co.uk...europe-23156360

 

Ble ikke akkurat sjokket. USA holder ballene til flere land.. Det som er litt rart er jo at Frankrike har en sosialist regjering, men de har fremdeles så tette bånd til USA..

Lenke til kommentar

Håper at asyl loven forandres, slik at en kan søke asyl fra andre land.

Du kan søke asyl fra andre land om du gjør det igjennom en organisasjon. Og det er nettop hva som skjer http://www.aftenposten.no/kultur/William-Nygaard-ber-Norge-behandle-Snowdens-asylsoknad-pa-nytt-7245715.html#.UdPjvmJgfHo

 

Sjansen for at han faktisk får asyl selv når det blir gjort på riktig måte er nærmere null. Årsaken til at han ikke får asyl er fordi vi ikke ønsker at USA skal bli sinte på oss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du kan søke asyl fra andre land om du gjør det igjennom en organisasjon. Og det er nettop hva som skjer http://www.aftenpost...ml#.UdPjvmJgfHo

 

Er da ikke så enkelt for en enkel person som ikke har mye å si til slike organisasjoner?

 

Sjansen for at han faktisk får asyl selv når det blir gjort på riktig måte er nærmere null. Årsaken til at han ikke får asyl er fordi vi ikke ønsker at USA skal bli sinte på oss.

 

Har selv familie som vil komme til Norge, men det er utrolig vanskelig, da de kanskje blir hivet ut dersom de kommer til Norge, fordi de ikke blir valgt til å ha retten til å bo i et fredelig land.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Og begrunnelsen hans er todelt: Et eksempel fra 1973 som jeg har påpekt at ikke er så irrelevant, og et eksempel som jeg har påpekt at er lite praktisk (men for all del mulig) - men det forutsetter at han ikke søker selv.

Poenget er at det er fullt mulig å gi Snowden asyl i Norge, men politikerne setter USAs interesser foran sitt eget folk sine. De driter i om vi blir overvåket (de gjør det helt garantert selv), så lenge vi er venner med den motbydelige gjengen over dammen.

 

Dette er et signalement til det norske folk om at vi burde finne oss i å overvåkes, og visst faen har jeg tenkt til å bruke det mot de ansvarlige hver gang muligheten byr seg.

Endret av Lime Canes
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At fyren er en helt nekter jeg å tro på. At han har gjort noe bra/heltemodig er jeg enig i.

 

Igjennom intervju og tidligere blogg så virker han som en litt kverulerende type som fort kan lage kvalm. Vil tro at hans grunner for å slippe dette ut neppe er så "edelt" som han skal ha det til. (Jeg foretrekker å være kynisk)

 

Men mitt problem med overvåking er ikke overvåkingen i seg selv. Det finnes plenty av mennesker som jeg mer enn villig kunne ha rapport alle mine tanker og handlinger til. Men USA og/eller den Norske stat er ikke blant de.

 

Er blitt ganske lei av USA og Norge i det siste. Mangelen på noe uttalelse ifra Regjeringen er de motiverende her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At fyren er en helt nekter jeg å tro på. At han har gjort noe bra/heltemodig er jeg enig i.

 

Igjennom intervju og tidligere blogg så virker han som en litt kverulerende type som fort kan lage kvalm. Vil tro at hans grunner for å slippe dette ut neppe er så "edelt" som han skal ha det til. (Jeg foretrekker å være kynisk)

 

Men mitt problem med overvåking er ikke overvåkingen i seg selv. Det finnes plenty av mennesker som jeg mer enn villig kunne ha rapport alle mine tanker og handlinger til. Men USA og/eller den Norske stat er ikke blant de.

 

Er blitt ganske lei av USA og Norge i det siste. Mangelen på noe uttalelse ifra Regjeringen er de motiverende her.

Det finnes plenty av mennesker som jeg mer enn villig kunne ha rapport alle mine tanker og handlinger til.

 

som hvem ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Snowden er en varsler, enkelt og greit.

 

Jeg mener personer som ofrer sin sikkerhet for en hel nasjon - en hel verden er helter. Edward Snowden, og Bradley Manning er helter, enkelt og greit.

 

Jeg tror dersom du leser litt i denne tråden kommer det til uttrykk ganske ofte.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Som helt er Snowden en lovløs, som varsler har han rettigheter. Situasjonen hans er ikke avklart, så det beste vil være om verden oppfatter han som en forfulgt person som behøver beskyttelse.

 

Enig, men jeg definerer han som en helt, og det er hva han fortjener å bli merket som.

Lenke til kommentar

Det finnes plenty av mennesker som jeg mer enn villig kunne ha rapport alle mine tanker og handlinger til.

 

som hvem ?

 

Diverse sjefer jeg har hatt igjennom tidene. Rektoren jeg hadde på ungdomskolen. Min mor, 2 av mine venner. Eksen til dama mi (Han hater meg, men poenget er at han ville ha lagret informasjonen og ikke brukt den imot meg)

 

Er mennesker jeg har møtt i livet som kunne ha vist alt om meg og ikke brukt det feil. Men hvis f.eks jeg gjør en virkelig moralsk fucked opp handling så ville de omtrent kunne ha fortalt politiet akkurat hva jeg ville finne på. Her er det da viktig å legge merke til at det blir hva personen anser feil som gjelder. Ingen av de ville noensinne bry seg om piratkopiering. Her snakker vi voldtekt eller verre.

 

Regjeringen derimot stoler jeg ikke på for 5 sekunder. De vedtar lover og ordninger jeg ikke støtter. Derfor vil jeg ikke at de skal ha slik info om meg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Skjønner ikkje kvifor nokon kan meine at Snowden er ein helt og heller ikkje dei andre som har avslørt hemelighetar. Dei er nemlig hemmelige av ein grunn, enten fordi at dei kan gjøre metodane ubrukelige eller mindre effektive, eller at folk til og med kan bli drept på grunn av det. Vi skal ikkje sjå vekk frå at mange mennesker blir drept på grunn av Snowden og nokon hyller han faktisk som ein helt? Det kan eg ikkje forstå. Dykk får sei det til familiane som kanskje blir utsett for eit angrep som kanskje kunne bli avverga. Så kan du kanskje forstå kor heltemodig denne mannen er.

Lenke til kommentar

100% helt!

Bare fordi det er USA som overvåker så er det liksom "greit"? Hva om det var Kina, eller et eller annet land i midt-østen som hadde blitt tatt for å drive med noe slik?

USA hadde bedt de avslutte overvåkningen snarest, ellers..

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Skjønner ikkje kvifor nokon kan meine at Snowden er ein helt og heller ikkje dei andre som har avslørt hemelighetar. Dei er nemlig hemmelige av ein grunn, enten fordi at dei kan gjøre metodane ubrukelige eller mindre effektive, eller at folk til og med kan bli drept på grunn av det. Vi skal ikkje sjå vekk frå at mange mennesker blir drept på grunn av Snowden og nokon hyller han faktisk som ein helt? Det kan eg ikkje forstå. Dykk får sei det til familiane som kanskje blir utsett for eit angrep som kanskje kunne bli avverga. Så kan du kanskje forstå kor heltemodig denne mannen er.

Snowden har avslørt kriminell aktivitet som han ikke fikk stoppet gjennom andre kanaler. Er du like negative til alle som avslører kriminell aktivitet og setter de kriminelle i fare?

 

Ja, Snowden var absolutt naiv som trodde at opinionen i USA og andre land ville reagere og sette en stopper for denne kriminelle aktiviteten. Noen politikere i Europa lot som om de reagerte, men det var bare et spill for galleriet. Det merket man når man ser hvordan de behandlet asylsøknaden og fly som de trodde kunne ha Snowden ombord.

 

Siden de som står bak den kriminelle virksomheten er så mektige så er det ingen som tør sette seg opp mot dem. Man har faktisk sett dette før i historien med mange som etterpå unnskylder seg med at de bare gjorde slik de fikk beskjed om. Og også tidligere har nasjoner brukt terrorister som unnskyldning.

Lenke til kommentar

Skjønner ikkje kvifor nokon kan meine at Snowden er ein helt og heller ikkje dei andre som har avslørt hemelighetar. Dei er nemlig hemmelige av ein grunn, enten fordi at dei kan gjøre metodane ubrukelige eller mindre effektive, eller at folk til og med kan bli drept på grunn av det. Vi skal ikkje sjå vekk frå at mange mennesker blir drept på grunn av Snowden og nokon hyller han faktisk som ein helt? Det kan eg ikkje forstå. Dykk får sei det til familiane som kanskje blir utsett for eit angrep som kanskje kunne bli avverga. Så kan du kanskje forstå kor heltemodig denne mannen er.

 

Problemet er at uten at en bruker demokratiske virkemidler og ikke forholder seg til menneskerettighetene så har man ingenting å forsvare. Det er slik at folket må få innsyn i hva myndighetene driver med for at staten skal beholde sin legitimitet til å utøve makt, på vegnet av de folkevalgte. Uten varslere kan ikke journalister informere folket om hva som egentlig foregår. I USA er det blitt svært vanskelig for journalister å komme i kontakt med personer som sitter på informasjon som er av allmenn interesse, fordi varslere har sett hva som har skjedd med Manning blant annet. Åpenhet er prisen man må betale for demokrati og ett relativt fritt samfunn.

 

They who can give up essential liberty to optain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...